Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: overdenkingen kaptoom, meedenkers gevraagd

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re:overdenkingen kaptoom, meedenkers gevraagd

De kaptoom van Kate is op maat gemaakt , probleem met Kate is dat ze een fijn neusje heeft en een enorme wang. Overigens heb ik er ook een western-achtig iets bij waaraan het bit kan, die kan ik bij de kaptoom gebruiken, maar ook los zeg maar.

Even voor Evi wat specifieke dingen die ik heb laten maken op mijn kaptoom omdat de academische die niet had en ik dat miste . De neusriem is niet onderlegd en bestaat uit meerdere lagen leder. Onderlegd wilde ik niet omdat je dan net ietsjes strakker kunt aansnoeren omdat het meegeeft. Verder is het gedeelte wat achter de oren langs naar het neusgedeelte voorzien van gaatjes op de "bakstukken". Met die gaatjes kan ik precies bepalen waar ik de wangriem wil hebben op het bakstuk, zonder dat deze kan schuiven. Doordat de onderdelen niet kunnen verschuiven ten opzichte van elkaar (zit bevestigd met schroefjes) voorkom ik dat het geheel afzakt van de wang af én dat het stabiel om het hoofd ligt (dus niet dicht langs de ogen komt).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Interessant, Jossie!
    Thanks voor de extra info. Is de neusriem ook 'rond' genaaid (oftewel: zit hij al in model, voordat je hem omdoet, of was hij recht en moest je hem zelf rondbuigen). Je reden om niet onderlegd te hebben lijkt me heel logisch. Zachter is in dit geval harder (meer druk door elastische werking)
    Komende maandag ga ik knutselen (met webband ipv leer). Ik zie het wel zitten om een fijne, betaalbare kaptoom te kunnen aanbieden
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hij is niet rondgenaaid (wel met de hand gestikt vanwege de dikte van de lagen leder), maar doordat het leer zo soepel is viel hij direct mooi rond. Webband zou ik persoonlijk niet graag gebruiken, het kan behoorlijk snijden .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Webband is bedoeld om snel diverse modellen en maten te kunnen testen (en lichtgewicht om naar India te kunnen opsturen), het uiteindelijke product wordt uiteraard van leer gemaakt

@Ronja: heb je een plaatje van jouw hoofdstel/kaptoom-combi?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid masja's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Sorry , maar ik heb echt een keilange lijst, dus voor geduldigen kan het meevallen, maar idd. als je nu graag iets hebt, dan valt dat tegen.

Eef, pas op voor die India/China-spammers. Ik heb ook eens wat proefspul uit India en china(verschillende plekken) gehad, maar dat is echt troepleer (waar denk je dat zadelmarkt zijn kartonleer-spullen vandaan krijgt?). Ik dacht ik zal eens reageren op een paar van die spammers, die zelfs met hun gebrekkig engels aan de telefoon gaan hangen, iedere dag. Ik kwam er gewoon bijna niet vanaf.

Ik gebruik super Duits leer.. ik geloof niet dat ze India ook maar in de buurt kunnen komen van deze kwaliteit, omdat ze niet eens weten hoe het gelooid moet worden. Maar goed, als je op die manier veel voor weinig kunt hebben. Ik kon toen hoofdstellen e.d. voor 3 euro inkopen, westernzadels voor 30 , en ze konden idd. alles namaken, zeiden ze.) Maar puntje bij paaltje klopt er geen zak van, is helemaal niet goed nagemaakt, lijkt er voor geen mm. op en is bar slecht van kwaliteit. Dus toen heb ik besloten dat nooit meer te doen en het maar gewoon zelf te blijven doen.. met als gevolg dat mijn wachtlijst een beetje uit de klauwen loopt.
    Maar goed, misschien is het een idee voor goedkoop alternatief.
    Oh, en een 1/2 huid van mijn leer kost ongeveer net zoveel als 10 zadels uit het verre oosten.

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

@ Evi, ik zal van de week even een foto voor je maken!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

@Whoopie, graag! Ik heb nu even niks, hopelijk deze week wel weer een testhoofdstel die mag blijven als het bevalt. Maar anders moet ik wachten tot Masja's lijst bij mij aangekomen is.... Dan is iets tijdelijks heel prettig, en misschien bevalt het wel het best van alles

Ik zal je pben!

Interessant hoor Eveline, al die hoofdstellen! Ik ben heel benieuwd wat ze daar voor je gaan bakken in India
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik zat te denken over de overgang touwhalster naar Kaptoom. Op een bepaalde manier klinkt het mij niet logisch dat alleen een strakkere neusriem het hangen zou veroorzaken. Wat ik me wel kan voorstellen, is dat bij nieuwe gymnastische oefeningen je paard z'n balans opnieuw moeten vinden. Dat ie daarom eerst gaat hangen. Misschien helpt het om de oefeningen korter te doen of op te breken in kleinere stapjes of een andere volgorde van aanleren te gebruiken.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Yulia, je hebt helemaal gelijk, ik heb in eerste instantie de overgang niet goed gedaan, de overgang van besturing onder haar kin naar de zijkant van haar hoofd zeg maar.
    Maar dat was al even terug en inmiddels ging het juist goed.

Nu reed ik voor het eerst met kaptoom buiten en het kan heel goed dat ze op het tempo (wat hoger lag dan in de bak) haar balans niet kan houden. Maar de ophoudingen die ik gaf kwamen zo langzaam door zeg maar. Dat heb ik nog neit met een ander hoofdstel/halster gehad. Dus ga ik toch voor iets "fijners" ipv zo'n grove neusband die erg zacht onderlegd is en vrij strak zat. Ik denk dat het leren dan makkelijker gaat voor ons beiden, met minder ruis.

En dan moet ik misschien voorlopig eerst een poosje in de bak rijden met kaptoom en buiten met halster, tot we er beter in zijn.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Zo een als jossie heeft ziet goed uit

Tip:

http://www.kraemer-pferdesport.de/Is...3362&ci=247740

Deze heb ik. Helemaal super. Blijft goed zitten, academisch uiterlijk maar zonder ketting, ruim verstelbaar (en voor mijn grote kwpn van 1,80m heb ik nog 2 gaatjes bij kunnen prikken) én betaalbaar.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Ik heb een kaptoom van nylon. Soort gewoon halster maar met hogere neusriem ( als bij een kaptoom) en een extra keelriempje.
    Niet byzonder mooi ofzo maar wel functioneel. Ook niet duur in aanschaf. Komt van epple jeck.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten