Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Eerste buitenrit...hoe pak ik dit aan?

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Eerste buitenrit...hoe pak ik dit aan?

Met Melody heb ik nog geen buitenrit gemaakt maar dat wil ik natuurlijk wel gaan doen. Maar hoe pak ik dat aan? Naar het bos, opzadelen en gewoon opstappen en wegrijden of...?? Onze Gelderse was 6, verkeersmak en liep al voor de kar toen we haar kochten . Melody is nog jong en (nog) niet verkeersmak en we worden samen western doorgereden hahaha. Ik ben vrij onzeker en ben bang dat ik dst overbreng op Melody als ik niet goed voorbereid onze eerste buitenrit ga maken. Dus zou ik graag jullie ervaring en tips willen horen!

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Re:Eerste buitenrit...hoe pak ik dit aan?

Gewoon eerst maar eens lekker wandelen.
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Persoonlijk zou ik ook eerst met haar gaan wandelen (beetje route verkennen), en dan een keer met iemand anders gaan rijden.

Forumlid lucieklaassen's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Leeftijd
    60

Ik heb ook eerst heel veel gewandeld, kreeg ik wel veel opmerkingen 'moet je er niet op gaan zitten....'. Ik liep steeds tussen het paard en het 'gevaar' (lees verkeer) in. En uitgebreid laten snuffelen aan die enge monstercontainers etc, daar kan ik nu dus zonder probleem langsrijden. De eerste keer dat ik er buiten op ging, heb ik eerst weer een stuk gewandeld, met barebackpad erop. Toen ik op een rustige weg kwam ben ik er op gegaan en een stuk aan losse teugel gestapt. Daarna weer naar huis gewandeld. De dagen/weken erop steeds wat langer erop gezeten totdat ik vanaf huis kon vertrekken. Succes!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Jep, zo zou ik ook doen. Eerst wandelen, ernaast dus. Of haar meenemen als handpaard, als je een geschikt ander paard hebt waarop je kunt rijden.
    Als het wandelen helemaal goed gaat, dan op de terugweg het laatste stukje erop gaan. Rustig op stijgen, je ORS checken en zeker zijn dat ze relaxed is.
    Daarna steeds iets opbouwen en goed naar je paard blijven kijken.
    Succes, leuk!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Wij gaan als eerste met 2 paarden op stap. Nemen een verkeersmak paard mee en dat geeft vertrouwen aan het andere paard. Wandelen kan natuurlijk ook, is ook een optie.

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Het is jammer dat Amigo kreupel is anders was ze erg geschikt om haar mee te nemen maar nu is ze frisser dan Melody ben ik bang.
    Dus ik vind dat wandelen net zo lang tot zij safe voelt en ik me zeker voel, een goed idee. Ik doe het immers voor ons zelf en niet voor een ander, laat ze maar denken wat ze willen.
    Aan de ene kant heb ik er zo'n zin in maar aan de andere kant sch...ik in mijn broek...is dat erg of niet?
    Het is ook echt iets wat bij mij ligt en niet aan het paard. Zoals Pat zegt: some people can make any horse crazy!
    Dit ligt dan niet zo zeer aan mijn "savvy" maar meer aan mijn eigen onzekerheid...ervaringen en het: wat als...Als ze ddar toch eens pillen voor uitvonden

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Klein beginnen. Gaan wandelen maar wel met bv BBP of zadel op. En dan komt er een moment dat je je wel relaxed voelt en je paard op een veilige vertrouwde plek is en dan stap je er op voor een paar meter. En van daaruit kun je langzaam uitbouwen. Vooral niet vetrekken met het idee "nu moet het gebeuren, deze keer gaan we rijden", maar laat het je min of meer overkomen.
    Helpt echt!2
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

hihi op buitenrijkamp bij Evi gaan

Nee ik heb eerst veel gewandeld en gefietst met snow.
    Daarna ben ik er op gegaan een paar stapjes en dat langzaam uitbouwen.

Daarna ben ik op buitenrijkamp gegaan bij Evi, dat heeft ons echt super goed gedaan!

Op vakantie ben ik later dat jaar eerst een paar keer naar buiten geweest met een ander paard erbij, daarna met mijn man die mee fietste.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

De eerste keer als een paard nog niet verkeersmak is ga ik alleen zonder een ander paard mee te hebben zodat het paard volledig op jou afgaat.
    Een bos lijkt me geschikt als begin, kan je rustig rondwandelen en je paardje aan alles laten wennen.
    Ik laat ze vooral veel kijken, stop geregeld en zeker als ze iets engs zien
    Tot ze ontspannen zijn en da ik weer verder, de eerste malen maak ik de wandelingen zeker niet te groot, er komen al genoeg prikkels op hen af.
    Normaal gezien nemen ze die dingen snel op hoor.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door muiske
    De eerste keer als een paard nog niet verkeersmak is ga ik alleen zonder een ander paard mee te hebben zodat het paard volledig op jou afgaat.
    In jouw geval, zelfverzekerd en al bergen ervaring, begrijp ik deze keuze.

De topicstarter meldt echter dat ze heel erg onzeker is. In dat geval lijkt me een ervaren en rustig paard mee nemen een uitermate goede zet.

Succes Sandra!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Pocalover@ Ik doe dat zo omdat uit ervaring met andere paarden die meegaan dat het paard dat nog geen verkeer gewend is teveel aandacht geeft aan het andere paard en veel te weinig aan de ruiter die erop zit.
    Daarom dat ik alleen gaan beter vind.
    Je doet meer samen met het paard en zo leert hij sneller en verwerkt hij rapper dingen.
    Maar je kan evengoed eerst te voet aan de hand een wandeling maken met hem en dan pas later erop

Groetjes

Actief Forumlid dusi's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    59

@muiske: Ik begrijp wel wat Roos bedoelt. Ikzelf ben ook mega-onzeker en heb een RB-e paard. Daar ging ik ook wel eens alleen mee wandelen, maar dat was niet zo'n best plan achteraf. Ik onzeker - paard onzeker, dat versterkt elkaar en het werd alleen maar erger. Door een ander paard met mens mee te nemen werden we beide wat rustiger en na een paar keer had ik genoeg zelfvertrouwen om ook alleen met hem te gaan wandelen.
    Nu nog het zelfvertrouwen vinden om er ook op te gaan als ik alleen met hem ben.
    Engelen bestaan , alleen hebben ze soms geen vleugels en noemen we ze vrienden.

Bladwijzers

Forum Rechten