Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Alleen zijn

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Alleen zijn

Ik heb het geluk een stabiele kudde te hebben van 4 paarden. 2 ruinen en 2 merries. 3 van de 4 paarden gaan zonder morren met me mee. Floor gaat ook graag mee, maar zodra de kudde uit het oog is, veranderd ze. Ik weet dat ik de band tussen haar en mij sterker moet maken om haar beter met me mee te laten gaan.
    Nu dient zich het volgende probleem aan. Vandaag ging ze redelijk goed met me mee naar de paddock (doe de simpele oefeningen met haar in de paddock om haar zo los te maken van de kudde).
    Toen ik bezig was kwam de timmerman met vragen over de inrichting van de kasten. Dat kon niet wachten en dus heb ik haar heel even alleen gelaten in de paddock. Floor brak de paddock zowat af en ik ben teruggegaan omdat ik bang was dat ze door de houten omheining heen zou breken.

Onze paarden moeten allemaal leren om te wachten tot ze aan de beurt zijn. Op wedstrijd staan ze aan de vrachtwagen of in de wei en dan staan er niet altijd veel paarden om hun heen.
    Hoe kan ik Floor leren om af en toe alleen te zijn.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Re:Alleen zijn

Pff, lastig zeg!

Hier had ik een Elsa die niet alleen wilde staan. Was ze ook nooit gewend trouwens. Ik heb haar steeds wat langer alleen gelaten, eerst met Anna nog wel in het zicht, maar op 200 meter afstand ongeveer. Later ben ik met Anna gaan wandelen, en steeds wat langer weggeweest.

Om haar wat makkelijker te laten wennen heb ik steeds wat lekkers in de wei achtergelaten (voor Elsa daar alleen was, dus dat ze het niet als beloning ziet voor het piepen). Zowel hooi, stukjes wortel als gewoon brokjes in een bakje of zelf wel eens wat takken. Elsa ging na een paar minuten 'zielig doen' op zoek naar wat anders, en vond dan dus wat lekkers. Nu zet ik Anna wel eens 'op stal', bij de koeien, om het wat bi jte houden. ELsa zoekt dan nog wel even, maar gaat al snel verder met wat anders (meestal gras eten )

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Volgens mij verschilt de aanpak nogal per paard.
    Shanna rent zich denk ik dood, eenmaal in paniek gaat ze door en door (dat weet ik, omdat ze ook vanwege horzels zich weleens drijf en drijfnat heeft gerent, uren lang, bleek achteraf). Ook Shaffai kan in een paar uur tijd een compleet pad uitslijten in de wei van het heen en weer racen terwijl andere paarden in het zicht zijn. dat pad bleef 2 jaar zichtbaar .
    Maar volgens mij zijn er veel paarden die veel heisa maken, maar ooit echt wel stoppen. Met Damat had ik geen keus. ik kon hem nergens heen meenemen, en wilde Shanna weleens meenemen. Hij bleef dan achter. Eerst een half uurtje. ik vond hem dan drijfnat terug, nog dampend en hijgend. Later was hij steeds verder afgekoeld als ik na dat half uurtje terug kwam. De paniek duurde dus korter.
    Toen ben ik de tijd gaan verlengen, na 1 uur, naar 2 uur, naar een hele dag. Ik deed hier ongeveer 4 maanden over, zo'n 20 keer weggaan.
    Inmiddels was de paniektijd verkort tot ongeveer 10 minuten, later was de paniek al gesust als ik het erf afreed.
    Het kost tijd, en ik geloof niet dat elk paard zulke progressie kán maken. Dat ligt erg aan de aard van het paard, hoe lang hij paniek vol kan houden.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ik ga dan maar langzaam tijd uitbreiden.
    Vandaag was ze zowieso al rustiger toen ik meenam naar de paddock. Eerst maar eens rustiger met mij erbij dan en daarna alleen laten.We hebben vandaag al veel vooruitgang geboekt.

Ik ken het probleem met een paard bij ons op stal
    Ik haal hem steeds even bij de kudde weg maar breng hem dan ook weer heen en leer hem bij mij is het ook veine maar leer hem gelijk dat hij ook weer terug kan en hij dus niet in de stres hoeft te raken als zij vriendjes er even niet zijn want hij ziet ze wel weer

Maar een kudde dier leren om uit vrije wil bij de kudde weg te gaan is bijna onmogelijke om dat het niet in zijn natuur ligt
    helaas moet je dan van een aantal Horsemanship principes afwijken om zo voor het beste van je paard te kiezen
    En toch hem met tegen zin uit de kudde halen om hem het te leren
    Maar ja het kan in situaties wel van as komen en dat is het wel weer het beste voor het paard ook al zal hij of jij zelf dat direct niet zien maar op lagere ter mijn werpt het zijn vruchten wel af

en meer oefenigen met vertrouwn doen wat jij al noemde vind ik een goed iedee
    bart oolders van Paardbart horsewispering, www.paardbart.nl

[s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

Forumlid Snadrem's Avatar
    Aangemeld
    May 2011

Bekend probleem. Mijn twee paarden zijn net als een stukje klittenband, als ik een van de twee meeneem dan komt de ander automatisch mee (ik moet toegeven dat ik het op veel vlakken ook best handig vind, dus ik ga daar wat dat betreft ook niet veel aan veranderen )

Op het moment dat een van de twee toch even afgezonderd moet staan, dan zorg ik voor afleiding in de vorm van wat te eten. Een portie hooi neerleggen bijvoorbeeld. Dat werkt ongeveer een minuut of tien, maar je kan het wel proberen om het zo wat uit te bouwen. Geef haar wat te doen als ze alleen in de paddock staat en kijk hoe ze daar op reageert.
    Wait and see, it was really meant to be. So plain to see.

Bladwijzers

Forum Rechten