Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Natuurlijke pijnstiller wilgentakken, maar welke soort?

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Natuurlijke pijnstiller wilgentakken, maar welke soort?

Ik zou graag Okidoki wat natuurlijke pijnstillers geven ivm pijn aan zijn voetjes (hij is van zijn ijzers af en wordt nu door Petra behandeld)

Ik weet dat wilgentakken er 1 van is. Nu hebben wij hier wilgenbomen staan. Maar betreft dit eigenlijk wel alle wilgen soorten? Er zijn er nl. zoveel!

Weet iemand van jullie dat eigenlijk?
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: Natuurlijke pijnstiller wilgentakken, maar welke soort?

Ik dacht dat het niet veel uitmaakte, maar zeker weten doe ik het niet. Wilgenbladeren schijnen trouwens ook pijnstillend te werken.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Alle wilgensoorten: krul, treur en er zijn er nog meerdere.

Ook berk is leuk voor hen om aan te knabbelen en werkt helend...

Eikenschors blijkt ook goed te werken om verveling tegen te gaan en tandjes te slijpen, hoewel de groene eikels en bladeren giftig zijn....

Bij ons liggen overal boomstammen en takken die op enkele dagen kaal gevreet zijn.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Haidi weet je zeker dat eikenbladeren giftig zijn? Atli is er nl. dol op...

Aangemeld
    Mar 2005

Ik kan jullie verzekeren dat eikenblaadjes en gevallen eikeltjes niet giftig zijn. (misschien dat het veschil in gevallen en niet gevallen eikeltjes zit?) Maar mijn paarden zijn er dol op en hebben na het eten ervan nooit iets gemankeerd!

We hebben van alles in de bak liggen op dit moment. Berken, beuken, eiken. Daar eet hij alleen niet van. Hij staat 's avonds alleen in de bak met een halve pak hooi, zodat hij de kans krijgt op zijn gemak te eten zonder ervan weggejaagd te worden. (ook om weer wat aan te komen) En om in de gaten te houden dat hij eet. Van de wilgentakken die er gisteren bij gelegd zijn heb ik de bladeren eraan laten zitten. Als het pijnstillende alleen in het takje zou zitten ging ik ervan uit dat hij op deze manier er in iedergeval wat van binnen zou krijgen.

We zullen het straks zien....

Thanks voor jullie snelle reacties!
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

De groene eikels ben ik 100% zeker van. Uit de bruine zou het gif zijn en deze worden door onze paarden graag gegeten...

De eikenbladeren werd mij verteld... echter onlangs zag ik een van onze merries zich als een giraf rekken om de bladeren van de eikenboom in de paddock te gritsen. Uit voorzorg hebben we die toch hoge takken afgezaagd en eenmaal op de grond, gingen ze er met zen allen van eten...

Uit voorzorg hebben we ze toch weggedaan maar als iemand een website hiervan weet, hoor ik het graag...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja dat groene eikels giftig zijn wist ik al. Maar blad volgens mij dus niet... En aangezien mijn paard ze zo graag eet, maar planten waarvan ik zeker weet dat ze giftig zijn, wel laat staan, vermoed ik toch dat blad geen kwaad kan...

Eik Bladeren, groene eikels - Koliek, diarree, sterke vermagering, uitputting, stijve gang, sufheid.

Komt van http://members.home.nl/psvdehoefslag/Gi ... lanten.htm maar in welke hoeveelheid is de vraag, natuurlijk....

Eik
    De onrijpe eikels, bladeren en de schors van de eik, Quercus bevatten een looizuur. Eén van de eerste verschijnselen van een vergiftiging met eikels is het weigeren van voedsel en water. De dieren kunnen last krijgen van darmverstoppingen. De paarden gaan veel urineren en de urine is donker gekleurd. De giftigheid van de eik is eerder gering te noemen en enkel bij opname van grote hoeveelheden eikels, blad of schors komen problemen voor.

http://www.trekpaarden.be/RmTgezondheid ... lanten.htm

een heel erg leuke site met interessante weetjes... maar ook hier weer beetje zelf kijken wat je paard lust en niet... gegevens op internet is geen algemene waarheid, helaas

http://www.recreatieruiter.nl/algemeen/ ... giftig.htm

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oké, bedankt! Nou zóveel eikenblad eet Atli nou ook weer niet, dus het zal wel geen kwaad kunnen denk ik...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

vooral in de bast van de wilg, soort maakt niet uit, zit Acetylsalicylzuur en dat is dus gewoon asperine pijnstillend ,koortsverlagend ,bloedverdunnend.

Aangemeld
    Mar 2005

Gisteren heeft Oki er niet van gegeten totdat ik hem de bladeren voorschotelde met wat dunne jonge takjes eraan.... een beetje vond hij al genoeg.....ik ga meneer dus maar wat voeren.

Mister T vond het anders wel erg interressant en ging met de hele tak (2,5m meter lang en een 1,5 meter breed!) aan de haal!

Albert Einstein

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Onze paarden hebben altijd beschikking over hooi daarbij eten ze wanneer dat nodig is allerlei bomen kaal vooral de pruimen boom is helemaal kaal gegeten aan de onderkant.

De quarter waar wij nu me bezig zijn die hoefkatrol had en nu dus ijzerloos is , at in het begin heel veel distels en paardebloemen en na wat zoek werk kwam ik erachter dat die dus bloedzuiverend werken.
    Natuur is een prachtig ding en als wij als mensen nou eens een beetje beter gingen luisteren ..............maar dat is erg moeilijk als je altijd alles wilt controleren

Aangemeld
    Mar 2005

Ik moet daar veel meer over gaan lezen, want ik weet gewoon veel te weinig hierover... zo mooi hoe de natuur dat regeld en dat de paarden weten wat wel en niet te eten.... Oki komt normaal nooit aan de distels.. gisteren vond hij er 1 in de berm en hap... zelf had ik zoiets van auw!.. Hij is zowieso gek op paardenbloem en dat is redelijk te vinden in de berm hier (die zijn gelukkig ongespoten) Waar hij op dit moment erg dol op is zijn de bladeren van de bramenstruiken. Ik laat hem maar gaan.. hij weet het tenslotte beter dan ik

Iemand hier die interressante boeken weet?

Albert Einstein

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten