Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: voedsel beloning?

voedsel beloning?

Pas in februari kennis gemaakt en gestart met Parelli probeer ik veel te leren en zit vele uren op internet te lezen en te kijken,
    r.m ook hier naar filmpjes, wat me opvalt is dat er zeer regelmatig tasjes met snoepjes of wortelschijfjes mee worden gedragen waaruit veelvuldig word beloond.
    Graag zou ik wat discussie willen over het waarom, heeft het bv te maken met horsenality, hoe krijg je het voor elkaar dat je paard niet gaat bijten of erg brutaal word, en doet het paard de oefening omdat hij dat wil of is het voor het snoepje?

er zijn ook veel mensen die juist weer niet belonen met eten merk ik, dus wat is het verschil??
    En wat zijn jullie redenen om het wel of juist niet te doen??

wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

Re:voedsel beloning?

Ik beloon mijn LBI paardje met grasbrokjes om hem extra te motiveren. Maar ook mijn LBE gaat extra hard zijn best doen als hij ook nog eens een grasbrokje krijgt als beloning.

Dieren leren een stuk sneller als je ze met voedsel beloond (Skinner), omdat je dan een positieve beloning hebt. De wijzen waarop dieren leren (maar soms gaat dit ook bij mensen op):

- klassieke conditionering (onbewuste associatie)
    - operante conditionering (proberen)>
    - habituatie (gewoontevorming)
    - complex leren (verbanden leggen)
    - latent leren
    - imprinting
    - nabootsen

Je hebt grofweg vier 'middelen' in handen bij het leren:

Positief belonen

positief bekrachtigen, R+ is in die zin het toevoegen van iets leuks ten gevolge van het gedrag. Bijvoorbeeld het paard een brokje geven als het een stapje opzij doet wanneer je dat vraagt.

Negatief belonen

negatief bekrachtigen, R- is dan iets onplezierigs wegnemen. Dit is het ‘wijken voor druk’, het weghalen van de druk als het paard opzij gaat voor jouw drukkende vinger.

Positief straffen

P+ is het iets vervelends toevoegen om gedrag dat je niet wil te ontmoedigen. Bijvoorbeeld een paard dat binnen jouw ruimte komt een tik geven.

Negatief straffen

P- is het wegnemen van iets leuks ter ontmoediging van jouw ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld ophouden met kroelen als jouw paard te opdringerig wordt.

Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb een lbpaard, een echt aarde paardje wat goed te motiveren is met voedsel.
    Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel, ze wordt er ook snel opdringerig van of gaat het opeisen.

Wat heel erg belangrijk is dat je een basis van respect hebt voordat je begint met voedselbeloningen, daarnaast is het belangrijk om een paar basisregels uit te leggen aan je paard over respect voor jou ruimte en het aannemen van voedsel, als je kijkt op internet vindt je daar vast meer over.
    Ik weet dat ik op een gegeven moment begon met voedselbeloning en dat mijn paard erg vervelend werd, steeds heel dicht op mij willen lopen echt een beloning opeisen dat soort dingen, niet fijn toen ben ik er mee gestopt.
    Nu heb ik voor mijn gevoel betere afspraken met haar, wordt ze te opdringerig dan stop ik die dag gewoon met voeselbeloningen.

Ik gebruik het niet overal voor maar om haar af en toe te motiveren, zij gaat dan echt extra haar best doen, bv stil staan bij opstappen, paard zijwaarts naar je toe laten komen, bij inbuigen op de cirkel net even meer haar best doen, ik gebruik mijn stem dan ipv een clicker zeg maar. En verder kende ze al wat kunstjes toen ze bij mij kwam dus daar gebruik ik het ook nog voor, buigen, soort van spaanse pas, steigeren op commando dat soort dingen.
    Aanspringen in galop aan de lijn vindt ze lastig daar geef ik haar af en toe iets voor.

Belangrijk is denk ik dat je je realiseert waarom je het gebruikt, wat is je doel. Je moet gewoon kijken wat er voor jou en jou paard werkt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Voor mijn paard werken koekies (brokjes of paardensnoepjes) als een tierelier

Zo vond ik het altijd onwijs vervelend dat Sultan moest plassen tijdens het rijden, maar het niet deed en dan zo ging lopen treuzelen.
    1 keer iets gegeven na het plassen onder het zadel, en sindsdien doet hij het gewoon zodra hij moet. (nu volgen er uiteraard geen koekjes meer, alleen een "braaf")

Er was een pad waar hij elke keer stom ging lopen doen (omdraaien, heen en weer hupsen in een soort galop op de plaats, hoofd heel hard omhoog en omlaag schudden, staken)
    Mijn eerste oplossing werkte ook wel (als hij omdraaide, achteruit laten lopen tot hij zelf weer koos voor normaal rechtuit lopen) Maar naar mijn zin niet snel genoeg.
    Toen heb ik 2 vaste punten genomen op dat pad, aan het begin en aan het eind, en hem daar een paar keer een koekie gegeven.
    Dat een paar keer gedaan als we er langs kwamen en probleem is opgelost. (zelfde als hierboven, nu geen koekjes meer)

In de training gebruiken we het ook wel eens met moeilijke oefeningen. Als hij extra zijn best doet in de piaffe kan hij koekies verdienen bijvoorbeeld.

A lot of people talk to horses, not many listen

wat een goede reacties al meteen, bedankt daar voor

de zin die me te binnen schiet van Parelli is safety, comfort and play
    waar is food?
    Bij paarden is voedsel niet erg belangrijk dacht ik begrepen te hebben, een hond bv heeft voedsel veel hoger op zijn verlanglijstje staan.
    Ik worstel daar een beetje mee ook,

wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Ik weet niet meer precies hoe dat bij Parelli zit, maar bij Sultan staat voedsel best hoog op zijn lijstje hoor

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door elmo
    wat een goede reacties al meteen, bedankt daar voor

de zin die me te binnen schiet van Parelli is safety, comfort and play
    waar is food?
    Die heeft Parelli er inmiddels ook in gezet: safety-comfort-food-play en volgens mij hadden ze eerst safety-comfort-play-food
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik zet ook wel gedoseerd koekies in om ergens een patroon te doorbreken. Werkt fantastisch!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik gebruik koekjes niet altijd en overal bij.
    Ik ben bij mijn paarden pas begonnen met snoepjes geven toen ze level 1 (huidige level 2 denk ik zo ongeveer) voorbij waren.
    Ik wil namelijk dat mijn paarden in eerste instantie uit respect en vertrouwen de 7 games doen. Gelukkig heb ik 2 extroverte paarden, die vooral comfort zoeken en food zeker niet nodig hebben als motivatie in de eerste instantie.

Momenteel ben ik mijn 1 paard met level 4 bezig en tegenwoordig gebruik ik snoepjes vooral bij moeilijkere oefeningen die mn paard vol overtuiging voor me wil proberen. Meestal bestaat mijn sessie uit opwarmen, de doeloefening van die dag/week, cooling down, waarbij ik vooral in de middenfase voerbeloning gebruik omdat ik dan zoek naar progressie en de progressie die mn paard maakt extra wil benadrukken.

Ik heb totaal geen problemen met voerbeloning. ik gebruik geen clickergeluidje, en ben met de materie over clickertraining en operante conditionering niet zo heel erg bekend. Voor mij geldt vooral dat de voerbeloning als extra beloning moet worden ervaren (dus geen recht of vanzelfsprekendheid) en met respect moet worden aangenomen.
    Mijn paard kan snoepjes ook heel goed negeren en zal nooit in mn zakken snaaien.
    Ik moet bekennen dat mn shetlander wel iets minder respectvol is...

Ik gebruik het alleen voor aanleren van een nieuwe oefening en dan nog niet eens altijd. Kunstjes aanleren als spaanse pas zijn sneller te doen met voer, maar ook bijv. de one rein stop. In het begin raakte mijn paard nogal overenthousiast van voedselbeloning en ging oefeningen doen zonder dat ik het gevraagd had. *dubbelvouwen* 'kijk eens baasje hoe mooi ik kan dubbelvouwen, krijg ik nu een koekje????' Nee dus :P. Door ongewenst gedrag te negeren, krijg je 'extinctie' oftewel uitdoving.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Er is heel veel onderzoek naar gedaan en diverse zijn ook te vinden op het internet.
    Dit is er eentje van de vele die er te vinden zijn.
    http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0015446

En ja ook ik train in of op bepaalde momenten met koekjes oid. Dit werkt heel prettig.
    Maar ze leren eerst respect te hebben voor mij en het koekje. Anders heb je tig neuzen in je lijf hangen en kan je niet meer bewegen
    Dit is bij sommige paarden best nog een klus, maar ze weten het echt wel hoor. Al proberen ze het soms toch nog even.
    En oefeningen die ze uit zichzelf doen voor een koekje? Soms beloon ik wel en soms beloon ik niet.
    Het hangt er vanaf waar en wanneer zij iets doen en waarom. Soms is het hun manier om te vragen om iets samen te ondernemen. Zij kunnen nu eenmaal niet zeggen van kom ik wil samen spelen Dus doen ze iets om je aandacht te trekken waarvan zij weten dat dit gezien wordt en in opdracht wordt beloond. Het is een gevolg van wat jij je als mens hen hebt geleerd.

Wordt het gedaan in een situatie waar het niet gewenst is, negeer ik het en stoppen ze vrij snel.
    Ik heb gemerkt dat koekjes in een aantal gevallen erg snel kan werken om ze door een bepaald patroon heen te helpen. Of ze actiever te laten zoeken naar de juiste gevraagde beweging. Clickertrainen onder het zadel doe ik dan weer niet, maar gebruik dan stem geluid.
    Omdat ik het een beetje onhandig vond om een clicker een stick en teugels in mijn handen te houden. Dan ontstond er het risico van ongewenst clicken omdat ik mijn vingers te vlug bewoog en da's nie handig
    Maar er zijn mensen die, die handigheid wel hebben en zij kunnen mooie dingen.

Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Ik wil namelijk dat mijn paarden in eerste instantie uit respect en vertrouwen de 7 games doen. Gelukkig heb ik 2 extroverte paarden, die vooral comfort zoeken en food zeker niet nodig hebben als motivatie in de eerste instantie.
    Nee klopt, voor bijvoorbeeld de games heb ik ook nooit koekjes gebruikt. Eigenlijk voornamelijk bij de dingen die ik genoemd heb hierboven.

Ik wissel het heel erg af, de enne dag gebruik ik wel een voerbeloning de andere keer niet.
    Ik gebruik het meestal als ik iets nieuws aan wil leren omdat het dan sneller gaat.
    Maar uiteindelijk wil ik ook dat Andor het zonder voerbeloning doet en tot nu toe gaat dat altijd goed.
    In het begin kon Andor ook wel eens opdringerig zijn, maar heb hem geleerd om voer te weigeren,
    dit heeft enorm geholpen. Hij weet nu dat hij pas zijn beloning krijgt als hij netjes op afstand blijft wachten.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ik beloon niet met voedsel, heb dat wel gedaan maar Anoek werd er zeer opdringerig van ook met clickertraining.

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Romano is over het algemeen een echte LBi, waarom zou ik iets doen als er niks voor mij in zit Daarom ben ik begonnen met voedsel beloning. Ik gebruik voedsel beloning het bij het aanleren, maar vooral om te motiveren. Dus om een oefening beter te doen. Romano was in het begin ook erg opdringerig. Ik heb heb dus eerst aangeleerd dat hij alleen iets lekkers krijgt als hij beleefd is en niet opdringerig. Ook gebruik ik mijn stem en een bepaald wordt om aan te geven dat hij het goed doet (in de goede richting zit) en 1 om aan te geven dat hij wat lekkers krijgt. Voor ons werkt dit echt super en heb nu een veel enthousiaster paard aan de andere kant van mijn lijn, die er veel moeite in steekt en veel actiever is

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten