Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Is dit LB of RB gedrag?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Is dit LB of RB gedrag?

Op de pensionstal waar Noah staat worden de weilanden 1 a 2x per week gesleept met een quadbike met metalen sleep-ding erachter om de mest te verspreiden. Hij staat nu ruim 1,5 jaar op deze stal en heeft dit tafereel dus al heel vaak meegemaakt. Desondanks gaat hij nog steeds behoorlijk uit zijn dak als zijn wei gesleept wordt en heeft hij echt een quadbike obsessie. Als hij het geluid van dat ding ergens hoort dan MOET hij kijken. Als de quadbike stil staat met de motor aan durft hij er gewoon aan te snuffelen en gaat dan ook rustig op zoek naar achtergebleven plukjes hooi, dus wat dat betreft lijkt het er niet op dat hij er echt heel erg bang voor is, maar toch reageert hij er nog steeds altijd wel heftig op. Van de 25-30 paarden op stal is hij de enige die er zo op reageert, de meeste anderen kijken amper op als dat ding door hun wei rijdt en sommigen gaan er niet eens voor aan de kant.

Ik heb expres de stukken dat hij gewoon staat te kijken erin gelaten voor het beeld, maar soms iets ingekort omdat het anders wel een heel lang filmpje zou worden. Op het eind, als hij begint te likken, kauwen en proesten is de quadbike bezig de wei te verlaten.
    Wat denken jullie, is dit LB of RB gedrag?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re:Is dit LB of RB gedrag?

Lastig.. hij 'snorkt' wel...maakt zich druk.. maar toch voelt het niet echt RB als in 'levensbedreig angst'.. ik zie hem toch regelmatig met zijn neus bij de grond. Hij kijkt veel naar de quad, maar lijkt er niet specifiek voor WEG te rennen..Het ding lijkt hem wel bovenmatig te irriteren en het lijkt wel alsof hij de kudde ook steeds een beetje op wil schudden en wil laten weten dat het toch echt niet handig is dat ze zo rustig blijven staan...??

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Hij kijkt veel naar de quad, maar lijkt er niet specifiek voor WEG te rennen..Het ding lijkt hem wel bovenmatig te irriteren en het lijkt wel alsof hij de kudde ook steeds een beetje op wil schudden en wil laten weten dat het toch echt niet handig is dat ze zo rustig blijven staan...??
    Hij rent ook 1x in eerste instantie richting de quad om daarna van richting te veranderen en alsnog naar zijn vriendjes te gaan. Ik weet ook niet of hij nou naar zijn vrienden rent om ze te waarschuwen of om ze aan het spelen te krijgen. Ik hoorde van iemand van stal dat hij zoiets namelijk laatst ook tijdens het spelen had gedaan, dat hij heen en weer ging rennen tussen die bonte pony en de andere twee. Die bonte pony staat er pas sinds 3 weken bij en wordt door het lichte vosje nog niet geaccepteerd.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Het lijkt er wel op dat hij zich ongerust maakt, hij lijkt de bonte pony ook min of meer in bescherming te nemen, dus ik denk niet dat hij de quad vertrouwd.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ja, dat gevoel heb ik ook. Vooral ongerust, niet doodsbang, maar hij vertrouwt het niet helemaal en lijkt de groep bij elkaar te willen brengen. Als de quad weg is staat hij veel te likken en met zijn hoofd te schudden. Daar moet hij echt wat spanning kwijt. Is hij de leider in de groep?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Dat was ook het idee dat ik erbij kreeg. Maar als het zo regelmatig gebeurt en Noah is niet echt doodsbang, zou je misschien wel verwachten dat het na 1,5 jaar minder reactie veroorzaakt?

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Ja, dat gevoel heb ik ook. Vooral ongerust, niet doodsbang, maar hij vertrouwt het niet helemaal en lijkt de groep bij elkaar te willen brengen. Als de quad weg is staat hij veel te likken en met zijn hoofd te schudden. Daar moet hij echt wat spanning kwijt. Is hij de leider in de groep?
    Hij is inderdaad de leider van de kudde. Er waren veel vliegen en ik had het idée dat het hoofdschudden daar mee door kwam, maar het proesten en hoofd omlaag brengen duidt inderdaad wel op dat hij spanning kwijt raakt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maroush
    Dat was ook het idee dat ik erbij kreeg. Maar als het zo regelmatig gebeurt en Noah is niet echt doodsbang, zou je misschien wel verwachten dat het na 1,5 jaar minder reactie veroorzaakt?
    Toen hij het in het begin deed dacht ik dat hij er gewoon aan moest wennen, maar hij doet het na 1,5 jaar dus nog steeds. Hij is niet bang voor gewoon verkeer op de weg, tractoren vindt hij wel een beetje spannend, maar tegelijkertijd ook erg interessant en als ze langs rijden wil hij er vaak achteraan. Dat heb ik met de quad ook een paar keer gedaan als we er toevallig langs moesten (en dat gaat altijd goed als ik hem er maar naar laat kijken), even een stukje er achteraan lopen om hem wat dapperder te maken.

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Gisteren werd de wei weer gesleept toen ik er was. Ik had Noah net gevoerd en terug gebracht naar de wei en was expres blijven wachten omdat ik wist dat zijn wei bijna aan de beurt was. Ik wou kijken of hij rustiger zou blijven met mij erbij. Voordat de quadbike er was hebben we samen @liberty een beetje door de wei gelopen en wat wilgentakken gegeten (Noah dan). Het leek me beter om hem maar niet aan het halster te hebben voor het geval hij er vandoor zou gaan en ik hem niet zou kunnen houden. In eerste instantie bleef hij bij me en hebben we samen naar de quadbike gekeken en wat approach en retreat gedaan. Toen de quad dichterbij kwam begon het wat spannender begon te worden ging hij bij de bonte pony staan (die de rust zelve was), de andere twee pony's stonden al op stal. Hij heeft 2x een klein stukje gedraafd en bleef de quad met argusogen in de gaten houden, maar was verder wel een stuk rustiger dan dinsdag, dus ik denk dat het toch voornamelijk RB gedrag is.

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ik vind het wel heel mooi om te zien! Knappe vent!

Op mij maakt hij ook de indruk wel ongerust te zijn en ook de kudde bij elkaar wil houden/brengen.
    Niet in paniek, maar ook niet nieuwsgierig in de zin van erop af gaan.
    Ik dacht ook even dat hij dat wel deed, maar toen hij terug liep zag je die quad van links komen, dus toch weer snel weg.

Wel heerlijk dat de anderen zo ontzettend rustig blijven!
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ik vind hem ook errug (bb) knap als hij zich druk loopt te maken

Het is inderdaad erg fijn dat de anderen zo rustig blijven, maar dat maakt het voor mij ook wel weer des te vreemder dat hij zich als enige er nog steeds zo erover op kan winden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Het is inderdaad erg fijn dat de anderen zo rustig blijven, maar dat maakt het voor mij ook wel weer des te vreemder dat hij zich als enige er nog steeds zo erover op kan winden.
    Dat was voor mij aanleiding om te denken dat hij leider van de kudde is. HIJ ziet als enige het gevaar, dus HIJ moet ervoor zorgen dat de anderen bij elkaar blijven en veilig zijn. Zoiets?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ja, dat gevoel heb ik er ook een beetje bij! Hoewel hij zich ook een keer echt achter dat vosje, geloof ik, lijkt te verstoppen.

Hij lijkt het gewoon niet zeker te weten, of het wel ok is.

Ik heb bij Floris ook wel eens het gevoel dat hij het gewoon leuk vind om zich een beetje op te winden. Gewoon een beetje de actie opzoeken. Misschien vindt hij het wel jammer dat die anderen niet lekker mee gaan rennen.

Kortom: ik heb geen idee! Of ja, wel ideeen, maar geen antwoord.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Bladwijzers

Forum Rechten