Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Paddock paradise slecht voor weiland

  1. #1

    Paddock paradise slecht voor weiland

    Ik heb nu sinds zomer vorig jaar een paddock paradise in ons weiland gemaakt. (allemaal paadjes)
    Maar doordat ze steeds over hetzelfde stuk lopen wordt volgens mijn moeder de grond zo erg aangestampt dat er geen gras meer op zal groeien (ook niet als het rust krijgt) en dat onze drainage hiervan verstopt kan maken.
    Hier heb ik zo mijn vraagtekens bij. Is het echt zo?

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Het is toch ook de bedoeling dat er op de paadjes geen gras meer groeit?

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Bij ons wel... vorig jaar is het weiland ingezaaid en wij hebben 4 a 5 meter rondom dan niet laten inzaaien.
    Daar hebben we ook wel enigszins spijt van, want nu groeit er wel makkelijker onkruid. Maar voorlopig bevalt het nog prima.

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Over drainage: de grond waarop ze lopen, wordt waarschijnlijk zó aangestampt dat het water dáár niet meer doorheen gaat. De drainage zelf zou bestand moeten zijn tegen grond die er van bovenaf opgedrukt wordt. Dan werkt de drainage toch nog gewoon op de plaatsen waar het niet helemaal aangestampt is.

    Als je na verloop van tijd van je pad af wil, zul je die grond wel moeten losmaken en opnieuw inzaaien, maar zolang het een pad blijft, zie ik het probleem niet dat het kaal is.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Over drainage: de grond waarop ze lopen, wordt waarschijnlijk zó aangestampt dat het water dáár niet meer doorheen gaat. De drainage zelf zou bestand moeten zijn tegen grond die er van bovenaf opgedrukt wordt. Dan werkt de drainage toch nog gewoon op de plaatsen waar het niet helemaal aangestampt is.
    Klopt, op de paden zakt het water niet meer weg vanwege het aangestampt zijn. Of je drainage daaronder nog werkt hangt af van het gebruikte materiaal. Slangen die niet bestand zijn tegen grote druk, worden wel degelijk dicht gedrukt door het lopen. Er is wel drainageslang te krijgen waarbij dat niet snel gebeurt, maar dat is nogal specifiek (en duur) spul. Dit is trouwens ook de reden dat wij in de paddock geen drainage hebben .
    Verder heeft drainage onderhoud nodig, iets wat soms vergeten wordt. De buitenlaag kan dichtslibben met fijn zand in de loop van de tijd, doorspuiten gaat dat tegen.

    Aan kale paden kun je weinig doen, behalve rust geven, losmaken en opnieuw inzaaien. De vraag is alleen of je dat wilt, want het is een jaarlijks iets .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  6. #6

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Ik vind het zelf ook geen probleem dat er geen zand groeit op de paden. Maar mijn moeder is bang dat ik haar weiland zo helemaal verpest.
    En wij hebben ouderwetse drainage buizen dus die zullen dan waarschijnlijke niet bestemd zijn voor het vele stampen er overheen.
    Zit er misschien toch niets anders op om de paadjes weg te halen, anders krijg ik ruzie met mijn moeder.

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Goirle, noord-brabant
    Berichten
    305

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Mss dat je je moeder gerust kan stellen met het feit dat de paden mss wel kaal gelopen worden maar dat de wei zelf in veel betere staat blijft. Het ligt natuurlijk aan de grootte van de wei maar de kans dat er zelfs in de winter nog gras voor de paarden beschikbaar is zal ook aanzienelijk groter zijn (mijn 2 D/E pony's hadden in nov/dec zelfs nog wat te grazen en dat was een PP op 5000m2)
    Groetjes ingrid

  8. #8

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Ik gebruik sowieso strookbegrazing en het weiland wordt niet bemest (behalve met paardenmest). Wij hebben 1 hectare en heb van mei t/m december weiland. Maar als ik geen paadjes maak gaan ze alsnog heen en weer lopen langs de rand van de wei... Dus volgens mij maakt het niet uit. Maar hoe ik mijn moeder nou kan overtuigen

  9. #9

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Toen laatst de boer bij ons was heb ik hem gevraagd om met de frees door het meest belopen pad te gaan. Ik keer met de frees er doorheen was genoeg om het vocht van het weer weg te laten lopen. het was voor hem een klusje van niks. Het pad was idd zo hard geworden dat ik er amper meer een prikpaaltje in kreeg.

    Goede argumenten voor je moeder.....

    Aan de zijkanten van de wei groeit vaak toch al veel onkruid (bij mij alleen maar onkruid)
    Het beter voor de conditie van je paarden. Als je het een stukje bestraat (gratis op MP) scheelt het enorm in hoefsmid kosten
    De rest van de wei blijft veel beter.
    www.niettevermijden.com

  10. #10

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Geef je moeder het boekje van het PP kado dan snapt ze de filosofie er misschien beter van. Dat het beter is voor de paarden/ponys en uiteindelijk ook voor de ongeving.
    Het is ook de bedoeling dat de paden kaal gaan worden in de loop der jaren. Zo kan je ook namelijk beter aansturen op de hoeveelheid voedsel en blijven de paarden beter bewegen door op zoek te gaan.

  11. #11

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    De buitenkant is anders inderdaad alleen onkruid en erg lang gras waar ze altijd in poepen. Dat voorkom ik nu wel. Maar misschien dat ik de inrichting maar eens ga veranderen. Zodat ze alleen nog helemaal langs de buitenkant van de wei kunnen.

    Mijn moeder is zo zuinig op het weiland omdat ze jaren bezig is geweest om er helemaal gras op te krijgen. Het is hier namelijk erg onvruchtbaar geweest en er moest eerst een aantal jaren mais op voordat er gras op mocht voor de vruchtbaarheid. En ook is ze bang dat de drainage eraan gaat. Want we kunnen deze niet schoonspuiten/onderhouden omdat degene die dit heeft aangelegd voordat wij er kwamen wonen geen plattegrond er van heeft.

    Ik heb al helemaal uitgelegd waarom het zo goed is. Maar dat vindt ze minder belangrijk dan haar mooie weiland...

  12. #12

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Als je geen track hebt, dan wordt alles zwart in de winter. Daar is een oplossing voor: je paarden op stal houden. Maar of dat nou zo wenselijk is....


    Het is of een zwart weiland met overal minder gras door winters, of een pad dat slecht wordt. Het idee van een track is juist ook dat maar een relatief klein gedeelte van het land 'verpest' wordt doordat er paarden op lopen.

    Wie een mooi weiland wil hebben, moet maar een biljartlaken kopen :P
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    Ik vind het zelf ook geen probleem dat er geen zand groeit op de paden.


    Ik zeg maar zo: geen probleem hoor dat groeiende zand !

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Goirle, noord-brabant
    Berichten
    305

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    . En ook is ze bang dat de drainage eraan gaat. Want we kunnen deze niet schoonspuiten/onderhouden omdat degene die dit heeft aangelegd voordat wij er kwamen wonen geen plattegrond er van heeft.
    Als ze niet weet hoe hij loopt, gaat hij naar verloop van tijd toch wel aan want je zal hem eens in de zoveel tijd toch door moeten spuiten (zelfs al loopt er niets op). Maar om de drainage te vinden zal je via de slootkant af moeten gaan graven tot je de buizen tegen komt, anders heb je veel kans dat de werking toch al minimaal is.
    Groetjes ingrid

  15. #15

    Re:Paddock paradise slecht voor weiland

    Wij hebben een ontzettend slecht stuk. Er groeit geen normaal gras. Veel onkruid en het is erg nat en drassig. Maar ik weet wel als we paddock paradise niet hadden gehad was ons stukkie nog erger. Dat was onze redding. Geeft de minste druk op het land. Tevens omdat een deel van het land benut wordt en de andere gedeeltes blijven netjes.

    Ik snap dat je moeder bezorgd is, maar het is maar gras. Dat groeit overal. succes.
    ¿u????o ?? ??puo? u’oz nou ?? ??z ?o? ???? ?? ?????l ?p l?? ????? ??

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •