Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: bochtjes rijden: welk been naar achteren?

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

bochtjes rijden: welk been naar achteren?

Net weer nieuw op het forum en ik ben het schrijven een beetje verleerd geloof ik dus ik vind het wat eng om dit topic te openen. Toch ben ik wel heel benieuwd naar jullie ideeën omdat ik er redelijk vaak over aan het nadenken ben.

Sinds Argentinië heb ik een twijfel over het rijden, vooral het rijden zonder hoofdstel aangezien ik op dat moment veel beenhulpen gebruik om te sturen. Ik heb dit altijd gedaan zoals ze mij op de manege hadden geleerd: een bocht naar links betekent het rechterbeen naar achteren omdat de buiging van je paard naar links is. Amiro reageerde hier altijd goed op en maakte in dat geval ook altijd een bocht naar links.

In Argentinië kroop ik een keertje op het paard wat mijn collega had getraind. Ze was altijd een wat heftige merrie, maar hij had na ong een maand iets moois met haar opgebouwd en toen mocht ik er ook een keer opkruipen met slechts een cordeo.

Maargoed, ik had in het begin enorme problemen met haar omdat Gabriel in de bochtjes precies het omgekeerde doet met zijn benen dan ik altijd deed: Een bocht naar links vraagt hij door zijn linkerbeen naar achter te leggen en te duwen. Hij duwt dus de achterhand weg en krijgt dan een bochtje naar links. Ik had er redelijk lang voor nodig om dat goed te doen omdat het in het begin erg onnatuurlijk voelde voor mij. Toen ik hem doorhad vond ik het eigenlijk heel logisch.

Maar ik heb dus wel een probleem, want wat is nou logischer voor je paard? Ik zelf zie ze inmiddels allebei wel als mogelijkheid (ik heb paarden briljant zien reageren op beide methodes) maar het is eigenlijk niet te combineren, want het is precies tegenovergesteld. Ik heb het overigens niet over een dressuurmatig net bochtje, ik heb het gewoon over hoe het het makkelijkst is voor je paard om naar links te gaan. Kan ik nou het beste mijn linkerbeen naar achteren leggen of toch mijn rechterbeen? (Of voegen jullie een derde optie toe, benen op hun plek houden kan wellicht ook?)
    Groetjes van Els!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re:bochtjes rijden: welk been naar achteren?

Je praat hier over *cues*: dus het signaal wat je jouw paard leert voor een bepaald gedrag.
    In principe kan je een paard leren, om links te gaan als je tegen zijn linkeroor spuugt .

Je moet je realiseren wat je "gebruiks"-DOEL is.
    De keuzes voor dressuurmatige "cues", dienen een ander *doel*, dan cues bij het werken met (Argentijns) vee.

Ik zou zelf kiezen voor de "cues", die (naast logisch voor het paard) ook voor andere ruiters te begrijpen zijn.
    Aangezien hier praktisch niemand de Argentijnse rijstijl gebruikt, lijkt mij die keuze -ook voor verdere instructie- vrij logisch
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Tja over het algemeen 'open' je het been aan de kant waar je heen wilt, om daar ruimte te maken voor je paard. Dus bocht naar links is linkerbeen van je paard en rechterbeen tegen je paard. Maar dan hebben het niet over correcte buiging...

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik ben het met Els eens, het is maar net wat je afspreekt met je paard. Als je dressuurmatig straks verder wilt is buitenbeen naar achteren handiger. Die hulp kunt je verfijnen tot alleen het draaien met je bekken en schouders (schouders parallen aan schouders paard, bekken parallen aan bekken). Als je je bekken geod draait dan is het natuurlijke gevolg dat je buitenbeen iets naar achteren gaat.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    In principe kan je een paard leren, om links te gaan als je tegen zijn linkeroor spuugt .
    Wauw, dat zou ik wel eens willen zien! Moet je best een beetje kunnen mikken...

Verder: eens met het bovenstaande.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Er is ook nog een optie D die je wel vaker tegenkomt bij mensen die hoofdstelloos rijden: als je naar links wilt, dan duw je je rechterbeen/knie wat naar voren tegen de rechterschouder van het paard en steek je je binnen-linkerbeen juist af. Dit is iets wat je veel bij westernruiters ziet die freestyle rijden. Cynthia Royal zie je dat in haar dvd's/video's ook doen. Hempfling gaat volgens mij ook in die richting (je draait je hele lichaam naar links als je naar links wilt, dus ook je bekken en dus sluit je buitenbeen zich steviger en wat verder naar voren om het paardenlichaam heen, als ik het goed onthouden heb maar ik ben zijn boek kwijt ).

Eigenlijk is dat systeem hetzelfde als het been aan de binnenkant verder naar achteren leggen: het is allebei wijken voor druk op een voor het paard logische plaats. En of dat binnenbeen naar achteren automatisch een niet netjes gebogen bocht oplevert, vraag ik me af. Als je de theorie volgt dat jouw binnenbeen het binnenachterbeen activeert bij het verder onder het lichaam stappen en dat verder onder het lichaam plaatsen van het binnenachterbeen is waar een correcte lichaamsbuiging vandaan komt...

Zelf heb ik een tijdje de zit/beenhulpen van Heather Moffet uitgeprobeerd op een Lusitano: haar idee was dat als je naar rechts wilt, je bovenlichaam naar rechts draait en je onderlichaam naar links, omdat dat nou eenmaal is hoe mensen draaien. Als je onderlichaam naar links wil draaien, dan komt je rechterbekkenhelft verder naar voren. Het duurde heel lang voor ik dat enigszins in mijn hoofd en lijf had, maar toen ik het na veel gestuntel toch eens probeerde toen ik met losse teugels aan het uitstappen was, stond ik echt versteld van het resultaat: toen ik mijn rechterbekkenhelft naar voren schoof, draaide de merrie een hele kleine cirkel naar rechts. Ik blijf het fascinerend vinden, al die verschillende soorten hulpen! (en ook dat iedereen er toch van overtuigd is dat zijn hulpen de enige manier zijn om een correct eindresultaat te krijgen )
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Iedereen bedankt!

Els, natuurlijk gaat het hier om cues en is het allemaal goed mogelijk, maar toch denk ik dat het ene logischer kan zijn voor je paard dan wat anders en dan vind ik het wel interessant om daar rekening mee te houden. En ik vind het ook interessant dat als bijvoorbeeld "binnenbeen naar achteren logisch zou zijn voor je paard, een hele groep mensen "buitenbeen naar achteren" "gebruikt terwijl ik het idee heb dat veel van onze andere standaard cues redelijk goed zijn gekozen (bijv stoppen door druk op twee teugels). Heel veel cues zijn in alle rijstijlen dan ook redelijk hetzelfde, terwijl ik in beenlegging in de bochtjes hele grote verschillen zie.

Aangezien ik het idee heb dat zelfs in Nederland veel mensen dit op een iets andere manier doen wil ik dan ook niet gelijk los laten wat ik in Argentinië heb geleerd want ik vind dit zelf wel een leuke manier van de cue geven.

En Miriam, precies. Op het moment dat ik het wegduwen van de achterhand met het binnenbeen doorkreeg voelde dat heel goed voor mij. Allereerst draaide het paard sneller dan ik ooit eerder heb gemerkt en het paard treed inderdaad ook automatisch onder met zijn binnenbeen. Ik had ook het gevoel dat het paard beter gebalanceerd was (maar ik bedacht me ook dat dat aan het paard in kwestie kan liggen aangezien ik het niet op heel veel paarden heb kunnen uittesten).

Hier een filmpje van Gabriel op deze merrie, met een cordeo in de roundpen: http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>
    En ook nog een filmpje van mij op hetzelfde paard. Het filmpje is slechts 1 minuut later genomen en toch zie je een duidelijk verschil in vooral haar snelheid. Ze is ook wat gericht op Gabriel die staat te filmen aangezien die twee elkaar echt hadden uitgekozen: http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Ik kende de manier van Heather Moffet nog niet maar het klinkt leuk om daar ook eens mee te experimenteren. Het is inderdaad fascinerend dat iedereen iets anders vind en dat het blijkbaar allemaal werkt!

Groetjes van Els!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Superleuk dat je dat filmpje plaatst! Ik heb alleen nog maar de bovenste bekeken van Gabriel en doordat hij zoveel bochtjes rijdt kun je goed de hulpen van alle kanten zien. Erg handig!

Wat me opviel was dat als hij normaal zit, zijn onderbenen gewoon los hangen van het paard. Als hij om een cirkel naar rechts vraagt, is het enige wat hij doet qua been zijn rechterbeen tegen het paard duwen, maar niet per se verder naar achteren dan 'wij' doen.
    En dan doet het mij juist weer heel erg denken aan onze normale dressuurhulpen. Het buitenbeen wordt heel vaak in de dressuur benadrukt omdat dat verder naar achteren zou moeten liggen, dus besteed je daar als ruiter ook meer aandacht aan terwijl het binnenbeen gewoon lekker onderhoudsvrij op de plek mag blijven liggen. Maar in feite draait alles om je binnenbeen - niet voor niets wordt bij het rechtrichten er steeds op gehamerd dat je je paard met je binnenbeen tegen de buitenteugel duwt. Dat binnenbeen en die buitenteugel zouden in theorie de twee zijn die het paard de bocht naar rechts in brengen, de binnenteugel en buitenbeen zijn er in feite alleen ter correctie mocht het paard voor of achteren uitbreken. Dus je ruiterbuitenbeen moet je in dressuurland wel verder naar achteren houden, maar eerder wakend dan duwend: het is niet de hulp voor de bocht of de hulp voor het paard rondgebogen houden in de bocht, maar puur een middel op de juiste plek om in te grijpen op het moment dat er iets fout gaat.

Je binnenbeen is echter de belangrijkste hulp (je duwt de binnenste ribbenkasthelft/buik weg zodat het binnenachterbeen meer ruimte heeft om onder te treden) , en dat komt in mijn ogen goed overeen met wat Gabriel doet. Alleen laat hij het wakende buitenbeen weg. Dat heb ik nog nooit zo duidelijk zien gebeuren, erg leuk, en het zet mij ook weer aan het denken. Voor mij was het wel duidelijk dat het ruiterbinnenbeen de belangrijkste rol speelde, maar ik had toch altijd in het achterhoofd dat dat buitenbeen wel naar achteren 'hoorde'. Nu begin ik daar toch aan te twijfelen.

By the way: ik verwachtte stiekem een paard dat met alleen binnenbeengebruik aan een cordeo de bocht in gesleurd werd en dat met flinke stelling naar buiten zou doen. Wat me opviel was dat het paardje weliswaar niet supervrolijk keek en wat spanning in de rug lijkt te hebben op de rechte stukken, in de bochten echt netjes naar binnen buigt met hals en hoofd, en dat zonder dat de ruiter dat beinvloedt. Erg mooi om te zien.
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Net jouw video gezien: het gaat inderdaad allemaal veel minder snel als jij erop zit - maar ook veel minder hectisch.

Het leuke aan jouw video vind ik dat doordat het paard en jij nog niet helemaal eens zijn jullie ook veel grotere voltes rijden dan wanneer Gabriel erop zit. Die geeft zijn hulpen sneller en steviger en krijg dus steeds een kort bochtje, maar jouw video laat zien dat het dus ook bij grotere voltes werkt.

Het zou trouwens best kunnen dat als je je binnenbeen zo aandrukt/aanklemt, je binnenste zitbeenknobbel vanzelf naar voren schuift omdat je die dan automatisch ook wat dieper in de rug drukt, dus dan kom je weer in de richting van Heather Moffet.

De achterwaarts-hulp deed me heel sterk aan Hempfling denken: die benadrukt dat je voor achterwaarts wat voorover moet leunen, maar als je dat op een bloot paard doet, houdt dat in dat je onderbenen automatisch wat meer aanklemmen/tegen de buik duwen. Dus ook al denk je bij een hulp alleen aan je benen, in de rest van het lijf gebeurt er tegelijkertijd weer zoveel dat je het ook een gewichtshulp kan noemen. Dat zal ook wel een deel van alle verschillen en verwarring veroorzaken.

Als je trouwens eraan toe bent om alle hulpen te vertellen die je hebt geleerd, dan graag, ik ben heel benieuwd!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Bladwijzers

Forum Rechten