Net weer nieuw op het forum en ik ben het schrijven een beetje verleerd geloof ik dus ik vind het wat eng om dit topic te openen. Toch ben ik wel heel benieuwd naar jullie ideeën omdat ik er redelijk vaak over aan het nadenken ben.
Sinds Argentinië heb ik een twijfel over het rijden, vooral het rijden zonder hoofdstel aangezien ik op dat moment veel beenhulpen gebruik om te sturen. Ik heb dit altijd gedaan zoals ze mij op de manege hadden geleerd: een bocht naar links betekent het rechterbeen naar achteren omdat de buiging van je paard naar links is. Amiro reageerde hier altijd goed op en maakte in dat geval ook altijd een bocht naar links.
In Argentinië kroop ik een keertje op het paard wat mijn collega had getraind. Ze was altijd een wat heftige merrie, maar hij had na ong een maand iets moois met haar opgebouwd en toen mocht ik er ook een keer opkruipen met slechts een cordeo.
Maargoed, ik had in het begin enorme problemen met haar omdat Gabriel in de bochtjes precies het omgekeerde doet met zijn benen dan ik altijd deed: Een bocht naar links vraagt hij door zijn linkerbeen naar achter te leggen en te duwen. Hij duwt dus de achterhand weg en krijgt dan een bochtje naar links. Ik had er redelijk lang voor nodig om dat goed te doen omdat het in het begin erg onnatuurlijk voelde voor mij. Toen ik hem doorhad vond ik het eigenlijk heel logisch.
Maar ik heb dus wel een probleem, want wat is nou logischer voor je paard? Ik zelf zie ze inmiddels allebei wel als mogelijkheid (ik heb paarden briljant zien reageren op beide methodes) maar het is eigenlijk niet te combineren, want het is precies tegenovergesteld. Ik heb het overigens niet over een dressuurmatig net bochtje, ik heb het gewoon over hoe het het makkelijkst is voor je paard om naar links te gaan. Kan ik nou het beste mijn linkerbeen naar achteren leggen of toch mijn rechterbeen? (Of voegen jullie een derde optie toe, benen op hun plek houden kan wellicht ook?)
Bladwijzers