Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Paard sloom/duf

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Paard sloom/duf

Sinds een paar dagen is Elsa behoorlijk sloom/duf. De veearts heeft haar gister helemaal nagekeken, niets kunnen vinden. Hij heeft haar ook wat laten lopen, en dat zag er gewoon prima uit. Ik vraag me nu af of ik bloedonderzoek of iets moet/kan laten doen, of iets anders. Of ik ben een beetje overbezorg dat kan ook

Elsa is net 1 geworden (maart) en een tinker dame. Er is niet echt iets veranderd qua voeding (hooi, kuil, beetje brokjes) en er staan geen giftige of rare onkruiden in de wei. Ze is volledig geënt, ontwormd en drinkt en mest goed.

Gister lag ze (alweer) languit te slapen in de wei. Na een half uur / 45 minuten ben ik er heen gelopen, maar geen enkele reactie. Olivia had er ook al eens bijgestaan en gesnuffeld, ook geen reactie. Ik heb Elsa echt op haar hofd moeten tikken, en toen werd ze langzaam wakker. Ze leek iets verward, en bleef ook liggen. Uiteindelijk is ze toch opgestaan, en heeft ze even wat getsrekt/uitgerekt. Daarna is ze naar de shcuilstal gesjokt, heeft een slok water genomen en is ze bij Anna gaan staan.

Eergister en gister heeft ze ook haar hooi niet helemaal opgegeten, wat ze altijd wel deed (ook van deze baal). Ze staat er af en toe wel bij, neemt ook wel een hapje maar meer ook niet. Met een koekje is ze wel fanatieker, die eet ze wel.

De veearts kon niets vinden gister en adviseerde haar iets meer brok te geven. Ze krijgt nu alleen een handje als Olivia ook eet.

Heeft iemand een idee of dit nog normaal is voor een jaarling? Of wat er zou kunnen zijn?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re:Paard sloom/duf

Het lange slapen en sommige periodes duf zijn herken ik wel van de jaarlingen die ik gezien heb. Het niet goed eten vind ik dan weer gekker.

Hoop dat iemand anders meer wijsheid voor je heeft. Sterkte!

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Heb je haar al wel eens iets tegen zand in de darmen gegeven?

Krijgt ze voldoende vitaminen en mineralen binnen?

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, ik heb verder geen ervaring met jaarlingen. Succes!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Hmmm, misschien zaai ik onrust maar bij een vluchtdier op de kop tikken om wakker te worden? Klinkt als inderdaad heel duf/moe.
    Ik denk dat ik (ook snel bezorgd hoor!) de DA zou bellen
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik zou in ieder geval een paar keer per dag temperaturen.
    Meer brok zou ik niet voor kiezen, staan ze op gras?

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

@ margot; Thanx, stelt me wel een heel klein beetje gerust dat het niet heel erg uitzonderlijk is voor een jaarling.

@Marina ; Ja , ze staat nu overdag op het gras, met gelegenheid om in de paddock te gaan en eventueel hooi te eten. S'nachts staan ze in de paddock met hooi. Ik doe regelmatig de mest chekken op zand, maar dat vindt ik nauwelijks. Ze krijgt wel af en toe (1 x per week ongeveer) slobber, waar ook lijnzaad in zit.

Meer brok geven vindt ik ook wel lastig, zeker omdat ze bepaald niet te dun is. Ik overleg vanavond nog even met een fokker hier in de buurt, die heeft misschien ook een goed idee. En ik zal eens op zoek naar een vitaminebrok, ipv extra puppybrokken.

Haar temperatuur was eergister en gister rond de 38.5 C, wat volgens mij prima is.

@MissMaris; de veearts is gister al geweest, 3x zelfs (ook voor een koe). Hij kon niets raars ontdekken, ze heeft ook geen koorts, tanden zijn oké, ze beweegt soepel (als ze dus al beweegt), slijmvliezen oké, en ze heeft geen snot of iets bij neus/ogen. Morgenvroeg komt de veearts weer voor de koe, dus dan mag ie Elsa ook weer chekken.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Haar temperatuur is wel aan de hoge kant, bij een paard ligt de temperatuur tussen de 37 en 38 graden als ik mij niet vergis.
    The darkest hour is befor it get light!!!

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

je hebt gelijk Elianne . Morgenvroeg komt de DA weer en dan zal die er naar kijken.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

moeilijk he, dat je paardje niet fit is, maar dat je er geen vinger op kan leggen wat ze heeft...
    The darkest hour is befor it get light!!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elianne
    Haar temperatuur is wel aan de hoge kant, bij een paard ligt de temperatuur tussen de 37 en 38 graden als ik mij niet vergis.
    Ik heb even gegoogled. De meningen over de temperatuur van een paard zijn nog al verdeeld.

Ik houd altijd een graad hoger aan dan bij mensen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx! Ik zal het morgen voorleggen aan de dierenarts. Ze ligt nu lekker te soezen in het laatste streepje zon . Olivia staat er lief naast, die past wel op

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Oh wat rot Caroline. Is altijd vervelend als je niet weet wat er aan de hand is. Ik heb geen ervaring met jaarlingen, dus ik kan je niets nuttigs zeggen. Behalve dat de tinker-jaarling bij ons in de kudde altijd de hele dag de uithangt

Ik heb wel veel ervaring met paarden temperaturen, want ik had ooit een bijbaantje op een stal waar droes uitbrak en toen moesten we drie keer per dag alle paarden temperaturen. Ik vind 38,5 ook aan de hoge kant. Maar het punt is dat de temperatuur van paarden onderling heel erg kan verschillen. Je moet dus weten wat haar normale temperatuur is, voordat je weet of ze verhoging heeft. De 'normale' temperatuur varieert ongeveer tussen de 36,5 en 38 graden. Als je paard normaal gesproken 36,5 heeft dan is 38,5 echt hoog. Maar als ze normaal 38 heeft dan is 38,5 weer niet zo hoog. Nou ja, je snapt het idee

Ik zou je wel aanraden om haar temperatuur in de gaten te houden (elke dag op dezelfde tijd meten of meerdere keren per dag en dan het gemiddelde nemen). Als het nu nog gaat stijgen, dan is dat niet zo goed Als het de komende dagen steeds hetzelfde blijft dan is dit misschien gewoon haar normale temperatuur en dan weet je dat voor de toekomst.

Oja, en je kwam zelf met het idee van bloed afnemen. Als jouw gevoel je dat ingeeft dan zou ik daar gewoon om vragen bij de dierenarts. Eerste gevoel is meestal goed.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx wendela. Normaal is het ook een echte pipo, en nu is ze een stil mak schaapje . Vanmiddag heb ik bijna 20 minuten bij haar gelegen in de wei, en dat vond ze best. Ze blijft nu steeds dicht bij Olivia, en andersom, dat is ook wel iets waar ik me zorgen om maak. Maar goed, morgenochtend komt de veearts weer, ik denk dat ik maar bloed laat prikken to be sure.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kan het zijn dat er kiezen aan het doorkomen zijn?

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx Marja, ik ga het laten nakijken zo. De veearts had van de week wel even gekeken naar het gebit, maar niet heel goed volgens mij. Zo nog maar eens goed kijken dus.

Ze staat nu wel wat nieuwsgieriger in de wei, en heeft vannacht in de schuilstal gelegen met Olivia ernaast. Ik ben echt zo blij dat ze achter huis staan, we er vanuit het raam zicht op hebben en John regelmatig even gekeken heeft. Nu is het wachten op de veearts, die kan elk moment komen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten