Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 39

Topic: Dracht en veulentjes...

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Re:Dracht en veulentjes...

Het is toch wel heel spannend idd. Wij verwachten half juni ook 'ons'eerste veulen, en ik begin het nu toch wel spannend te vinden. Gelukkig mogen wij bij de eerste tekenen of twijfel onze buren bellen, de hebben een stoeterij en zijn zeer ervaren. Ze komen ook gelijk na de geboorte kijken en eventueel de veearts mocht dat nodig zijn.

Dat van de veulenprik had ik gehoord, maar hoe zit het nou met ontwormen? Olivia heb ik 2 week geleden ontwormd, tegelijk met Anna en Elsa. Ze is 14 juni uitgerekend, moet ik haar nu nogmaals doen of zouden jullie het zo laten?

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    7

Ligt eraan waarmee je hebt ontwormt denk ik. Onze laatste wormenkuur was de equimax en die werkt lang dan zou ik nu denk ik niet meer ontwormen.
    Veulen krijgt wormen via de melk binnen vandaar die ontworming met een dag of 7-10.

Zie:
    http://www.deoosthof.nl/index.php?id=424
    http://www.dapmarum.nl/P-ontwormen.asp
    http://www.degraafschapdierenartsen....iersoort=paard
    http://www.dapdeil.nl/paarden-ontwormen.html
    http://www.dierenartsenpraktijk-suyl...ontwormen.html

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ze is ontwormd met Equest, dat was volgens mijn DA het enige wat ik een drachtige merrie zou mogen geven. Ik zal de bijsluiter eens opzoeken voor hoelang het werkzaam is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

O, heb hetzelfde... of nee, ze zijn een week of twee geleden ontwormd, en het veulen kan ook nog wel een week of 4 op zich laten wachten, en de ander nog wel langer. Moet de merrie dan weer ontwormd worden?
    Weet niet meer waarmee.. heb net gisteren de doosjes weg gegooid... grijze doos met blauwe letters, maar kom even niet op de naam...

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    38

Wat onwijs leuk Dunya, je eerste veulentje! Ik vond het bij Maroush echt heel bijzonder
    Wij zijn gaan waken vanaf het moment dat ze ging kegelen (elke 2-3 uur eruit), maar toen duurde het nog 1,5 week :P Vanaf het moment dat ze biest ipv hars ging druppelen, ging het wel vrij snel. Maar het is lastig dat zo sterk verschilt tussen paarden. Ik zou zelf wel echt proberen bij de geboorte te zijn, omdat áls het fout gaat, het meestal echt snel en goed fout gaat. Met een birth alarm of chip kan natuurlijk ook, maar wij hebben gewoon op stal geslapen en om de paar uur de wekker gezet.
    Normaal gesproken duurt de geboorte niet veel langer an 15-20 minuten. Meestal breekt eerst de waterblaas, daarna zie je de pootjesblaas verschijnen en als het goed is 2 voorbeentjes met een neusje erop. Als de ligging afwijkend is (bijvoorbeeld geen neusje, maar 1 beentje of achterhoeven (onderkant naar boven)), de merrie perst en je ziet helemaal geen blaas of veulen verschijnen of bij een 'red bag' (en alle andere dingen die je niet vertrouwd), echt direct de DA bellen! Bij een afwijkende ligging vooral niet gaan trekken, maar wandelen zodat ze minder gaat persen! Als de ligging normaal is en je ziet dat het de merrie veel moeite kost, kun je met de persweeën meetrekken richting de achterbenen van de merrie. Als de schouders eruit zijn het vlies om het neusjes openmaken en slijm uit het bekje halen. Daarna vlot de geboorte meestal verder wel. Je kunt het veulen nog rustig even achter de merrie laten liggen, zodat het laatste bloed uit de placenta er nog naartoe gepompt kan worden. De navelstreng moet spontaan afbreken (doordat het veulen of de merrie beweegt) en daarna kun je er wat jodium op spuiten. Als veulen en merrie echt niks ondernemen, dan wel het veulen voor de merrie leggen, zodat ze hem kan drooglikken. Je kunt ook met stro alvast een beetje droogwrijven, omdat veulens snel onderkoeld raken als ze nog erg nat zijn.
    Als normaal gedrag voor een pasgeboren veulen leren wij het volgende: binnen 1 minuut het hoofd bewegen, binnen 5 minuten in borstbuikligging, binnen een half uur proberen te staan, binnen 1-2 uur overeind, binnen 2-3 uur biest gedronken en nageboorte eraf (anders DA bellen!), plassen binnen 8 uur en darmpek binnen 1 dag eraf.
    Bij de merrie moet je de placenta even opknopen, zodat ze er niet op gaat staan. Als die er helemaal af is, moet je even controleren of het er niet smerig uit ziet en of hij helemaal compleet is (je kunt 'm het beste even uitleggen op de grond om zeker te weten dat er geen kleine stukjes zijn achtergebleven). Over veulenprikjes verschilt de mening van dierenartsen nogal. Wij hebben het bij Shayan wel gedaan, omdat Maroush hem niet liet drinken (tip: zorg dat je voor de zekerheid een fles hebt). Maar als de geboorte normaal is verlopen, je veulen op tijd z'n biest heeft gehad, gewoon lekker vitaal is en de merrie nog recent is ingeent, dan zou ik het persoonlijk niet doen.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt En verder: vooral veel van genieten

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik hoop dat je er wat aan hebt En verder: vooral veel van genieten
    Sorry, heb nog helemaal niet op je gereageerd! Dank je, en ja zeker heb ik er iets aan!!! Vind het heel fijn ervaringsverhalen te horen, net als bij mijn eigen bevalling, hahha! Dat heb je een beetje een idee wat je te wachten staat.
    Hou al scherp in de gaten of er al eentje staat te kegelen (2 drachtige dames hier). Wat is het verschil tussen hars en biest? Hoe het eruit ziet bedoel ik?
    En placenta opknopen krijg ik niet echt een beeld bij, maar dat zal vast wel los lopen tegen die tijd

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hars is doorzichtig, een soort wax.
    Maar verkijk je er niet op. Mijn merrie had al wat hars op 4 mei.
    Om daarna nog tot 15 mei te wachten met bevallen..

Opknopen is om te voorkomen dat ze erop gaat staan en hij dan breekt. Maar een knoop leggen is best lastig met die gladde zooi.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Het wordt spannend... de eerste druppeltjes vandaag en een uier die al een tijdje op springen staat!

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    7

Oehhh spannend toi toi toi ben benieuwd.
    Gaat vast helemaal goed komen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

O, dat is waken! Pas maar op, de spanning is verslavend....

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Het waken duurde niet lang.... Ging tegen 23.30u slapen, wekker op 2.00u. Keek uit het raam en zag Cuby rustig hooi staan eten, niks aan de hand. Wekker weer gezet, op 4.00u. Toen zag ik haar in een hoekje van de wei staan draaien en doen en kon verder niks zien, dus hup, naar beneden en gaan kijken en.... daar stond hij al! Nog nat, dat wel, dus kon niet lang geleden zijn. Een prachtig hengstveulen, die de naam Shine krijgt.
    Nageboorte was er ook al.

Wauw... vind het helemaal geweldig Het is een vos, met 3 witte voetjes. Cuby is ook als vos (sorrel) geboren en werd daarna een stuk donkerder (chestnut), dus wie weet. Hij draafde al, poepte al en maakte een gek sprongetje. Hij wil graag drinken, maar Cuby laat hem niet. Na een tijd ben ik gaan helpen, als ik Cuby vasthoud blijft ze wel staan, maar haar uier is echt opgezet en keihard, dus ik denk dat het pijnlijk is. Shine kan niet echt goed grip krijgen op de tepel, ik heb hem steeds op weg geholpen, maar ik betwijfel of hij echt goed aanhapt en echt iets binnenkrijgt.

Wacht nog maar even af, anders DA bellen of zelf met een flesje proberen? Melken gaat namelijk wel. Maar het is wel de bedoeling dat hij het zelf leert natuurlijk.
    Ga snel weer lekker kijken.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hij moet wel binnen een paar uur wat binnen krijgen. Dus zelf proberen is wel belangrijk.
    Maar wij hebben als het echt te lang duurde ook weleens de merrie gemolken en een fles gegeven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Geefeliciteerd! Wat een mooi kleurtje zeg!
    Drinkt hij inmiddels goed?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Pfff was een lange dag! Ben vanmorgen toen hij na 2 uur nog niks had met de fles aan de gang gegaan. Daarna kwam de dierenarts. Die gaf Cuby iets kalmerends, zodat we haar konden melken (ging niet van harte namelijk) en Shine konden laten drinken. Maar daarna weer hetzelfde.
    Shine heeft hierdoor toch een veulenprik gehad en ook een darmspoeling omdat hij flink aan het persen was. Al met al meer medisch gebeuren dan ik in gedachten had, maar goed.
    Ben elke keer als hij wilde drinken erbij gaan staan, als ik Cuby vasthad en haar aan de andere kant met de stick tegenhield, kon hij drinken. Zag al een belabberde nacht voor me... en was al wakker vanaf 4! Maar gelukkig, om 17.15 liet ze hem zelf drinken en dat doet ze nu nog steeds. Nu loopt de melk er ook goed uit, ik denk dat het nu toch op gang is. FIJN!
    Ik vind het geweldig! Shine is aan de gang met galopperen en bokkesprongen maken en maakt een vrolijke en tevreden indruk. Heerlijk zo'n veulen en zo gaaf om hem zo de hele dag dichtbij te zien groeien!

Wat fijn dat het nu de goede kant op gaat! Leuk, zo'n vrolijk nieuw leventje!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bladwijzers

Forum Rechten