Hoi,
We krijgen in juni, als alles goed gaat, onze allereerste veulentjes! Heel spannend natuurlijk. Nu ben ik geen leek op paardengebied, maar van bevallingen en kleine veulens...hahaha, daar weet ik echt nog niet zoveel van. Wie zou mij een beetje kunnen bijpraten? Ik ga er vanuit dat moeder natuur het meeste zelf regelt, maar wanneer ben ik als hulpje nodig?
Ik heb al foto's voorbij zien komen van net bevallen merries, met mensen erbij die het veulen eruit trekken. Ik lees van alles over red bag deliveries, ik hoor verhalen over slijmvliesjes breken, imprinten (goed artikel in de laatste Savvy Times). Wanneer moet een veulen zijn eerste vaccinatie, wanneer ontwormen, wat doe je met de nageboorte, moet je die ook helemaal nakijken zoals bij mensen ook gebeurt om zeker te zijn dat er niks is achtergebleven? Wanneer grijp je in tijdens de bevalling, wat doe je als het veulen niet goed ligt of als het niet lijkt te lukken? (Behalve de dierenarts bellen...)
Hoop dat jullie ervaringen willen delen of misschien een website voor leken-met-drachtige-merries kennen![]()
Bladwijzers