Gelukkig dat het nu goed gaat, toch even spannend hè. Mooie naam trouwens.
Wanneer verwacht je je andere veulen?
Gelukkig dat het nu goed gaat, toch even spannend hè. Mooie naam trouwens.
Wanneer verwacht je je andere veulen?
Hoi!
Het volgende veulen kan elk moment komen... gisteren was ze 340 dagen. Dus kan ook nog even duren. Haar uier is nog niet dik, kegelt nog niet maar kan er wel vocht uitknijpen. We'll see!!!
Inmiddels groeit Shine als kool (foto's zie mijn dagboekje: http://www.nhforum.nl/forum_smf/inde...topic=28168.40)
Ik heb niets met imprinten gedaan, omdat ik daar niet voldoende van weet toch. Ik heb hem wel gelijk vanaf de geboorte overal aangeraakt, ook met savvy-string, een klein beetje wijken voor druk, opzij zetten, maar meer niet. Hij wordt echter wel wat brutaal nu. Hij draait soms gewoon zijn kontje naar me toe en probeert dan te trappen met 2 benen tegelijk.
Doet hij pas sinds een paar dagen, en als hij dat doet, ga ik een stukje naar achteren, maar da's niet de bedoelingDus dit gedrag mag de kleine meneer meteen afleren.
Hoe kan ik dat nou het beste doen? Heb hem daarnet toen hij op het punt stond uit te halen een tikje op zijn kleine achterste gegeven en daar schrok hij even van, wilde daarna ook niet meer bij me komen, dus of dat nou de beste methode is weet ik zo even niet!
Ervaren veulenfoksters?? Hoe leer je een veulen manieren? Beginnen met een halstertje, en hem dan leren te wijken voor druk? Nu loopt hij gewoon weg, als ik zijn achterhand weg wil duwen.
Met Shayan zijn we begonnen met overal aanraken en halstertje om. Daarna het idee van wijken voor druk aangeleerd. Stapje naar achter en voor-/achterhand opzij, gewoon maar 1 stapje zodat ze het principe doorhebben. Handig ook voor basisdingen als voetjes optillen, vast staan en meelopen aan een touwtjeEn inderdaad om die o zo schattige veulentjes toch enigszins uit je ruimte te kunnen houden
Vaststaan en meelopen hebben we in eerste instantie steeds met moeders mee gedaan om het wat makkelijker te maken. Met vaststaan eerst het touw door een ring gehaald, maar nog wel zelf vastgehouden aan het uiteinde (iets meer controle als ze zichzelf toch besluiten zichzelf op te hangen). Meelopen vond ik erg handig aan te leren door een bandage als 8tje om het veulen te slaan (om de achterhand heen, kruisen over de rug en voor de borst langs). Dan kan je vanaf de voorkant druk geven op de achterkant, zonder dat alles meteen weer afzakt. Shayan reageerde daar iig een stuk beter op dan op druk aan het halster. Door die 2 hulpen te combineren heeft 'ie geleerd om netjes aan een touwtje mee te lopen. Regelmatig even kort geoefend met bovenstaande dingetjes en hele kleine stapjes tegelijk. Voor de rest hebben we hem veel (los) meegenomen met Maroush naar buiten, langzaam laten wennen dat hij zonder mams in de kudde achterbleef (en later alleen van de kudde wegging) en kennis laten maken met een aantal spannende dingen (o.a. trailer). En verder: vooral lekker veulen laten zijn en knuffelen en kriebelen
(waarbij we vanaf het begin wel heel consequent geweest met niet happen/maaien/schuren e.d. en ook geen voer als er gebedeld wordt). Ik zou het een volgende keer weer precies hetzelfde doen denk ik. Shayan is nog steeds gek op mensen, maar ook heel beleefd en kent netjes alles basisdingen. Altijd leuk als je ergens komt en mensen raken meteen in paniek als ze horen dat het een inmiddels 3-jarige arabische hengst is, terwijl hij echt schaapmak is
![]()
O, dank je!
Die bandage ken ik, heet dat niet een bodywrap? Heb het voor Sara wel gebruikt, om haar achterhand meer mee te krijgen. Da's een goeie. Maar ook halstertje gaan proberen dus. Vind het erg leuk om met hem bezig te zijn, lekker kriebelen vindt hij heerlijk. Maar wat je zegt, hij mag meteen leren dat trappen en bijten niet mag. Heb je ook hem aan een halstertje laten meelopen terwijl hij aan de moeder vast zit (longeersingel)? Meen dat ik dat ook ergens heb gezien.
Maar hoe deden jullie corrigeren als hij wel trapte, beet, schuurde of wat dan ook?
Skylar kon in het begin ook wat narrig reageren, ik weet niet zeker of hij het meende, maar een kont naar je toe met oren in de nek vond ik toch niet fijn. Hij deed het wel alleen als wij initiatief naar hem toonden, hij kwam dus niet zelf zo op ons af. Toen zijn we bewust een tijdje lang met een stick in de hand naar hem toe gegaan. En als hij dat weer deed, gewoon de stick achter zijn kont leggen, of tegen zijn zij of waar ook, om hem bij je weg te krijgen. Skylar reageerde goed op een kleine aanraking, maar was dat niet zo geweest, dan was ik wel harder geweest.
Ik voelde me met stick toch wat comfortabeler omdat je reikwijdte groter is. Je hoeft hem dan niet met je hand aan te raken.
Ook het meelopen hebben we in het begin zo geoefend; halster om, een aan de voorkant wat druk uitoefenen en een ander met de stick erachter. Kwam-ie in beweging, druk weg.
In het begin dacht ik wel eens "o jee, gaat dit wel goedkomen?" Maar dat is min of meer vanzelf goed gekomen. Je hoeft ook niet iedere dag te oefenen om iets aan te leren, bij Skylar niet tenminste. Eenmaal begrepen blijft het wel duidelijk.
Nee, dat denk ik ook, ze leren supersnel!
Ga dan hier ook maar af en toe laten wennen aan halstertje en stick.
Hij doet het ook alleen als we iets van hem willen, of toevallig gewoon in de weg staan
Maar dat is geen goede gewoonte, dus die gaan we gelijk even afleren.
Dat heb ik wel gedaan met Carwyn, zo hebben we op de weg gewandeld.Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
Al wandelde we ook wel met twee mensen erbij. Zo zijn we begonnen.
Helaas geen filmpje dat die aan mama vastzit.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Oo, dat ziet er leuk uit!! Goed idee! Enne...dat veulentje is wel uber-schattig!![]()
Hihi, dat veulentje is nu al 2 jaar. Maar nog steeds mijn ukkie. :P
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Bladwijzers