Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

  1. #1
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Na aanleiding van onderstaand topic op Bokt (waar ik op veel reacties had willen reageren maar het niet gedaan heb) een vraag..

    Wat vinden jullie verantwoord ten opzichte van een merrie en haar veulen? Vanaf welke leeftijd zouden jullie merrie & veulen (tijdelijk, om te rijden of voor een dagje weg) scheiden ten behoeve van jezelf?

    Ik vind het dus echt be-la-che-lijk, sommige mensen gaan binnen 1 week al weer rijden en laten het veulen alleen achter in de stal! Maar ook al heb je het opgebouwd (dus beginnen met een minuutje en dan uitbouwen)vind ik het nog zéér onnatuurlijk..
    En vooral de opmerking van sommigen "ach kan best, als je hem maar kort genoeg vastbindt"

    Dit is het betreffende topic:
    http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 5&t=439583

    En spenen? Vinden jullie het eerlijk een veulen eerder te spenen, dus op een leeftijd dat dit in de natuur nog niet gebeurd (een tijdje voor het volgende veulen geboren gaat worden)
    En zo ja, waarom?

  2. #2

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Ik reed ook meestal binnen 2 weken na de bevalling weer als ik een merrie reed. hoe eerder je een veulen leert dat mamma soms weg is, hoe beter het veulen het leert accepteren.
    Ik heb ook weleens een merrie staan melken op een marathonwedstrijd omdat haar uiers haar in de weg zaten
    Het veulen hield zich dan meestal na verloop van tijd heel rustig.

  3. #3
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Ja ik snap wel dat het kan, maar vind je het ook 'ethisch verantwoord' tegenover een veulen? Het is heel erg onnatuurlijk en vol stress voor een paard denk ik.

    Dus mijn vraag: waarom kies je je 'eigenbelang' boven 'merrie&veulenbelang'?

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Ik vind het ook niet goed om er al zo vroeg mee te beginnen, laat die 2 maar genieten van elkaar. Ik heb Ollie ook niet gereden toen Vash er was. Maaaar, toen ik hem na een maand of 5 naar de opfok bracht was de onrust groot toen mams alleen terug moest. Hij heeft flink lopen spoken in de box en Ollie is 3 dagen aan het zoeken geweest. Dus op zich is trainen dat ze weten dat ze ok zonder elkaar kunnen niet verkeerd. Ik denk dat daar niet een standaard moment voor is te noemen, dus de meeste volgen gewoon hun gevoel.

  5. #5

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Ik denk dat het trainen uiteindelijk paardvriendelijker is dan ze ineens voor altijd uit elkaar te halen. Zeker als de merrie zich heel beschermend opstelt naar haar veulen.
    Maar het zal per paard verschillen natuurlijk.

    Sterker nog: ik reed ooit eens een friese merrie die het wel lekker vond om even aan de slag te gaan zonder veulen

  6. #6
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Wij hebben niet echt grote boxen en hebben dus al vrij snel het veulen snachts naast de moeder gezet met tralies ertussen. Eigenlijk heeft dit nooit problemen gegeven en wisten ze allebei heel goed dat de olgendedag ze weer bij elkaar mochten.
    Later heeft het veulen wegens box gebrek bij een pony ruin in stal gestaan en ook dit ging prima.
    We hebben eigenlijk niet echt in een keer afgespeendmaar echt heel geleidelijk zoheeft het veulen tot ze een jaar werd bijna elke dag nog bij haar moeder gedronken maar konden ze ook na enig hinniken een paar dagen apart.
    Nu is de moeder een tijdje weg ter dekking en heeft het veulen een heel mooi plekje in onze kudde en is er bijna geen onrust geweest.
    We wilde eigenlijk natuulijk afspenen doordat we haar vorig jaar hadden laten dekken maar ze was gust dit jaar dus moesten we iets anders bedenken maar het is allemaal prima verlopen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  7. #7
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Ik weet weinig van veulens afspenen, maar een jaar lijkt mij heel netjes. Zoals het hier boven staat beschreven dus. Veel korter vindt ik eigenlijk niet kunnen tegenover het veulen inderdaad.
    Als je een veulentje fokt moet je daar de verantwoordelijkheid voor nemen. Dat doet echter bijna niemand geloof ik, meeste mensen willen gewoon rijden en daar komt niemand tussen. Ik denk dat je dan beter een shetlandpony kunt nemen, is ook klein en schattig
    Maar serieus, nee, dat is super onethisch volgens mij. Het is ook de belangrijkste periode in de ontwikkeling van een paard, die moet gewoon zo goed mogelijk verlopen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  8. #8

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    mmm, ik zou persoonlijk opteren voor het niet spenen! In de natuur gebeurt dit inderdaad als er een ander veulen op komst is.

    Heden kan dat natuurlijk niet want dan zit je elk jaar met een veulentje

    Dit weekend had ik het er trouwens over met Eddy Modde. Bij het niet spenen, bestaat de kans dat je voor het een of het ander de 2 toch eens uit elkaar moet halen en dan heb je natuurlijk problemen...

    Alles hangt af van de beide karakters en hoe het in de kudde verloopt. Maar ik zou kiezen voor een geleidelijke opbouw als het veulen enkele weken is, eens met veulen naar een ander plekje op de weide, mams eens mee voor wat grondwerk in de paddock, veulentje eens mee voor grondwerk,... zodat ze weten dat het kan en alles in rust en kalmte geschiedt.

    Op enkele weken zijn sommige veulentjes al heel erg zelfstandig en kunnen soms wel eens ver uit mams buurt afwijken met speelkameraadjes om dan plots te beseffen dat ze toch wel heel ver staan en als een hazenwind terug naar mam keren...

    Maar spenen met geweld (vastbinden, box opsluiting, donkere stal,...) en als het een moet is, is niets voor mij of mijn paarden.... volgens mij komen daar nooit stabiele volwassen paarden uit, maar soit!

    Zoals elke paardenliefhebber, ben ik niet van plan om onze kudde uit elkaar te halen en blijven ze hopelijk voor altijd samen zodat de hechte band blijft voortbestaan!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  9. #9
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haidi
    mmm, ik zou persoonlijk opteren voor het niet spenen! In de natuur gebeurt dit inderdaad als er een ander veulen op komst is.
    ik heb ook wel eens gehoord dat afspenen bij sommige merries niet eens gebeurt, sommige merries zijn zo goeig dat ze nog drie kinderen laten drinken (veulen, jaarling en tweejarige dus ) Ik denk dus dat je best wat kan oefenen en ze op een gegeven moment een beetje moet helpen. In tegenstelling tot in de natuur komt er niet altijd een veulentje achteraan, dus dan kan het best zijn dat een veulen gewoon blijft drinken
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #10
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haidi
    mmm, ik zou persoonlijk opteren voor het niet spenen! In de natuur gebeurt dit inderdaad als er een ander veulen op komst is.
    ik heb ook wel eens gehoord dat afspenen bij sommige merries niet eens gebeurt, sommige merries zijn zo goeig dat ze nog drie kinderen laten drinken (veulen, jaarling en tweejarige dus )
    Ik denk dat er dan wel iets mis is gegaan in de sociale opvoeding van de merrie want in de natuur gebeurd dit niet. In zo'n geval zal je wel moeten ingrijpen natuurlijk.

  11. #11
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    dit is juist een verhaal uit een wilde kudde, wel extreem natuurlijk..
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  12. #12
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Tja dan is het idd een foutje van de natuur, weinig overlevingskansen voor het jongste veulen lijkt me.

  13. #13
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    59
    Berichten
    6.570

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Bij ons op stal werd de merrie niet gescheiden van de moeder, maar tijdens een kur op muziek kregen we een enorm leuke verassing aan het eind. De merrie werd gereden en het veulen mocht meelopen.
    Wat was dat ontzettend leuk, het bleek dat ze een aantal keren ervoor hiervoor al samen geoefend hadden, het veulen rende dan vrolijk naast mama mee, gaf het halverwege op en bleef lekker in het midden staan, kijken wat voor rare rondjes mama toch liep. Af en toe nog een gekke bokkesprong en aan het eind een daverend applaus van het publiek. Ik moest vreselijk lachen, veulencapriolen op muziek, dat zie je niet gauw.
    Dit was geen officiele wedstrijd, maar vondt dit wel een vriendelijke manier voor als je af en toe eens wilt rijden op je merrie.
    Verder vindt ik gewoon dat een veulen de eerste tijd lekker bij mams moet blijven.
    Nu staan ze samen met nog een merrie en veulen en jaarling op de wei. En voorlopig blijven ze dat ook wel.
    www.crystal-carving.com

  14. #14
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Hier staat nog wat info over spenen en rijden: http://www.paardnatuurlijk.nl, over hoe Pien het doet met haar lespaard....
    "Dromen komen uit..."

  15. #15
    Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    228

    Re: Rijden met een zogende merrie/ afspenen

    Ik ben (15 jaar geleden) ook al na een week moeder en zoon eventjes gaan scheiden. Moeder had er meer moeite mee dan haar kind want die bleef lekker bij de andere paardjes. In het begin bleef hij samen met een ander paard op stal later alleen en nog iets later gewoon in de wei bij de andere paardjes. Ik heb hem gespeent toen hij 5 maanden was. Gewoon omdat het praktischer was en hij toch al niet zoveel meer dronk bij zijn moeder. Hij stond toen overdag gewoon buiten bij de ene helft van de kudde (we hadden daar 2 kuddes i.v.m. de kleine weitjes) en zijn moeder in de andere kudde. 's nachts stonden ze naast elkaar op stal en eigenlijk is dit allemaal heel soepel gegaan. Toen zijn moeder geen melk meer gaf heb ik ze gewoon weer bij elkaar gezet... Paarden kunnen m.i. toch niet altijd bij elkaar blijven ze moeten zo af en toe alleen weg. Leuk vinden ze het nooit natuurlijk maar soms wil je gewoon maar met 1 paard weg.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •