De eerste keer dat ik de Startrekk Espaniola zag was ik helemaalvan het feit dat er nu een boomloos zadel was in Iberische stijl (met de naam Startrekk had ik dan weer wat minder
) en sindsdien hou ik dit merk toch wel altijd een beetje in de gaten.
Wat me al een paar keer is opgevallen en nu weer: die zadels lijken altijd zo hoog! Alsof je echt tien centimeter boven je paard zit. Het hele idee van boomloos voor mij is juist dat je zo dicht mogelijk op je paard zit zonder dat de puntbelasting natuurlijk te groot wordt.
Hier bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/445948440
En hier:
Ziet er niet gek uit, tot je voor jezelf de lijn van de paardenrug trekt en dan naar de bovenlijn van het zadel kijkt.
Komt het door het kopijzer, zijn de kussens nou zo dik, is de kamer zo hoog of is het echt gewoon het type zadel? Het ziet er een beetje uit alsof je op een torentje zit, behoorlijk hoog boven het paard. Ik heb een tijdje op een Lusitanofokkerij gereden op de originele boomversies van dit zadel en toen viel me dat ook al tegen hoe hoog je boven het paard zit (naast het gevoel dat je in spreidzit op een houten stoel zat).
Ook zie ik bij mensen die hierop rijden vaak de Bent Branderup ridder/ijslander-zit: met de onderbenen van het paard afgestoken. Komt dat door het zadel, dat die minder uitnodigt tot de benen terugleggen tegen het paard of is dat toevallig net de rijstijl?
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die dit zadel wel/niet hebben.
Bladwijzers