Hoe leer ik Athena dat hoefsmeden ok zijn, dat ze niet in verzet hoeft, ik weet het eventjes niet meer....
Athena is een wat eenkennige pony, maar sinds we haar hebben is ze zienderogen vooruit gegaan, zeker nu op de nieuwe stal is ze helemaal losgekomen en zoekt ook contact met de andere mensen die door de paddock dwalen, ze is vrolijk en vriendelijk, tot mijn grote vreugde, want op een open manier andere mensen behandelen is the last frontier!
Maar zodra de hoefsmid binnen een straal van anderhalve meter komt draait dit compleet om, spanning, knorrigheid en verzet.
De afgelopen keer dus ook weer, alhoewel de smid het rustig aan en netjes doet toch gelijk die spanning in haar lijf.
Eerste voorbeen ging goed, eigenlijk niets aan de hand, 2de voorbeen, een ramp, proberen te bijten, hangen op het been, weg proberen te lopen en zelfs schoppen met het achterbeen terwijl het voorbeen van de grond was.
Raar genoeg niets met de 2 achterbenen, gewoon stilstaan, geen probleem.
Het is niet steeds hetzelfde been wat problemen geeft, ergens onderweg, in het begin, aan het eind is ze het even zat, is het teveel voor haar en gaat ze in verzet.
We hebben zo hard gewerkt aan dit verbeteren, friendly, voetjes optillen, extreme friendly, met bokje oefenen, oefenen overal en nergens haar voeten op te zetten enz.
Met plastick zakken friendly doen bij de benen en de rest van het lijf, oefenen in stilstaan met voetje omhoog, sideways over a pole, dingen onder de buik dus enzo, noem het maar op, we hebben het gedaan en het gaat ontspannen inmiddels.
Alles gaat best heel erg soepel, zolang ik het doe en de hoefsmid het maar niet doet.
Ze heeft liever niet dat de hoefsmid haar aanraakt, nergens niet, maar van haar buik licht aanraken perongelijk, of haar been wat te hoog e.d. wordt ze echt knorrig, het begint met oren plat en strak knorrig smoeltje en eindigt in echt verzet.
Ik schaam me dood bij de hoefsmid hiervoor, verder gaat alles eigenlijk hartstikke goed, haar voortgang is gewoon echt goed te noemen.
Hoe kan ik haar helpen om beter om te gaan met de hoefsmid, wat voor de hoefsmid erg fijn zal zijn, maar ook voor haar!
Hoe kan ik haar helpen dit beter te accepteren, ik weet het echt even niet meer....
We spelen voordat de hoefsmid komt inmiddels altijd, dat helpt wel wat, maar niet genoeg.
Bladwijzers