Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Nogsteeds op singel reageren

  1. #1

    Nogsteeds op singel reageren

    Hoi,

    ik zit een beetje met een probleempje wat ik niet helemaal snap.

    Toen ik mijn paard net had (4/5 maanden geleden ong) was hij nogal gespannen, gestresst enz.
    Hij zat niet helemaal lekker in zijn rug, en ik merkte al snel dat hij erg reageerde op de singel. (stalrand bijten, oren naar achter)

    We hebben toen de osteopaat laten komen, rug en alles is los gemaakt, alles ging gelijk beter. Onze rijtechnische problemen waren niet in een keer weg (kantelen, rennerig, rug wegdrukken) maar het ging wel een stuk beter al.
    Ik dacht dat de singel gewoon slechte associatie was van zijn vorige eigenaar/rugpijn, en dat het met goed rijden enzo vanzelf over zou gaan.

    Na veel lessen enzo loopt hij onder het zadel nu lekker ontspannen en gaat het heel goed.
    Máár het probleem is dus dat hij nogsteeds reageert op de singel.. Het is niet meer dat hij zijn tanden op de stalrand zet en heen en weer schuurt, hij doet eigenlijk niks duidelijk meer maar hij reageert erop, ik zie hem helemaal aanspannen..
    En nog raarder is, dat als hij eet, of afgeleid is, ergens naar aan het kijken is, hij totaal niet reageert, alsof het dan opeens allemaal best is...

    Wat kan dat nou zijn? Moet ik gewoon geduld hebben dat het wat langer duurt? (ik heb wel het idee dat het weer íets erger is geworden nadat hij gaskoliek had een paar weken terug, maar dat is nu natuurlijk helemaal over)
    Zijn zadel is helemaal in orde, rug en rest van het lichaam ook.
    Alleen de singel is niet gecontroleerd, maar ik vraag me af wat daar mis mee kan zijn? Hij heeft geen drukplekken ofzo..
    Heeft iemand een idee?

    Groetjes Jessie

  2. #2
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Er zijn paarden die je elke keer weer zadelmak moet maken,
    dus steeds voorzichtig met die singel,
    vragen of het harder mag worden aangetrokken,
    laten bewegen en weer voorzichtig aantrekken.

    Zolang ik maar voorzichtig ben en vraag aan Amir, vindt hij het ok ,
    maar als ik iets té snel ben met aansingelen heb ik een protesterende Arabier !
    "Dromen komen uit..."

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Misschien is het een idee om je paard iets extremer te desensitizen voor de singel. Dus niet alleen met aansingelen, maar ook met het overpakken van de singel, het op het zadel gooien van de singel, het tegen de buik aanhouden van de singel.
    Veel mensen wennen hun paard puur aan het opzadelproces, terwijl het eigenlijk handiger is als je je paard juist went aan de meest extreme manieren van opzadelen, zodat het gewone opzadelen piece of cake wordt.
    Zadel idioot de lucht in gooien, op zijn kont laten landen, singel 30 keer omlaag laten vallen en weer op zijn zadel terug gooien. Lomp de singel overpakken en tegen de buik trekken. Uiteraard alles in stappen, en alles opgebouwd volgens de friendlygame-principes
    Ritme, doorgaan tot ontspanning, herhaling, etc.

    Mijn paard bleek ook 90% zadelmak tijdens het normale opzadelproces (rustig aan en zachtjes). Zodra het zadel iets meer flapperde, bleef er nog maar 25% over. Door mn paard 200% zadelmak te maken, heb ik dus veel meer speling.

  4. #4

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Bedankt voor de reacties!

    Ik ga binnenkort eens kijken

  5. #5

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Misschien is het een idee om je paard iets extremer te desensitizen voor de singel. Dus niet alleen met aansingelen, maar ook met het overpakken van de singel, het op het zadel gooien van de singel, het tegen de buik aanhouden van de singel.
    goed idee! Lucie vindt het ook nooit leuk, hoewel ze zich nergens wat van aantrekt als ze wat te vreten heeft. zo niet, dan wil ze in mij happen. maar deze lijkt me leuk om te proberen
    Patricia

  6. #6
    Forumlid xanne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Locatie
    harkstede
    Leeftijd
    46
    Berichten
    41

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Ik heb een paard wat ook erg gevoelig is op de buik en aansingelen en hebben een oefening gekregen tijdens de les nu ik haar aan het belren ben:

    Leg de leadrope over de rug heen en pak die onder de buik door en neem het ene uiteinde in je linkerhand en de andere in de rechterhand en maak er een friendly game van door heel rustig het touw heen en weer te zagen onder de buik door en zowel op de singel plek als achter op de buik.
    Je staan op dezelfde plek als aansingelen en je hebt je paard vast met een korter leadrope, zodra ze uit willen halen kun je het hoofd naar je toe vragen.
    Als dat goed gaat kun je op beide touwen druk vragen dus touw onder buik omhoog vragen en touw over rug naar beneden met druk en op de juiste moment weer los laten natuurlijk.

    succes

  7. #7

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Aller eerst : Alles verschilt per paard, en zonder het gedrag , externe factoren etc te zien is inschatten wat de oplossing is moeilijk. Hopelijk biedt dit een ander perspectief.

    Als ik het zo lees is het gedrag defensief, het is de verwachting en de anticipatie op iets wat vroeger negatief was (en vlak oud zeer niet uit) Ik zou alles langzaam doen, daarmee bedoel ik langer over je handelingen. Het paard moet de kans krijgen te ervaren dat er geen pijn komt bij het oppakken van de singel. Ik zou dit in de dagelijks omgang tijdens het zadelen doen. Bij het defensieve gedrag gewoon rustig blijven , en als hij het gedrag laat varen een stapje terug doen (geen volledige release). Dit net zolang tot dat er steeds minder geanticipeerd wordt op pijn

    Waar je ook nog is naar kan kijken zijn de oksels van je paard. Sommige paarden worden met een singel die wat verder naar voren zit daar wat schraal.

    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  8. #8

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    18 jaar geleden kocht in mijn 1e paard; Diane, een prachtig QH, een beer van een paard..
    Dit paard had - de verkoper gaf dat ook netjes aan - zadel-dwang.

    Ik was van mening dat het met veel oefenen, trucjes, geduld en een goed passend (western-) zadel wel goed zou komen.
    Hoewel het iets beter is en haar - sinds 2 jaar - vaste berijdster over het algemeen minder problemen heeft, was/is het soms dramatisch.

    Het zadel gaat er goed op , maar zodra de singel onder haar buik doorgehaald wordt MOET ze kunnen lopen.
    Doe je dat niet, bijv. door haar vast te zetten, heb je een paard dat zolang aan het halster hangt en doet, totdat ze OF de boel heeft afgebroken, of het halster de krachten niet meer aan kan of er iets anders vreselijks is gebeurd, zoals half achterover slaan.
    En geloof me, als ik je vertel, dat er alle goeroe's van alle denkbare richtingen in de ruitersport bij zijn geweest, maar niemand heeft haar ook maar iets kunnen "helpen".
    Is het zadel eenmaal aangesingeld en heeft ze een rondje door de bak gelopen is het het beste paard dat je je kunt voorstellen en is alle rust weer daar.

    Ik heb overigens jaren terug dat “spelletje” met dat touw ook gedaan; zelfs daarop zijn de resultaten 5x goed en 3x slecht en blijft het probleem uiteindelijk bestaan.

    Ik heb haar na 2 jaar (en vele "experts") laten onderzoeken aan de VU Utrecht.
    Daar kwam men tot de slotsom, dat het paard ooit eens zo strak en snel is aangesingeld, dat ze er veel pijn van heeft gehad en de ribbenkast in elkaar getrokken moet zijn geweest.
    Met als gevolg een trauma, waarvan men aan gaf, dat die waarschijnlijk blijvende zou zijn.
    En zo is het ook.

    Hoe het kon gebeuren heb ik wel een voostelling van.
    Jaren geleden heb ik op vakantie gezien hoe een vrouw haar paard - niet oplettend - zo strak aansingelde, dat het dier letterlijk door de voorbenen ging en ik met behulp van een zakmes redder in de nood moest spelen, door de singel door te snijden.

    Westernzadels hebben een aansingel methode, waarbij de singel 2x doorgelust wordt.
    Als je daar vervolgens met 50 kg aan trekt, wordt deze door het 2x doorlussen verdubbelt en sta je, voor je het weet, zo je paard te pijnigen met 100 kg trekkracht.
    En als je paard zich ook nog eens lekker op pompt, gaat het dan al snel fout.

    Bij Diane is het opzadelen al een aantal jaren een ritueel, waarbij ze los blijft staan en dan voorzichtig opgezadeld wordt. Als ze niet hengstig is (blijkt een nadelige invloed te hebben) lukt het dan vrijwel altijd, om haar netjes en nare acties op te zadelen.

    Andere paarden - die iets minder gepijnigd zijn – lijken te vergeven, maar vergeten doen ze het nooit: als ze eenmaal met zadelen werkelijk pijn hebben gehad, zullen ze deze actie altijd blijven wantrouwen.
    Vaak geven ze na jaren nog signalen.

  9. #9
    Forumlid xanne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Locatie
    harkstede
    Leeftijd
    46
    Berichten
    41

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Wat voor singel heb je trouwens en hoe singel je aan?
    Ik had namelijk een leren singel die meer druk legde op het midden waardoor aansingel meer iets werd van een dun touw aantrekken en toen heb ik een neopreen singel gekocht zonder elastiek.
    Met aansingelen trok ik de singelstoot door de gesp en trok aan de singelstoot omhoog en deed het pinnetje in het gaatje.
    Nu singel ik aan door aan de singelstoot te trekken naar beneden boven de gesp zodat er druk op het zadel komt van bovenaf en niet druk op de singel onder de buik en dan het pinnetje erin.

  10. #10
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Goede tips hierboven, nu van mij nog een kleine aanvulling:

    Mijn paard had ook vrij ernstige singeldwang en ik herken precies wat je beschrijft: ze kon wel doen alsof het okee was, maar het was niet okee.

    Een rechtricht-instructrice gaf mij de tip om voor het opzadelen te longeren. Mijn paard spande namelijk haar buikspieren aan voordat ik ging aansingelen. Dan doet aansingelen altijd nog een beetje pijn (trek maar eens je broekriem aan terwijl je een wasbordje probeert te maken ).
    Deze mevrouw leerde me te longeren op een manier waarbij Myra haar lijf losliet, waarna ik pas ging opzadelen.

    Let op: het is geen kwestie van energie kwijtraken of iets dergelijks, puur het lichamelijk loslaten van de rug en buikspieren. Mijn paard had dit nodig, ook omdat ze over het algemeen gezien erg strak in haar lijf zat.

    Na een hele tijd kwam Myra beter in haar vel en was de associatie kwijt dat ze haar spieren aanspande bij het aansingelen. Tegenwoordig kan ik eigenlijk altijd gewoon aansingelen, behalve als ze al spanning in haar lijf heeft. Dan werkt nogsteeds het longeren.

    (Daarnaast heb ik ook gebruik gemaakt van desentisizen, erg interessante sessies waarbij Myra van haar mond wijdopen op me af in bijtmodus overging in een soort mega gaap-actie. Het is ook interessant om te kijken wat je paard doet als je simpelweg een aansingel beweging maakt met je hand als er geen zadel op ligt, daar ben ik laaaaang zoet mee geweest.)
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    2440 Geel
    Berichten
    172

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Nu ik er over na denk hadden wij vroeger ook een probleem.

    Wanneer ik de singel aantrok kreeg ik elke keer een hap en gingen de oren naar achter.
    Door in verschillende stappen elke keer een paar gaatjes meer aan te singelen en op hetzelfde moment op de schoft te drukken is het probleem vanzelf verdwenen. Tussen de verschillende stapjes ging ik ook bv. mijn borstel al opbergen o.i.d. en werd er een rustmoment ingebouwd wat blijkbaar wel op prijs gesteld werd.

  12. #12
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Waar de singel ligt zit ook een belangrijke zenuwknoop (ik moet even opzoeken welke) soms is het een idee om een singel te gebruiken met langere singelstoten zodat het 'aantrekpunt' lager of hoger komt te liggen.
    "Dromen komen uit..."

  13. #13

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Aangezien hij het niet doet met afleiding, denk ik dat het mentaal is,

    ik heb de laatste tijd echt heel geduldig gedaan, friendly, een gaatje, grondwerk, weer een gaatje, blabla, en dan geeft hij geen kik!
    Ik moet gewoon geduldig zijn

  14. #14

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    ik had alle rustig-aan methodes (uiteraard) al lang geprobeerd, dat werkte dan even op dat moment maar de keer erna was het gewoon weer raak. En aangezien ze niet reageert als ze wat te eten heeft, had ik toch wel het ernstige vermoeden dat het een soort van uittesten was. Maar hoe los je dat op?
    Vorige week besefte ik ineens dat het volgende patroon zich voltrok: ik leg zadel op/ leg hem recht/ trek singel aan of wat dan ook, en het hoofd komt naar achter, klaar om te happen (niet echt bijten hoor gelukkig). IK STOP met wat ik doe om bv af te weren met m'n elleboog oid en haar lelijk aan te kijken (denk dr om...). Zij haalt hoofd weer weg, waardoor ik dus denk dat ze het accepteert en ga door met waar ik mee bezig was, waarna meestal het hoofd weer terug komt...
    ZO stom dat ik nog niet eerder heb doorgehad dat ik haar happen BELOON door te stoppen, en haar opgeven heb gestraft door weer door te gaan
    Eens ik dat doorhad, ben ik op het moment dat ze zich omdraait juist MEER gaan rommelen aan zadel/dekje/singel (niet hard of ruw maar gewoon iets overdrevener) en het happen volkomen genegeerd en als ze dan wegdraaide RUST. die boodschap kwam duidelijk over: na 2 zadelsessies is het afgelopen met het gehap
    Het is duidelijk heel belangrijk om erachter zien te komen waarom je paard dit doet want als je hem pijn doet, werkt deze methode natuurlijk niet. Maar Lucie heeft me wederom een goeie les geleerd over bewustzijn van wat je doet!
    Patricia

  15. #15

    Re:Nogsteeds op singel reageren

    Ja...
    Dat is waar ja, want ik doe nu steeds zó rustig aan, gaatje, beetje dingetjes doen, afleiden, kriebelen, weer gaatje, aaien onder de singel dat soort dingen.. Maar inderdaad, zodra hij een ´teken´ geeft, ookal is het al heel klein (zo´n starre blik) dan stop ik inderdaad omdat ik dan denk dat ik te snel ging, en dan wacht ik tot hij weer ontspannen is, totdat ik bijvoorbeeld de singel kan pakken zonder reactie.
    Ik heb nu nog het geduld maar ik weet niet of dit op lange termijn gaat helpen, en misschien moet ik vaker (ik geloof dat ik dat soms al doe) wachten tot hij ontspand, en dán pas loslaten en belonen.. Ik haal nu twee dingen door elkaar geloof ik.
    Pf het is moeilijk, maar ik zal eraan denken, bedankt!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •