Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

  1. #1
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Hoi allemaal,

    Aangezien ik, door alle toestanden met Son vorig jaar, bij iedere buikbeweging van Kate denk dat ook Kate longproblemen heeft, deze vraag...

    Bij Son zag je duidelijk het ademen met de buik, het zichtbaar worden van de ribben en moeizame ademhaling. Son was dan ook behoorlijk dampig. Inmiddels is Son overleden en heb ik Kate alweer een tijdje. Ik merk echter dat ik nogal gefocust ben op Kate's ademhaling en continue twijfel... Kate kan niet goed tegen warmte, dan gaat zij panten (hijgen), ze heeft het echter niet benauwd en het belemmert haar niet in het werk.

    Soms zie ik haar buik bewegen als ze ademt, dus bij de flank en haar uier, is dit normale ademhalingbeweging? De VA is overigens al meerdere keren bij haar geweest omdat ik steeds lichtelijk in paniek raakte en beide hebben verklaard dat Kate niets mankeert.

    Dus mijn vraag:
    Wat zie je aan de buik van een paard bij een normale ademhaling?
    (Hopelijk kan ik, als ik dat weet, weer onbezorgd naar Kate kijken...)
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Pff, moeilijk te zeggen...
    weet alleen dat het NIET goed is als je zo'n spier ziet, net boven de onderkant van de buik.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Hoi Calippo!
    Ik neem aan dat je die spier niet continue moet kunnen zien, want ik zie heel veel paarden hun spier op die plek aanspannen als ze briesen of aan het werk zijn en hun buikspieren spannen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Hoi, ik weet dat bij dampige paarden ze eigenlijk een soort dubbelslag maken. Aan het eind van de uitademing persen ze met de buik de lucht eruit, iets dat normaal gesproken "vanzelf" hoort te gaan. Hun anus drukken ze dan ook ui; ze staan de lucht eruit te persen. Er kan een deuk onstaan achter de ribbenboog van het aanspannen van hun buikspieren. Ook de inademing kost hen veel kracht en dampige paarden hun neus enorm open bij het inademen. Je moet toch maar op de VA die verklaart dat er niets mis is en erop vertrouwen dat er meer paarden rondlopen die niet dampig zijn ,dan wél. Je kunt er moeilijk de hele tijd naast gaan wonen. Het ene paard kan nu eenmaal beter tegen de warmte dan het andere. Als ze dampig zijn hebben ze daar met warm weer wel veel meer last van, maar het is een chronische aandoening en je ziet het altijd. Dat komt omdat het longweefsel door de onstekingen veel aan elasticiteit heeft verloren. Ze zijn nooit van de ene op de andere dag dampig. Daar gaat een periode van bronchitis (hoesten) aan vooraf. Daarom moet je de situatie bij een hoestend paard niet te lang aankijken, want als de onsteking doorzet komt er zoveel vocht en pus in de longen dat ze er uiteindelijk dus longbeschadiging aan over kunnen houden. Houdt je maar vast aan de DA, met een stethoscoop kan hij goed horen of ze piepen.

  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Klopt, die spier hoor je niet te zien tijdens een normale ademhaling, want het is een aanduiding dat je paard met extra kracht (wil) uitademen. (en het is caLLippo)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Jullie hebben gelijk, maar als je een keer zoiets hebt meegemaakt dan blijf je toch bang voor herhaling...
    Vooral omdat er bij Son wel degelijk longschade was, maar zij heeft nooit gehoest (ze liep altijd achter mijn huis en ik slaap met het raam open ). Wat abnormaal is, weet ik dus maar al te goed...

    Ik ga ervan uit dat Kate gewoon gezond is en dat zij door conditiegebrek, iets aan de zware kant zijn en alle virusjes meepakkend (geïsoleerd opgegroeid, vandaar), wat meer reageert op de warmte als een ander paard.

    Enne... sorry hoor Callippo, tikfoutje...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Als je weet wat je paard allemaal kan krijgen, dan heb je geen rustig moment meer.....Hoe kan het dat ze geïsoleerd moest opgroeien? Enne...misschien heeft Son gehoest vóór je haar kreeg? Want het is wel heel vreemd dat ze van niks zomaar dampig is geworden?

  8. #8
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Hoi Jossie,

    Het 'normale' ademtype is costo-abdominaal; dat wil zeggen dat de borstkas en buik in gelijke mate bewegen tijdens de ademhaling. Als een paard de buik minder gebruikt (bijvoorbeeld bij pijn in de buik) kan het (te) costaal gaan ademen. Er wordt dan teveel met de ribben gewerkt.
    Als een paard pijn in of aan de borst heeft zal de buik de meeste beweging vertonen en dan ademt het paard (te) abdominaal. Ook bij benauwdheid kan de buikpers extra ingezet worden om uit te ademen: het paard 'knijpt na' met de buik. Dit wordt ook (te) abdominaal ademen genoemd. Bij een pendelende ademhaling vertonen borst en buik een tegengestelde beweging. Dit treedt op na zware inspanning, bij benauwde paarden en bij paarden met een scheur of gat in het middenrif.

    Je kunt het beste de ademhaling beoordelen als je schuin achter je paard gaat staan. Je zegt dat je paardje teveel met de buik ademhaalt volgens jou...heeft de VA al eens naar het hart geluisterd en/of gekeken of je paard mogelijk pijn in of aan de borst heeft?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  9. #9
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    @ lila: Kate is geïsoleerd opgegroeid door haar geboorte en leven de eerste drie jaar in een kudde in een natuurgebied. Met geïsolerd bedoel ik in dit geval dus geen contact met "vreemde" paarden en mensen. Zodoende heeft ze nooit veel virus-infecties doorgemaakt.
    Son kocht ik als kerngezonde 3 jarige, ik heb haar nooit horen hoesten en ook nooit benauwd meegemaakt. Vorig jaar zomer kreeg out of the blue een zware allergische reactie, waardoor ze ineens heel erg stond na te knijpen en benauwd werd. Vanaf die dag is het alleen maar bergafwaarts gegaan, ze werd benauwder (ondanks medicijnen) en keerde totaal in zichzelf. Ik heb haar voor de hitte van dit jaar laten inslapen, ze had nog een mooie winter bij me gehad en nog een zomer zou ze niet halen. Nu is ze in redelijke conditie ingeslapen...

    @ Linda: Als ik schuin achter Kate sta, zie ik borst en buik gelijk bewegen. Ik let alleen teveel op die buik, omdat dat het eerste was wat we bij Son zagen toen het mis was. Het vervelende is dat die rare ademhaling van Son steeds gewoner voor ons werd, alleen bij extreme benauwdheid viel het me dan echt op. Dus vandaar dat ik niet meer goed weet hoe het er normaal gesproken uit moet zien... Maar als de VA hier volgende week is, dan zal ik hem zeker even naar Kate laten kijken!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  10. #10
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Aha, dat verklaart het (voor mij dan ). Er moest iets gebeurd zijn want het komt nooit uit de lucht vallen. Wat triest om mee te moeten maken, bah. Het volgende is niet vervelend bedoeld, want ik kan me echt voorstellen dat je daar een klap van hebt gekregen, maar het enige wat je kan doen is je best en natuurlijk waakzaam blijven. Als de angst gaat regeren, dan kan je nooit meer ontspannen naar je paard kijken. Angst is een slechte raadgever en kan je ziek maken van bezorgdheid. Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest.....ken je die? Probeer dus je aandacht te besteden aan hoe je over die angst heen kan komen in plaats van met een microscoop op Kate's ademhaling te letten. En áls de DA dan zegt dat ze in orde is, moet je hem wel geloven, anders kan je hem net zo goed niet laten komen. Kortom: geniet van Kate's gezondheid, daar doe je haar denk ik ook veel plezier mee, als je zonder zorgen naar haar kan kijken en met haar kan omgaan. Ze pakken alles van je op, zijn enorm sensitief. Kate doet nu misschien enorm haar best voor jou, om te laten zien dát ze niks mankeert, maar je bent er blind voor, vanwege iets waar Kate niets aan kan doen. Hopelijk lukt het je op een dag het verlies van Son een plek te geven,want zoiets mee te maken is heel ingrijpend.

  11. #11
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Helemaal waar lila...
    Maar het is zo moeilijk...

    Het is niet eens zozeer Son's dood waar ik nog veel moeite mee heb, daar koos ik immers zelf voor. Maar het niet weten waardoor het hele proces bij haar is veroorzaakt, dÃ*t maakt het zo moeilijk.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  12. #12
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Waardoor / waarvan ze allergische reactie heeft gekregen bedoel je?

  13. #13
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Precies, als ik dat weet, dan kan ik het voorkomen bij eenander paard. Tenminste die (ijdele) hop heb ik...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  14. #14
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hoi, ik weet dat bij dampige paarden ze eigenlijk een soort dubbelslag maken. Aan het eind van de uitademing persen ze met de buik de lucht eruit, iets dat normaal gesproken "vanzelf" hoort te gaan. Hun anus drukken ze dan ook ui; ze staan de lucht eruit te persen. Er kan een deuk onstaan achter de ribbenboog van het aanspannen van hun buikspieren. Ook de inademing kost hen veel kracht en dampige paarden hun neus enorm open bij het inademen. .
    Brr, vanavond meende ik iets dergelijks bij Pjelk te zien . Ook hoeste hij de laatste paar dagen soms ineens onder het rijden, op rare momenten, dus niet alleen bij de eerste draf ofzo maar ook later. Het was overigens geen heel diepe hoest ofzo. Ik dacht er al over de veearts te bellen maar toen ik vanavond Pjelk een beetje zag knijpen met zijn buik en nu ik dit lees, ga ik hem morgen zeker weten bellen.. Pff, ik hoop echt dat het meevalt allemaal !

  15. #15
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Uitleg gevraagd: hoe ziet een normale ademhaling eruit?

    Nou weet ik niet hoe het weer was bij jullie, maar het was hier in ieder geval erg drukkend. Toen ik Ollie ging poetsen (heeft ook zo'n allergische reactie gehad, maar is er door een desensibilisatie periode vanaf) stond ze ook te hijgen. Als je twijfelt moet je idd gewoon je gevoel maar volgen en de DA laten komen. Hopelijk valt het mee!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •