Ook hier wel wat info van gevonden maar toch geen specifiek antwoord op mijn vraag... Dus een nieuw topic. Op stal waar ik sta staan de paarden 24/7 buiten in kuddeverband. In de winter in de paddocks in de zomer overdag weidegang en daarna paddocks. Een groot deel van de pensionklanten voert bij. Het hooi wordt in bakken gedaan die verspreid staan door de paddocks dus ieder paard kan wel ergens aansluiten om te eten, maar op is op. Nu is het momenteel een groep van +/- 12 paarden en Cos staat vrij laag in rang. Hij komt echt wel bij zijn eten maar het is toch wel een verschil met wat hij gewend was. (24/7 gras en hooi en een kudde van 4). Hij is nu (is nu 2 maanden bij mij) al flink wat gewicht kwijt. Dit zal zeker ook door de veranderingen en de nieuwe kudde komen (en hij was ietsje flink dus het misstaat hem niet) maar meer wil ik hem niet zien afvallen.
Ik weet zelf wel dat de paarden het meeste halen uit het ruwvoer maar ik vraag me toch af of jullie ook nog andere zaken voeren. Ik ben overal aan het lezen en zie veel verschillende dingen en hoor veel verschillende meningen. Ik neig ernaar om in de winter toch bij te gaan voeren omdat het hooi niet 24/7 ter beschikking is en dat toch wel de belangrijkste warmhouder is. Er worden ook per paard 2 bieten in de bakken bijgegeven maar in een grote groep is dat natuurlijk geen garantie dat ze het binnen krijgen. Ik weet alleen nog niet wat ik wil bijvoeren. En voeren jullie dagelijks bij of enkel na lange ritten of intensieve arbeid? Ik zou graag jullie mening/ervaring weten over/met onderstaande producten.
- Foeneknof zeewier zou ik, volgens velen, het hele jaar als toevoeging kunnen voeren. Goed voor de weerstand, in de zomer hulp tegen de vliegen en in de winter preventief voor de luchtwegen.
- Daar zou ik in het voorjaar omega olie bij kunnen voegen om het verharen te "helpen" volgens het product en meerdere mensen die hier een scheutje van over het bijvoer doen. Plus dat het ook goed schijnt te zijn voor het "afdrijven" van overtollig zand uit de darmen...
- De vorige eigenaar van Cos gaf hem 1 of 2 maal per jaar als de wei schraal begon te worden en hij begon zand mee te eten (die neiging heeft hij wel) een psyllium husk kuur voor de afvoer van zand en goede darmflora.
- In overleg met een osteopaat heeft hij ook wel eens een reinigingskuur van groene leem gehad.
Ik moet zeggen, ik heb alle producten opgezocht en ik kan er eigenlijk niets schadelijks in ontdekken. Geen suikers, melasse of graanproducten. Als ik bovenstaand zou willen "bijvoeren" dan moet ik nog een handje van iets anders om het in te mengen. Hebben jullie tips/suggesties/meningen? Ik vind namelijk zoveel dat ik door de bomen het bos even niet meer zie. Wel kwam ik Equi Life F4F tegen, wat speciaal gemaakt is om te worden gebruikt gecombineerd met een natuurlijk ruwvoerdieet. Ervaringen mee?
Uiteraard wil ik geen dik paard kweken maar ik denk zelf eigenlijk baadt het niet, dan schaadt het niet... (Zelf slik ik ook supplementen zoals multivitamine en cranberry tabletjes tegen blaasontsteking en ik heb het idee dat het met absoluut geen kwaad doet).
Edit: Uiteraard wordt er wel goed in de gaten gehouden of de groepen in balans zijn zodat er geen "underdogs" ontstaan anders neemt men meteen actie. Maar het blijft natuurlijk een kudde met rangen.
Bladwijzers