Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Galop op de cirkel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Galop op de cirkel

Heeft een van jullie een tip hoe je je paard aanleert te galopperen aan de 22ft. line? Ten eerste lukt het me niet om 4 fases te doen, aangezien ze te ver weg is om fase 4 te doen, ik kan haar niet raken. Als ik een korter touw heb krijg ik haar niet in galop, want dan trekt ze het touw alle kanten op. Na veel moeite springt ze wel aan, maar nog geen half rondje of ze draaft alweer.
    Gewoon vaak doen, evt. in de roundpen, of nog iets anders dat kan helpen??

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Galop op de cirkel

Is dit een gangenpaard?
    Heeft ze sowieso moeite met de galop?
    Indien ja: dan zou ik het eerst los in de roundpen proberen.
    Galoppeert ze onder het zadel wel goed? Langere stukken rechtuit galopperen kan ook helpen om de galop te verbeteren, bij Atli tenminste wel.
    En als je dan toch op de cirkel aan een touw wilt werken, neem het touw dan wat korter zodat je wel een effectieve fase 4 kunt geven, maar loop zelf op een grote cirkel mee zodat het paard niet op een te kleine cirkel hoeft te galopperen, want dat is voor haar veel moeilijker. En wees in het begin tevreden met een paar passen, of een halve cirkel!

Hoe draaft ze op de cirkel? Zit het wel goed met het respect, dus kun je haar vlot senden en blijft ze dan wel goed doorlopen? Zo niet: werk hier dan eerst aan.

Ik weet niet of dit echte Parelli-tips zijn, maar ze hebben mij wel goed geholpen!

Oh en nog een tip van David Lichmann om gangenpaarden aan het galopperen te krijgen: leg 4 balkjes in de roundpen neer (verdeeld over de hele pen) en laat je paard daaroverheen galopperen. Doordat hij dan z'n voeten meer op moet tillen, zal hij betere galopsprongen maken. Zodra hij over de balkjes kan zonder z'n benen te breken, kun je ze verhogen zodat het kleine sprongetjes worden.
    Uiteraard moet het paard wel gewend zijn om over balkjes te lopen, je wilt niet dat hij struikelt!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Wat geef jij toch altijd goeie tips, hee! Ik zie alweer dat ik weer te snel wil gaan (wel vaker mijn probleem), haar draf is inderdaad nog niet goed genoeg voor galop, onder het zadel galoppeert ze beter, maar ook nog niet super! Ze is trouwens geen gangenpaard. Dit paard is iets minder ver dan mijn eigen paard, en ik wil zooo graag verder waar ikzelf gebleven ben, dus het komt nogal eens voor dat ik te snel wil gaan, gelukkig vertelt zij me zelf (of jij in dit geval ) dat dat het geval is.
    Dank je wel!
    En by the way, zit net de level 2 books te lezen, wanneer komt galop op de cirkel eigenlijk aan de orde, kon het niet eens vinden!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    En by the way, zit net de level 2 books te lezen, wanneer komt galop op de cirkel eigenlijk aan de orde, kon het niet eens vinden!
    In Level 3, stage 1 Take the time it takes en groetjes, Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    In Level 3, stage 1 Take the time it takes en groetjes, Els

In L2 mag je toch ook al galopperen aan de 22ft !?
    Zie Stage 2, Upward gait transitions puntje 2, pagina 8
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Dacht ik er weer snel vanaf te zijn ...

Uiteraard "mag" je OL22 galopperen in L2. Je doel (stage 2,blz 7) ligt echter niet bij de OL22-galop, maar bij snappie beinvloeden van de gang. De qualiteit van de send en allow. Stap-draf-stap overgangen zijn prima om dat te oefenen.

Wanneer een paard zélf galop aanbiedt (geen moeite met balans etc: alles wat Marja al noemde) laat je dan vooral niet weerhouden.

In Dunya haar geval kan ik me echter voorstellen, dat het nu nog te vroeg is. En dat gewoon de boekjes volgen haar paard ook gaan helpen met het fysieke gedeelte. Gewoon door alle oefeningen in de L2-boekjes (IP's, roundpen/liberty). De OL22-galop komt dan vanzelf wel.

Ik zou dus focussen op de stap-draf-stap-volgens-het-boekje en de opmerking op blz 10 (Stage2 ,punt 5) ter harte nemen: don't be in a hurry met het 'developen' van de trot-to-canter- transition .

Groet en succes, Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Ik had eronder verstaan dat je galop ook moest oefenen. Maar dan kan ik er ook beter mee wachten, want mijn paard is nogal hevig tijdens de galop met momenten dat ik bijna aan het touw hang te bengelen

Voila, ik heb hier ook weeral wat bijgeleerd, bedankt !
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hi girls, dank jullie voor de tips! Had dat niet gezien in stage 2, ben braaf aan het oefenen met stap en draf en dat gaat super! Stiekem soms een paar pasjes in galop, maar haast me niet ;o)

Bladwijzers

Forum Rechten