Oorspronkelijk Geplaatst door
sandra
Ik kom even me melden, ik heb deze discussie (over dyslexie) gevolgd en heb bewondering voor het feit dat Bart tóch is blijven hangen, ondanks dat hij zich aangevallen VOELDE. That's all
Ow nee, toch niet.
Ik wilde eigenlijk even iets aanhalen over het gebruik van leadrope.
Ik ben van nature nogal lui en slordig, dus die stick laat ik nog weleens ergens slingeren. Indien nodig gebruik ik dan het uiteinde van de leadrope. Deze heeft (van parelli dan) niet voor niets een leertje, dat zal toch ergens voor bedoeld zijn

However, het ergste nadeel van de leadrope vind ik dat een leadrope "na-slingert". Je geeft een hulp dmv zwaaien, je paard reageert, je laat je hand zakken, maar het touw beweegt nog na. Bijna alle paarden hebben last van deze vertraging in het "stopmoment", ookal zie je deze frustratie niet bij elk paard even duidelijk. De stick heeft deze vertraging niet. Hand zakken is plof, stick op de grond, weg druk.
Ik neem aan dat je de leadrope gebruikt zoals Monty hem gebruikt? Dus je paard aansporen door te lopen of om te draaien door het touw te gooien. Stel nu dat je paard al reageert op het moment dat je het touw loslaat. Dus NET op het moment dat het touw je hand verlaat, doet wat je vraagt. Je touw gaat nu gewoon verder en je paard krijgt een seconde later pas de beloning wat betreft het touw dat stopt met drijven. Je timing is dan dus duidelijk te laat. Met een stick kun je het stopmoment vele malen exacter timen. Je tilt je stick op, zwaait eventueel even met het touwtje aan het uiteinde, en zodra je paard reageert laat je de stick op de grond rusten. Je hebt hierdoor meer controle over wanneer je je hulp stopt.
Nu weet ik niet precies of Monty eigenlijk ook zo heel bewust bezig is met het paard gevoelig maken op je lichaamstaal als Parelli. Parelli hamert heel erg op druk opvoeren tot je paard reageren, druk laten vallen bij de eerste poging. Van wat ik heb gezien bij Emiel Voest in elk geval, houdt deze de beweging juist vast om het paard te ondersteunen. Het is alleen voor mij een raadsel waarom je dat zou willen...
Bladwijzers