Oorspronkelijk Geplaatst door
xyzutu2
Denk ik ook.
Dat vind ik ook wel eens jammer in de hele nh-scene - misschien zelfs de hele paardenwereld. Als je ergens tegenaan loopt met je paard, dan krijg je het advies 'O, dan moet je gaan Parellien/Clickertrainen/Bent Branderuppen enz., dan heb je dat niet meer'. Terwijl het in al die gevallen net zo fout gaat als je het verkeerd/onlogisch doet. Met elke methode kun je je paard ongelukkig maken - zelfs met 100% voedselbelonen zonder enige vorm van druk/correctie en een paard dat helemaal vrij door de bak loopt. Als je steeds op de verkeerde momenten wel beloont, op de goede momenten niet en je paard toestaat om irritaties nogal fysiek duidelijk te maken, dan creeer je net zo goed een onzeker, boos paard als wanneer je hem te vaak/hard/onlogisch fases 1 tm 4 geeft. Het enige verschil is dat hij in het eerste geval dan nog wel kan lopen en in het tweede niet. Dat maakt de tweede situatie langduriger stressvol, maar in de eerste situatie heb je ook geen gelukkig paard, en dus ook geen gelukkig mens.
Ik denk dat je als mens uiteindelijk de methode kiest die het beste bij Jou past, meer nog dan bij je paard. En elke methode heeft zijn sterke punten en beperkingen. Je kiest uiteindelijk waar jij het beste mee kan leven. Zoals Sandra schreef, zij zou gek worden van een Speedy die oefeningen zelf aanbiedt (en regelmatig weer kwijtraakt

). Ik kan daar wel tegen omdat ik weet dat ik dat ongevraagd aanbieden op elk willekeurig moment kan stoppen als ik het ook irritant ga vinden en omdat als hij een oefening doet, hij dat dan met zoveel eigen initiatief en enthousiasme doet, echt op eigen kracht, dat ik dat geweldig leuk vind om te zien. Voor mij is dat de nadelen waard. Terwijl ik juist weer weinig heb met methodes die als doe hebben het creeeren van paarden die alles op commando doen en daarin steeds wat afwachtend zijn, waarbij het initiatief en enthousiasme voor een oefening dus steeds vanuit de mens in het paard geduwd moet worden. Ik vind dat heel vervelend, maar zie wel het voordeel: je hebt een heel betrouwbaar presterend paard.
By the way: ik ben zeker niet het prototype clickertrainer: je hebt ook een hele hoop clickeraars die veel betrouwbaarder, traditioneler getrainder paarden hebben, en vast ook mensen die ook met 100% belonen werken en waarbij de resultaten betrouwbaarder zijn dan die van mij. Maar ik vind het gewoon wel leuk om in al die hersenkronkels van het paard rond te dolen.

Bladwijzers