Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: der Weg zum Reitbegleithund (de weg naar rijbegeleidingshond)

Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

der Weg zum Reitbegleithund (de weg naar rijbegeleidingshond)

helaas is het boek alleen nog maar in het duits te verkrijgen, maar het leest wel makkelijk.
    ik kreeg het vanavond te leen van mijn hondentrainer (zelf NH-er), die was er erg enthousiast over.
    ik heb het nog niet uit, maar het is tot nu toe al een fijn boek waarin stap voor stap en met goede duidelijke foto's uitgelegd wordt hoe je je hond kunt leren naast het paard mee te lopen en later ook zelfs samen oefeningen te doen waarbij jij op het paard zit.
    heel erg interessant!

achterflap (vrij vertaald):
    de perfecte rijbegeleidingshond loopt als trouwe partner attent en meegaand mee naast het paard. om deze beide zo verschillende dieren er toe te bewegen elkaar te vertrouwen en te respecteren, is de mens als bemiddelaar nodig.
    dit boek beschrijft systematisch en met veel foto's hoe man paard en hond aan elkaar laat wennen, wat men voor de eerste buitenrit zou moeten oefenen en hoe veelvoorkomende problemen snel opgelost kunnen worden.
    *** you can't do it without doing it ***

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Re:der Weg zum Reitbegleithund (de weg naar rijbegeleidingshond)

Oh wat leuk dat daar boeken over zijn!
    Ik heb eergister net mijn eerste ritje met en paard en hond gemaakt. Geen idee dat ik nog op specifieke dingen zou moeten letten.
    Dank voor de tip, ik ga eens zoeken.
    Started!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ben eigenlijk ook wel benieuwd, met mijn eerste hond was het eigenlijk geen probleem die liep gewoon netjes naast het paard mee, maar nummer 2 Spike laat zich nogal afleiden en let gewoon niet op, daar wil ik nu wel mee gaan oefenen.
    Staan er goede tips in, aan elkaar laten wennen heb ik al gedaan, als een hond naast je meeloopt dan kan hij in principe ook volgen naast het paard, dat wil ik eerst gaan oefenen in de wei in een prikkelarme omgeving en dan uitbreiden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

het boek is buitengewoon zorgvuldig in het opbouwen van de oefeningen met hond en paard. van wennen in het contact, via naast lopen met beide dieren aan de hand, via oefeningen in de bak naar buiten rijden (eerst ook met extra begeleider). misschien dat je, als je het al een keer hebt gedaan met een andere hond, het te uitgekauwd kunt vinden. maar ik vind het wel inspirerend en er staan ook spelletjes/trainingen in die je samen kunt doen.
    wellicht is het een steuntje in de rug om het opnieuw heel consequent en langzaam op te bouwen.

als alles al goed gaat met buitenrijden met hond en paard hoef je natuurlijk het boek niet eerst nog uit je hoofd te leren :- ).
    maar het is gewoon ook leuk omdat er meer mogelijkheden voor samenwerken met paard en hond in staan.
    ik heb begrepen van mijn hondentrainer dat deze duitse mevrouw ook graag hier meer mee wil gaan doen: trainingen en samenkomsten in dit genre. is nieuw in nederland. lijkt me erg interessant ook.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Klinkt interessant.
    Bedankt voor de tip ga eens kijken of ik het ergens op de kop kan tikken

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Oh, dat is erg ok, ik wil graag de pup leren met de paarden mee te gaan en aangezien ik nog nooit hond en paard aan elkaar heb laten wennen is een beetje back up wel handig!
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Helaas heb ik geen hond. Anders leek me dat heel leuk om te doen. Toch bedankt voor de tip.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

misschien ooit nog eens yulia..? en dan weet je vast dat er een goed boek over is.

ter service hier de link: ik heb het zelf ook maar besteld, want ik moet hem binnenkort teruggeven.
    http://www.vanstockum.nl/boeken/spor...9783861275657/

hij is 10,95 en 1,75 verzendkosten.

Leuk! Bedankt voor de tip.

Bedankt voor de tip!
    Wij hebben nog een laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange weg te gaan voordat Harf als Reitbegleithund ingezet kan worden.
    We kunnen nu weilanden met paarden passeren zonder grote opwinding.
    Zelfs als ze briesen!
    Passerende ruiters is D R A M A.
    Dus: laaaaaaaaaaaange weg!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

gezien je recentelijke overwinningen heb ik hier ook best hoge verwachtingen van, eigenlijk ;- )

het boek is wel goed en uitgebreid voor honden die het (nog) moeilijk vinden. een helper erbij (en een snufje geduld (HAHAHAHAHAHAHAHAAHAA!) wordt aanbevolen (ook mijn ervaring dat dat handiger werkt).
    ik had geluk dat bella tegenover de paarden neutraal was, dus het hele gewenningsproces kunnen wij overslaan.

--- nieuw --- nieuw ---

ik hoor steeds duidelijker geluiden dat er binnenkort (in de zomer) in NL een trainingsdag paard/hond voor beginners wordt georganiseerd..! dat lijkt me nou super leuk.

Bij ons in het bos heb ik 10 tallen voorbeelden waar ik (nu nog) stik jaloers op ben
    Na onze vakantie hoor ik er ook bij en gaan wij ook zulke gezamenlijke tochten maken. En ja ons woefje is paarden gewend, heeft een super training hierin gehad. Mijn pony's zijn totaal niet bang voor honden en vinden het erg gezellig als ze mee lopen.
    Regelmatig getest met honden van de vorige weide eigenaar. Deze luisterden niet naar de baas en liepen gewoon met mij (en paard) mee het bos in.
    Ze luisterden op dat moment goed naar de stemcommando's dus het was al met al erg gezellig om samen op pad te gaan.
    Thuis was het weer waardeloos kwa luisteren naar mij of de baas .

Nu hoop ik dat ik daar toch wel beter in ga worden dan hij
    Dat maakt de ritjes en erna toch wel een stuk fijner.
    Ik kan bijna niet wachten.....

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik haak af voor het boek.
    Onze Har moeten we ietwat motiveren om van huis weg te gaan, maar hij loopt dan keurig mee of (indien gewenst) keurig "vooruit". Iedere kruising staat ze even stil en wacht welke kant we opgaan. Gister kwamen we aangelijnde honden tegen en ook toen bleef de Har keurig naast de paarden.
    Ja, fijn; ik vind ons geslaagd.
    Started!

Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

leuk en knap!!! fotoos???!!!

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door imsavior
    leuk en knap!!! fotoos???!!!
    Nee helaas... Volgende keer zal ik een filmpje maken!
    Started!

Bladwijzers

Forum Rechten