Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 45

Topic: Change of directiont (afspl uit marits dagboek)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Re:Wonder en Marit volg ons vanaf het begin!

Hm, dat kán nieuwe techniek zijn hoor. Maar ik heb al jaaaaren geleerd:
    Disengagement (ook een klein beetje) betekend langzamer, einde oefening
    Draw (dus 100% zonder driving achterhand) betekent: hierheen komen in dezelfde gang.
    Het is ook erg onlogisch om het paard eerst af te remmen en daarna weer op volle snelheid door te sturen de andere kant op. Je wilt een vloeiende bocht volgens mij, eventueel met een sterke driving voorhand. Geen haakse bocht vanwege de achterhand die omkeert.

Sorry, splitsen is écht ingewikkeld. Moet ik voor gaan zitten. Misschien straks of morgen

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Re:Change of directiont (afspl uit marits dagboek)

O wat goed dat jullie het even gesplitst hebben. Want ik ben nu ook wel heeel benieuwd wat het antwoord is. Ik ga even Irene een pb-tje sturen, misschien kan zij er iets over zeggen.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    34
    Dagboek Berichten
    43

Annelies,

Heb je misschien een filmpje?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ik heb afgelopen week van Anna Hoogslag geleerd dat de achterhand wegkijken altijd einde oefening is. En dat het dan dus oneerlijk is om je paard ineens weer verder te sturen.
    Ik had dit probleem in de figure 8, waar je na de pion dus een draw vraagt en weer wegstuurt de 8 op.

Ik moest om te beginnen dus wat verder naar achter lopen om genoeg ruimte voor de draw en resend te creëren tussen mij en de pion, omdat mijn draw nog niet zo vanzelf gaat.

De achterhand wegdrijven was volgens Anna hetzelfde als een disengagement in zo'n geval, als ik Anna goed begrepen heb in ieder geval! Want Easy die raakte ook al z'n voorwaartse gang kwijt wanneer ik z'n achterhand wegdreef!

Ik snap nu ook niet zo goed meer hoe een paard in zo'n geval(een bocht dus) het verschil kan zien tussen disengagement en achterhand wegdrijven. Dat komt op dezelfde hulp neer toch?

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    34
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    Ik heb afgelopen week van Anna Hoogslag geleerd dat de achterhand wegkijken altijd einde oefening is. En dat het dan dus oneerlijk is om je paard ineens weer verder te sturen.
    Ik had dit probleem in de figure 8, waar je na de pion dus een draw vraagt en weer wegstuurt de 8 op.

Ik moest om te beginnen dus wat verder naar achter lopen om genoeg ruimte voor de draw en resend te creëren tussen mij en de pion, omdat mijn draw nog niet zo vanzelf gaat.

De achterhand wegdrijven was volgens Anna hetzelfde als een disengagement in zo'n geval, als ik Anna goed begrepen heb in ieder geval! Want Easy die raakte ook al z'n voorwaartse gang kwijt wanneer ik z'n achterhand wegdreef!
    Dat lijkt mij ook logisch.

ik kan Wonder haar ook niet een klein beetje disengagen, want soms hoef ik enkel een hoofdknik te doen en ze is terug. dus dan vind ik het naar om haar weer weg te sturen.

ik ben ook begonnen met veel achteruit lopen en wachten op 2 ogen en dan pas andere kant op vragen. nu hoef ik ein stap nog maar 1 pas achteruit te zetten

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    39

zo heb ik het (1,5 jaar geleden welliswaar) ook uitgelegd gekregen van Eveline inderdaad, Leonie
    A lot of people talk to horses, not many listen

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Even een opmerking tussendoor.
    marit, als het je nu niet lukt om je paard "half" te disengagen kan dat juist iets zijn om aan te willen werken. Een halve disengagement werkt namelijk heel goed at liberty om je paard "even gauw" weer bij je terug te krijgen.
    Kijk eens of je dat lukt als je je centrum op de achterhand van je paard richt, of bv even je heup naar haar heup duwt.

Aanvulling:
    Behalve at liberty, is het halve disengagement een hele waardevolle oefening om je paard snel op de cirkel meer leftbrained te krijgen. Door je paard in stap of draf op de cirkel duidelijk over te laten stappen met zijn achterbenen, maakt hij endorfine aan, ZONDER dat hij hiervoor stil hoeft te staan. Je krijgt een soort falling-leaf-effect, maar in mijn ervaring zelfs nog wat effectiever omdat er bij de fallingleaf weer een release zit na de send.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    34
    Dagboek Berichten
    43

Oke, bedankt voor de tip Sandra.
    Ik hoop dat ik het begrijp.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Let maar op tijdens mn demo op equiday, waarschijnlijk is ze daar rightbrained en zal ik dus wel dit soort dingen doen

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

I'm lost.. hoe doe je een halve disengagement als je gewone disengagement op een hoofdknikje gaat? (wat ie bij mij trouwens nog niet gaat)

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Annelies,

Heb je misschien een filmpje?
    Ik ben aan het zoeken, maar kan niet echt iets vinden. Ik heb een https://www.youtube.com/watch?v=eevuHw9gGWs[/video]]ouder filmpje van Humphrey gevonden. Daar doet hij het wel met een heel stuk achteruit lopen maar dat is ook van 1,5 jaar voordat ik les van hem had.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    Maar hoe doe je dat dan als je bij de yo-yo de achterhand bij wil sturen? Als Caitlin een beetje scheef gaat met de yo-yo, dan kijk ik even 'om haar voorkant heen' naar haar achterhand en drijf ik die met mijn stick weer bij zeg maar.
    Is het ook niet wat je met je paard afspreekt? Ik spreek met mijne af dat ik bij een disengagement echt richting de achterhand buig om hem helemaal weg te kijken. Als ik mijn hoofd ietsje schuin houd omdat ik de achterhand extra wil aanspreken is dat voor haar geen disenagement, want op die manier zet ik haar soms ook een stukje zijwaarts op de cirkel.
    Bij Hjalti heb ik dat verschil bij het aanleren heel groot gemaakt, want als hij ook maar dacht dat ik mijn hoofd bewoog stond hij voor mijn neus en dat is niet handig.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    34
    Dagboek Berichten
    43

Sandra, dat zal ik zeker doen!

Leonie, dat is dus een puntje voor mij aan te werken, er moet dus een verschil tussen een hele en een halve disengagement

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Ik vond op de savvy club site nog een filmpje met Pat http://www.parellisavvyclub.com/watchMedia.faces?id=485 Ik heb er even snel door gekeken. Hij wacht ook tot het paard voor hem langs is gekomen, loopt dan een paar passen achteruit en doet een send de andere kant op.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Ok ik kreeg van Wendela de vraag om wat duidelijkheid te geven. Wat Anna heeft gezegd over dode gage is altijd einde oefening telt in de circling game en niet voor de yoyo game waar je de achterhand kan corrigeren als je paard scheef gaat. Maar goed nu de cod.
    De juiste volgorde is:
    Stel Paard op circel naar rechts
    Mens neutraal
    Als paard voor je langsloopt neem je wat energy in je lijf ( let op paard er gaat wat veranderen!) wissel stick van hand!
    Zodra het hoofd aan je rechterschouder voorbij gaat draai je met je lichaam een kwart slag om in de richting van de circel, je kan dan zoals Humphrey zei in zone 5!! Wat energy geven om je paard te motiveren om snelheid te maken dat heb je nodig bij de galop wissels.
    Dus jouw linkerschouder draait voorlangs en de stick is in je rechterhand.
    Dan loop je een paar passen naar achter in een rechte lijn en draw je paard naar je toe
    Als je paard in een rechte lijn naar je toe komt zend je hem de andere kant op.

Ik hoop dat dit het eea wat verduidelijkt?

Succes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Handig zon computer die zelf woorden maakt dode gage moet dus zijn game. Over. Hopelijk doet ie t nu wel ....

Bladwijzers

Forum Rechten