Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Feedback op houding/lichaamstaal: nieuw piaffe-filmpje

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Feedback op houding/lichaamstaal: nieuw piaffe-filmpje

-> Nieuwste filmpje staat in het laatste bericht

Ik film sinds een tijdje weer regelmatig de training van Speedy, en naast Speedy als hoofdrolspeler huppelt daar dan natuurlijk ook een Miriam door het beeld.

Vooral als ik de draf/longeer/verzamelstukjes terugkijk vind ik steeds weer dat ik nogal voorovergebogen met Speedy meeloop. Ik vind dat mijn houding er in de filmpjes nogal voorzichtig / onzeker / timide uit ziet, terwijl ik me zo volgens mij op die momenten zelf helemaal niet zo voel. Ik ben dus heel erg benieuwd naar hoe dit op anderen overkomt (zei zij voorzichtig/onzeker/timide ).

Ook al Parelli ik zelf niet, ik denk dat er ook vanuit die invalshoek wat zinnigs over te zeggen valt, en daarom wilde ik het ook hier plaatsen. Ik ben heel benieuwd!
    Ik heb hiervoor gisteren dit filmpje online gezet, het gaat mij vooral om mijn houding bij het draven (vanaf 1.01 minuten):

Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Re:Feedback op houding/lichaamstaal gevraagd

Ik vind het er eigenlijk helemaal niet onzeker uitzien. Je staat af en toe iets voorovergebogen, ik zou gevoelsmatig iets meer richting de achterhand staan en jezelf aanleren zelf je schouders op te richten, dan is het veel duidelijk wanneer je een stretchende draf wil of een opgerichte draf. Je bent nu heel erg gefocused op het paard, terwijl je misschien iets meer zo moeten synchroniseren naar mijn idee.

Ik vind het er erg leuk uitzien, ben wel heel benieuwd waarom je zoveel verzameling tegelijk vraagt, want dan mis je een beetje het voorwaartse, het is nu een beetje of/of. Ik ben benieuwd hoe en of je het later gaat samenvoegen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nee onzeker vindt ik het ook niet overkomen, ik vindt het geweldig mooi om te zien wat en hoe je dit doet, mooie verzameling al echt knap vindt ik dat, ik zie je 2 keer even een beetje naar voren buigen, maar als je dat van jezelf weet kun je dit in de gaten houden door vanuit je borstbeen wat te strekken maar je doet het veel vaker niet.

Ik vindt het wel erg gaaf, geef je wel eens een les hierin dat zou ik wel erg intressant vinden,mijn pony staat in Hilvarenbeek.(even heel iets anders)
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik herken dit nogal. Ik zie dit bij mezelf ook vaak terug als ik Shanna vraag haar hals wat meer te buigen. Ik doe dat dan zo'n beetje voor. Ik merk zelf dat ik daardoor makkelijk Shanna wat verzameling en draagkracht kan vragen. Ik vind de tip van Sanne wel een goeie. Ik denk dat ik daar ook eens mee ga experimenteren. Ik kan me zo voorstellen dat je zo, met een andere lichaamshouding, hetzelfde kunt communiceren.

ik vind het juist heel mooi en zeker niet onzeker. Dat iets gebogen staan herken ik ook wel, alsof je het voor wilt doen. Maar verder vind ik het helemaal
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Prachtig om te zien wat een connectie jullie hebben

Je komt op mij niet onzeker over, maar je kunt natuurlijk altijd iets meer rechtop lopen. Ik denk dat wanneer je je schouders meer naar achteren doet, je vanzelf al rechter loopt. Je hoeft die voorzichtigheid niet bij je pony te bieden zo te zien, hij let keurig op wat je vraagt.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Wat fijn, zoveel reacties! Daar kan ik zeker wat mee!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik vind het er eigenlijk helemaal niet onzeker uitzien. Je staat af en toe iets voorovergebogen, ik zou gevoelsmatig iets meer richting de achterhand staan en jezelf aanleren zelf je schouders op te richten, dan is het veel duidelijk wanneer je een stretchende draf wil of een opgerichte draf. Je bent nu heel erg gefocused op het paard, terwijl je misschien iets meer zo moeten synchroniseren naar mijn idee.
    Ik las je tip net voor ik weer naar Speedy ging, en heb hem meteen in praktijk gebracht, bedankt daarvoor! Grappig is dat als ik echt mijn borstbeen optil en schouders opricht (en de ellebogen daardoor ook net een paar centimeter verder opzij hou) tijdens het longeren, Speedy meteen aandraaft en de cirkel wat vergroot. Dat heeft dus zeker effect. Hou ik die houding dan als hulp voor die specifieke beweging, of maak ik er mijn standaardhouding van? Hmmm... Food for thought...

Met wat je schrijft over het focussen sla je de spijker helemaal op z'n kop. Ik merk ook dat ik vaak zo aan het observeren ben wat Speedy met zijn benen doet/voorstelt dat ik wat afwachtend word en dan met mijn eigen hulpen eigenlijk wat te laat ben. Nu ik erover nadenk zit dat eigenlijk ook in de video, in dat stukje waar Speedy verkeerd van hand verandert op de cirkel: hij komt al verkeerd uit de bocht (ik sta al iets te ver naar voren denk ik?), ik kijk vervolgens wat er gebeurt / wat hij van plan is en dan eindigt hij inderdaad aan de verkeerde kant. Ik vermoed dat dat hele misverstand voorkomen had kunnen worden als mijn lichaamstaal al voor de bocht duidelijker was geweest en ik wat meer de leiding had genomen. Nu was dit natuurlijk geen ramp, Speedy en ik zijn er niet ernstig door getraumatiseerd geraakt maar vooral van hand veranderen is zo'n punt waar alles aankomt op lichaamstaal/positie en juist dat hand veranderen is nou niet echt ons allersterkste punt...

Wat ik vandaag trouwens ook bedacht, is dat ik helemaal niets in mijn handen heb tijdens de training. Geen stick, zweep of touw - ik kom er achter dat ik me vaak afvraag waar ik mijn handen moet laten tijdens de training. Als ik een stick/touw vasthoud, dan is dat heel logisch: hand draagt stick, of je hem nou gebruikt of niet, je hand heeft wat te doen. Bij mij fladdert het maar een beetje rond, en ik denk dat dat ook wel eens mijn schouders mee zou kunnen trekken. Ik heb het idee dat als ik iets vasthou, ik automatisch rechter loop, maar dat klinkt wel erg vreemd. Een soort nordic walking of zo.

Ik vind het er erg leuk uitzien, ben wel heel benieuwd waarom je zoveel verzameling tegelijk vraagt, want dan mis je een beetje het voorwaartse, het is nu een beetje of/of. Ik ben benieuwd hoe en of je het later gaat samenvoegen.
    Ik weet niet precies of je met veel tegelijk bedoelt dat hij op sommige punten te sterk verzameld is (piaffepogingen aan het begin?) of dat ik ze vaak achter elkaar vraag, dus ik geef maar gewoon ergens antwoord op.
    Met die piaffe-achtige pasjes langs de bakrand heb je inderdaad gelijk: Speedy heeft nog wel de neiging om in de diagonale pasjes te bevriezen (standje jachthond die een prooi ruikt, voorpootje in de lucht en neus omhoog ) en het voorwaarts compleet uit het oog te verliezen omdat hij alleen maar opwaarts wil. In het begin leidde het ook steeds tot levades en hupsjes die best leuk waren, maar niet helemaal wat ik vroeg. Dus beloonde ik een tijd lang net als in het filmpje bij die eerste vier langs de bakrand ook als hij bleef bewegen - of vanuit het bevroren zijn weer aanstapte. Wat hij middenin de bak doet aan piaffe was denk ik tien minuten later en dat was voor mij ook vooral om te kijken of hij zonder bakrand ook bleef bewegen of weer bevroor. Soms nog wel, vooral als hij weer helemaal over-verzamelt, daarvan zitten er ook twee of drie in. Die twee aan het einde als hij naar de camera 'piaffeert' en eigenlijk helemaal niet zo bijzonder verzameld is vind ik dan ook het allermooist: daar is het tenminste echt een voorwaartse beweging, in plaats van alleen maar opwaarts.

Mijn ideaal op dit moment is vanuit een ongeinspireerde stap en en toe zeer lusteloze en onverzamelde piaffe-sjokjes op de voorhand te kunnen vragen. :lol: Dat lukt al heel aardig, en is voor mij een verademing na fanatiek gedribbel en hyperverzamelde hupsjes. En als die lusteloze onverzameldheid goed zit, dan is het plan om daarin langzaam het aantal passen op te bouwen, ze diagonaler te krijgen en de piaffe echt als bewegend geheel te krijgen, voordat we er weer langzaam oprichting en verzameling in gooien. Maar ik ben net zo benieuwd als jij naar of dat werkt!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Ongelofelijk!! Ik heb niets toe te voegen, maar dit vind ik geniaal! Mag ik vragen of je dit via het boek geleerd hebt of heb je ook van iemand les gekregen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Welk boek? Bedoel je dat nieuwe boek van Hempfling?
    Als je een boek hierover weet, dan wil ik dat zeker lezen!

Ik heb geen les hierin gehad, maar heb wel veel gelezen over NH en vooral over traditionele klassieke dressuur, en probeer dat laatste dan zonder hulpmiddelen te doen. Wat daarbij enorm helpt is dat er op het Art of Natural Dressage forum ook mensen met soortgelijke dingen bezig zijn. Daardoor kunnen we ervaringen vergelijken, want anders is het wel eens erg eenzaam puzzelen met dressuur in vrijheid - vooral als je al niet zeker weet of het kan, laat staan hoe het kan. En verder doe ik vooral maar wat en kijk dan wat er gebeurt. Best vermoeiend af en toe. Dus als je dus een boek daarover weet, hoor ik het graag.

Intussen weet ik ook nog steeds niet of hier ooit wel een echte piaffe uit gaat komen (zou best kunnen van niet ), maar het leek me wel fair om ook die beginfase online te zetten. Dan zien we wel waar het schip strandt, en intussen kan ik weer verder met de feedback die ik daarop krijg. Dus alle input is ook meer dan welkom!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik bedoelde inderdaad dat hij erg sterk verzameld. Ik was benieuwd hoe/of je dat later gaat samenvoegen met meer voorwaartse beweging.
    Ik vraag me trouwens af, wat gebeurt er als je die twee posities steeds afwisselt? Ik denk even aan Karen Rolf met haar: als je twee dingen tegelijk wilt hebben, dat je dan moet afwisselen tussen die twee. Je bevestigd elke keer de verzamelde pas met daarna stilstaan, ik ben benieuwd wat er gebeurt als je vanuit die verzamelde pas juist voorwaarts vraagt en dan beloont?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Goed punt. Ik vraag al wel een stappas vooruit ter correctie als hij weer bevriest richting levade, maar nog niet na goede piaffestapjes op de plek...

Ik weet niet precies waarom, maar het voelt logischer om die overgang naar stap eerst niet meer nodig te hebben als 'correctie' voor bevriezen richting levade, en pas daarna te combineren met goede passen. Ik denk dat als ik nu voor stap na goede piaffepasjes zou belonen, Speedy de piaffepasjes weer gaat verwijderen om sneller bij de stap te komen omdat die de beloning oplevert. De 'goede' (niet bevroren) pasjes op de plek zijn daar volgens mij nog niet goed genoeg voor bevestigd - we doen dit ook nog maar iets van twee weken zo.
    Maar ik kan nu natuurlijk al wel alvast nadenken over wat voor hulpen ik zou gebruiken voor een overgang van piaffe naar stap/draf, zonder dat Speedy daarbij meteen op de voorhand valt.

Nu ik erover nadenk zou het trouwens best wel eens zo zijn dat als de overgang piaffe-stap er in zit, het ook automatischer makkelijker wordt om meer pasjes piaffe achter elkaar te vragen. Hij zou dan namelijk niet meer anticiperen op stilstaan + voer, maar op doorstappen + voer. Hmm, interessant! Waar is het proefdier?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Wat een mooi filmpje!

Misschien als tip voor het stukje richting piaffe: Ik zou zelf piaffe als diagonale gang afsluiten met een heel klein drafje. Ik ben met mijn jongen ook bezig met piaffe in vrijheid en het daaruit wegdraven geeft je 2 voordelen, te weten het diagonale in de pas. Piaffe moet immers ook diagonaal zijn en de drang om voorwaarts te gaan. Die is nodig. Als begin heb ik na de piaffe ook haltgehoden, dit was echter heel kort. Die voorwaartse drang brengt de goede stukken erin. Uit de piaffe ga ik snel naar draf/ passage. Als ik de piaffe vanuit stap vraag, dan komt dat vanuit een diagonale stap die ik verzamel. Vanuit achterwaarts is ook erg fijn.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

We zijn deze piaffestapjes ook begonnen door steeds te schakelen tussen achterwaarts en stap. Niet alleen omdat hij dan meteen mooi verzameld naar voren gaat, maar ook omdat Speedy nogal een voorwaartse denker is en ik hem juist wilde leren nadenken over het verkleinen van de beweging. Ik vond dat een erg mooie methode om mee te beginnen, ook omdat het paard het verzamelen en de diagonale stappen van het achterwaarts dan al vanzelf in de piaffepasjes meebrengt. Ik ben van daaruit overgestapt naar wat we nu doen omdat ik bij die schaukel met achterwaarts ertegenaan liep dat Speedy ging oververzamelen en dan richting levade wou, terwijl ik voorwaarts wilde.

Overgangen naar draf doen we ook wel eens, maar met mate. Nu wordt dat namelijk meteen passage/zweefdraf. Op zich prima, ware het niet dat Speedy zich vervolgens in de piaffe al omhoog gaat duwen om direct op te kunnen springen in passage. En dat gehups wilde ik juist even niet omdat we eerst de voetjes op de vloer moeten houden voor een nette, diagonale piaffe. Dat opduwen betekent namelijk dat hij beide achterbenen in de grond plant en een voorbeen optilt tot hij weg mag. Het is dan natuurlijk mooi als je op zo'n moment even de achterbenen kunt aantikken om hem weer in beweging te krijgen, maar ja, ben te arm voor een zweep. :lol:

Maar zodra we gewoon stap-piaffe-stap overgangen kunnen maken en de pasjes zelf een beetje bevestigd zijn als aardse dingen, dan wil ik het ook zeker gebruiken om de passage mee te verbeteren, want dat zie ik wel: als we aanpassageren vanuit de piaffe, dan neemt Speedy zijn achterbenen veel mooier mee!
    Maar hoe doe jij het dan met belonen als je na de piaffe laat aandraven? Het lijkt mij dat de piaffe er dan eerst al goed in moet zitten als afzonderlijke oefening, omdat je anders volgens je paard voor de draf beloont en hij de piaffe verwijdert? En heb je er een filmpje van? Ik ben namelijk ontzettend benieuwd of ik dingen van het ene beest in vrijheid in het andere beest in vrijheid terug zie komen.

Trouwens: ik laat Speedy na de piaffe niet halthouden: ik click tijdens de beweging en vervolgens laat pony zijn benen op de grond vallen en krijgt hij in stilstand zijn beloning. Nu ik erover nadenk hebben we eigenlijk nog nooit echt een overgang piaffe-halt geprobeerd. Ook interessant!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Maar piaffe is in het diagonale een balans tussen genoeg energie, voorwaarts willen, maar niet voorwaarts denken, dus als hij vanuit achterwaarts in de levade wil zou je hem eerst juist een paar keer weg kunnen laten draven? Dus beginnen met achterwaarts draf en dan vanuit de voorwaartse drang achterwaarts piaffe?

De stukjes tussendoor beloon ik met mijn stem. Daarnaast is piaffe een gang, dus ik zet hem in de piaffe, geef hem comfort als hij erin is en vraag hem er weer uit, terug in een draf. Het is net wat je wil verbeteren, met de draf kan je beter aan het ritme werken in mijn ogen. Met de diagonale stap meer aan de rust en eventueel een ronder voorbeen.

Het wegkomen eruit zit hem in mijn ogen niet in je passage aangezien passage en piaffe prima in elkaar over zou moeten kunnen lopen. Het zou juist ideaal zijn je passageritme naar op de plaats te zetten voor een piaffe, dan heb je een mooie piaffe. Mij lukt dat op de grond nog niet perfect, dus pak ik zelf een kleine draf mee om vanuit daauit weer de passage in te rollen. Soms terug de passage in wil nog wel, alleen vanuit de passage terug naar piaffe op de grond is moeilijk in het kader van ritme vind ik. Een zweep gebruik ik zelf wel graag om een wat ronder voorbeen te krijgen. Vooral in passage.

Ik heb geen filmpje en geen camera op het moment. Ik zal kijken wat ik kan doen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk dat de keuze werken vanuit draf/passage of diagonale stap ook sterk afhangt van het paard zelf. Speedy doet zijn naam eer aan en wil al gauw snel, hoog, gestresst, drukdrukdruk in alles. Dat zag ik ook toen we van piaffe naar passage/draf gingen - qua beenzetting gaat die overgang goed, maar het hoofd gaat omhoog, de hals hol en de rug op slot omdat de hersens hyper worden, en dat wil ik niet. Maar dan gaat het ook niet meer puur over het fysieke aspect, maar vooral over het mentale.
    Puur fysiek heb je denk ik wel gelijk in dat de draf zijn piaffe nu al zou kunnen verbeteren qua beenzetting, voorwaarts denken enz, maar hij moet nu volgens mij eerst leren dat hij zich ook kan ontspannen in verzameling.
    (vandaar ook dat ik er bij die piaffe pogingen zo energieloos naast slenter, ik wil dat hij ziet dat het helemaal niet hyper hoeft te zijn)

Dus met Speedy is mijn doel nu om de piaffe eerst heel rustig en ontspannen te krijgen, liefst met een lage hals en relatief onverzameld. Pas als hij geleerd heeft dat hij zich ook kan ontspannen in verzameling, dan wil ik die laatste weer wat opvoeren en overgangen maken naar gangen met meer energie. En dan ben ik natuurlijk ontzettend benieuwd naar wat de piaffe met zijn passage gaat doen! Hij heeft nu al twee soorten: een meer uitgeschoven versie en een 'propjes' versie die eigenlijk op een heel voorwaarts en opwaarts gesprongen piaffe lijkt. Ik heb nog geen enkele zeggenschap over welke van de twee wanneer naar buiten komen, maar het is wel leuk om te zien.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten