Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: friendly zone 5

Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    5

friendly zone 5

door een ogenschijnlijk simpele oefening (achteruit tussen 2 liggende paaltjes door) kwam ik er achter dat Amigo iets heeft met achteruit ergens tussendoor te gaan. Terug denkend heeft hij dat altijd wel gehad. Achteruit tussen de bomen van de wagen, was niet zijn favoriete bezigheid. Maar ook achteruit over een obstakel stappen gaat aleen als hij die eerst voorwaarts heeft gedaan.
    Ik kan dan elke voet apart vragen. Maar met zijn kont ergens als eerste doorheen sturen is een no-go.
    Wat zijn nou voor ons leuke oefeningen om die zone 5 te desensibiliseren?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:friendly zone 5

(Extreme) friendly met stick & string in zone 5, waarbij je zelf in zone 5 staat, follow the feel met zijn benen (dus lead by legs) of achteruit tegen iets aan (een balkje, een hek, een ton, een zeiltje)?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    5

Ok dank je wel daar kan ik alvast wat mee. naar die dingen achter hem moet ik nog toe werken. Heeft het zin omdat vanaf eenuit een yoyo te oefenen. Eerst vooruit en dan achteruit? Dat doet hij nl wel. Maar de extreem friendly staand in zone 5 ga ik proberen.
    recht achteruit zonder dat er iets ligt of staat gaat goed, heel goed zelfs nu. Maar op het moment dat er iets ligt of staat maakt niet uit wat, draait hij zijn achterhand er vandaan.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Ik denk dat je inderdaad het beste met yoyo's kan beginnen. Bijvoorbeeld yoyo-game over een balkje, over een zeiltje etc. Je schrijft dat hij het minder eng vindt in de yoyo-game dan als hij meteen ergens recht achteruit overheen moet. Daarom zou ik beginnen met datgene wat hij het minst eng vindt Als je de yoyo-game doet dan doe je een approuch&retreat waardoor hij het steeds minder eng zal gaan vinden.

Inderdaad kan je yo-yo doen over obstakels. Begin dan zoals je zelf al hebt gemerkt voorwaarts en niet gelijk achterwaarts. Je kan dus bv je paard halverwege het obstakel naar voren laten lopen bv
    met alleen de voorbenen over een balkje, daarna weer achterwaarts
    met alleen de voorbenen voorbij 2 tonnen (squeeze) en dan halt, daarna weer achterwaarts
    helemaal op een zeil en alleen de voorbenen er vanaf, achter benen laten staan en dan weer achterwaarts de voorbenen terug op het zeil vragen

Dit steeds verder uitbouwen tot je ook de achterbenen voorbij het obstakel kan vragen (eerst 1 dan pas 2) en dan steeds meer afstand inbouwen tussen de achterhadn van je paard en het obstakel.
    Belangrijk is ook als je paard bv scheef gaat, niet de druk op te voeren, maar hem bv weer iets naar voren te vragen en langzaam achterwaarts tot het punt waarop je ziet dat het lastiger wordt en daar stoppen en laten rusten. Weer terug naar voren en zo proberen dit rustpunt steeds dichter bij het obstakel te leggen.

succes
    3e graads instructrice Rechtrichten & NH instructrice

Bladwijzers

Forum Rechten