Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 41

Topic: Storm en ik hebben een probleempje...

Storm en ik hebben een probleempje...

en dat probleempje is dat storm zijn halster op wonderlijke wijze heeft afgedaan en ik hem nu met geen mogelijkheid meer te pakken krijg.

gisteren heb ik anderhalf uur met veel geduld in de wei gestaan en op allerlei manieren geprobeerd hem te kunnen pakken maar uiteindelijk toch opgegeven.
    Het halster had ik voor de zekerheid omgelaten, maar nooit echt nodig gehad om te "vangen".
    wel merk ik dat hij nu het halster af is niet eens meer benaderd wil worden, het lijkt wel of hij nu weet dat hij "echt" vrij is.

best vervelend dus, want het is nu wel de tijd om een vliegenmasker op te doen en hem proberen in te spuiten. Ik wil graag weer even vanaf het begin beginnen om hem weer op mij gericht te krijgen.

hij houd me wel in de gaten en wil ook graag komen maar het stukje "durven" ontbreekt gewoon. Gisteren is het me wel gelukt om hem 2 keer een snoepje te geven. maar deze grijpt hij snel en daarna vlucht hij weeer.

zijn billen aaien gaat soms wel maar wanneer ik richting zijn voorhand loopt draait hij om en vlucht hij opnoieuw. Uiteindelijk nog een keer zijn billen geaaiend en het daarbij eglaten om het toch goed af te sluiten.

ook gistern veel gedaan met benaderen en weer met rust laten ( ik geloof approach en retreat ) maar ook dat mocht niet baten. Ik kan dicht in de buurt komen maar wanneer ik hem in zijn ruimte benadere vlucht hij.

in het begin hben ik elke dag 3 keer langs gegaan om hem enkel wat lekkere kribeles en brokjes te geven. mijn idee is dus om hier weer even naar teurg te gaan. echter ben ik bang dat ook het voeren van brokjes niet echt gaat lukken. d

maar nu mijn belangrijk vreaag:
    hoe zouden jullie nou zoiets oplossen?

Storm wil dus wel graag maar mist gewoon het stukje vertrouwen om ook daadwerkelijk te komen..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re:Storm en ik hebben een probleempje...

Lastig en herkenbaar. Ik ben op de fiets door de wei gegaan voor de catching game. Dat werkte.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Met een bang paard zou ik zeker geen catching game gaan doen!

Ik kan uit dit verhaal alleen niet opmaken of het paard inderdaad bang is. Het gedrag wat TS omschrijft kan net zo goed uitprobeergedrag zijn, heel zelfbewust. En dán kan de catching game wel een goed plan zijn. Ik zou graag wat meer willen weten over de lichaamstaal van Storm: Keeyzie, waaruit maak je op dat Storm bang is?

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Wat vervelend voor je! En wat goed dat je om hulp vraagt

in het begin ben ik elke dag 3 keer langs gegaan om hem enkel wat lekkere kriebels en brokjes te geven. mijn idee is dus om hier weer even naar terug te gaan.
    Werkte dit vorige keer goed? Werd hij toen minder bang? Want als dat goed werkt dan kan het natuurlijk heel goed zijn om het weer op die manier op te bouwen. Vaak werkt het heel goed als je ergens tegenaan loopt, om even een paar stappen terug te gaan en het weer opnieuw op te bouwen.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag die Marja je stelde. Misschien kan je ook een keer een filmpje te maken, zodat iemand met veel ervaring (zoals Marja ) kan kijken naar de lichaamstaal van je paard?

Succes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Het komt op mij over alsof Storm bang is, dan zou ik ook terug gaan naar alleen daar ZIJN. Niets vragen, niets doen, gewoon er zijn. Opbouwen naar rustig eens aanhalen of kriebelen als hij dat fijn vindt en zo kun je het heeeel langzaam weer opbouwen, dat is een vertrouwenskwestie en kost tijd.
    Is dit echter heel bewust left brain, dan catching game!
    Kortom, wat Marja al zegt, achterhaal eerst de oorzaak.

Ja, dat is ook mijn eerste gedachte: eerst alleen maar in de wei zitten. Wachten tot hij zelf besluit naar jou te komen. Dat halster/vliegenmasker/inspuiten (dus aanraken en vast pakken) dat komt later wel. Laat hem eerst aan jouw aanwezigheid wennen, zodat hij niet het gevoel heeft dat hij iets moet zodra jij verschijnt. Uiteraard dit scenario alleen als het echt om angst gaat.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Het halster is op merkwaardige wijze uit gegaan. Misschien heeft hij zich hiermee bezeerd, of heeft iemand hem wat aangedaan p,dat hij nu zo bang lijkt te zijn.
    Heb je het halster teruggevonden?
    Ik zou een lekkere stoel en een mooi boek en wat te drinken en wat te knabbelen meenemen...een wortel misschien, en
    eens een poosje in de wei gaan zitten en niets willen of doen. Gewoon lekker lezen en als hij komt ga je daar eerst
    gewoon mee door, negeer hem eventjes tot hij je besnuffeld heeft dan probeer je heel voorzichtig je hand aan te bieden enz.
    Misschien een aai of snoepje, verder niets en de volgende dag, of na een paar uur doe je gewoon hetzelfde.
    En de eerste keer zou ik midden in de wei gaan zitten en als het goed gegaan is steeds dichter bij het hek.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Dit heb ik ook met mijn pony gehad, en ik heb toen 7 dagen gewoon gezeten, en ik had wat lekkers bij me, als ze kwam kreeg ze het en anders niet.
    En als ze er dan was, aaide ik haar niet, alleen lekkers.

nu 4 weken later, komt ze in draf naar mij toe, ze krijgt geen lekkers meer, maar ze weet nu dat we niet altijd wat gaan doen.
    soms krijgt ze wel een halster om en dan doe ik niets, zodat we geen verkeerd patroon krijgen.

Bij wonder was dit overigens wel LB gedrag, maar met een angstig paard kan dat ook goed werken, gewoon niets willen.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

wat een reacties! bedankt allemaal.

ik kan kijken of ik binnenkort een filmpje kan make zodat jullie kunnen oordelen.
    toch ben ik er zelf wel bijna zeker van dat het gewoon gedrag is dat uit angst voorkomt.

In het begin kwam ik enkel voor wat lekkers en dat accepteerde hij, gewoon vrij was ik al zover dat ik zonder angst zijn benen kon aanraken en dat hij ( zichtbaar ) genoot van een kriebel in de manen.
    Gisteren was het zelfs zo erg dat hij een snoepje al niet meer aan durfde te nemen. Hij rook snel maar zodra hij het wilde pakken werd het denk ik teveel voor hem en rende hij weg.

de catching game ga ik niet proberen, ik ben een keer nonchelant door de wei gaan lopen met mijn stick, toen vloog meneer al door de wei alsof er een grote enge olifant aan een lijntje bij had.
    hij heeft zich niet bezeerd met het halster om, hij lag namelijk op zijn rolplek. ik denk dus dat hij hem met rollen af heeft gedaan, doe halsters namelijk nooit erg strak omdat dit niet echt fijn is in de wei.

Ik denk dat ik de oorzaak van het probleem ook weet. De laatste sessie die ik met hem gedaan heb ben ik een beetje over zijn punt heen gegaan. Ik kon de stick overal aanraken behalve richting zijn hoofd dan schoot hij weg. Ik heb dit heel rustig en beheerst opgelost en uiteindelijk liet hij het toe.... maar genieten van een kriebel in zijn manen wilde hij toen al niet meer. Dus ik denk dat Storm op dat moment gewoon een grote bonk spanning was... de sessie heb ik afgesloten met een grote friendly de " enge " stick hierbij ook weggezet. Dit vond hij prima want ook los kon ik hem daarna overal aanraken. We hebben zelfs samen een stukje los door de wei gelopen, ook daarna kon ik hem weer benaderen.

ik denk dat ik gewoon eens ga doen wat de meeste van jullie hier omschrijven. lekker in de wei zitten en niets doen, met een lekkere zak vol ponybrok en afwachten...
    is het misschien ook iets om op een paar meter afstand van mij een bak met brokjes te zetten om hem een beetje aan te moedigen?
    intussen weet hij namelijk al dat de blauwe bak staat voor wat lekkers, dit heb ik namelijk al 3 dagen achter elkaar gedaan om hem toch op zijn gemak te stellen als ik kom.

dingen in de wei doen doe ik genoeg, dus hij went langzaam ook aan mijn aanwezigheid. Poep verstrooien, water bijvullen, de bosrand snoeien. dat vind hij allemaal wel prima, alleen wel vanaf een veilige afstand.
    pfoeh, dat was het wel een beetje. WIl eigenijk nog wat meer typen maar dan word het allemaal onduidelijker.

ik denk dus dat ik binnenkort even een filmpje maak om het probleem wat duidelijker in beeld te krijgen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Filmpje is altijd goed!

Als je echt denkt dat het angst is, dan zijn de tips om er gewoon te zijn en niets te doen, hele goede.
    Ik ben benieuwd wat het jullie oplevert!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Met een bang paard zou ik zeker geen catching game gaan doen!

Ik kan uit dit verhaal alleen niet opmaken of het paard inderdaad bang is. Het gedrag wat TS omschrijft kan net zo goed uitprobeergedrag zijn, heel zelfbewust. En dán kan de catching game wel een goed plan zijn. Ik zou graag wat meer willen weten over de lichaamstaal van Storm: Keeyzie, waaruit maak je op dat Storm bang is?
    ik zal even wat punten noemen waarom ik denk dat hij bang is:
    - wanneer ik veel doe met friendly geniet hij zichtbaar van een kriebel in zijn manen ( hals strekken en met het lipje ) echter als ik even met de stick ben bezig geweest doet hij dit niet meer, enkel na een hele lange friendly. Echter was ik al wel zo ver dat hij met de stick tegen zich aan ( tegen zijn schouder gepakeerd ) wel al kon genieten van de kriebel.
    - wanneer ik hem online heb en er iets te veel druk op komt te staan ( vorige keer was het met een ander paard op vreemd terein ) staat hij stokstijf stil en trilt hij soms zelfs op zijn benen. Het rare hierbij is dat hij wel op rust gaat staan, dit doet hij vaak en op elk moment.... misschien dat dit iets zegt? ik vind dat zelf namelijk erg vreemd, hij gaat dus niet op rust staan uit ontspanning maar meer denk ik omdat hij niet weet wat hij met zijn lichaamshouding aanmoet. Deze sessie heb ik trouwens herhaald en na 3 keer stond hij al lekker de grazen en trok hij zich bijna niets meer aan van de omgeving.
    - wanneer er iets gebeurd dat hem te veel is gooit hij zijn hoofd de lucht in en wil hij vluchten, hierbij is aan zijn ogen te zien at het angst is ( witte randen ).

natuurlijk kan het zijn dat hier iets van LB in zit, maar ik vrees van niet.
    filmpje komt zo snel mogelijk

ik ga trouwens vanmiddag even beginnen met de eerste sessie ( hopen dat ik niet verbrand haha )
    gisteren ben ik ook al 10 tinten verkleurd na het proberen te benaderen van storm...

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik denk gewoon helemaal niets doen, dus ook niet aanmoedigen.
    Jij bent daar voor jezelf en toevallig loopt storm daar ook bij ons werkte het echt echt super goed!

Soms speel ik ook een catching game net zoals pat een keer liet zien bij een RB-E paard en dat was zonder stick!

Elke keer naar de achterhand lopen en als paard omdraait of intensie heeft, zelf omdraaien en weglopen!
    Dit deed ik overigens pas naa de 7dagen zitten.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Hoe was hij met halster dan, wanneer je hem wilde pakken? Vol zelfvertrouwen en zonder angst?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Buiten het "niks doen" en indien mogelijk voeren, zou ik de ruimte van je paard gaan verkleinen. Want een grote wei is te vrijblijvend voor een "niks doen-sessie", vind ik.
    De ruimte moet groter zijn dan zijn priveruimte (de grens die hij aangeeft als "tot hier en niet verder", groot genoeg om relaxt te durven grazen met jouw aanwezigheid, maar niet zo groot dat hij zich compleet aan jou kan onttrekken.

Ik heb zelf 4 jaar een moeilijk te vangen paard gehad. Vaak werkte het erg goed om tijdens zo'n periode zijn ruimte te beperken en hem afhankelijk te maken van mij wat voer (en eventueel water) betreft. Wees met het weghalen van water wel voorzichtig met dit warme weer uiteraard.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten