Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: Storm en ik hebben een probleempje...

Re:Storm en ik hebben een probleempje...

vandaag 2 dingen geprobeerd,

in de middag gedaan wat Marrit omschreef. Hem benaderen, en zodra hij zijn achterhand wegdraaide en aandacht voor me had weggelopen. dit werkte op zich wel uiteindelijk zette hij 4 passen richting mij en ben ik gestopt.
    hieraan ging vooraf dat storm eerst ongeveer 80 rondjes om me heen heeft gedraafd. het rare daarbij was dat hij wel netjes cirkels om me heen bleef draven, hij had de hele wei maar bleef toch op een diamter van 15 meter om mee heen draven. Uiteindelijk he ik hem laten stoppen met rennen en zijn achterhand weggekeken. elke keer waneer hij dat deed weer weggelopen. na een stukje rust weer opgezocht en weggelopen zodra hij zijn achterhand van me weg deed.

vanavond wilde ik het anders aanpakken, helaas een beetje verkeerd uitgepakt. Had de wei al gehalveerd zodat ik een kleinere ruimte had. In het begin wat gedaan met voer. Meneer is heel slim zodra ik uit de buurt van de emmer ben smikkels hij, maar zodra ik er bij ben is hij weer weg.... waarschijnlijk is de druk dan dus echt te groot. Uiteindelijk een beetje catching gespeeld met mijn stick. dit was duidelijk te veel dus overgegaan op mijn lange lijn. Helaas ontdekte storm toen dat hij met zijn handige lenige lichaam heel makkelijk onder alle draden door kon. en daar maakte hij dus goed gebruik van. Hij is ongeveer 10 keer onder de draad doorgeglipt en heeft alle stukjes van de wei gehad. Uiteindelijk is het me samen met een vriendin gelukt om hem terug zijn "eigen" weitje in te jagen en heb ik hem met rust gelaten.

ik denk dat het dus echt een kwestie word van met een boek in de wei gaan zitten en wachten totdat hij mij benaderd. Hij is namelijk nieuweschierig zat maar mist net het stukje "....." om naar mij toe te komen. wat ik op de puntjes in moet voelen vind ik nog moeilijk, hij geeft namelijk zoveel verschillende signalen af.

- hij draait heel makkelijk zijn achterhand weg en kijkt dat met zijn oren naar voren naar mij toe
    - na een paar van deze oefeneningen is hij zelfs al bereid een paar passen naar me toe te zetten.
    - wanneer ik achter de draad sta neemt hij wel snoepjes aan... Nu is voor mij de vraag, doet hij dat omdat hij weet dat ik hem niets kan doen, of omdat hij weet dat ik dan niet bij hem kan komen.
    - hij rent met zijn oren naar voren van me weg, je zou zeggen dat een echt bang paard zijn oren naar achter legt....

eerder met het halster kwam hij veel sneller naar mij toe, nu weet ik niet of dit aan het halster lag of aan de druk die erop ligt. Ik ga dus echt weer even helemaal opnieuw beginnen om te kijken of dat iets kan helpen.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door keeyzie
    vandaag 2 dingen geprobeerd,

in de middag gedaan wat Marrit omschreef. Hem benaderen, en zodra hij zijn achterhand wegdraaide en aandacht voor me had weggelopen. dit werkte op zich wel uiteindelijk zette hij 4 passen richting mij en ben ik gestopt.
    hieraan ging vooraf dat storm eerst ongeveer 80 rondjes om me heen heeft gedraafd. het rare daarbij was dat hij wel netjes cirkels om me heen bleef draven, hij had de hele wei maar bleef toch op een diamter van 15 meter om mee heen draven. Uiteindelijk he ik hem laten stoppen met rennen en zijn achterhand weggekeken. elke keer waneer hij dat deed weer weggelopen. na een stukje rust weer opgezocht en weggelopen zodra hij zijn achterhand van me weg deed.

vanavond wilde ik het anders aanpakken, helaas een beetje verkeerd uitgepakt. Had de wei al gehalveerd zodat ik een kleinere ruimte had. In het begin wat gedaan met voer. Meneer is heel slim zodra ik uit de buurt van de emmer ben smikkels hij, maar zodra ik er bij ben is hij weer weg.... waarschijnlijk is de druk dan dus echt te groot. Uiteindelijk een beetje catching gespeeld met mijn stick. dit was duidelijk te veel dus overgegaan op mijn lange lijn. Helaas ontdekte storm toen dat hij met zijn handige lenige lichaam heel makkelijk onder alle draden door kon. en daar maakte hij dus goed gebruik van. Hij is ongeveer 10 keer onder de draad doorgeglipt en heeft alle stukjes van de wei gehad. Uiteindelijk is het me samen met een vriendin gelukt om hem terug zijn "eigen" weitje in te jagen en heb ik hem met rust gelaten.

ik denk dat het dus echt een kwestie word van met een boek in de wei gaan zitten en wachten totdat hij mij benaderd. Hij is namelijk nieuweschierig zat maar mist net het stukje "....." om naar mij toe te komen. wat ik op de puntjes in moet voelen vind ik nog moeilijk, hij geeft namelijk zoveel verschillende signalen af.

- hij draait heel makkelijk zijn achterhand weg en kijkt dat met zijn oren naar voren naar mij toe
    - na een paar van deze oefeneningen is hij zelfs al bereid een paar passen naar me toe te zetten.
    - wanneer ik achter de draad sta neemt hij wel snoepjes aan... Nu is voor mij de vraag, doet hij dat omdat hij weet dat ik hem niets kan doen, of omdat hij weet dat ik dan niet bij hem kan komen.
    - hij rent met zijn oren naar voren van me weg, je zou zeggen dat een echt bang paard zijn oren naar achter legt....

eerder met het halster kwam hij veel sneller naar mij toe, nu weet ik niet of dit aan het halster lag of aan de druk die erop ligt. Ik ga dus echt weer even helemaal opnieuw beginnen om te kijken of dat iets kan helpen.

Je bent goed begonnen, en je had een goed resultaat. daar had je het eigenlijk bij moeten laten voor vandaag.
    morgen weer een dag, nieuwe kansen ed.
    set it up for succes
    Probeer eerst 7 dagen het eerste vol te houden bijv. of Zoals je zelf aangeeft, met boek in de wei
    Vanmiddag ging ik ratslagen in de wei doen en Wonder was gelijk nieuwsgierig en kon dr mee nemen terwijl ze eerst weg gelopen was.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

ik ben idd de snel gegaan, daar was ik zelf ook al achter gekomen.
    af en toe ben ik iets te enthousiast en ga ik daardoor iets te ver.
    mijn eerste leerpunt heb ik dus ontdekt.
    bij Andor kan dit omdat hij eigenlijk alles wel prima vind...
    Storm heeft dus heeeeeeeeeel duidelijk laten merken dat het genoeg was voor vandaag.
    morgen weer een avond. zowieso zet ik weer een lekker bakje met brokjes neer.
    zodat hij me teminste weer een beetje assosieert met iets leuks.
    denk niet dat ik morgen tijd heb voor meer..

maar ik houd jullie op de hoogte!

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door keeyzie
    ik ben idd de snel gegaan, daar was ik zelf ook al achter gekomen.
    af en toe ben ik iets te enthousiast en ga ik daardoor iets te ver.
    mijn eerste leerpunt heb ik dus ontdekt.
    bij Andor kan dit omdat hij eigenlijk alles wel prima vind...
    Storm heeft dus heeeeeeeeeel duidelijk laten merken dat het genoeg was voor vandaag.
    morgen weer een avond. zowieso zet ik weer een lekker bakje met brokjes neer.
    zodat hij me teminste weer een beetje assosieert met iets leuks.
    denk niet dat ik morgen tijd heb voor meer..

maar ik houd jullie op de hoogte!
    Fijn dat je er zelf ook van hebt geleerd.
    ik ken dat wel hoor, maar soms heb ik ook juist een periode dat ik niet zo veel doe, en dat vind mijn paard wel fijn
    Dit blijft altijd in mijn hoofd zitten (sinds ik die 7 dagen heb gezeten in het land)

Take the time it takes, so it takes less time.

en het is so true, want daarna gingen we ineens als een raket

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Dat wat Marrit beschrijft past denk ik beter bij een paard dat niet geinteresseerd (LB-I) is in jou maar niet bij een bang paard.
    Als je werkelijk denkt dat je paard bang is moet je het veel rustiger aan doen.
    Je moet zijn vertrouwen winnen en dat betekent niet dat zodra hij je 1 vinger geeft je er 2 of 3 moet pakken, laat staan de hele hand. Doe gewoon niets...maak het gezellig in de wei...ga picknicken...zonnen...lezen...en laat je paard gewoon doen.
    En als hij je echt iets aanbiedt...dan langzaam aannemen. Kleine stapjes tegelijk...hoe moeilijk dat ook is, en ik weet het maar al te goed: makkelijker gezegd dan gedaan pfff...
    Maar zonder vertrouwen gaat het niet lukken. En geef hem een snoepje als beloning, niet als een lokkertje.

Maar ze kan je natuurlijk ook flink in het ootje nemen...dat veranderd de zaak natuurlijk.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ook werkt het zitten erg goed bij een RB-E hoor, dat is die van mij namelijk.

vandaag weer even aan de gang gegaan en we boeken wat vooruitgang.
    ben eerst lekker 20 minuten lang met een emmertje brok in de wei gaan zitten.
    Storm hield me goed in de gaten maar ging uiteindelijk op rust staan slapen in het zonnetje.
    zijn hoofd wat laag en zijn oren opzij, dus hij was dit keer ook echt ontspannen.

doen maar weer een ander spelletje bedacht voor hem.
    ik heb de emmer voer een paar meter van me afgezet en hem naar de emmer laten gaan.
    elke keer als hij aan het eten was heb ik hem even benaderd. En de laatste keer dat ik dit deed stond ik op 2 meter afstand, toen zelf weer wat meer afstand genomen.
    het hind your hiney doet hij al best goed. Hij snapt dat als hij zijn achterhand wegzet ik stop met lopen en hem met rust laat. Zodra hij wil vluchten spiegel is zijn gedrag en keert hij al snel weer zijn achterhand van me weg en kijkt hij vrolijk met beide oortjes naar mij. Elke keer als ik dit doe zorg ik dat ik de andere kant op loop en hem niet aan kijk. Hij durfde zelfs al 4 stapjes mij te volgen. Toen heb ik het daarbij gelaten en ben ik de wei uit gegaan

in het begin is hij wel weer een paar keer onder de draad door gegaan. dit keer deed hij het al toen ik aan kwam lopen. Ik heb er voor gekozen om in de andere wei gewoon door te gaan omdat ik denk dat het een soort spelletje van hem is om alles te ontwijken. nadat hij een paar keer van weitje had gewisseld vond hij het niet meer zo leuk en bleef hij in het goede weitje staan.

s'avonds nog lekker het bos is geweest met mijn moeder, en wat denk je? Storm kwam wel op haar af en durfde zelfs even aan haar hand te snuffelen, maar was daarna wel snel weer weg. Daar moet ik wel bij zeggen dat mama achter de draad stond.

morgen ga ik ook eens proberen met andor aan de slag te gaan in de wei van storm. zodat hij kan zien dat Andor mij vertrouwd en ze rustig eens wat kennis kunnen maken. Ik merk namelijk dat storm me wel durft te benaderen als ik tussen "de kudde" loop, hiermee bedoel ik Andor, Olieke en Kenzo. Bij elkaar zetten is helaas geen optie omdat Andor en Kenzo niets van hem over laten.

wel had ik het idee om hem een keer met ollie in de wei te zetten en hem dan samen met ollie proberen te benaderen. Misschien zelfs er op, ik wil gewoon verschillende manieren proberen om te zien welke werkt.

vind het nog steeds erg moeilijk om te bepalen waar het gedrag uit voort komt. Hij keert namelijk nu heel snel de achterhand van me weg maar daar blijft het ook vaak bij, hij staat me dan vrolijk aan te kijken en wacht net zo lang tot ik weer iets doe.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Fijn dat je al dichterbij kan komen, maar toch denk ik dat het misschien beter is om 1 ding langer vol te houden, maak echt een patroon.
    RB paarden houden van patronen omdat ze dan weten waar ze aan toe zijn .

Bij Wonder duurde het 3 dagen voordat ze het snoepje kwam halen. maar toch heb ik het volgehouden.
    ik heb ook niet aan haar gedacht of naar haar gekeken maar gewoon mijn eigen ding, en zij had zoiets van: Huh? Waarom ben je niet met mij bezig.

Ik heb namelijk het idee, dat je iets te snel veel resultaat wil zien, het is al heel cool dat hij naar je keek enzo!
    volgende stap is rond jou grazen en misschien daarna brokje halen.

Take the time it takes.

dat is idd het grote probleem bij mij, ik wil graag snel resultaat zien.
    maar ik ben er al achter gekomen dat dit bij Storm gewoon echt niet werk.
    ik denk dat de enige oplossing echt is in de wei gaan zitten en niets doen.

ondertussen weet storm dat de blauwe emmer staat voor iets lekkers.
    is het slim om deze dan bij me te zetten zodat hij toch wat meer motivatie heeft?

of is het misschien een idee om deze van ver steeds iets dichter bij me te zetten?
    zelf denk ik dat dat weer net iets te veel druk geeft.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Zet die gewoon bij je, het helpt hem om eerder te komen.

Maar, als hij dan komt alleen voer geven.
    niet gelijk willen aaien en weer iets van hem vragen, gewoon alleen voer
    doe dat maar een week lang.

en als je het saai vind, pak je gewoon een ander paard om wat mee te doen!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Volgens mij heeft je paard jou hier een wijze les te leren, Keezie.

Geef nou eens een week de kans om het in de wei zitten te laten "werken"
    Wees wat relaxter onder de situatie. JIJ wilt, JIJ wilt, JIJ wilt, maar nu je paard even niet wilt, zul je wel MOETEN luisteren en moeten wachten tot HIJ iets wil.
    Geloof me, ik denk dat iedereen hier op het forum wel situaties heeft gekend waarbij er niets anders opzat dan alleen maar luisteren naar wat je paard je nou eigenlijk probeert te vertellen.
    Als jij elke dag weer je paard onder druk zet door iets anders te doen dan de dag ervoor, blijft je paard jou wantrouwen. Je paard wil gewoon dat jij als een kuddedier bent, voorspelbaar, betrouwbaar en beleeft. OP dit moment is zijn priveruimte METERS groot, en nu wil je gaan proberen zijn priveruimte in te dringen met een paard waarvan hij echt wel ziet dat deze hem tot moes zou slaan als hij de kans kreeg

Ga zitten, laat los.

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra

Wees wat relaxter onder de situatie. JIJ wilt, JIJ wilt, JIJ wilt, maar nu je paard even niet wilt, zul je wel MOETEN luisteren en moeten wachten tot HIJ iets wil.
    Geloof me, ik denk dat iedereen hier op het forum wel situaties heeft gekend waarbij er niets anders opzat dan alleen maar luisteren naar wat je paard je nou eigenlijk probeert te vertellen.
    Als jij elke dag weer je paard onder druk zet door iets anders te doen dan de dag ervoor, blijft je paard jou wantrouwen. Je paard wil gewoon dat jij als een kuddedier bent, voorspelbaar, betrouwbaar en beleeft. OP dit moment is zijn priveruimte METERS groot, en nu wil je gaan proberen zijn priveruimte in te dringen met een paard waarvan hij echt wel ziet dat deze hem tot moes zou slaan als hij de kans kreeg

Ga zitten, laat los.
    Kijk maar naar Annie, door rust en patronen groeien we nu ook supersnel, eerst vertrouwen krijgen, de rest gaat dan (bijna) vanzelf.
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Hoi Keeyzie,
    Zo te lezen heb je leuke uitdaging met Storm. Hij probeert je te vertellen dat hij op het moment liever niet bij jou is. Dit kan te maken hebben met de manier waarop je met hem aan het spelen bent. Misschien ben je onbedoeld te ver over zijn grenzen gegaan. Parelli begint met de friendly game, deze game noemen we ook wel de confidence game dus het spel om vertrouwen te krijgen. Vertrouwen van het paard in allerlei objecten waarmee we spelen, maar allereerst vertrouwen in ons als leider van de kudde van twee. De tips die je hier hebt gekregen om de friendly game in de wei te spelen door het doorbrengen van undemanding time, dus er gewoon zijn een boekje lezen geen aandacht geven aan je paard, is wat je nodig hebt nu. Je geeft steeds aan dit te willen doen, maar vind het tegelijkertijd moeilijk om het geduld op te brengen. Dat is heel menselijk en begrijpelijk. Het programma leert ons mensen geduld te hebben. Zoals Sandra al citeerde zegt Pat altijd take THE time it takes so it takes less time. Dit is echt waar, maar het begint bij jouw overtuiging dat het gaat werken. Neem de tijd en maak er een patroon van. Ga in de wei zitten en als Storm komt raak hem niet eens aan. Ook niet als hij jou besnuffelt. Geniet van dat moment en verlaat de wei. De volgende dag hetzelfde. Pas als Storm met meer vertrouwen naar je toe komt kan je beginnen met hem eens een aai geven, niet op zijn hoofd, maar op zijn schoft. Als hij je komt begroeten bij de poort dat kan je hem eens het halster omdoen, maar dan ook weer af doen en vertrekken.
    Ik hoop voor jullie dat je het geduld kan opbrengen en ik raad je aan om de les pakketten goed te bestuderen voor je weer gaat spelen en wat ondersteuning te vragen aan een instructeur.
    Veel succes! Irene

ik denk dat er idd echt niets anders op zit dan wachten,
    ik ga het gewoon proberen en dan zien we het wel!
    bedankt voor alle reacties, ik houd jullie wel op de hoogte.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Dat dus

En het is helemaal niet erg om te gaan zitten en niets doen.
    Want je krijgt het dubbel en dwars terug.

Paar weken geleden zat ik nog in het land te nietsen, en van de week kon ik op Wonder zonder zadel en halster en gister kreeg ik een flying leadchange
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door irene
    Hoi Keeyzie,
    Zo te lezen heb je leuke uitdaging met Storm. Hij probeert je te vertellen dat hij op het moment liever niet bij jou is. Dit kan te maken hebben met de manier waarop je met hem aan het spelen bent. Misschien ben je onbedoeld te ver over zijn grenzen gegaan. Parelli begint met de friendly game, deze game noemen we ook wel de confidence game dus het spel om vertrouwen te krijgen. Vertrouwen van het paard in allerlei objecten waarmee we spelen, maar allereerst vertrouwen in ons als leider van de kudde van twee. De tips die je hier hebt gekregen om de friendly game in de wei te spelen door het doorbrengen van undemanding time, dus er gewoon zijn een boekje lezen geen aandacht geven aan je paard, is wat je nodig hebt nu. Je geeft steeds aan dit te willen doen, maar vind het tegelijkertijd moeilijk om het geduld op te brengen. Dat is heel menselijk en begrijpelijk. Het programma leert ons mensen geduld te hebben. Zoals Sandra al citeerde zegt Pat altijd take THE time it takes so it takes less time. Dit is echt waar, maar het begint bij jouw overtuiging dat het gaat werken. Neem de tijd en maak er een patroon van. Ga in de wei zitten en als Storm komt raak hem niet eens aan. Ook niet als hij jou besnuffelt. Geniet van dat moment en verlaat de wei. De volgende dag hetzelfde. Pas als Storm met meer vertrouwen naar je toe komt kan je beginnen met hem eens een aai geven, niet op zijn hoofd, maar op zijn schoft. Als hij je komt begroeten bij de poort dat kan je hem eens het halster omdoen, maar dan ook weer af doen en vertrekken.
    Ik hoop voor jullie dat je het geduld kan opbrengen en ik raad je aan om de les pakketten goed te bestuderen voor je weer gaat spelen en wat ondersteuning te vragen aan een instructeur.
    Veel succes! Irene
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra

Ga zitten, laat los.

Bladwijzers

Forum Rechten