Oorspronkelijk Geplaatst door
Marja

trea
Natuurlijk is anatomie belangrijk, maar bij nat. bekappen wordt niet gelet op voet-assen en standen.
Maar let je er dan ook niet op of de hoef wel recht en in balans is?
Natuurlijk let je daarop. Daarom laat je je paard regelmatig een stukje lopen tijdens de bekapping

trea
En Marja, ik snijd de steunsels en straal bij met een renetmes, maar omdat je niet in de zool snijd, en de steunsels niet lager mogen dan het zoolniveau, kun je nooit en te nimmer in het leven snijden.
Aha, dus je doet wel meer dan alleen wat raspen, zoals je in een eerder berichtje schreef...
Je trekt zaken uit z'n verband. Ik heb nergens beweerd dat ik alleen maar rasp. Ik heb gezegd: door het voorzichtige raspwerk.... En als ik met mijn mes nog 1,5 cm van het leven vandaan zit (zó dik is ongeveer een zool),is in het leven snijden onmogelijk. Bij het snijden met een renetmes houdt je deze evenwijdig aan de zool en 'schilt' dan de steunsels bij. Knap hoor als je dan door de zool heensnijd

trea
De straal wordt overigens door de meeste nat. bekappers niet aangeraakt. Als je paard op juiste ondergrond loopt, slijt die vanzelf.
Tja, maar hoeveel paarden lopen er nou genoeg op die juiste ondergrond?
Dat is je verantwoordelijkheid als je overgaat op natuurlijk bekappen. Als je daar niet aan kunt voldoen moet je er niet aan beginnen. Ik zal er niet aan denken om mijn paarden 24/7 op zompige weitjes te zetten...De meeste paarden staan toch grotendeels op een zachte wei. Ik moet bij Atli de stralen echt regelmatig bijsnijden, anders gaan ze uitsteken t.o.v. de wand. En zoals jij al schrijft, moet jij dat bij jouw paarden ook doen.
Jij snijd de stralen even kort als de wand... Ervan uitgaande dat de wand op zoolhoogte ligt, hoeveel straal heb je dan? Ik laat hem 2 mm uitsteken, want bij natuurlijk bekappen is het belangrijk dat de straal grondkontact maakt. Dus wederom wordt er niet zo diep gesneden dus veel minder risico.Dus natuurlijk bekappen is toch wel wat meer dan alleen een beetje raspen, waarbij niks mis zou kunnen gaan...
Ik dacht toch ècht dat ik ergens geschreven had, dat de meeste natuurlijk bekappers helemaal niet aan de straal komen???? Door het grondcontact en de harde ondergrond waar het paard een gedeelte van de dag op vertoeft is dat nl. helemaal niet nodig. Ik heb ook gezegd dat het bij mijn paarden rasgebonden is dat ze overontwikkelde stralen hebben (of heb jij het boek van DR Strasser niet gelezen), en dat ik het SAMEN met mijn bekapper heb gedaan...

trea
Ik vind het overigens ook belangrijk om een kundig iemand aan mijn paarden te laten bekappen hoor. Maar Marja, jij doet het vóórkomen alsof nat. bekappers (zó goed afgekort?) een stelletje beunhazen zijn...
Het is toch je eigen verantwoordelijkheid om iemand te zoeken die kundig is? Zogauw je ziet dat die er niks van bakt, stuur je 'm toch de laan uit?
Nou lang niet alle natuurlijke bekappers zijn beunhazen, er zitten wel degelijk goede bij. Maar het is voor een leek wel moeilijk om een goede eruit te pikken, want als je zelf nog niet veel van hoeven weet, zul je het ook niet zo snel zien als er niet goed bekapt wordt. Bovendien zijn de resultaten van slecht bekappen soms pas na maanden zichtbaar...
Nee hoor,als je zorgt dat je zelf een beetje bij bent vóór je besluit om dit te laten doen, kun je het proces blijven controleren. Je paard mag nl. na een bekapping niet slechter lopen dan ervoor (dÃ*t vind ik overigens ook een minpunt van Strassermethode), doet ie dat wèl, is ie niet goed bekapt. Daar is niets moeiljks aan
Wat ik eng vind, is dat er steeds meer mensen opstaan die er maar heel weinig van af weten en dat zij wel andere mensen gaan adviseren/hun paarden gaan bekappen. Zij doen zich dan wel voor als deskundige.
Je hoeft geen deskundige te zijn, om te zien dat blootsvoets in alle gevallen beter is. Gewoon gezond verstand.
Ik ben helemaal niet tegen het natuurlijk bekappen hoor! Ik vind het op zich juist goed dat er steeds meer aandacht komt voor ijzerloos en anders bekappen, ik denk dat onze paarden daar zeer bij gebaat zijn. Ik vind alleen dat het a) te vaak door onkundige mensen gedaan wordt en b) dat mensen soms té gemakkelijk zelf hun paarden gaan onderhouden, met te weinig kennis en te weinig begeleiding. En dáár zie ik gevaren in!
Dat ìs zo, maar denk eens aan alle mensen die iedere 6 weken hun paarden laten beslaan (door een deskundige) en wat daarmee aangericht wordt? Dat percentage ligt vele malen hoger, dan de mislukkingen bij natuurlijk bekappen of strasser

trea
Waarom denk je dat ik een dierenarts heb als hoefverzorger?? Ik hoef zó ook niet bang te zijn dat ik hoefziektes, standveranderingen ed. over het hoofd zie, want daar heeft hij dan weer verstand van.
Nou dat is ook heel verstandig!
Ik wil jouw werkwijze ook helemaal niet afkraken hoor!
Ik ben alleen niet zo enthousiast over het volgen van een 1-daagse cursus waar je eigen paard niet eens bij aanwezig is, en dan vervolgens zelf aan je eigen paard gaan knutselen...
Dat is jouw mening... Ik ben van mening dat het goed te doen is, als je werkelijk geïnteresseerd bent in het onderwerp en je verdiept je erin, houdt je proces voortdurend in de gaten, leeft de regels na, en laat je werk regelmatig controleren is het hardstikke goed te doen. Niemand kan mij beter vertellen op welk tijdstip en omstandigheden mijn paard het beste loopt. Een bekapper is er maar een eens in de zoveel tijd, berijdt het paard niet en gaat alleen af op dÃ*t moment. Als ik aan mijn paard voel dat ie niet zo lekker loopt, ga ik meteen kijken waarom, ik kan het meteen bijwerken waardoor zijn ongemak verminderd wordt. Dat zie ik als een groot voordeel. Je weet zelf hoe je paard het fijnste en beste loopt en bent ook nog eens in staat om het zelf bij te houden zodat ie altijd zo loopt.

trea
Bij iedere beroepstak, zitten rotte appels in de mand, ook bij strasser, en dat zullen er méér worden als er méér de cursus hebben gedaan.
Tja maar bij Strasser weet je in elk geval wel of iemand slechts een 3 daags cursusje heeft gevolgd, of de beroepsopleiding die een jaar duurt. Als je jezelf uitgeeft voor professioneel Strasser Hoofcare Professional terwijl je dat niet bent, dan val je al snel door de mand.
Als je dan vervolgens zo stom bent om iemand die slechts een 3-daagse cursus heeft gevolgd, aan je paarden te laten komen, tja... Dat is dan de verantwoordelijkheid van mensen zelf.
Bladwijzers