Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 42 van de 42

Topic: Foto's hoeven

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Foto's hoeven

Strasser kijkt niet echt naar de voetas, die zegt dat als de hoef in balans is, dat de voetas dan vanzelf goed is...

Tja een rechte voetas in rust geeft aan dat de botten van de ondervoet recht op elkaar gestapeld zijn, zoals de natuur dat bedoeld heeft. Dus dat lijkt me toch wel een belangrijk aspect hoor, want als hij dan gaat bewegen, is de voetas recht, oftewel, worden zijn gewrichten niet ongelijk belast.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Natuurlijk is anatomie belangrijk, maar bij nat. bekappen wordt niet gelet op voet-assen en standen.
    Maar let je er dan ook niet op of de hoef wel recht en in balans is?
    Natuurlijk let je daarop. Daarom laat je je paard regelmatig een stukje lopen tijdens de bekapping

En Marja, ik snijd de steunsels en straal bij met een renetmes, maar omdat je niet in de zool snijd, en de steunsels niet lager mogen dan het zoolniveau, kun je nooit en te nimmer in het leven snijden.
    Aha, dus je doet wel meer dan alleen wat raspen, zoals je in een eerder berichtje schreef...
    Je trekt zaken uit z'n verband. Ik heb nergens beweerd dat ik alleen maar rasp. Ik heb gezegd: door het voorzichtige raspwerk.... En als ik met mijn mes nog 1,5 cm van het leven vandaan zit (zó dik is ongeveer een zool),is in het leven snijden onmogelijk. Bij het snijden met een renetmes houdt je deze evenwijdig aan de zool en 'schilt' dan de steunsels bij. Knap hoor als je dan door de zool heensnijd

De straal wordt overigens door de meeste nat. bekappers niet aangeraakt. Als je paard op juiste ondergrond loopt, slijt die vanzelf.
    Tja, maar hoeveel paarden lopen er nou genoeg op die juiste ondergrond? Dat is je verantwoordelijkheid als je overgaat op natuurlijk bekappen. Als je daar niet aan kunt voldoen moet je er niet aan beginnen. Ik zal er niet aan denken om mijn paarden 24/7 op zompige weitjes te zetten...De meeste paarden staan toch grotendeels op een zachte wei. Ik moet bij Atli de stralen echt regelmatig bijsnijden, anders gaan ze uitsteken t.o.v. de wand. En zoals jij al schrijft, moet jij dat bij jouw paarden ook doen. Jij snijd de stralen even kort als de wand... Ervan uitgaande dat de wand op zoolhoogte ligt, hoeveel straal heb je dan? Ik laat hem 2 mm uitsteken, want bij natuurlijk bekappen is het belangrijk dat de straal grondkontact maakt. Dus wederom wordt er niet zo diep gesneden dus veel minder risico.Dus natuurlijk bekappen is toch wel wat meer dan alleen een beetje raspen, waarbij niks mis zou kunnen gaan...Ik dacht toch ècht dat ik ergens geschreven had, dat de meeste natuurlijk bekappers helemaal niet aan de straal komen???? Door het grondcontact en de harde ondergrond waar het paard een gedeelte van de dag op vertoeft is dat nl. helemaal niet nodig. Ik heb ook gezegd dat het bij mijn paarden rasgebonden is dat ze overontwikkelde stralen hebben (of heb jij het boek van DR Strasser niet gelezen), en dat ik het SAMEN met mijn bekapper heb gedaan...

Ik vind het overigens ook belangrijk om een kundig iemand aan mijn paarden te laten bekappen hoor. Maar Marja, jij doet het vóórkomen alsof nat. bekappers (zó goed afgekort?) een stelletje beunhazen zijn...
    Het is toch je eigen verantwoordelijkheid om iemand te zoeken die kundig is? Zogauw je ziet dat die er niks van bakt, stuur je 'm toch de laan uit?
    Nou lang niet alle natuurlijke bekappers zijn beunhazen, er zitten wel degelijk goede bij. Maar het is voor een leek wel moeilijk om een goede eruit te pikken, want als je zelf nog niet veel van hoeven weet, zul je het ook niet zo snel zien als er niet goed bekapt wordt. Bovendien zijn de resultaten van slecht bekappen soms pas na maanden zichtbaar...
    Nee hoor,als je zorgt dat je zelf een beetje bij bent vóór je besluit om dit te laten doen, kun je het proces blijven controleren. Je paard mag nl. na een bekapping niet slechter lopen dan ervoor (dÃ*t vind ik overigens ook een minpunt van Strassermethode), doet ie dat wèl, is ie niet goed bekapt. Daar is niets moeiljks aan

Wat ik eng vind, is dat er steeds meer mensen opstaan die er maar heel weinig van af weten en dat zij wel andere mensen gaan adviseren/hun paarden gaan bekappen. Zij doen zich dan wel voor als deskundige.
    Je hoeft geen deskundige te zijn, om te zien dat blootsvoets in alle gevallen beter is. Gewoon gezond verstand.

Ik ben helemaal niet tegen het natuurlijk bekappen hoor! Ik vind het op zich juist goed dat er steeds meer aandacht komt voor ijzerloos en anders bekappen, ik denk dat onze paarden daar zeer bij gebaat zijn. Ik vind alleen dat het a) te vaak door onkundige mensen gedaan wordt en b) dat mensen soms té gemakkelijk zelf hun paarden gaan onderhouden, met te weinig kennis en te weinig begeleiding. En dáár zie ik gevaren in!
    Dat ìs zo, maar denk eens aan alle mensen die iedere 6 weken hun paarden laten beslaan (door een deskundige) en wat daarmee aangericht wordt? Dat percentage ligt vele malen hoger, dan de mislukkingen bij natuurlijk bekappen of strasser

Waarom denk je dat ik een dierenarts heb als hoefverzorger?? Ik hoef zó ook niet bang te zijn dat ik hoefziektes, standveranderingen ed. over het hoofd zie, want daar heeft hij dan weer verstand van.
    Nou dat is ook heel verstandig!
    Ik wil jouw werkwijze ook helemaal niet afkraken hoor!
    Ik ben alleen niet zo enthousiast over het volgen van een 1-daagse cursus waar je eigen paard niet eens bij aanwezig is, en dan vervolgens zelf aan je eigen paard gaan knutselen...
    Dat is jouw mening... Ik ben van mening dat het goed te doen is, als je werkelijk geïnteresseerd bent in het onderwerp en je verdiept je erin, houdt je proces voortdurend in de gaten, leeft de regels na, en laat je werk regelmatig controleren is het hardstikke goed te doen. Niemand kan mij beter vertellen op welk tijdstip en omstandigheden mijn paard het beste loopt. Een bekapper is er maar een eens in de zoveel tijd, berijdt het paard niet en gaat alleen af op dÃ*t moment. Als ik aan mijn paard voel dat ie niet zo lekker loopt, ga ik meteen kijken waarom, ik kan het meteen bijwerken waardoor zijn ongemak verminderd wordt. Dat zie ik als een groot voordeel. Je weet zelf hoe je paard het fijnste en beste loopt en bent ook nog eens in staat om het zelf bij te houden zodat ie altijd zo loopt.

Bij iedere beroepstak, zitten rotte appels in de mand, ook bij strasser, en dat zullen er méér worden als er méér de cursus hebben gedaan.
    Tja maar bij Strasser weet je in elk geval wel of iemand slechts een 3 daags cursusje heeft gevolgd, of de beroepsopleiding die een jaar duurt. Als je jezelf uitgeeft voor professioneel Strasser Hoofcare Professional terwijl je dat niet bent, dan val je al snel door de mand.
    Als je dan vervolgens zo stom bent om iemand die slechts een 3-daagse cursus heeft gevolgd, aan je paarden te laten komen, tja... Dat is dan de verantwoordelijkheid van mensen zelf.
    Dat is wat ik eerder ook al zei; het is je eigen verantwoordelijkheid. Je laat niemand aan je paard die niet kundig is. Of die nou een papiertje heeft of niet, doet daar niets aan af.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je trekt zaken uit z'n verband. Ik heb nergens beweerd dat ik alleen maar rasp. Ik heb gezegd: door het voorzichtige raspwerk....
    OK dan heb je hierin verkeerd begrepen.
    Maar dan nog denk ik dat je door te voorzichtig te zijn (en dus te weinig van de hoef af te halen) wel degelijk óók schade aan de hoef kunt toebrengen. Als er op bepaalde plaatsen teveel aan de hoef blijft zitten (te lange steunsels, te dikke zool) dan kan dat ook het hoefmechanisme beperken, net als ijzers.

De straal wordt overigens door de meeste nat. bekappers niet aangeraakt. Als je paard op juiste ondergrond loopt, slijt die vanzelf.
    Nou er zijn anders wel degelijk natuurlijke bekappers die de straal wél aanraken hoor! De straal moet grondcontact maken, daar is iedereen het wel over eens. Maar als je hem 2 mm laat uitsteken tov de wand, dan is hij naar mijn (en Strassers, en de DA's) mening toch écht te lang. Immers, als de straal 2 mm uitsteekt dan zie je dat als de hoef is opgetild (onbelast dus). Zet het paard zijn hoef neer, dan zal de hoef door het hoefmechanisme uitzetten en dus de zool en straal omlaag drukken, waardoor de straal nog meer op de grond komt en er teveel druk op de straal kan komen, wat voor gevoeligheid kan zorgen. Ik laat het achterste deel van de straal gelijk aan de hoefwand, en naar de punt toe maak ik hem korter zodat hij bij de punt vrijwel in de zool overgaat. De straal steekt zo nergens uit tov de hoefwand, en op deze manier loopt Atli het beste. Laat ik de straal langer, dan loopt hij gevoeliger voor steentjes en de DA waarschuwde me voor kneuzingen in een te dikke straal.

Dat is je verantwoordelijkheid als je overgaat op natuurlijk bekappen. Als je daar niet aan kunt voldoen moet je er niet aan beginnen. Ik zal er niet aan denken om mijn paarden 24/7 op zompige weitjes te zetten...
    Hmm ik heb mijn paard toch wel graag dag en nacht op gras staan hoor! Als ik hem op beton zou zetten, moest ik hem het hele jaar door hooi voeren en ik heb liever dat hij vers voer (gras) krijgt. Overigens is het stukje voor de inloopstal wel verhard, dus hij komt wel dagelijks op harde bodem, alleen niet zoveel.
    En aangezien ik hem momenteel niet mag rijden (vanwege zijn rug) en het mij niet lukt om dagelijks 2 uur met hem te gaan fietsen, komt hij niet aan zijn maximale beweging... En dus zal ik zelf de hoeven wat vaker bij moeten houden en ook de stralen af en toe inkorten.

Ik dacht toch ècht dat ik ergens geschreven had, dat de meeste natuurlijk bekappers helemaal niet aan de straal komen???? Door het grondcontact en de harde ondergrond waar het paard een gedeelte van de dag op vertoeft is dat nl. helemaal niet nodig.
    Ja dat heb je idd geschreven, en zoals ik hierboven aangaf, ben ik het er dus niet mee eens dat je niet aan de straal zou hoeven komen. Ik denk dat dat in veel gevallen wel degelijk nodig is.

Ik vind het overigens ook belangrijk om een kundig iemand aan mijn paarden te laten bekappen hoor. Maar Marja, jij doet het vóórkomen alsof nat. bekappers (zó goed afgekort?) een stelletje beunhazen zijn...
    Het is toch je eigen verantwoordelijkheid om iemand te zoeken die kundig is? Zogauw je ziet dat die er niks van bakt, stuur je 'm toch de laan uit?
    Ja uiteraard stuur je je bekapper de laan uit als hij geen goed werk aflevert. Maar mijn punt is nog steeds, dat je lang niet altijd direct na een bekapping of zelfs na een paar bekappingen kunt zien of het wel goed gaat. Als je bv. de steunsels stelselmatig te lang laat, kan dit op den duur tot contractie leiden. Maar dat zie je nog niet na 1 of enkele bekappingen, dat is een proces dat geleidelijk aan gaat, net als het misvormen van hoeven door hoefijzers.

Ik schreef:
    "Wat ik eng vind, is dat er steeds meer mensen opstaan die er maar heel weinig van af weten en dat zij wel andere mensen gaan adviseren/hun paarden gaan bekappen. Zij doen zich dan wel voor als deskundige."

Jij antwoordde:

Je hoeft geen deskundige te zijn, om te zien dat blootsvoets in alle gevallen beter is. Gewoon gezond verstand.

Euh jouw antwoord slaat volkomen *niet* op wat ik schreef. Uiteraard is het niet zo moeilijk te zien dat blootsvoets beter is, tenminste, niet als je je eenmaal verdiept hebt in de materie.
    Maar mij gaat het erom dat er steeds meer mensen hoeven gaan bekappen/adviezen gaan geven, die er zelf nog maar heel weinig verstand van hebben.

Dat ìs zo, maar denk eens aan alle mensen die iedere 6 weken hun paarden laten beslaan (door een deskundige) en wat daarmee aangericht wordt? Dat percentage ligt vele malen hoger, dan de mislukkingen bij natuurlijk bekappen of strasser
    Ja én? Dat kan wel zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ik me geen zorgen hoef te maken over de huidige ontwikkelingen m.b.t. het natuurlijk bekappen!

Dat is jouw mening... Ik ben van mening dat het goed te doen is, als je werkelijk geïnteresseerd bent in het onderwerp en je verdiept je erin, houdt je proces voortdurend in de gaten, leeft de regels na, en laat je werk regelmatig controleren is het hardstikke goed te doen. Niemand kan mij beter vertellen op welk tijdstip en omstandigheden mijn paard het beste loopt. Een bekapper is er maar een eens in de zoveel tijd, berijdt het paard niet en gaat alleen af op dÃ*t moment. Als ik aan mijn paard voel dat ie niet zo lekker loopt, ga ik meteen kijken waarom, ik kan het meteen bijwerken waardoor zijn ongemak verminderd wordt. Dat zie ik als een groot voordeel. Je weet zelf hoe je paard het fijnste en beste loopt en bent ook nog eens in staat om het zelf bij te houden zodat ie altijd zo loopt.
    Dat is ook allemaal zo, maar als je na die 1 daagse cursus thuis komt, ga je direct zelf aan de slag met je eigen paard. Ik vind dat je zeker de eerste bekappingen onder toeziend oog van een goede, ervaren natuurlijk bekapper zou moeten doen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je trekt zaken uit z'n verband. Ik heb nergens beweerd dat ik alleen maar rasp. Ik heb gezegd: door het voorzichtige raspwerk....
    OK dan heb je hierin verkeerd begrepen.
    Maar dan nog denk ik dat je door te voorzichtig te zijn (en dus te weinig van de hoef af te halen) wel degelijk óók schade aan de hoef kunt toebrengen. Als er op bepaalde plaatsen teveel aan de hoef blijft zitten (te lange steunsels, te dikke zool) dan kan dat ook het hoefmechanisme beperken, net als ijzers.

Nou er zijn anders wel degelijk natuurlijke bekappers die de straal wél aanraken hoor! De straal moet grondcontact maken, daar is iedereen het wel over eens. Maar als je hem 2 mm laat uitsteken tov de wand, dan is hij naar mijn (en Strassers, en de DA's) mening toch écht te lang. Immers, als de straal 2 mm uitsteekt dan zie je dat als de hoef is opgetild (onbelast dus). Zet het paard zijn hoef neer, dan zal de hoef door het hoefmechanisme uitzetten en dus de zool en straal omlaag drukken, waardoor de straal nog meer op de grond komt en er teveel druk op de straal kan komen, wat voor gevoeligheid kan zorgen. Ik laat het achterste deel van de straal gelijk aan de hoefwand, en naar de punt toe maak ik hem korter zodat hij bij de punt vrijwel in de zool overgaat. De straal steekt zo nergens uit tov de hoefwand, en op deze manier loopt Atli het beste. Laat ik de straal langer, dan loopt hij gevoeliger voor steentjes en de DA waarschuwde me voor kneuzingen in een te dikke straal, wat mij ook geen ondenkbaar risico lijkt.

Dat is je verantwoordelijkheid als je overgaat op natuurlijk bekappen. Als je daar niet aan kunt voldoen moet je er niet aan beginnen. Ik zal er niet aan denken om mijn paarden 24/7 op zompige weitjes te zetten...
    Hmm ik heb mijn paard toch wel graag dag en nacht op gras staan hoor! Als ik hem op beton zou zetten, moest ik hem het hele jaar door hooi voeren en ik heb liever dat hij vers voer (gras) krijgt. Overigens is het stukje voor de inloopstal wel verhard, dus hij komt wel dagelijks op harde bodem, alleen niet zoveel.
    En aangezien ik hem momenteel niet mag rijden (vanwege zijn rug) en het mij niet lukt om dagelijks 2 uur met hem te gaan fietsen, komt hij niet aan zijn maximale beweging... En dus zal ik zelf de hoeven wat vaker bij moeten houden en ook de stralen af en toe inkorten.

Ik dacht toch ècht dat ik ergens geschreven had, dat de meeste natuurlijk bekappers helemaal niet aan de straal komen???? Door het grondcontact en de harde ondergrond waar het paard een gedeelte van de dag op vertoeft is dat nl. helemaal niet nodig.
    Ja dat heb je idd geschreven, en zoals ik hierboven aangaf, ben ik het er dus niet mee eens dat je niet aan de straal zou hoeven komen. Ik denk dat dat in veel gevallen wel degelijk nodig is.

Ja uiteraard stuur je je bekapper de laan uit als hij geen goed werk aflevert. Maar mijn punt is nog steeds, dat je lang niet altijd direct na een bekapping of zelfs na een paar bekappingen kunt zien of het wel goed gaat. Als je bv. de steunsels stelselmatig te lang laat, kan dit op den duur tot contractie leiden. Maar dat zie je nog niet na 1 of enkele bekappingen, dat is een proces dat geleidelijk aan gaat, net als het misvormen van hoeven door hoefijzers.

Ik schreef:
    "Wat ik eng vind, is dat er steeds meer mensen opstaan die er maar heel weinig van af weten en dat zij wel andere mensen gaan adviseren/hun paarden gaan bekappen. Zij doen zich dan wel voor als deskundige."

Jij antwoordde:

"Je hoeft geen deskundige te zijn, om te zien dat blootsvoets in alle gevallen beter is. Gewoon gezond verstand."

Euh jouw antwoord slaat volkomen *niet* op wat ik schreef. Uiteraard is het niet zo moeilijk te zien dat blootsvoets beter is, tenminste, niet als je je eenmaal verdiept hebt in de materie.
    Maar mij gaat het erom dat er steeds meer mensen hoeven gaan bekappen/adviezen gaan geven, die er zelf nog maar heel weinig verstand van hebben.

Ja én? Dat kan wel zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ik me geen zorgen hoef te maken over de huidige ontwikkelingen m.b.t. het natuurlijk bekappen!

Dat is ook allemaal zo, maar als je na die 1 daagse cursus thuis komt, ga je direct zelf aan de slag met je eigen paard. Ik vind dat je zeker de eerste bekappingen onder toeziend oog van een goede, ervaren natuurlijk bekapper zou moeten doen. En dán denk ik wel degelijk dat het voor veel paarden een hele verbetering zou zijn als ze natuurlijk bekapt zouden worden.

Ach Trea, volgens mij zijn wij het grotendeels toch wel eens met elkaar hoor!

Ja volgens mij ook wel. Welke methode je ook toepast, je moet er vooral zèlf achterstaan zodat je de eventuele ongemakken die eruit voortvloeien, voor jezelf kunt verklaren (voor anderen lukt dat toch niet ). Als je op de juiste manier dóórzet komt in bijna alle gevallen de gezonde hoef tevoorschijn die je voor ogen had toen je eraan begon.

En voorzichtigheid, inzicht, en de regels niet overtreden is en blijft belangrijk.

Gr. Trea

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Amen!

pasterza
    Guest

Natuurlijk is anatomie belangrijk, maar bij nat. bekappen wordt niet gelet op voet-assen en standen.
    Natuurlijk bekappers kijken wél naar de voet-as. Nee niet naar de uitwendige maar naar de inwendige voetas.

Hallo allemaal,

Op verzoek van Eveline heb ik mij op dit forum aangemeld. Ik hoop zo af en toe een duit in het zakje te kunnen doen. Allereerst een reactie op Trea:

Maar zo ken ik ook verhalen van mensen die hun paard lieten strasseren (door een gediplomeerd strasserbekapster/hoefverzorger hoe je het ook noemt), en die hoeven zijn gewoon verprutst.
    Zou je daar eens concreet over willen zijn? Ik ben "country manager" voor de Strasser Methode in Nederland, en als er hier SHP's zijn die hun werk niet goed doen, dan wil ik dat graag weten zodat er maatregelen genomen kunnen worden.

Het feit dat iemand een opleiding heeft gevolgd of diploma's op zak heeft, heeft in mijn ogen weinig te maken met inzicht en professionaliteit.

Het geeft geen enkele garantie.
    OK, aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk. Maar aan de andere kant kan ik je verzekeren dat er voor wat betreft de Strasser Methode een behoorlijk strenge controle is. Je mag jezelf steeds maar voor een jaar SHP noemen. Daarna moet je een recertificering ondergaan. Doe je dat niet, of blijkt je werk niet aan de eisen te voldoen, dan wordt je certificering geschrapt.

Als mensen wiens paard gestrasserd wordt, het zelf willen overnemen worden ze "ingewerkt" door de strasser hoefverzorger en nemen het daarna zelf over. Wat als er dan iets misgaat? Of als mensen eigenwijs zijn en regels en adviesen in de wind gooien? Krijgt dan de strasser hoefverzorger de schuld?
    In principe blijven de mensen onder de controle van "hun" SHP staan. En iemand zal pas echt zelfstandig de hoeven van haar paard kunnen onderhouden als alle problemen de wereld uit zijn. Als het paard dus gezonde hoeven heeft.

In de praktijk betekent dit dat het een hele poos duurt voordat je als SHP inderdaad nog maar eens in de 6 maanden komt. In Nederland is nog bijna niemand zover.

De langere opleiding van strasser heeft vrnl te maken met het feit dat er enorm veel geleerd wordt over hoefziektes en anatomie.
    En dat heb je in principe niet nodig bij natuurlijk bekappen, want we gaan uit van de gezonde hoef (neemt niet weg dat het een grandioze aanvulling zou zijn, dat is ook de reden dat ik het boek heb gelezen). Dat er zich binnenin allerlei processen afspelen zogauw de ijzers erafgaan weet iedereen en daar kun je met enig inzicht toch wel op anticiperen (wat jij ook al zegt: houd rekening met wat je paard wel en niet kan op dit moment, en forceer niks)
    Met alle respect, maar hierover ben ik een andere mening toegedaan. Mijn grootste bezwaar tegen de 1-daagse cursus van Frans en Ilona is dat er wordt uitgegaan van een gezonde hoef. Ik kan je namelijk verzekeren dat de gezonde hoeven heel erg dun gezaaid zijn. Aan vrijwel iedere hoef mankeert wel wat. Dat is wel te verklaren: onze paarden staan over het algemeen op een te zachte bodem. Vanaf de dag dat ze geboren worden. En ze krijgen te weinig beweging. Ook vanaf de dag dat ze geboren worden. En dat zie je terug in de universeel aanwezige pathologische hoeven.

Het idee dat iedereen wel snapt dat er zich allerlei processen gaan afspelen in een hoef nadat de ijzers er af zijn gehaald is in mijn ervaring ook een misvatting. Het vergt juist heel erg veel uitleg om mensen hiervan bewust te maken.

Trouwens Karen Drost (jouw strasser, als ik het goed heb), gaat ook cursussen geven, wist je dat? Deze duurt 3 dagen. Is wel wat langer dan die de natuurlijk bekappen cursus, maar dan kan je na 3 dagen cursus er dus vrolijk op los snijden in het paard van je buurman en zeggen dat je strasserhoefverzorger bent.
    Ho ho! Zo'n seminar is primair bedoeld om kennis over te dragen. Een driedaags seminar bestaat uit twee (lange) dagen theorie. Op de derde dag gaan de deelnemers 's morgens zelf een kadaverhoef bekappen. Gewoon om eens te ervaren hoe dat is. En voor de reeds ervarenen: om hun vaardigheden bij te slijpen. In de middag wordt er een onderbeen gedissecteerd ter iluustratie van hetgeen er in de voorafgaande dagen is verteld.

Het is expliciet niet de bedoeling dat mensen na het volgen van zo'n seminar zelf allerlei paarden gaan bekappen. Het is wel de bedoeling dat degenen die hun paard reeds door een SHP laten trimmen zelf enig werk aan de hoeven van hun paard gaan doen. Wat zij precies moeten/mogen doen wordt in overleg met de SHP bepaald en uitgevoerd.

Iedereen die denkt na het volgen van zo'n seminar andermans paarden te kunnen trimmen is verkeerd bezig. Er wordt tijdens het seminar overduidelijk gemaakt dat dat zeker niet de bedoeling is. Voor wat de Strasser Methode betreft is het alleen SHP's toegestaan uit naam van Dr. Strasser andermans paarden te trimmen.

Hoi Karen, leuk je hier ook te treffen.
    Allereerst wil ik toch even benadrukken dat ik absoluut niet anti- strasser ben, of pro natuurlijk-bekappen.
    Ik ben dan wel de cursus natuurlijk bekappen gaan doen en bekap mijn paarden ook op die manier, daarbij ondersteund door Wim de Leeuw, die je misschien wel kent, en een mix toepast van natuurlijk bekappen en strasser. Door hem, en door jou op het forum van hoefnatuurlijk ben ik bekend geworden met strasser. Voorheen wel eens vaag van gehoord maar niet in verdiept, omdat ik dacht dat het voor ernstige hoefziektes was.

Ik moet eerlijk toegeven dat, hoewel ikelf natuurlijk bekap, ook zeer geinteresseerd ben in Strasser. Dit is ook de reden dat ik jouw vertaalde boek heb gelezen en nu ook barefoot stories.
    Eigenlijk zit ik momenteel in mijn maag met het idee om bij jou de cursus te gaan volgen. Met in mijn maag zitten bedoel ik het prijskaartje dat eraan vast zit
    Als ik deze cursus zou gaan doen is dat vanuit het oogpunt dat ik graag meer over de anatomie en fysiologie zou weten en natuurlijk de bekaptheorieën vanuit strasser. Die anatomie heb ik gemist bij natuurlijk bekappen, ook al gezegd hierboven. Ik vind het erg belangrijk om te weten, niet om klakkeloos te doen.

Op dit moment ben ik 10 weken onderweg met mijn paarden natuurlijk te bekappen en wil deze manier zeker een jaar doorzetten omdat ik mijn bewuste keuze destijds, een eerlijke kans wil geven...
    Wat jij zegt dat Fr. en Ilona uitgaan van gezonde hoeven is denk ik niet helemaal juist. Zij gaan ervan uit dat zieke hoeven, de hoeven zijn met een duidelijk ziektebeeld, zoals hko, bevangenheid, white line disease ed. Wanneer je paard zulke hoeven heeft, mag je er niet zelf aan knutselen hoor! En ook met natuurlijk bekappen kan men zulke zieke hoeven genezen. Daar zijn ook verhalen genoeg van.

Al de andere hoeven vallen onder; getraumatiseerde hoeven, die volgens hun theorieën met natuurlijk bekappen, door een cursist, in ongeveer een jaar tijd (bewaar me de uitzonderingen naar boven en beneden) weer gezond worden. Als zij aan het begin al uitgaan van 'gezonde' hoeven, zoals jij zegt, waarom dan een jaar herstellen?
    Ook wordt erbij vermeld dat je bij twijfel, meteen iemand erbij moet roepen.

Ik wil ook niet deze twee methodes hier eindeloos bediscussieëren hier. Ook bij Strasser bekapte hoeven zijn het niet allemaal hoera verhalen, net zoals bij natuurlijk bekappen, wat waarschijnlijk veelal te maken heeft met het in de wind slaan van adviesen van de proffessional. Ik zei niet dat ik die mensen kende, maar de verhalen had gehoord, en daarvoor hoef je diverse fora maar na te lezen...

Het grote voordeel van Strasser vond ik altijd dat deze hoefverzorger een gedegen opleiding heeft gevolgd. Nu ga je door het geven van cusussen de 'vrije markt' openen, en wie zegt nou dat die mensen die zo'n cusus gedaan hebben, het paard van buurman niet onder handen nemen? Dat kun je toch nooit controleren? En al weet je ervan? Zou je het kunnen verbieden? Het zou wel eens kunnen dat wanneer er vele hoeven verpest zijn door dit fenomeen, de naam strasser een slechtere naam krijgt. En dan mag jij als professional jezelf gaan zitten verdedigen tegenover de grote massa, terwijl je er niks aan kunt doen.

Als je met natuurlijk bekappen de regels in acht neemt, je leest je in (dat wordt vaak vergeten, ik zelf ben hier al weken vóór de cursus mee begonnen), je kent de risico's, past de hele leefomgeving van het paard aan (dus niet op stal ed) en haalt er hulp bij als er iets mis gaat, zie ik het probleem niet.
    Het probleem ontstaat als mensen eigenwijs zijn, zich niet voorbereid hebben, niet weten wat de eventuele gevolgen kunnen zijn en geen hulp inschakelen. En die zijn er schijnbaar.
    Waaronder het paard van Ivanhoe Ester, die haar paard de vernieling in helpt door zelf de fout in te gaan, en vervolgens een strasserbekapster erbij haalt en die nog geen maand de tijd geeft om het zaakje te verhelpen, en er daarna maar weer ijzers (met wiggen) onder laat slaan. Wat denk je als zo iemand als Ester de cursus Strasser had gevolgd? Die was gewoon doorgegaan hoor en dÃ*n krijgt de cursus strasser de schuld ipv de cusus natuurlijk bekappen...

Die risico's loop jij dalijk met jouw cursus en dat heb ik willen zeggen. Je kunt wel zeggen dat jouw cursussen een ander doel dienen, maar wat mensen er straks in de praktijk mee gaan doen heb je niet in de hand.

Net als dat je zegt dat iemand onder begeleiding staat tot de hoef gezond is. Wat nou als diegene je 3x laat komen en dan hoeft het niet meer. Ondertussen gaat die dan zelf aan de slag? Het kan allemaal hoor.

Je wilt het niet, en dat willen Fr en Il ook niet. Ook zij willen het liefste allemaal heel verantwoordelijke, goed voorbereide mensen op hun cususdagen die weten waar ze aan beginnen. En ondanks hun goede voorlichting, glippen er mensen tussen die niet luisteren en maar aanprutsen, vooral geen bekapper in de hand nemen en daarna de verantwoordelijkheid afschuiven...

Groetjes, Trea

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door pasterza
    Natuurlijk bekappers kijken wél naar de voet-as. Nee niet naar de uitwendige maar naar de inwendige voetas.
    bedoel je nu de stand van het hoefbeen, die je volgt als je zool aanhoud? Oké mee eens.

Dat staat los van de uitwendige hoefas, die je vind in een momentopname van de beweging.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hee Trea, wat jij noemt als risico's van zo'n 3 daagse Strassercursus (dat mensen zelf gaan knutselen, als dan niet aan andermans paarden) is toch geen reden om niet zo'n cursus te organiseren? Er zijn zat cursussen te volgen op gezondheidsgebied. Ik doe nu de ISPH en daar leer ik ook wat over homeopathie. Als ik mij dan vervolgens wil gaan uitgeven voor homeopaat en ik ga in het wilde weg medicijnen voorschrijven, tja, dan kan ik dat doen. Zouden er dan ook geen cursussen homeopathie meer gegeven moeten worden?
    En er zijn ook zat reguliere bekappingscursussen te volgen, waar je o.a. leer een los ijzer te verwijderen en standaard te bekappen. Die mensen kunnen zich vervolgens ook wel gaan uitgeven voor hoefsmid. Mogen zulke cursussen dan ook niet meer gegeven worden?

Ik begrijp jouw angst wel hoor, maar ik denk toch echt dat dat de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is, en niet zozeer van de cursusgever (die mensen er uiteraard wel op dient te wijzen dat ze niet zelf aan de slag moeten gaan op zo'n manier).
    Er komen nou eenmaal steeds meer mensen die natuurlijk willen gaan bekappen, dan vind ik het alleen maar toe te juichen dat er cursussen komen waarin die mensen (zoals jij en ik dus ) de achtergronden van hun werkwijze beter leren kennen, en waar ze onder toeziend oog kunnen oefenen... (Maar uiteraard moeten deze cursussen dan wel door ervaren en deskundige mensen gegeven worden....)

Nou Marja, helemaal mee eens!
    Het is de verantwoordelijkheid van de volger, maar ik vind het niet eerlijk, dat bij verkeerd volgen van de gebruiksaanwijzing, de cursus de schuld krijgt....

ps. ik was diep onder de indruk van de hoefjes van Atli. Ze zagen er zo mooi uit.
    Ik wil ook helemaal niet discussieëren tussen de wijzen van strasser en natuurlijk bekappen, maar het verkeerd opvolgen van de regels baart mij grote zorgen.

Groetjes, Trea

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten