Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: Boy hoefbevangen..

Actief Forumlid Dorien_Boy's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re:Boy hoefbevangen..

Nog een vraagje, die drainage compositum, net op internet ontdekt dat ze dat in Bornem in onze paardewinkel verkopen, ik ga er straks meteen om. Nu, mag ik daar nu al meebeginnen? Hoe lang? En dat is met druppeltjes, hoe doen jullie dat, op een stukje brood?
    Dankjewel alvast!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik zou gewoon direct starten met de drainage-compositum . Het is 20 druppels per keer en dan maximaal 3 maal daags geloof ik. Zelf geef ik het gewoon via een leeg plastic injectiespuitje, is makkelijk als paard niet moeilijk doet over spuitjes en wel over broodjes die gek ruiken . Handig om te weten is dan dat 20 druppels een 1ml is, dus dat meet ook makkelijk af.
    Ik denk dat je met Boy eens zou moeten kijken wat er gebeurt als hij het 2 keer per dag krijgt, heb je het idee dat het te heftig is geef je het een keer daags.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Feb 2005

Ok dankjewel! Winkel is nu toe.. dus dat zal vanaf morgen geven zijn.
    Nog één vraagje: hoe lang laat jij het hooi weken? Daarnet heb ik zijn middagportie 3 uur laten weken, water zag helemaal bruin, maar hij at het natte hooi graag op, keek maar even raar Is dit te lang, te kort? Mag een hele nacht weken ook? Zodat ik 's avonds al zijn portie voor 's morgens kan laten weken?

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Voorheen liet ik het hooi zolang weken als dat er tussen de voerbeurten zat (dus vaak ook een nacht) . Het water is inderdaad bruin, vroeger zette mijn opa thee van hooi om aan kalfjes met diarree te voeren. Alles wat in water oplosbaar is (zouten, bepaalde mineralen, vitaminen en suikers) zit namelijk in dat water en die thee was eigenlijk de voorloper van electrolyten-water .
    Wat je dus eigenlijk ook even zou moeten bijgeven zolang je hooi weekt, is een vitaminen en mineralensupplement bedenk ik me nu! Son kreeg dat ook, voor haar had ik NAF Compleet (paardendrogist).
    Inmiddels gooi ik het hooi nat met heet water als ik moet weken, dat gaat namelijk veel sneller. Alleen deed ik dat voor stof, niet om zoveel mogelijk suiker kwijt te raken. Dus als je een nieuwe portie weekt terwijl de andere portie gegeten wordt, moet het goed komen. Wel steeds het water verversen, zeker met dit warme weer .

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Onze paarden (1 HB, 1 ZE en 4 pensiongasten) krijgen vrijwel de hele dag door graszaadhooi, dat geeft ze voldoende bezigheid zonder dat ze teveel voedingsstoffen binnen krijgen. Degene die meer kunnen/mogen hebben krijgen 's avonds (nu nog op stal maar zodra de PP open gaat op hun eigen paddockje) het voedingsrijkere hooi, event. krachtvoer en mogen langere tijd op het gras.

Toen mijn pony vorig jaar tegen bevangenheid aan stond heb ik haar ook een reinigingskuur gegeven maar dit in combi met een bekapping heeft de bevangenheid helaas niet tegen kunnen houden (mss zelfs bespoedigd?). Ze kon echt bijna geen stap meer verzetten dus de enige beweging die ze kreeg was hetgene dat ze zelfstandig wilde doen, ik kon/wilde haar verder nergens toe dwingen omdat ik niet het idee had dat dat verbetering zou geven.
    Doordat mijn pony heel graag eet had ik voor het koelen van de voeten voor de voerkist een modderpoel gemaakt zodat ze zelf ook langere tijd in de modder zou gaan staan (werkte perfect), zodat ze niet alleen van mijn tijd (kon er niet altijd 3x pd naar toe om de benen te koelen) afhankelijk zou zijn. Ze had overigens wel baat bij de kuur met Magnesium chelaat

Momenteel doet ze mee aan een test van Phytonics (glucobalance) maar aangezien dit een "dubbel blinde" test is kan ik niet met zekerheid zeggen dat ze idd ook de echte GB krijgt en dat de verschillen die ik nu zie ook idd met de GB te maken hebben of dat de verandering van stal er ook in mee werken.

Iig veel sterkte met Boy, hopelijk hersteld hij snel en goed van zijn HB
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik geef druppels altijd op een klein stukje brood, Whoopie eet het zo op, gemak is dat je het van tevoren kunt klaarmaken en in een bakje kunt doen zodat iemand anders het ook voor je kan geven.
    Ik zou voor de zekerheid laag beginnen met de drainage(is gelukkig wel redelijk mild)dan kun je langzaam meer geven als hij goed reageerd.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik heb je dagboek niet gelezen. Maar mag ik vragen hoe oud Boy is?
    En heeft hij zoals Jossie schreef vet ophopingen? Bij de hals, staart,schouders?
    Hoe verloopt zijn verharings proces? Gaat dit snel, langzaam, gelijkmatig? Zijn de haren erg lang of normale lengte die je gewent bent van hem?

Wat betreft de drainage ik zou met een lage dosis beginnen, het paard moet namelijk al veel afvalstoffen verwerken en als je een hoge dosis geeft kan dit te veel worden in een keer. Ik zou met s morgens 10 en savonds 10 druppels beginnen. Dit gedurende een week, kijken hoe hij reageerd. Blijft hij stabiel met bewegen, dus niet stijver, minder lopen, minder eten, meer gaan liggen, nog warmere voeten.
    Je kan ook de polsslag meten bij de voeten als deze hoog blijft gaat het nog niet goed, verlaagd deze gaat het de goede kant op.

Merk je dat het, hetzelfde blijft of verbeterd kan je met 5 druppels per keer verhogen. Gaat dit na een week anderhalve week ook goed verhogen naar 20 druppels per keer. Max 2 x per dag.

Even heel in het kort en heel erg beknopt.
    Het is homeopatisch (drainage) en deze middelen werken alleen indien het lichaam in staat is zichzelf nog te kunnen verbeteren. Dit zou je moeten laten meten door een deskundige. Deze middelen geven in een zeer lage dosis van het zelfde "ziekmakende" bestandeel af waardoor het lichaam aan het werk gezet wordt. Als het lichaam niet in staat is zich te verdedigen dus zichzelf niet kan beter maken heeft homeopatie geen zin.
    Dus let wel even op indien je "zomaar' gebruik maakt van dit soort middelen. Soms is het beter om een ander middel te geven omdat het dier of mens daar meer bij gebaad is. En een ander middel kan ook homeopatisch zijn maar via een andere route werkt zeg maar.
    Ik ben niet zo'n voorstander om zomaar even een bepaald middel te geven naar aanleiding van adviezen en ervaringen van anderen.
    Achter Homeopathie zit een hele gedachte waar je wel kennis van moet hebben om het op de juiste manier toe te kunnen passen.

Ik zeg niet dat het niet goed is om het te geven, dat kan ik niet beoordelen, ben nog te ondeskundig moet nog even doorleren, en via papier kan het zo wie zo al niet Het is even een denkertje dat je niet van alles en nog wat gaat geven wat misschien niet helpt maar wel veel geld kost.

Hooi weken in warm water werkt sneller dan koudwater, dit kan makkelijk zijn indien je minder tijd hebt om te weken.
    Na het weken nog een keer heel goed naspoelen en goed laten uitlekken. Dan voldoe je aan de meest optimale om de suikers er zo veel mogelijk uit te halen. Als je dit tijdelijk doet een aantal weken, hoef je niet direct suplementen toe te voegen. Dit kan namelijk ook averechts werken bij een hoefbevangen paard. Moet je gedwongen voor een hele lange periode gaan weken dan kan het in sommige gevallen wel gunstig zijn om een supplement toe te voegen. Maar heel goed bekijken welke je dan gaat geven en waarvoor.

Aangemeld
    Feb 2005

Jossie, ingrid, whoopie,.. dankjewel! Ik heb zeker wat aan jullie posts gehad, nog steeds zelf! Heb nu een regelmaat in het hooi weken gevonden en ik ga zo meteen foto's plaatsen van hoe Boy en de rest er nu bij staan.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Ik heb je dagboek niet gelezen. Maar mag ik vragen hoe oud Boy is?
    En heeft hij zoals Jossie schreef vet ophopingen? Bij de hals, staart,schouders?
    Hoe verloopt zijn verharings proces? Gaat dit snel, langzaam, gelijkmatig? Zijn de haren erg lang of normale lengte die je gewent bent van hem?

Wat betreft de drainage ik zou met een lage dosis beginnen, het paard moet namelijk al veel afvalstoffen verwerken en als je een hoge dosis geeft kan dit te veel worden in een keer. Ik zou met s morgens 10 en savonds 10 druppels beginnen. Dit gedurende een week, kijken hoe hij reageerd. Blijft hij stabiel met bewegen, dus niet stijver, minder lopen, minder eten, meer gaan liggen, nog warmere voeten.
    Je kan ook de polsslag meten bij de voeten als deze hoog blijft gaat het nog niet goed, verlaagd deze gaat het de goede kant op.

Merk je dat het, hetzelfde blijft of verbeterd kan je met 5 druppels per keer verhogen. Gaat dit na een week anderhalve week ook goed verhogen naar 20 druppels per keer. Max 2 x per dag.

Even heel in het kort en heel erg beknopt.
    Het is homeopatisch (drainage) en deze middelen werken alleen indien het lichaam in staat is zichzelf nog te kunnen verbeteren. Dit zou je moeten laten meten door een deskundige. Deze middelen geven in een zeer lage dosis van het zelfde "ziekmakende" bestandeel af waardoor het lichaam aan het werk gezet wordt. Als het lichaam niet in staat is zich te verdedigen dus zichzelf niet kan beter maken heeft homeopatie geen zin.
    Dus let wel even op indien je "zomaar' gebruik maakt van dit soort middelen. Soms is het beter om een ander middel te geven omdat het dier of mens daar meer bij gebaad is. En een ander middel kan ook homeopatisch zijn maar via een andere route werkt zeg maar.
    Ik ben niet zo'n voorstander om zomaar even een bepaald middel te geven naar aanleiding van adviezen en ervaringen van anderen.
    Achter Homeopathie zit een hele gedachte waar je wel kennis van moet hebben om het op de juiste manier toe te kunnen passen.

Ik zeg niet dat het niet goed is om het te geven, dat kan ik niet beoordelen, ben nog te ondeskundig moet nog even doorleren, en via papier kan het zo wie zo al niet Het is even een denkertje dat je niet van alles en nog wat gaat geven wat misschien niet helpt maar wel veel geld kost.

Hooi weken in warm water werkt sneller dan koudwater, dit kan makkelijk zijn indien je minder tijd hebt om te weken.
    Na het weken nog een keer heel goed naspoelen en goed laten uitlekken. Dan voldoe je aan de meest optimale om de suikers er zo veel mogelijk uit te halen. Als je dit tijdelijk doet een aantal weken, hoef je niet direct suplementen toe te voegen. Dit kan namelijk ook averechts werken bij een hoefbevangen paard. Moet je gedwongen voor een hele lange periode gaan weken dan kan het in sommige gevallen wel gunstig zijn om een supplement toe te voegen. Maar heel goed bekijken welke je dan gaat geven en waarvoor.

Hoi Inger! Dankjewel voor het meedenken. Boy wordt eind mei 13 jaar. Jij denkt aan ziekte van Cushing? Ik ken niet veel van die ziekte eigenlijk, maar Boy zijn haren zijn wel normaal. Ook verharingsproces loopt gelijk als de met de rest van de paarden. Op de foto's is dat een beetje te zien? Normale haren toch denk ik?

Idd van die homeopathie, dankje dat je het nog eens vermeld. Is inderdaad juist om er even bij stil te staan wat en hoe het werkt en of het wel werkt. Ik heb het nog niet gehaald het drainage compositum.. Gisteren was zijn laatste dosis metacam en ga nu even kijken. Kan zijn dat ik er nog omga hoor, maar momenteel hou ik het even hierbij.
    Hij krijgt nu geweekt hooi en 's avonds leg ik op zijn paddockje heel wat wilgentakken zodat hij ook wat te doen heeft.

Aangemeld
    Feb 2005

Ingang weide: Yes vooraan wordt het ook zand nu. De kleine jongens (Twister en Skeggur) mogen overdag een tweetal uur mee op de grote weide. Iowa mag er van 's morgens tot 's avonds staan (die staat op de foto daar) Als ze niet op die weide staan staan ze op het korte stukje vooraan. 'S avonds krijgen die drie nog een klein beetje hooi voor de nacht. Boy staat op zijn paddockje, heeft zo contact met de rest en krijgt geweekt hooi en wilgentakken.

Hallo mijn knappe vriend!

De diepere losse koele grond doen duidelijk goed voor zijn voeten. Hij beweegt beter en kiest er voor om in het mulle zachte zand te staan.

Zijn lichaam van de zijkant. Deze foto is van dinsdag, ik vind dat hij nu al meer aan het invallen is aan zijn flanken en billen.

Zijn billen, echte vetbobbels zijn daar toch niet of toch?

Hm Boy staat er een beetje van een rare hoek op maar zo zie je de andere kant van zijn paddockje en hoe de stal in twee is gedeeld.

Twister (met ontstoken oogje dus hij ziet er even als een alien uit zodat die vieze vliegen niet nog meer irriteren) houdt Boy gezelschap

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Wat vervelend dat hij zo gevoelig is zeg. De goeie tips zijn al gegeven. Eventueel zou je nog voor een supplement met goeie bacterieėn voor de darmen kunnen kijken om de darmflora op te bouwen. Daar heb ik zelf in directe omgeving goeie resultaten mee gezien.

Gelukkig dat hij aan huis staat en dat je zo nog veel voor hem kan doen qua leefsituatie.
    Sterkte met hem.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien_Boy
    Hoi Inger! Dankjewel voor het meedenken. Boy wordt eind mei 13 jaar. Jij denkt aan ziekte van Cushing? Ik ken niet veel van die ziekte eigenlijk, maar Boy zijn haren zijn wel normaal. Ook verharingsproces loopt gelijk als de met de rest van de paarden. Op de foto's is dat een beetje te zien? Normale haren toch denk ik?
    Ja en nee wat Cushing betreft, als er een ander orgaan wat minder zou werken kan je dit ook voor een deel in de vacht terug zien, door bijv. trager te verharen dan de andere paarden, minder glas, beetje dof, haren mindere gezonde look zeg maar.
    Snap je een beetje wat ik bedoel?

Vanaf een foto beoordelen is vrij lastig, hij ziet er niet overdreven dik uit. Geen standaard IR verschijnselen zoals een hele dikke nek/manenkam en dikke kont. Maar dat kan ik niet helemaal zo beoordelen, zeker de kont niet. Van zulke foto's kan je niet zien of het vet of spieren zijn
    De nek ziet er best normaal uit.

Wat mij wel opviel van de weide foto's is dat het gras vooraan wat bijna zand aan het worden is, dat dat wel heel erg kort is. Als hij daarop heeft gestaan dan kan het best zo zijn, als hij gevoelig is voor gras, dat dat gewoon veel te kort geweest is en dus te veel voor hem verkeerde stoffen bevat en daardoor dus bevangen geraakt is.
    Het is beter om hem in langer gras te zetten voor korte periodes. Gras tussen heel kort en heel lang in nog voor dat het gaat bloeien in zeg maar.
    Dit als hij weer beter is natuurlijk

Enuh weken is voor nu het beste wat je kunt doen.

Aangemeld
    Feb 2005

Ja ik snap het. Dan ben ik wel bij om te zien dat hij goed verhaart en glanst.. dat ik toch al wat kan uitsluiten..
    Te dik is hij al een paar jaar niet geweest hoor, zijn nek en kont zijn toch echt wel spieren dacht ik
    Daar hebben we wel al wat jaren voor getraind en ik vond net dat hij er zo knap klassiek begon uit te zien
    Dierenarts zei ook dat hij niet te dik was en dat met dit dieet hij sowieso ging afvallen en dat ik moest opletten dat hij dan niet
    te mager werd.
    Ik dacht als dit gebeurd, wat bietepulp bij te voederen? (dit krijgen ze in de winter ook een beetje naast hun hooi)

Ja idd vooraan is dat stukje heel kort nu omdat de andere drie daar de hele nacht opstaan, en Twister en Skeggur overdag ook een hele tijd.
    Toen Boy hb werd stonden ze op een stuk dat de 3 weiden samenverbindt, weliswaar op strookbegrazing maar dat stuk was wel wat groot geworden zodat ze constant wel wat te eten hadden. Mooi groen gras maar er stonden wel wat boterbloemen op, dus ik dacht, dat is toch een vrij zure arme bodem dan? Het gras was ook nooit zo kort gegeten als op dit stukje vooraan (is blijkbaar nog een ander type gras, met veel paardenbloemen en dit gras eten ze wel graag zo kort mogelijk af).
    Inderdaad zo doen we het nu ook ---> als ze mogen grazen, dan een paar uur op het langere gras.

Ja ik snap het. Dan ben ik wel bij om te zien dat hij goed verhaart en glanst.. dat ik toch al wat kan uitsluiten..
    Te dik is hij al een paar jaar niet geweest hoor, zijn nek en kont zijn toch echt wel spieren dacht ik
    Daar hebben we wel al wat jaren voor getraind en ik vond net dat hij er zo knap klassiek begon uit te zien
    Dierenarts zei ook dat hij niet te dik was en dat met dit dieet hij sowieso ging afvallen en dat ik moest opletten dat hij dan niet
    te mager werd.
    Hey wees niet zo getreurd je doet toch erg je best? Meer kan je niet doen.
    Ik zou gewoon op deze voet doorgaan en alleen iets voorzichtiger met het voorjaars gras. straks in Juli is de ergste groei er uit en gaat het makkelijker voor gevoelige paarden.
    kom op vrolijk wezen

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik zou gewoon op deze voet doorgaan en alleen iets voorzichtiger met het voorjaars gras. straks in Juli is de ergste groei er uit en gaat het makkelijker voor gevoelige paarden.
    Misschien ben ik nu een spelbreker, maar mijn ervaring is dat gras (of het nu voorjaars, winter, zomer of herfst is) hoe dan ook link is voor paarden die er gevoelig voor zijn. Son raakte steevast bevangen aan het einde van de zomer, zeg maar in de periode juli tot en met september. Dus nee, er is geen veilige of makkelijker periode. Eerst moet het gehele systeem weer in balans zijn en dan pas kun je verder kijken. Trek daar maar ruim een jaar voor uit, geen gras en alleen hooi.

Overigens lijkt mij dat er op de bil-aanzicht foto tussen de billen, boven de staart een bult zit. Dat zou heel goed een vetdepot kunnen zijn . Evenals net boven zijn voorbeen aan de zijkant, ook dat lijkt een spier maar is ook een plek waar vetjes zich makkelijk kunnen ophopen. Let wel, ook afgetrainde paarden en paarden die niet te zwaar zijn kunnen vetdepot hebben hč.

Aangemeld
    Feb 2005

te mager werd.
    Hey wees niet zo getreurd je doet toch erg je best? Meer kan je niet doen.
    kom op vrolijk wezen
    Wat lief! Dankjewel.. Ik hoop idd dat het nu alleen maar de betere kant uit gaat. Vanmorgen met hem een klein wandelingetje aan de hand gemaakt op straat, hij loopt nog wat stijver met zijn voorbenen (rolt hoef niet zo goed af zeg maar) maar wel goed voorwaarts. Op steentjes liep hij duidelijk gevoelig. Wel is hij enorm gefocust op het gras aan de kant tijdens het wandelen maar dat is wel te verstaan, er groeit veel riet aan de grachten rondom de wei, daar heeft hij wat happen van mogen nemen van me, kan dat kwaad, riet?

Had er een beetje dubbel gevoel bij, het gaat stilletjes aan beter, maar als ik hem dan zo gevoelig zag lopen op die steentjes..

Nu vanavond was ik aan het spelen met Twister en telkens ik 'pas' (commando spaanse pas) tegen Twister zei, deed Boy dat in zijn paddockje ook. Ik dacht, hé ik ga eens zien wat hij aanbiedt want hij vraagt echt wel om aandacht.

Kreeg ik daar toch wel en enorme show Meneer draafde speels rond mij, liet allemaal prachtige kunstjes zien, deed hele hoge mooie spaanse passen waarbij hij zijn voorbenen prachtig neerplaatste op de grond, en dit allemaal op super lichte commando's, hij was zo speels.
    Zo een momenten doen me dan even weer juichen Zo ken ik hem, speels en actief en uitdagend.
    Zo wil ik hem weer elke dag zien
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Misschien ben ik nu een spelbreker, maar mijn ervaring is dat gras (of het nu voorjaars, winter, zomer of herfst is) hoe dan ook link is voor paarden die er gevoelig voor zijn. Son raakte steevast bevangen aan het einde van de zomer, zeg maar in de periode juli tot en met september. Dus nee, er is geen veilige of makkelijker periode. Eerst moet het gehele systeem weer in balans zijn en dan pas kun je verder kijken. Trek daar maar ruim een jaar voor uit, geen gras en alleen hooi.

Overigens lijkt mij dat er op de bil-aanzicht foto tussen de billen, boven de staart een bult zit. Dat zou heel goed een vetdepot kunnen zijn . Evenals net boven zijn voorbeen aan de zijkant, ook dat lijkt een spier maar is ook een plek waar vetjes zich makkelijk kunnen ophopen. Let wel, ook afgetrainde paarden en paarden die niet te zwaar zijn kunnen vetdepot hebben hč.
    Ja ik heb me ook voorgenomen om toch zeker een jaar dit hooi dieet aan te houden bij Boy. Mischien binnen een hele tijd eens een paar happen gras, maar ik ben zo voorzichtig geworden, wil dit echt niet meer meemaken Zeg nooit nooit natuurlijk, want idd ik ken nu twee mensen in dichte omgeving die een pony hebben die hb is geweest, en soms hebben ze het plots terug, en dit wanneer er amper iets aan hun dieet verandert is.. Het blijft telkens heel goed oppassen denk ik.

Die vetdepots.. Moet hij dan nog wat afvallen? Of verdwijnt dit mee doordat hij geen eiwitten en suikers meer van het jonge gras binnenkrijgt?

Bladwijzers

Forum Rechten