Oorspronkelijk Geplaatst door
Jossie

Oorspronkelijk Geplaatst door
Dorien_Boy
Goed dat je dat zegt van dat afgemaaid gras want mijn vader wou het binnenste deel van de weide (dus voor de drie anderen) afmaaien, maar beter is dit gewoon laten bloeien en maar een paar uurtjes erop per dag niet?
Inderdaad, niet afmaaien

. Ik las in je eerste post dat er nog een paar ruintjes zijn die van weinig al zwaar worden, ook zij zijn gebaat bij bloeiend gras in plaats van kort gras. Voor je Tinker die moeizaam aankomt zou kort gras weer wel kunnen, maar voor dit paard geldt dat ze mee moet met de rest. Wel zou je haar als ze te dun wordt wat extra kunnen geven, iets van een emmertje lucerne ofzo. Boy dit jaar niet op het gras (bloeiend of niet) laten hoor! Die moet echt eerst al die zooi in zijn lijf kwijt en liefst zo worden dat je zijn ribben net kunt zien als hij van je af buigt. Als hij zo is, kun je meteen zien of hij vet-depots heeft voor zijn koker, op zijn kont net boven de staart, op de schouders en op zijn manenkam. Zolang die depots er zitten, is gras in welke vorm dan ook geen handig voer

.
Met stripbegrazing moet je trouwens ook oppassen, het al kort gegeten gras is fructaanrijk want wil bloeien en groeien. Men vergist zich hier vaak in, denkt dat lang gewas en kort gewas netto minder fructaan oplevert. Helaas, op deze manier krijgen ze alsnog een behoorlijke hoeveelheid fructaan binnen aangezien het lange gras snel op is en ze dan aan het korte beginnen. Zelf hanteer ik een andere methode, die wel wat verlies geeft aan gras, maar veiliger is. Ik verdeel de wei in meerdere stukken en laat ze in het kniehoge bloeiende gras. Zodra ik vind dat het kaal begint te worden (open plekken in de wei, bepaalde stukken waar niet meer gegeten word etc) haal ik ze eraf en gaan ze op een andere wei. Ik maai dan niet, ik laat het bijgroeien. Op die manier kan ik ze steeds in lang gras zetten. Als ze het niet meer willen eten, maai ik een van de stukken en ruim de restanten op. Vervolgens even sproeien (onder het motto groei en bloei) en dan is de wei zo weer geschikt voor begrazing. Het is even puzzelen op deze manier en soms hebben ze dan even een paar dagen geen gras. Maar op deze manier durf ik ze wel de hele dag te laten grazen, wat ook weer voordelen heeft

.
In de tijd dat ik een patient had, liet ik de rest wel grazen en stond zij apart met flink wat hooi. Meestal schikte ze zich, soms niet. In geval van niet mocht een van de anderen (liefst ook een exemplaar met wat overgewicht) haar gezelschap houden.
Bladwijzers