Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: singel-probleem

  1. #1
    Actief Forumlid labratje's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    41
    Berichten
    937

    singel-probleem

    Omdat we een 'aan-singel-probleem' hebben, ben ik opzoek naar de meest vriendelijke singel die er bestaat. Een mohair-singel is me al aangeraden. Wie gebruikt er ook zo een en heeft daar goede ervaringen mee?

    Wij hebben een wintec veelzijdigheidszadel, met twee riempjes voor de singel zeg maar. De mohair singels die ik op internet zie, hebben altijd maar 1 gesp. Zou dat goed gaan samen?

    Andere tips voor vriendelijke singels zijn ook erg welkom!

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:singel-probleem

    Het is nogal paardafhankelijk.
    Zelf vind ik neopreensingels fijn.
    Maar ik heb nu ook een volledig elastische singel (Westip of FRA), die zijn vaak bij singelproblemen erg fijn.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3

    Re:singel-probleem

    het lijkt mij dat volledig elastische singels het vriendelijkst zijn
    daarnaast lijkt het mij ook handig als je probeert zo min mogelijk druk op zijn of haar buik te krijgen
    je kan bij een enkelgaat ook een soort v aansingel gespen maken hierdoor word de druk nog meer verdeeld

    ik heb de aansingelproblemen hier uit mijn paardjes gekregen door wintec neopreen singels met elastieke inzetten en heel veel geduld (daarnaast rij ik vaak zonder zadel.

    heel veel succes!!
    XXX
    D

  4. #4
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:singel-probleem

    Heeft je paard een lichamelijk probleem met aansingelen, of mentaal?
    Uit je verhaal maak ik op dat je paard min of meer singeldwang heeft, wat meestal mentaal is.
    Je kunt de beste singel van de wereld kopen, maar het BLIJFT een friendlygame-probleem.
    Een elastische singel maakt het aansingelen wel makkelijker en misschien ook wel prettiger, maar ik denk dat je probleem niet direct is opgelost. Daarom zou ik zeggen: ga werken aan de friendlygame. Doe een touw om de buik van je paard en kijk op de reactie. Trek het touw iets aan en kijk naar de reactie en laat pas los als je paard rustig wordt. met een los touw is de release vele malen sneller getimed dan met een singel door een singelstoot.
    Doe het aansingelen in stapjes en laat alleen los als je paard positief reageert. Misschien zit je probleem al in het overpakken van de singel, of in het laten hangen van de singel, of misschien zie je zelfs al je paard verstarren bij het opleggen van het zadel.
    Ik denk dat je, door je probleem te elimineren en stapje voor stapje aan te pakken, een grotere sprong zal maken met de singeldwang dan door de oplossing te zoeken in je materiaal.

    Ik heb vroeger een FRA-singel gehad. Deze beviel overigens uitstekend (tot hij gestolen werd...), daar niet van. Ik vind hem alleen een beetje duur. Nienke07 verkocht ze iets goedkoper volgens mij.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:singel-probleem

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Heeft je paard een lichamelijk probleem met aansingelen, of mentaal?
    Uit je verhaal maak ik op dat je paard min of meer singeldwang heeft, wat meestal mentaal is.
    Euhm Sandra, dit is wel een beetje kort door de bocht hoor.
    Aan singeldwang ligt wel degelijk regelmatig een fysieke oorzaak ten grondslag, en deze zou je eerst moeten uitsluiten vóór je gaat trainen. Anders leer je je paard om pijn te accepteren...
    Het kan bv. zijn dat de beweeglijkheid van de ribben niet goed is (dit komt soms al bij veulens voor!); dan geeft het straktrekken van de singel pijn. Een osteopaat kan dit voor je nakijken. Verder kan het zijn dat het zadel niet goed past en druk geeft die verergert met aansingelen, of het paard kan rugproblemen hebben. Dus laat je paard en je zadel eerst goed nakijken, voor je gaat trainen!

  6. #6
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:singel-probleem

    mn stukje teruglezend kan ik het niet anders dan eens zijn, marja. Ik wilde met mijn stukje vooral aangeven dat de singel niet direct een oplossing is voor singeldwang. Maar lichamelijke problemen moeten uiteraard eerst uitgesloten worden

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:singel-probleem

    Hoi, ik heb een paard met extreme singeldwang. (waarvoor een tot nog toe onbekende fysieke oorzaak voor is, maar dat even terzijde.) Ik ga mee met Sandra en Marja, een toevoeging wat je zou kunnen doen in je friendly game met het touw is de circling game met de 22ft. line om de buik van je paard. Je kunt hem dan strakker en losser doen en van een afstandje ook goed zien wat dat met je paard doet.
    Een elastische singel gaf bij mij de minste problemen, maar inderdaad, zoek eerst de oorzaak!

  8. #8

    Re:singel-probleem

    Ik ben van mening dat er niet zoiets als een vriendelijke singel bestaat, Net zoals een zacht bit oid.

    Elastiek singel je veel te makkelijk te strak aan, zou ik zeker niet doen.
    Kijk goed naar de anatomie van je paard, hoeveel ruimte is er? Kies een materiaal uit waarvan jij vind dat het je paard past.
    Ik vind zelf leer helemaal niet maar er zijn ook echt wel paarden die hier fijn mee gaan.
    suc6

  9. #9

    Re:singel-probleem

    Helemaal eens met Sandra en Marja: eerst lichamelijke problemen uitsluiten en vervolgens aan de slag met de friendly game. Pias heeft ook al jaaaaren last van singeldwang, soms meer, soms minder. Met verschillende zadels en verschillende singels. Inmiddels weet ik zeker het geen lichamelijk probleem (meer) is. Misschien is het wel ooit zo begonnen, dat weet ik niet. Door het opzadelen in heel veel stapjes te verdelen en ook het aansingelproces heel bewust te doen en pas los te laten als hij relaxt is, krijg ik het er nu redelijk uit. Het pakken van de singel is bij Pias nu eigenlijk het grootste probleem. Als dat eenmaal is geaccepteerd, gaat de rest vrij snel.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:singel-probleem

    Oké Sandra, dan zijn we het eens.

    En een (andere) singel is inderdaad zelden de oplossing bij singeldwang. Het risico van elastiek is inderdaad dat je te strak aansingelt. Het klinkt vriendelijk, elastiek, maar het elastiek van de meeste singels is zo stug dat het echt niet zodanig rekt dat je paard er meer ruimte van krijgt. En het moet ook wel stug zijn, want anders zou je weer niet goed genoeg kunnen aansingelen... Dus tja, waarom dan elastiek erin?

  11. #11
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:singel-probleem

    Ik heb geen andere singel gekocht en ben gewoon bezig gegaan met degene die ik had.
    1000 en 1 keer alleen even tegen de buik leggen en dat soort dingen, raak het aan gespeeld met zadel en singel, zadel en singen gebruikt als rustpunt tijdens het spelen, overal aanraken met de singel.

    En toen dat allemaal goed ging wat meer druk gebruikt bij het met de hand aanleggen, mooi ritmisch en toen dat goed ging kon ik eigenlijk gewoon ansingelen zonder een nijdige pony te hebben.
    Koste uiteindelijk maar een paar dagen.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re:singel-probleem

    Mijn paardje had al last van singeldrang voordat ik ook maar ooit gehoord had van de friendlygame. Idd fysieke problemen eerst uitgesloten. Ik heb eigenlijk altijd eerst mijn singel heel los gedaan en daarna ernaast stappen met mijn arm door de teugel en al lopend langzaam aangesingeld. Zo was het (uit mijn ogen bezien ) acceptabel voor mijn paard om aan te singelen. ALs hij maar kon lopen tijdens het singelen, dan ging het goed.

    Overigens heb ik verhalen gehoord van een nieuw soort supersonische singels die op Equitana waren. Ik heb ze zelf niet gezien en ik weet ook niet meer hoe ze heten, dus ik kan het niet googlen.

  13. #13
    Actief Forumlid labratje's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    41
    Berichten
    937

    Re:singel-probleem

    Bedankt voor al jullie reacties!

    Friendly op de buik geeft nogal wisselende reacties. Vlak voordat ik dit topic opende reageerde hij heel heftig op een hand zacht op de buik. Meteen hand weggehaald bij kauwen/likken e.d. Maar na een aantal keren bleef de reactie heftig, dus dachten we aan een fysieke oorzaak. Echter vandaag kwam er totaal geen reactie toen ik een hand op dezelfde plek legde, dus misschien toch mentaal?

    De eigenaar denkt dat het aangeleerd gedrag is, dat hij 'onder het werk uitkomt' als hij nijdig doet bij het opzadelen. Ik ben het daar niet mee eens Ik vind dat er een ander zadel+singel moet komen, hij vindt van niet. Erg lastig hoor, hij beslist daar uiteindelijk over

    Ik ga in ieder geval verder met friendly op de buik/rug met singel/dekje/zadel/leadrope...

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:singel-probleem

    Als het deels fysiek is wil het ook helpen als je eerst even bv wat grondwerk doet (ook goed voor de emotionele connectie) en dan pas opzadelen en aansingelen, de buik en de spieren zijn dan meer ontspannen.
    Mijn paard geeft hierbij ook problemen, het maakt mi niet uit wat voor singel ik gebruik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15

    Re:singel-probleem

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door labratje
    De eigenaar denkt dat het aangeleerd gedrag is, dat hij 'onder het werk uitkomt' als hij nijdig doet bij het opzadelen. Ik ben het daar niet mee eens Ik vind dat er een ander zadel+singel moet komen, hij vindt van niet. Erg lastig hoor, hij beslist daar uiteindelijk over
    Het kan wel aangeleerd gedrag zijn, in de zin van dat het ooit pijn deed en dat die herinnering hem steeds opnieuw laat reageren, al is de pijn weg. Voordat je besluit dat er een nieuw zadel moet komen, kun je dit zadel misschien eens laten nakijken door een zadelpasser. De singelplek kan ook gevoelig zijn, daarover staat al het een en ander. Grondwerk doen voor het opzadelen, zoals Janneke schrijft, is ook een goede tip. Een nieuw zadel of singel is niet altijd de oplossing, weet ik uit ervaring. Een andere opzadel-routine kan wel helpen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •