Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Gaan kruiden verboden worden???

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Gaan kruiden verboden worden???

Ik krijg al tijden lang zo af en toe mailtjes die verwijzen naar een petitie tegen een nieuwe Europese wet die het gebruik van (medicinale) kruiden gaat verbieden. (o.a. deze: http://www.savenaturalhealth.eu/) Deze wet maakt dat alle producenten van natuurlijke geneesmiddelen en kruiden (zoals bv. Traditionele Chinese kruiden, Ayurveda en meer) een ingewikkeld registratieproces moeten doorlopen voordat ze verkocht mogen worden; een proces dat niet te doen is voor de meeste fabrikanten (veel te kostbaar).
    Met ingang van 30 april van dit jaar zou de wet al ingaan.

Ik heb er al het e.e.a. over gelezen maar ik kom er maar geen wijs uit.
    Hangt ons nu echt zo'n grote ramp boven het hoofd, waarbij we na 30 april niet meer de kruiden en preparaten kunnen kopen/gebruiken die we zelf willen????

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re:Gaan kruiden verboden worden???

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik heb er al het e.e.a. over gelezen maar ik kom er maar geen wijs uit.
    Hangt ons nu echt zo'n grote ramp boven het hoofd, waarbij we na 30 april niet meer de kruiden en preparaten kunnen kopen/gebruiken die we zelf willen????
    Het gaat over richtlijn 2004/24/EG; oftewel de kruidenrichtlijn 2011.
    Voor de originele tekst uit de richtlijn: klik hier
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je Els, maar de officiële tekst had ik al gevonden.
    Alhoewel ik echt niet dom ben, lukt het me maar niet om te begrijpen wat nou PRECIES de gevolgen van deze wet zijn.
    Enige tijd geleden was er ook zo'n ophef over homeopatische medicijnen, dat die niet meer verkrijgbaar zouden zijn, en die zijn er ook nog gewoon.
    Zijn die petities nu ook een storm in een glas water omdat er ook met deze wet nog steeds mogelijkheden zijn om kruiden(geneesmiddelen) gewoon op de markt te brengen? Of hangt er ons echt een ramp boven het hoofd?

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Zou het echt te zot voor woorden vinden willen ze zo'n wet doorvoeren. Kunnen ze heel de natuur ook wel weghalen, bos staat vol met medicinale planten. Nou ja kans is dan groot dat ik weer op de brandstapel beland , pluk zo af en toe wel een plantje voor een aftrekseltje. De farm. industrie zal hier wel weer achter zitten, als de dood dat ze inkomsten gaan missen nu juist de homeopathie meer terrein wint.
    www.crystal-carving.com

Administrator donald23's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    43

Allereerst, ik heb die tekst niet gelezen, ik ga puur op wat hier staat. En ik lees iets over registratie van kruiden/homeopatische medicatie en dat dat te duur zou zijn en dus niet zou gebeuren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik schrik dat dat nog niet het geval is Elk normaal medicijn moet geregistreerd worden voor het verkocht mag worden. Waarom zou dat voor homeopatische dingen anders zijn? Dat jullie precies weten wat je pakt en koopt, wil niet zeggen dat iedereen dat kan.

Als het puur over registratie gaat (net als bij normale medicijnen) ben ik onmiddelijk voor. Dat zou wellicht ook betekenen dat er (in mijn ogen) eens echt gekeken wordt naar in hoeverre ze helpen, de bij-effecten en de effecten op lange termijn.

Just my 2 cents...
    Never try to outstubborn a cat.

A day not smiled is a day not lived!!

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Wat ik begrepen heb gaat het over het feit dat je thuis geen (medicinale) planten meer mag kweken. Denk b.v. aan Valeriaan, de wortel is medicinaal, werkt kalmerend, een teveel kan gevaarlijk zijn, maar ook niet gevaarlijke planten als venkel, deze kun je gewoon gebruiken voor de soep, maar een aftreksel kan goed tegen buikpijn helpen, zou dan ook niet meer mogen.
    En dat gaat mij te ver, daarom zei ik al, dan kan je de natuur ook wel weghalen, want staat vol van de medicinale en/of eetbare planten.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

het gaat juist niet over thuisgebruik, maar over geneesmiddelen voor de handel. Je eigen kruidentuintje blijft buiten schot (mits je geen verboden substanties in grote hoeveelheden verbouwt natuurlijk ). Veel van de petities doen het voorkomen alsof echt alles in de ban gaat, dit om de verontwaardiging te mobiliseren. Dit is echter niet het geval. Het wordt echter wel lastiger om sommige middelen in de handel te krijgen c.q. houden. Voor traditionele middelen waarvan het reeds tijdenlange gebruik al genoeg data heeft opgeleverd is er geen onderzoek nodig. Een middel als sint-janskruid of een brandnetelzalf zal dus buiten schot blijven, die mogen via de eenvoudige procedure. Men vreest in de praktijk vooral voor de middelen die ofwel relatief nieuw zijn (bijv. homeopatische middelen) of van buitenaf komen (zoals TCM kruidenpreparaten).

Dit speelt overigens al jaren, de voedings- en medicijnenrichtlijn waar dit uit voortvloeit is jaren geleden al langs de wetgevende instanties gegaan. Toen was het met stille trom, er waren wel mensen die zich er druk over maakten, maar ze kregen geen back up. De meeste mensen lieten het gebeuren, onder het mom van het zal wel loslopen. Nu er eigenlijk niets meer aan te doen valt, schrikt men opeens wakker...
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Oke, ik had een ander soort petitie binnen gekregen, net nog lopen zoeken,maar heb die inmiddels verwijderd uit mijn inbox vrees ik, dus kan het niet meer terug halen. Juist daarin ging het over zelf kweken, en dat vond ik dus nergens op slaan.
    Afijn, zie wel weer waar dit naar toe leid.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oké, gezien de reacties kan ik dus wel concluderen dat niemand eigenlijk weet wat die wet nou precies inhoudt, en wat de gevolgen ervan gaan zijn...

Onno voor zover ik het begrepen heb, gaat het nu niet om homeopatische medicijnen (daar zijn enkele jaren geleden al richtlijnen/een wet voor gemaakt en dat is nu volgens mij allemaal geregeld), maar om kruiden die nu vrij verkrijgbaar zijn. Ik begreep uit de petitie die ik doorgestuurd kreeg, dat het ook zou gaan om simpele dingen als kruidenthee.
    (Homeopathie is niet hetzelfde als kruiden(geneeskunde) hč...)

Administrator donald23's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Oké, gezien de reacties kan ik dus wel concluderen dat niemand eigenlijk weet wat die wet nou precies inhoudt, en wat de gevolgen ervan gaan zijn...

Onno voor zover ik het begrepen heb, gaat het nu niet om homeopatische medicijnen (daar zijn enkele jaren geleden al richtlijnen/een wet voor gemaakt en dat is nu volgens mij allemaal geregeld), maar om kruiden die nu vrij verkrijgbaar zijn. Ik begreep uit de petitie die ik doorgestuurd kreeg, dat het ook zou gaan om simpele dingen als kruidenthee.
    (Homeopathie is niet hetzelfde als kruiden(geneeskunde) hč...)
    Ah, dat zou inderdaad nogal suf zijn. Blij te horen dat er al richtlijnen/regels zijn voor homeopathische middelen. Zelf venkel kweken en kruidenthee drinken lijkt me inderdaad nogal onnozel om te verbieden
    Never try to outstubborn a cat.

A day not smiled is a day not lived!!

Onderstaande kreeg ik in mijn mailbox met de vraag om de petitie te tekenen. Ik heb me er verder niet in verdiept om te checken wat op waarheid berust.

Uit de mail:

30 april a.s. zou wel eens een rampdag kunnen worden. Op die dag wil de EU namelijk een wet aannemen die het gebruik van medicinale planten en kruiden gaat verbieden.

Zélfs wanneer deze planten en kruiden aantoonbaar effectief of heilzaam voor je gezondheid zijn.

En dat niet alleen: sommige planten, zoals lavendel, goudsbloem, brandnetel etc. zou je dan ook niet meer in je tuin mogen hebben.
    Vanaf die dag heb je dus geen keuze meer, maar ben je afhankelijk van chemische poeders, pillen en preparaten.
    Drie keer raden wie er achter dit belachelijke initiatief zit? Juist. De farmaceutische industrie.

De industrie die dit soort gezonde ontwikkelingen als een enorme bedreiging ziet gezien het feit dat de winsten teruglopen door het gebruik van alternatieve middelen.

De enige manier om deze absurde wet rigoureus een halt toe te roepen is door massaal een petitie te tekenen.

Latenwe dit met zijn allen DOEN, voordat het te laat is.

Er zijn op dit moment véle mensen, verenigingen en advocaten actief om dit weerzinwekkende tij te keren.

En het goede nieuws is: jij kunt er ook aan meewerken.

Door deze link te volgen, het filmpje bekijken en door deze belangrijke petitie te tekenen: http://www.savenaturalhealth. eu/

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door XxX ikke
    En dat niet alleen: sommige planten, zoals lavendel, goudsbloem, brandnetel etc. zou je dan ook niet meer in je tuin mogen hebben.
    Dit lijkt me werkelijk de grootst mogelijke onzin. Heel Zuid-Frankrijk staat vol met lavendel, wat onder meer wordt gebruikt in de parfum en zeepindustrie en waar voor toeristen leuke geurzakjes worden geknutseld. Zullen de Fransen leuk vinden als je dat gaat verbieden.... Brandnetels zijn het meest hardnekkige onkruid wat je maar kan bedenken, dat ook (vooral) buiten tuinen groeit. Wie zegt dat dit verboden wordt, is volgens mij alleen maar bezig onrust te stoken.

Overigens: wat mij betreft moeten brandnetels ook worden verboden. Vooral in mijn tuin.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Het is de grootst mogelijke onzin. In de richtlijn staat duidelijk dat het gaat om kruidenpreparaten die in de handel worden gebracht als geneesmiddel. Er staat niets in over het kweken van planten, of over het drinken van kruidenthee. Kruidenthee is gewoon een voedingsmiddel en valt onder de regels en wetten voor levensmiddelen. Tenzij het specifiek verkocht wordt als geneesmiddel, maar zeggen dat venkelthee goed is voor je nieren bv is nog geen geneesmiddel in de handel brengen.

Lijkt me dus een storm in een glas water. Het doel is, zo staat erin, om verschillende nationale regels op één lijn te brengen in Europa.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Er zijn nu anders wel diverse kruidentheeën verkrijgbaar waarbij op de verpakking staat dat ze heilzaam kunnen zijn bij allerlei kwalen. Het is mij dus nog steeds niet duidelijk of dat zometeen nog mag, of niet. En zo zijn er ook allerlei kruidenpreparaten die bij allerlei kwalen kunnen helpen, in pilvorm, poedervorm of drank. Denk maar eens aan de TCM en Ayurvedische producten. Ik snap ook nog steeds niet of die nou wel of niet verboden gaan worden. Die petitie-mensen zeggen van wel (of in elk geval een groot aantal van die producten), maar uit de wettekst kan ik dat niet helemaal duidelijk opmaken.

@xxxikke: dat is dezelfde link als die ik postte.
    En ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het kweken van die planten verboden gaat worden.
    En voor zover ik het begrepen heb uit de tekst, wordt die wet niet op 30 april aangenomen maar is hij allang aangenomen, hij treedt alleen per 30 april a.s. in werking. Dus ik vraag me af hoeveel zo'n petitie dan nog uithaalt???

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Mijn reactie was vooral gericht op de claim dat je geen kruiden meer zou mogen kweken of er thee van zou mogen drinken. De vraag is ook wat de richtlijnen op dit moment in Nederland zijn voor dit soort geneesmiddelen, de kans is groot dat die helemaal niet zo afwijken van deze Europese richtlijn. Weet je daar iets over Marja?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten