Ik krijg al tijden lang zo af en toe mailtjes die verwijzen naar een petitie tegen een nieuwe Europese wet die het gebruik van (medicinale) kruiden gaat verbieden. (o.a. deze: http://www.savenaturalhealth.eu/) Deze wet maakt dat alle producenten van natuurlijke geneesmiddelen en kruiden (zoals bv. Traditionele Chinese kruiden, Ayurveda en meer) een ingewikkeld registratieproces moeten doorlopen voordat ze verkocht mogen worden; een proces dat niet te doen is voor de meeste fabrikanten (veel te kostbaar).
Met ingang van 30 april van dit jaar zou de wet al ingaan.
Ik heb er al het e.e.a. over gelezen maar ik kom er maar geen wijs uit.
Hangt ons nu echt zo'n grote ramp boven het hoofd, waarbij we na 30 april niet meer de kruiden en preparaten kunnen kopen/gebruiken die we zelf willen????

Antwoord met Citaat
, pluk zo af en toe wel een plantje voor een aftrekseltje. De farm. industrie zal hier wel weer achter zitten, als de dood dat ze inkomsten gaan missen nu juist de homeopathie meer terrein wint.
Elk normaal medicijn moet geregistreerd worden voor het verkocht mag worden. Waarom zou dat voor homeopatische dingen anders zijn? Dat jullie precies weten wat je pakt en koopt, wil niet zeggen dat iedereen dat kan.
). Veel van de petities doen het voorkomen alsof echt alles in de ban gaat, dit om de verontwaardiging te mobiliseren. Dit is echter niet het geval. Het wordt echter wel lastiger om sommige middelen in de handel te krijgen c.q. houden. Voor traditionele middelen waarvan het reeds tijdenlange gebruik al genoeg data heeft opgeleverd is er geen onderzoek nodig. Een middel als sint-janskruid of een brandnetelzalf zal dus buiten schot blijven, die mogen via de eenvoudige procedure. Men vreest in de praktijk vooral voor de middelen die ofwel relatief nieuw zijn (bijv. homeopatische middelen) of van buitenaf komen (zoals TCM kruidenpreparaten).

Bladwijzers