Momenteel heb ik een zadel met inchmaat 16,5 op Donja en Feniño liggen. Doordat de rug van de pony's vrij kort is, ligt het zadel een stukje achter hun 18e rib. Omdat ik op zoek ben naar een tweede zadel, heb ik contact gehad met twee zadelpassers. De ene zadelpasser is van mening dat het zadel niet achter de 18e rib mag uitkomen, de andere zadelpasser zegt dat dit geen probleem is. Ik heb een paardenmasseur ook om haar mening gevraagd en ook haar visie is dat het zadel niet achter de 18e rib mag uitkomen. Hieronder heb ik de meningen van de zadelpassers en paardenmasseur uiteengezet:
Zadelpasser 1: Je zit bij een paard op de ribbenkast. Deze is sterk genoeg om een mens (tot een bepaald gewicht) te kunnen dragen. In combinatie met een actieve achterhand, waardoor het paard de buikspieren aantrekt, en de rugspieren gaat gebruiken, heeft het paard voldoende kracht om jou met de ribbenkast, en de rugspieren te dragen. Achter de 18de rib zit niets. Er lopen spieren en banden die met het heupgewricht en de ribbenkast verbonden zijn, de nieren liggen daar, er zit een verbinding naar het SI-gewricht. Geen dragende delen dus. Dit is mijn visie waarom een zadel niet over de 18de rib heen mag komen. Zadels die over de 18de rib heen komen kunnen allerlei kwesturen geven, waaronder kissingspine, si-gewrichten die vast gezet worden, etc.
Paardenmasseur: In principe wil je niet dat een zadel voorbij de laatste rib komt. De 18 ribben zijn namelijk verbonden met de 18 borstwervels en na de laatste rib komen de lumbale wervels en deze wervels zijn niet geschikt om te dragen. De ribben vormen namelijk een stevige constructie waardoor het gewicht en de druk van het zadel en ruiter beter gedragen kan worden. Wanneer het zadel voorbij de laatste rib komt krijg je dus druk op weefsels en spieren.
Zadelpasser 2: De rug is een samenstelsel van botten(o.a. lendenwervels), banden, pezen, spieren en bindweefsel en loopt van de voor naar de achterhand. De lendenwervels hebben een speciale vorm met als kenmerk dat de uitsteeksels in de breedte richting heel lang zijn. Op deze zijtakken ligt het zadel, dus niet alleen op de spieren. Deze brede en lange uitsteeksels zijn een aanhechtingsplaats voor de spieren en banden waardoor de lendenpartij een sterk geheel wordt. De lange rug spier loopt van de halswervels, rugwervel en lendenwervels naar de achterhand. Deze loopt ook onder en over de ribbenkast. De spieren, banden, pezen e.d. welke onder en over de ribbenkast en wervels lopen, gaan na de 18e rib gewoon door. Er is na de 18e rib geen 'gat' waar het zadel invalt. De spieren worden daar zelfs nog sterker door de spiergroepen die vanaf de achterhand komen.
Het paard kan het ruitergewicht dragen door een ingewikkelde samenstelling en samenwerking van de botten, pezen, banden, zenuwen e.d. Het zijn niet de ribben die dragen en het gewicht overbrengen, dit gaat via de spieren, pezen en banden naar het skelet. Uiteindelijk zijn het de benen van het paard die zijn eigengewicht, het zadel en het ruitergewicht dragen.
Is er een anatomie-expert onder ons die mij kan vertellen of ik de mening van zadelpasser 1 of zadelpasser 2 moet geloven?
Bladwijzers