Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Teken beet bij paarden.....

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Teken beet bij paarden.....

.....wat is/kan daar een gevolg van zijn?

Hoi hoi,

Een kleine twee weken geleden heb ik bij Viet een teek uit de kaak verwijderd.
    Keurig netjes eruit gehaald, teek leefde nog en had al zijn vieze pootjes er nog aan zitten.

Nu zag ik gisteren dat er op de plek waar ik de teek heb weggehaald een gaatje zit, en de haren die rond dat gaatje zitten zijn allemaal uitgevallen.
    Ik ben zelf nooit gebeten door een teek. Maar na wat ik lees op het internet, moet ik vooral letten op kringen rond de plek van de teek.
    Dit is lastig zien door de haren en donkere huis die Evita heeft.

Zijn er andere vroege symptomen waar je die nare ziektes aan kunt herkennen. Uiteraard bel ik morgen even de DA om te overleggen hierover.
    Maar ik dacht hier zitten ook veel ervaringsdeskundige over verschillende onderwerpen. Misschien wel iemand die meer over tekenbeten weet, dan ik op het internet kan vinden?

Wie heeft een idee?
    Groetjes Evelien
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Re:Teken beet bij paarden.....

Hier in de omgeving zitten veel teken, zowel honden als paarden hebben er last van. Bij mijn paarden zitten ze vaak in de oksels of onder de kaak (komen via het grazen omhoog ). Ik gebruik het middel Endure tegen teken. Volgens mij is Endure het enige (paarden)middel dat, volgens eigen zeggen teken weert:

"Endure
    Endure provides up to 14 days fly control. It contains Repelock™, a special conditioner that binds to the hair and won't sweat off. Endure protects against biting and nuisance flies, gnats, mosquitoes, deer ticks and lice. Also repels and kills mosquitoes that may transmit West Nile Virus. Endure has included sunscreen for protection against both forms of harmful rays. Active ingredients are cypermethrin and pyrethrin."

vieze beesten, mijn peerties krijgen er altijd flinke ontstekingen van. Wondje goed ontsmetten !!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik haal ieder jaar tientallen teken van mijn paarden, en maak me eerlijk gezegd niet (meer) zo'n zorgen. Volgens mij is hier vorig jaar ook een topic over geweest, misschien kan je daar even naar zoeken.

Ik zorg altijd dat ik de teek er helemaal uithaal en de plek dan ontsmet met tee trea olie. Dan houd ik hem nog een weekje in de gaten of het niet gaat ontsteken.
    Started!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor is dood en doodziek van die rotbeesten geweest.

Hij heeft er ook iedere dag wel een stuk of 2. Ik draai ze eruit, en doe er verder niets aan. Het gaat om het sap wat ze uitscheiden als ze zich bedreigd voelen. Het wondje kan idd gaan ontsteken, maar dat heeft geen invloed op Borreliose, of Lyme.
    Het is belangrijk om ze zo snel mogelijk te verwijderen, op een correcte manier.

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Romano heeft er in de zomer ook gemiddeld 2 per dag, vaak onder de oksels of op zijn neus. In het begin maakte ik me er ook erg zorgen over, maar nu niet meer zo. Ik haal ze er uit met zo'n tekentang en doe er daarna betadine op. Meestal zie je er daarna niks meer van, soms heeft hij een klein bultje.

Ik heb wel gezocht naar spul om hem er tegen te beschermen, maar had nog niks gevonden. Nu schiet me ineens te binnen, op equitana kwam ik een stand tegen waar beschermingsproducten verkocht werden. Kan er nu niet opkomen, maar zal die folder even opzoeken.

Ginny, hoe zijn je ervaringen met Endure? Blijven ze dan echt helemaal weg?

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

het valt mij op als ik de paarden insmeer met tee trea olie, ze ook veel minder teken (en ander vliegend ongedierte) hebben.
    Started!

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Smeer je ze dan gewoon helemaal in met tee trea olie? Trekt dat in de vacht en worden ze daar dan niet helemaal vet van? Heb er helemaal geen ervaring mee

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dominique
    Smeer je ze dan gewoon helemaal in met tee trea olie? Trekt dat in de vacht en worden ze daar dan niet helemaal vet van? Heb er helemaal geen ervaring mee
    Nee, ik doe wat druppels op mijn hand en smeer daarmee over de benen, rug en hoofd. Bij Stet, gevoelig voor nare vliegjes, ook over haar buiknaad.
    Het is wel een duur grapje, omdat kleine flesjes niet de goedkoopste zijn. Onderling is er flink prijsverschil, dus het is nuttig dat even te bekijken.
    Started!

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dominique

Ginny, hoe zijn je ervaringen met Endure? Blijven ze dan echt helemaal weg?
    Tja, ik meen van wel. Endure hoef je maar 1 keer in de week gebruiken, behalve wanneer ze (flink) nat zijn geweest. Helaas is net niet echt goedkoop.

Maar, ik heb nog niet meegemaakt dat ze een teek hadden nadat ik Endure gebruikte. Ik heb trouwens wel gemerkt dat mijn 2 schimmels er totaal geen last van hebben, maar Romanic (met bruine vlekken - of witte, 't is maar hoe je het beziet) dus weer wél. Sjoertje, ons Friesje die helaas niet meer leeft, had er echt ontzettend veel last van, zwart hé... Zo sneu, dikke bulten, ontstekingen, bah !!

De schimmels hier hebben toch al veel minder last van insecten, trouwens. Zo kan Romanic belaagd worden door muggen en/of dazen, terwijl de schimmeltjes rustig in de wei staan - nergens last van.

Ik meen te denken dat insecten, muggen/dazen maar ook dus teken op warmte afkomen, en donkere paarden worden in de zon warmer dan schimmels, hebben er dan ook meer last van.

Hier ook elke zomer wel teken, helemaal als ze in het lange gras lopen, bij nicky zitten ze echt overal.
    maak me er weinig zorgen om net wat bea zegt.
    Doe er ook niks aan, soms wat betadine erop.

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

hmm die endure klinkt misschien wel interessant, want bij Sita ontsteken ze echt elke keer (met dikke etterende bulten tot gevolg!). hoe goed ik het ook schoonmaak en ontsmet, hoe snel ik er ook telkens bij ben om ze te verwijderen...ze trekt trouwens ook teken (en muggen en steekvliegen...)aan dat het een lieve lust is. Elly (inderdaad ook een schimmel) heeft bijna nooit wat.
    Hinnik!

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Handige tips! Hoewel de tee trea altijd prettig spul vind (ik was er wel mee) zoek ik eigenlijk iets waardoor het helemaal weg blijft. En dan lijkt me die endure inderdaad wel erg interessant. Zeker het feit dat je het maar 1x per week hoeft te gebruiken

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties

Gisteren was de Dierenarts op stal aanwezig voor een ander paard.
    Ik heb hem gevraagd om even naar Viet te kijken.
    Hij zegt dat het waarschijnlijk verder niets is, en de kale plek is waarschijnlijk van de jeuk die is ontstaan door de beet.
    Verder maak ik me er niet druk over, het was meer omdat de haren bij de plek van de beet aan het uitvallen zijn.

Ach en ik zal er wel aan wennen. Viet staat nu naast een redelijk bos en zal wel vaker een teek hebben denk ik zo.
    Op onze oude stal hadden we geen bos in de buurt en dat zal ook zeker schelen met teken.

Bea, jouw tip van de tea tree vind ik hele goeie
    Ik zal weer eens een potje van dat spul in mijn kast gaan zetten!
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Bladwijzers

Forum Rechten