Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 62

Topic: Bitloos mennen?

  1. #16
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:Bitloos mennen?

    Sinds ik de kar van Karianne kan lenen ga ik ook af en toe mennen met Sjo (fjord). Hij krijgt zijn kaptoom om waarmee we ook dressuren (dus ook geen oogkleppen)en we gaan rustig op weg. Hij is erg licht te sturen en op te stem te remmen. Ik ben er erg tevreden mee. Hij is wel beleerd met bit zowel onder het zadel als voor de kar. Ik train hem inmiddels al jaren bitloss dus waarom dan ook niet voor de kar? Dit gaat uitstekend. Hij is ongelofelijk licht op de hulpen en door de Parelli training kan ik hem eventueel ook nog dmv driving game met de menzweep vanaf de kar ' bijsturen' mocht hij teveel druk nemen op zijn kaptoom. Werkt super!
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  2. #17
    Actief Forumlid Chendo's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    207

    Re:Bitloos mennen?

    Bedankt voor de ervaringen. Als je op bokt kijkt lees je een hoop negatiefs.
    Vind ik jammer!

    Iemand ervaring met de Ideal bitloze neusriem?
    "Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

  3. #18
    Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Berichten
    1.387
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Bitloos mennen?

    Geen ervaring met ideal. Al ben ik wel blij dat er nu een losse neusriem te koop is. Ik heb gewoon de neusriem van mijn bitlessbridle overgezet op mijn menhoofdstel. Ideal heeft toch ook touwtjes die kaakgekruist worden. Ik denk dat die wel een snelle (duidelijke) release geven.

  4. #19
    Actief Forumlid Chendo's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    207

    Re:Bitloos mennen?

    De losse neusriem is volgens mij kingekruist.
    Maar weet het niet zeker, want er staat dat je een handleiding moet downloaden maar die doet het niet
    "Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

  5. #20

    Re:Bitloos mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chendo
    De losse neusriem is volgens mij kingekruist.
    Maar weet het niet zeker, want er staat dat je een handleiding moet downloaden maar die doet het niet
    Ik ken hem.
    Nee hij is kaakgekruist. En met touwtjes ipv leer of beta zoals de Cook menhoofdhoofdstellen.
    De neusriem is gepolsterd en heeft een mooie breedte. Je moet alleen touwtjes prettig vinden werken. Dat is een keuze die je maakt.

    Als je kaakgekruist niet prettig vind kan je ook bijv voor de Nurtural kiezen, het zijn wel kaakgekruisde bandjes maar er zit een circle X onder de kaak die zorgt ervoor dat de kruisriempjes niet kunnen verschuiven. Hierdoor is de inwerking trouwens ook iets anders dan normaal kaakgekruist.
    De druk komt iets meer op de neus te liggen en de circle x geeft ook iets druk (groter oppervlakte)

    Als je naar de dag van het aangespannen paard komt in Utrecht (28 mei)dan staat de NVBP daar met een standje met diverse hoofdstellen. Ook de neusriem van ideal is daar te vinden. Dan kan je alle dingen mooi met elkaar vergelijken. misschien een ideetje??

  6. #21
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Bitloos mennen?

    Ik zou persoonlijk niet beginnen aan bitloos mennen. Je hebt niet zoveel bewegingsvrijheid in de zin van ors of omkeren, of cirkels gaan rijden enz. Je kan je paard neit even de berm insturen als er iets onverwachts is enz. Hoe goed je je paard ook kent/opvoedt, er kan altijd wat mis gaan/gebeuren en soms is dan net dat bit genoeg om een situatie te voorkomen (al blijft het uiteraard zo dat gaan gaan is, maar voor bekrachtiging is het wel duidelijker, dan gaat veiligheid op dat moment toch voor "prettig" voor het paard).

    Een combinatie paard/kar dat aan de kletter gaat kan echt dodelijk zijn voor mede weggebruikers. Na alle ongelukken die ik met karren heb zien gebeuren en de jaren dat ik zelf met de kar heb gereden zegt mijn gevoel toch dat het geen goed idee is.

    Het is ieders eigen keuze natuurlijk, dit is gewoon hoe ik er tegenover sta

    Bitloos lange lijnen buiten enz is natuurlijk geen probleem.

  7. #22
    Actief Forumlid Chendo's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    207

    Re:Bitloos mennen?

    Inger: Thnx voor de tips, ik kan dan helaas niet die dag. Maar ik ga gewoon kijken of ik iemand kan vinden die het heeft.

    Fellor: Ik begrijp dat de veiligheid voor gaat. Waarschijnlijk ga ik de eerste tijd alleen nog maar in de wei rijden, wil zeker zijn van alle knopjes.
    Ik vind alleen de bitten die je hebt voor mennen zo grof. Zoals de stang (liverpool) die ik erbij kreeg, vind ik echt heel dik en er niet prettig uitzien. Kan me ook niet voorstellen dat een rechte stang zo prettig in de mond ligt.
    En dan nog een groeven die erin zitten, auch...

    Heb jij dan eventueel ook nog tips voor mij voor een mini bit (minipaard) die dan beter in de mond ligt. Als ik dan een bit wil dan zou ik dolgraag myler willen maar die is er niet in minipaard maat.
    Alles is ontzettend dik, dat zou bij mijn mega tinker nog niet eens in de mond passen, laat staan bij kleine Fellow.
    En bestaat er eventueel niet iets dubbel gebroken daarin? En extra dun, het liefste niet meer dan 12 mm.

    Ik ben er nog niet uit. Wie weet nog een vriendelijk lief bitje voor op de weg en bitloos in de wei.
    "Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

  8. #23
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Bitloos mennen?

    Je kan eens kijken voor een minimaat bokkenbitje of fries roosjesbit-achtig iets. Dat zijn gladde bitjes met een lichte tongboog over de hele lengte.

    In de wei mennen kan inderdaad prima bitloos Je houdt wel altijd een beetje storing van het gewicht van de lijnen en het niet opzij kunnen bewegen van de lijnen bij het sturen en stelling vragen, maar als je zorgvuldig bent in je release kan het wel.

  9. #24
    Actief Forumlid Chendo's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    207

    Re:Bitloos mennen?

    Bedankt voor de tips
    Denk dat ik het dan zo ga doen.

    Ik moet alleen zeggen, heb even gekeken voor de bokkebitjes, maar ook die vind ik nog vrij dik.
    Mijn minipaard heeft echt een mini mond.
    Nu zag ik wel een hele mooie kneveltrens van 10 mm dikte. Dat zou denk ik beter in zijn mondje passen.
    Opzich worden die bij de dravers ook gebruikt, hoe kijk jij hier tegenaan?

    Heb ooit wel een kneveltrens gehad voor onder het zadel. Dat werkte prima
    "Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

  10. #25
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Bitloos mennen?

    Als je voor een trens gaat zou ik een ongebroken of dubbelgebroken nemen.
    Kneveltrens is op zich prima , maar wees je er goed van bewust dat je op zo'n afstand van de mond met de leidsels veel sterker en minder zuiver inwerkt, dus voor een enkelgebroken bit zou ik dan vanwege het prikken in de mond sowieso niet kiezen.
    Je zou ook voor een myler bitje kunnen kijken, die hebben ze ook in shet-maat.

  11. #26
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Bitloos mennen?

    Ik zou persoonlijk niet beginnen aan bitloos mennen. Je hebt niet zoveel bewegingsvrijheid in de zin van ors of omkeren, of cirkels gaan rijden enz. Je kan je paard neit even de berm insturen als er iets onverwachts is enz. Hoe goed je je paard ook kent/opvoedt, er kan altijd wat mis gaan/gebeuren en soms is dan net dat bit genoeg om een situatie te voorkomen (al blijft het uiteraard zo dat gaan gaan is, maar voor bekrachtiging is het wel duidelijker, dan gaat veiligheid op dat moment toch voor "prettig" voor het paard).

    Een combinatie paard/kar dat aan de kletter gaat kan echt dodelijk zijn voor mede weggebruikers. Na alle ongelukken die ik met karren heb zien gebeuren en de jaren dat ik zelf met de kar heb gereden zegt mijn gevoel toch dat het geen goed idee is.

    Het is ieders eigen keuze natuurlijk, dit is gewoon hoe ik er tegenover sta

    Bitloos lange lijnen buiten enz is natuurlijk geen probleem.
    Alleen waren die ongelukken allemaal met bit, kortom, dat bit hielp ook niet, behalve dan dat er schade aan het paard komt als je er in een noodsituatie even fiks aan hangt(wat een vrij logische reactie is in een noodsituatie).

    Wat mij betrefd is het prima mogelijk en het wordt ook gedaan, sterker nog ik heb zelfs een draver in wedstrijd gezien met een bitloze optoming.
    Voorbereiding is het allerbelangerijkste, zorgen dat je paard echt netjes is buiten, zo verkeersmak als maar kan, misschien zelfs gekke dingen als vuurwerktraining e.d. als voorbereiding zodat er weinig overblijft waarvan je paard zo kan schrikken dat hij aan de kletter gaat.
    Altijd netjes kijken aan welke kant van de wei het paard wakker is geworden en je vooral niet druk maken om een keer te zeggen vandaag even niet.

    Zelf ben ik nog tijden bezig met de voorbereiding voordat we zover zijn om voor de kar te gaan, pas als het daar goed zit gaan we denken aan de kar.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  12. #27

    Re:Bitloos mennen?

    Jammer dat dezelfde vooroordelen over bitloos mennen opduiken die +/- vijf jaar geleden ook gebruikt werden in discussies over bitloos (buiten) rijden onder het zadel. Een bit biedt geen enkele garantie, in tegendeel zelfs. Een paard stop je niet met een bit, tenzij je het om z'n benen bindt (waar hadden we dat ook al weer eerder gehoord).

    Als een paard aan de kletter gaat en je trekt aan een bit dan zal hij echt niet stoppen, vaak geeft een bit pijn in de mond en pijn is het signaal om nog harder te gaan rennen.

    Ik heb meerdere malen meegereden met e_horse op de bok, toen ze nog met bit en oogkleppen mende en nu ment ze zonder oogkleppen en bitloos en dat gaat echt prima, zelfs beter dan met bit en oogkleppen.

    Dat een bit veiliger is zit echt tussen onze oren, terwijl het tegendeel waar is. Hoevaak lees je wel niet op internet (bokt) dat er weer een paard en wagen verongelukt zijn en die reden vrijwel allemaal met bit. Dus garantie 0. (Ik zie dat Bowen net iets typte in dezelfde strekking )
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  13. #28

    Re:Bitloos mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Ik zou persoonlijk niet beginnen aan bitloos mennen. Je hebt niet zoveel bewegingsvrijheid in de zin van ors of omkeren, of cirkels gaan rijden enz. Je kan je paard neit even de berm insturen als er iets onverwachts is enz. Hoe goed je je paard ook kent/opvoedt, er kan altijd wat mis gaan/gebeuren en soms is dan net dat bit genoeg om een situatie te voorkomen (al blijft het uiteraard zo dat gaan gaan is, maar voor bekrachtiging is het wel duidelijker, dan gaat veiligheid op dat moment toch voor "prettig" voor het paard).
    Ik hoor mezelf praten een paar jaar geleden toen ik door een vriend erop gewezen werd dat ik met buitenritten ook bitloos moest gaan rijden. Ja ik had ook net dat ene kleine stukje extra controle beslist nodig buiten met al die vrachtwagens enzo. Het is zó'n hardnekkig iets dat in ons zit, omdat we met bitten opgegroeid zijn.

    Nu durf ik niet eens meer met bit te rijden. Ik was op vakantie op de 2lazy7 ranch en daar was net een nieuw paard binnengebracht, al ingereden, maar wel met trens. Toen heb ik er op gelest, ben meteen bitloos gaan rijden op heb, ik wil niet eens meer met een bit ik weet wat het aanricht en hoe weinig controle je hebt. De volgende dat een bitloze buitenrit op hem gemaakt. Of ik niet voor de zekerheid op buitenrit toch nog de trens erin wilde, nee dank je feestelijk ik voel me daar niet veilig bij. Terwijl ik in het begin er net zo over dacht als jij.


    Een combinatie paard/kar dat aan de kletter gaat kan echt dodelijk zijn voor mede weggebruikers. Na alle ongelukken die ik met karren heb zien gebeuren en de jaren dat ik zelf met de kar heb gereden zegt mijn gevoel toch dat het geen goed idee is.

    Het is ieders eigen keuze natuurlijk, dit is gewoon hoe ik er tegenover sta

    Bitloos lange lijnen buiten enz is natuurlijk geen probleem.
    Gevoel is een uiterst slechte raadgever in dit geval. Juist het zien verongelukken van zoveel bit-combinaties zou te denken moeten geven toch? Een bit is DUS ook geen noodrem.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  14. #29
    Actief Forumlid Chendo's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    207

    Re:Bitloos mennen?

    Dan moeten we de vraag anders stellen... wie ment er bitloos en wat zijn de problemen die je tegenkomt?

    Ik kan me wel voorstellen dat met een kar erachter het moeilijker is om duidelijke signalen te geven. als voorbeeld, als je op het paard zit kan je je benen gebruiken, je houding, focus, je handen en je kan de teugels eventueel van de nek afhouden om te helpen.
    Nou weet ik niet zo goed hoe het zit met mennen, ik ben daar ook maar een beginner in maar wat ik wel merk is dat je toch veel minder hebt om het paard iets duidelijker te maken. Je kan focus gebruiken, maar in dit geval iets minder effectief omdat meestal je lichaam daarbij meedraait en dit voelt het paard niet als je er achter op de kar zit (correct me if im wrong ). Daarbij kan je teugels niet van de hals afhouden omdat het door ringen loopt.
    Je benen doen niet mee, je zou een menzweep erbij kunnen pakken voor die hulpen, en je hebt je stem..

    Kortom ik heb het gevoel dat je op de kar minder in contact ben met het paard. Maar dat kan ook nog komen, omdat ik er nog niet vertrouwd mee ben.

    Een goede voorbereiding vind ik zoiezo nodig, ondanks met bit of zonder bit. Maar kan me voorstellen dat je met bit preciezere signalen door kan geven en dat bitloos het moeilijker is om verschil in signalen te maken.
    Gaan ze aan de kletter, dan begrijp ik volkomen dat een bit ook niet werkt. Maar het gaat even om de kleine hulpen bij deze.
    Wat is duidelijker?

    En dan wil ik graag meningen van mensen die mennen. Want onder het zadel vind ik bitloos net zo duidelijk als met bit en ook prettiger. Dus dat ken ik ondertussen .

    Zoiezo ga ik in de wei bitloos. Op de weg gaan we voorlopig toch nog niet met kar, hij lijkt bomproof maar heeft nog weinig ervaring met verkeer, ondanks zijn rustige koele karakter. Dus dat moet eerst echt gewoon zijn.
    "Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

  15. #30

    Re:Bitloos mennen?

    Eli is met bit ingereden, maar sinds afgelopen zomer ben ik hem ook bitloos gaan mennen. In eerste instantie met een dubbele teugel, maar dat ging zo goed dat ik al snel het bit helemaal weggelaten heb.
    Ik merk wel dat het verschil tussen links-rechts soms minder goed overkomt. Hij doet wel wat ik vraag, maar soms minder soepel. Daar mis ik denk ik de mogelijkheid om meer zijwaards in te werken om de vraag te verduidelijken. Ook als ik dressuurmatig wat meer van hem wil gaat dit met bit beter. Ik gebruik nu dus beide. Bitloos voor een relaxt buitenritje waarbij Eli grotendeels zelf mag bepalen hoe hij loopt en met bit als ik wat meer dressuurmatig wil rijden.

    Ik heb die neusriem van ideal, maar gebruik hem als sidepull. De kaakgekruisde touwtjes bevielen mij niet. Je mag hem best een keer lenen om te proberen of het wat is.

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •