Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Wandeltrektocht

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Wandeltrektocht

Ik ben van plan om in juli samen met Marbo een heel eind te gaan wandelen, een paar dagen lang. Het idee is om van Amersfoort (globaal) richting Arnhem te trekken en onderweg bij mensen (forumleden? Lijkt me leuk!) te overnachten.

Nu heb ik totaal GEEN ervaring met het maken van zo'n tocht. Middels dit topic wil ik dus graag een hoop handige info verzamelen. Kennen jullie linkjes naar mensen die wel ervaring hebben en dat ergens delen? Hebben jullie zelf tips?

Ik heb hier een dressuurzadel (geen idee hoeveel dingen je daar aan kan binden, niet veel vrees ik, door gebrek aan ringetjes aan het zadel). De voor mij nu meest goedkope en handige oplossing lijkt om ringen aan mijn schaap te gaan monteren waar ik dan dingen aan kan hangen. Andere opties, slimme trucs?

Plan is nu: maandag 18 juli vertrekken, ongeveer 20-25km op een dag lopen en op woensdag of donderdag een rustdag inlassen.

Dingen die ik nu zelf heb kunnen bedenken als zijnde handig
    - regenkleding
    - anti-vlieg (veerust, spray voor mij (met deet (teken)), vliegendeken, tekentang)
    - matje en slaapzak. Tent? (Hoe moeilijk is het om een schuurdak te vinden zodat de tent
    niet mee hoeft?)
    - voldoende water (1.5 liter, bij te vullen op punten onderweg?)

Ik overweeg om met pasen alvast maar een proefrondje te gaan maken

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:Wandeltrektocht

Een paar tips van een ervaringsdeskundige:

- bepakking kan goed in 2 backpacks; met 2 touwtjes aan elkaar maken (bijv aan de schouderbanden) en zo over je zadel hangen. Zo kun je zelfs voor 2pers op 1 paard bagage meenemen.
    Backpacks fixeren aan de singel en zo heb je niet eens ringen nodig. Als ze schuiven, is het gewicht ongelijk en moet je wat ompakken.
    Zou wel zeker een zadel gebruiken.

- 20km is al een aardig eind voor de mens, zeker als je op ruiterpaden loopt, de weg moet zoeken etc.
    Wij liepen 15-18km per dag.

- Tent kan handig mee, zelfs met 1 paard voor 2 personen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Wat een super gaaf idee!

Ik denk net als Evi dat 20-25 km op een dag wat overmoedig is. De weg zoeken/vinden kost altijd vrij veel tijd (mij althans wel). Je kan met een paard gewoon niet overal makkelijk langs... En dan reken ik nog niet eens de tijd die je nodig hebt voor foto's, ijsjes, kinderen die je paard willen aaien, etc

Check van te voren even of je snelwegen of grote rivieren over moet. Dat kan voor veel vertraging zorgen met een paard.

Tassen van Ortlieb die speciaal voor paarden zijn, zijn mij erg goed bevallen. Je kunt ze bestellen bij elke Bever buitensportzaak.

Ik heb een trektocht te paard gemaakt en ergens zwerft daarover nog een website rond www.arabeskvanilla.shareyourstory.nl met foto's van de tassen en een paklijst

20 tot 25 km is wel veel hoor. Wandelend doe je toch al snel bijna vijf uur over zo'n tocht en je moet ook nog een uur pauze inruimen, minimaal. Te paard is het zelfs erg veel
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hey Ronja, ga je ook rijden?
    Als je niet gaat rijden kan ik je adviseren van die profi vakantiefietstassen te kopen of te lenen. Die gaan OVER je zadel en er past echt alles in wat je mee wilt nemen en er zitten weer extra ringetjes aan.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Dank voor alle goede tips allemaal! Ik ga ze eens op een rijtje zetten om te kijken wat nou handig is.

@san, dat weet ik nog niet. Aan de ene kant zou ik dat wel heel erg tof vinden, te meer ook omdat hier een een progressie-met-Marbo-boeken-idee achter zit. 5 uur wandelen zou wel eens kunnen zorgen voor nog een uurtje fijn meeliften bv. Juist omdat je in zo'n week zoveel tijd met je paard doorbrengt. Maar de fietstassen zijn ook erg handig.

Eigenlijk neem ik het liefst zo min mogelijk mee. maar dat is gelijk al zo veel

Forumlid Sien en Mouna's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    1

Wauw wat een initiatief!
    Ik woon wel ongeveer tussen Amersfoort en Arnhem in, in Lunteren, je kunt gerust een nachtje overnachten hier. Mijn merrie staat alleen op een pensionstal, daar zou ik over moeten overleggen of jouw Marbo daar dan een nachtje mag vertoeven!

Heel veel succes met de voorbereidingen!
    Groetjes, Sieneke

Plan vantevoren je overnachtingen, niks is zo frustrerend als moeten zoeken ernaar en vervolgens op een plek komen waar je paard alleen maar op stal kan . Je actieradius te paard of wandelend is niet zo groot.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Dat was ik ook zeker van plan, want ik heb voor dat zoeken geen energie vermoedelijk en beslist ook geen zin. Zoiets lijkt me iets om zorgvuldig te plannen...

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Als Evi en ik op trektocht gingen dan reden we (of ik alleen) gewoon een middagje rond in de omgeving en belden aan bij boeren op strategische plekken. Vooral in Overijssel waren boeren makkelijk. utrecht al wat minder. Veluwe? geen idee.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Op de Veluwe zijn niet zoveel boeren (die zitten niet zo in het bos ) maar des te meer leuke overnachtingsplekken met paard. Als je nog tips nodig hebt, laat maar weten!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Nou heel graag, op de globale route Amersfoort-Arnhem

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Hangt ervan af hoe je wilt overnachten, maar hier wat mogelijkheden:

Mariahoeve, slapen in tentje of bovenin de kapschuur. Paard in paddock (weinig schaduw). Sanitair geen idee, wel heel veel gezellige forummensen.
    www.mariahoeve.info

Quadenoord, slapen op een mooi gelegen natuurcamping in eigen tent, paard in mooie idyllische wei direct ernaast.
    http://www.quadenoord.nl/

meer volgt, eerst even eten!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

En je kan op de Maesberg zelf ook kamperen. Daar ben ik met Sanne waarschijnlijk van de zomer een week .
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jasminum
    En je kan op de Maesberg zelf ook kamperen. Daar ben ik met Sanne waarschijnlijk van de zomer een week .
    Ja leuk, Ronja, doen!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten