Hallo allemaal, sinds kort (maandje ofzo) verzorg ik een shetlander die volgens mij heel LB-E is. Hij is niet goed opgevoed door de kudde, en naar mijn mening (en ook naar zijn mening, heeft hij duidelijk laten merken) lange tijd niet goed behandeld. Hij is daardoor heel bijterig geworden. Voordat ik hem verzorgde trapte hij, en beet hij echt raak en 'gemeen'. Nu alleen nog speels, en soms uit ongeduld. Hij is heel erg snel afgeleid, en om het interessant te houden moet je heeeeel erg veel afwisselen en nieuwe dingen doen. Nu ik met hem werk is het verder een heel vrolijk en leuk paardje geworden. (Dit verhaaltje even zodat misschien iets beter de oorzaak van het probleem snappen.)
Nu de vraag: Als ik met hem in de bak aan het werk ben doet hij (meestal) leuk mee, en leert heel snel. Als hij iets echt niet snapt en ik doorvraag wordt hij nog wel eens bijterig, maar als we het niet tè moelijke maken, alles in kleine stapjes kunnen we heel leuk spelen. Wat me alleen opgevallen is, is dat hij nooit kauwt of likt als we iets doen, ook niet bij iets nieuws wat eerst even niet lukte of best ingewikkeld was. Als we rust nemen gaat hij zelf gelijk weer op zoek naar afleiding, en ook onder de oefeningen kauwt hij nooit. Ik heb nog maar 8/10 keer iets met hem gedaan, waarvan er pas 4 of 5 echt leuk trainen waren (eerst was het heel veel problemen fiksen). 1 keer heb ik hem zien kauwen, toen ik hem voor het eerst achteruit door een hek liet gaan, ipv de squeezegame die ik daarvoor altijd deed.
Afgelopen twee keer ben ik lekker buiten met hem gaan wandelen. En wat me opviel, is dat hij alles wat ik wil (netjes lopen, niet eten, stoppen als ik stop) veel sneller oppakt, en per tochtje heeft hij wel vijf keer gekauwd/gelikt ofzoook onder het lopen soms, als ik gewoon even liet merken dat hij me niet in mocht halen. Dit hebben we ook al een paar keer in de bak en naar de wei geoefend. wat me dus aan het denken zette: wat is nu het verschil waardoor hij nu wel kauwt en sneller leert? Als ik dat zou weten, zou ik het misschien ook kunnen gebruiken als ik in de bak bezig ben, zodat we nog beter eren samen. Ik heb zelf ook wel een idee wat het is, maar ben heel benieuwd wat jullie er van denken!
Bladwijzers