Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: vraag kauwen en likken ivm verschillende omgevingen

vraag kauwen en likken ivm verschillende omgevingen

Hallo allemaal, sinds kort (maandje ofzo) verzorg ik een shetlander die volgens mij heel LB-E is. Hij is niet goed opgevoed door de kudde, en naar mijn mening (en ook naar zijn mening, heeft hij duidelijk laten merken ) lange tijd niet goed behandeld. Hij is daardoor heel bijterig geworden. Voordat ik hem verzorgde trapte hij, en beet hij echt raak en 'gemeen'. Nu alleen nog speels, en soms uit ongeduld. Hij is heel erg snel afgeleid, en om het interessant te houden moet je heeeeel erg veel afwisselen en nieuwe dingen doen. Nu ik met hem werk is het verder een heel vrolijk en leuk paardje geworden. (Dit verhaaltje even zodat misschien iets beter de oorzaak van het probleem snappen.)

Nu de vraag: Als ik met hem in de bak aan het werk ben doet hij (meestal) leuk mee, en leert heel snel. Als hij iets echt niet snapt en ik doorvraag wordt hij nog wel eens bijterig, maar als we het niet tè moelijke maken, alles in kleine stapjes kunnen we heel leuk spelen. Wat me alleen opgevallen is, is dat hij nooit kauwt of likt als we iets doen, ook niet bij iets nieuws wat eerst even niet lukte of best ingewikkeld was. Als we rust nemen gaat hij zelf gelijk weer op zoek naar afleiding, en ook onder de oefeningen kauwt hij nooit. Ik heb nog maar 8/10 keer iets met hem gedaan, waarvan er pas 4 of 5 echt leuk trainen waren (eerst was het heel veel problemen fiksen). 1 keer heb ik hem zien kauwen, toen ik hem voor het eerst achteruit door een hek liet gaan, ipv de squeezegame die ik daarvoor altijd deed.

Afgelopen twee keer ben ik lekker buiten met hem gaan wandelen. En wat me opviel, is dat hij alles wat ik wil (netjes lopen, niet eten, stoppen als ik stop) veel sneller oppakt, en per tochtje heeft hij wel vijf keer gekauwd/gelikt ofzo ook onder het lopen soms, als ik gewoon even liet merken dat hij me niet in mocht halen. Dit hebben we ook al een paar keer in de bak en naar de wei geoefend. wat me dus aan het denken zette: wat is nu het verschil waardoor hij nu wel kauwt en sneller leert? Als ik dat zou weten, zou ik het misschien ook kunnen gebruiken als ik in de bak bezig ben, zodat we nog beter eren samen. Ik heb zelf ook wel een idee wat het is, maar ben heel benieuwd wat jullie er van denken!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:vraag kauwen en likken ivm verschillende omgevingen

Als je met hem speelt, bouw je dan pauzes in of doe je van alles achter elkaar? Soms heeft een paard even tijd nodig om na te denken en gaan ze pas na wat rust staan kauwen of gapen. tijdens een wandeling ben je waarschijnlijk niet de hele tijd met hem bezig en heeft hij daardoor mogelijk meer tijd om één en ander te verwerken?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Ik probeer tussen de oefeningen rustpauzes in te brengen, maar veel effect heeft het niet. Hij gaat namelijk heel snel iets anders doen, (aan mij knabbelen, aan iets snuffelen, ergens naar kijken, een grasje proberen te pakken). Ik heb niet echt het idee dat de pauzes hem dus helpen na te denken, hij is echt volledig weer op iets anders gericht na een paar secondes, niet meer over de oefening na aan het denken. Maar vandaar dat ik me er zo over verbaas dat er niet gekauwd en gelikt wordt, ik geef hem voldoende gelegenheid en rust, en volgens mij ook voldoende uitdaging om over na te denken...

Buiten denk ik dat Apollo wat minder zeker is van zichzelf en daarom beter op jou let en blij is met jou leiderschap.

In de bak is het moeilijk om Apollo rust te geven omdat hij inderdaad dan al snel zelf iets bedenkt.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

dankje voor je reactie, zoiets had ik dus ook bedacht, maar was benieuwd of er nog andere ideeen waren van andere mensen, vandaar dat ik het er op zet. Dus als anderen nog iets weten/denken, zet het er ook bij! (ook tips voor wel kauwen in de bak zijn welkom!)

Actief Forumlid labratje's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    41

Ik heb zelf net geleerd dat de rustpauzes die ik inlaste tijdens grondwerkoefeningen te kort waren. Ik moet gewoon net zo lang wachten tot er een reactie komt (kauwen/likken/gapen) En dat kan heeeeeel lang duren. Misschien kun je dat eens proberen?

Dankjewel voor je reactie labratje! Ik probeer dit zelf ook wel, maar lukt gewoon niet. Hij is echt een ADHD-pony (maar totaal niet RB!). Heel snel afgeleid. Zogauw we stil staan is hij met iets anders bezig. Kijken, snuffelen, bijten in het touw, proberen te eten enz. Hij kan dan ook niet goed stil staan. Dit kan ik wel vragen, maar wordt weer een echt project opzich. Dan denk ik dus dat hij al lang de oefening daarvoor vergeten is. Ik hoorde vandaag wel van iemand (zomaar spontaan een parelier tegen gekomen buiten ) dat 'stofzuigen' ook een vorm van verwerken is. Dit doet hij nog wel eens, dus dat is leuk om te horen. Alleen jammer dat er gras in onze bak zit maakt het weer moeilijk om eten en stofzuigen te scheiden, maar ja zonder problemen zou het leven ook zo saai worden he :P

Actief Forumlid labratje's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    41

Haha, stofzuigen, ik heb geen idee wat je hiermee bedoeld, klinkt wel grappig.

Ik kan je helaas verder geen advies geven, ik weet ook niet hoe je dit aanpakt bij een LBE paardje. Misschien kun je ook een keer een lesje nemen bij iemand die er meer kijk op heeft?

met stofzuigen bedoel ik met zijn neus over de grond 'schrapen/glijden' alsof hij alles opzuigt met zijn neus, zijn neus dus het einde van de stofzuigerslang Maar ik zat zelf inderdaad ook al aan een lesje te denken, alleen wilde ik daar nog even mee wachten om te kijken hoe ver ik zelf nog kan komen (heb met mijn ouders eigenlijk 1 keer in de maand les afgesproken, en heb met mijn andere paard ook al rechtrichtles. Ook heel leuk en leerzaam, maar dan zou ik mijn parelliles zelf moeten betalen)Maar tot nu toe gaan we wel vooruit, en ik heb bedacht dat we maar veel samen naar buiten gaan, en dan daar ook maar wat oefeningetjes gaan doen, dan kauwt hij wel nl enige probleempje is dat hij uit zijn verleden een lostrekgewoonte ontwikkeld heeft, niet zo prettig voor buiten

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Dat klinkt alsof hem leren stilstaan inderdaad een project op zich is. Het loont wel de moeite om dat te doen denk is, is voor hemzelf ook prettiger om een keer rust in dat koppie te hebben.
    Ik denk dat Gipsy spirit ook een belangrijk punt noemt, buiten is hij onzekerder dus zoekt hij meer steun op jouw leiderschap. Dat betekent omgekeerd dat hij jou in de wei of bak nog niet echt als leider ziet. Hij gaat tenslotte direct zijn eigen ding doen zodra hij daar de kans voor krijgt, zijn aandacht blijft niet bij jou. Dat kun je alleen maar verbeteren door heel erg consequent en duidelijk te zijn in wat je wel en niet wilt.

Ik vind het overigens knap dat je hem in zo'n korte tijd van bijterig en vervelend naar vrolijk en speels hebt gekregen, volgens mij ben je hartstikke goed bezig!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nou dat denk ik ook, respect hoor.
    als je hem graag rust wilt bieden en dat stilstaan is nog teveel voor hem dan kun je idd wat je al zegt mischien tussendoor rustig een rondje met hem wandelen waarbij zijn hoofd laag gaat,mischien dat hij dan ook wat likt en kauwt, maar likken en kauwen lijkt mij geen doel op zich of wel, mischien bouwt hij gewoon niet zo veel spanning op in de bak, prima toch?

Bij mijn paard zie ik trouwens vaak maar kleine dingen, beetje trillen van de onderlip, beetje binnenmonds kauwen, ieder paard heeft dit weer anders.
    Als je paard de neiging heeft om zich los te trekken dan zou ik dit juist gaan uitlokken in de bak en daar zorgen dat je het wint, een lang touw is dan erg behulpzaam, als je dan bv een touw neemt en je werkt met de helft van de lengte dan heb je altijd nog extra over als hij evt begint te rennen en je moet ingrijpen.
    Buiten zou ik hem dan juist een beetje kort houden zodat hij zich niet kan indraaien en zijn gewicht kan gebruiken, je kunt ook veel oefeningen doen aan een korter touw toch?
    Het kan best zijn dat het lostrekken steeds minder wordt als je op andere vlakken kunt laten zien dat je de leider bent.
    Heel veel succes!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marions
    Ik hoorde vandaag wel van iemand (zomaar spontaan een parelier tegen gekomen buiten ) dat 'stofzuigen' ook een vorm van verwerken is. Dit doet hij nog wel eens, dus dat is leuk om te horen.
    Wat leuk om te horen, Andor doet dit ook regelmatig. Toen hij jong was, gooide hij graag de gevallen blaadjes in de lucht
    Ik heb dit nooit zo bekeken! Dank voor de info.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Klinkt alsof je al heel goed bezig bent hoor!

Hier ook een shetlander die na wat minder fijne jaren nu weer lekker paard aan het worden is. Anna loopt tijdens wandelingen soms hele stukken met haar neus over de grond, en ik had ook gehoord dat dat met het verwerken te maken had. Het trillen met de onderlip zie ik haar ook regelmatig doen. In de bak heeft Anna ook meer moeite dan buiten, daarom doe ik vooral met haar buiten oefenen.

Ik denk dat je het kauwen in de bak niet echt als 'doel' moet zien, maar meer als iets waaraan je kunt aflezen dat er iets gaande is in Apollo's hoofd. Dat kun je ook op andere dingen zien, zoals het5 stofzuigen/trillipje...

dankjewel voor de tips en complimentjes, denk dat ik er wel veel mee kan! ook dat kauwen natuurlijk geen doel opzich is. Ga ik eens lekker mee aan de slag als ik weer naar hem toe ga

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marions
    Ik hoorde vandaag wel van iemand (zomaar spontaan een parelier tegen gekomen buiten ) dat 'stofzuigen' ook een vorm van verwerken is. Dit doet hij nog wel eens, dus dat is leuk om te horen.
    Wat leuk om te horen, Andor doet dit ook regelmatig. Toen hij jong was, gooide hij graag de gevallen blaadjes in de lucht
    Ik heb dit nooit zo bekeken! Dank voor de info.
    Hier nog een, Blacky doet precies hetzelfde! Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar heb me er wel over verbaasd van het ziet er nogal vreemd uit, zo'n pony die met zijn neus over de grond rondloopt (of zelfs draaft). Leuk om te weten.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten