Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

  1. #1
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Over enkele maanden komt mijn 2 jarige dametje in de buurt te staan en gaat lekker zomers 24 uur met een groep pony's en paarden de wei op. In de winter krijgt ze een luxe inloopstal met enorme uitloop (paddock) waar ze met een leuke gemixte groep komt te staan.

    Nou ben ik van mening dat een 2 jarige vooral nog even lekker mag genieten van haar jeugd met paardenvriendjes, maar ik wil toch wel geregeld wat grondwerk (parelli) met haar gaan doen en veel gaan wandelen. Dit is ze ook al gewend en lijkt me ook voor de band erg goed.

    Nou kan ik me goed voorstellen dat bepaalde games een te grote belasting zijn voor een jong paard en heb ergens al gelezen niet teveel circling game wat me ook logisch lijkt. Maar kun je bijvoorbeeld in het begin wel een paar rondjes stap proberen als je weet dat je een paard hebt die rustig blijft en dus geen rondjes gaat spurten?

    Welke games zou je met een jong paard nog meer niet of heel weinig doen en welke juist wel?
    Als ik mijn logica gebruik denk ik aan niet teveel sideways en achterwaarts ook klopt dat?

    Sowieso denk ik aan hele korte sessies en dan 1 of 2 keer in de week en lekker afwisselen met een mooie wandeling.

    Ze heeft overigens wel al een maand training gehad bij Klaas Feuth dus ze is al heel kalm en loopt heel braaf mee als je gaat wandelen en kent al veel basis zoals wijken voor druk etc.

  2. #2
    Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    228

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Denk dat je best alle games (zeker die van level 1) kan doen met je paardje, 2 keer in de week moet kunnen.
    Even off-topic, welke stal ga je heen?, klinkt als die waar mijn haffie ook woont!

  3. #3
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Ik denk dat je in principe rustig aan kan beginnen met alle games, en dan idd de circling in stap doen en niet al te veel.
    Bij Fenna en mij was het ongeveer hetzelfde, ze kwam bij mij toen ze 2 was al kende ze toen nog helemaal niets. Begonnen met netjes mee lopen/draven/stoppen. Toen ze 2,5 was zijn we begonnen met freestyle en TTEAM, dus een beetje loswerken en veel online spelletjes tussen en over balkjes.
    Vooral TTEAM was Fenna's favoriet, dat we samen een weg tussen de balkjes zochten. Ze leerde daarbij heel goed meedenken.
    Ik dacht ook altijd dat achterwaarts heel moeilijk en belastend zou zijn voor zo'n jonge pony, maar Fenna deed dat heel graag. Eerst de oefening (tussen de balkjes) vooruit en daarna in z'n achteruit erdoorheen. Ze deed dat heel goed.
    Ik weet dat je Parelli gaat doen, maar misschien kan je ook een paar TTEAM oefeningen met balkjes doen. Daar leren ze heel goed van waar ze hun voeten neer moeten zetten.

    Verder zou ik gewoon kijken wat Sterre zelf aangeeft, ze laat het vast merken als je te snel gaat of iets te veel vraagt. Als je elkaars vertrouwen hebt, dan zie je dat zo
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  4. #4
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    [quote="allegro"]Denk dat je best alle games (zeker die van level 1) kan doen met je paardje, 2 keer in de week moet kunnen.
    Even off-topic, welke stal ga je heen?, k]

    Ik moet nog gaan kijken, maar weet eigenlijk wel zeker dat het daar word...hihihi. Stal 's Gravenweg - Vogelenzang


  5. #5
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Ik ga parelli doen, want dat vind ik een mooi stappenplan, maar ben ook zeker iemand die open staat voor andere dingen. Ik denk dat ik ee beetje van alles zal gaan doen met als basis parelli en gewoon zien wat lekker gaat. Ik ga dus zeker nog wat andere boeken aanschaffen zodat ik mijn eigen weg kan kiezen in de methodes. TTEAM ken ik zelfs niet eens, maar klinkt erg leuk als afwisseling. Ken wel TTouch bij honden en katten trouwens is het vergelijkbaar?
    Ik zal er eens meer info over gaan opzoeken

  6. #6
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    sideways misschien ook niet teveel? Ik weet het niet zeker hoor, maar het lijkt me redelijk belastend voor de beentjes.
    Ze is natuurlijk al 2 dat scheelt, jaarling zou ik nog praktisch niets mee doen

  7. #7
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Ja mijn gevoel zegt ook niet teveel sideways. Denk dat ik maar goed op mijn gevoel moet afgaan en goed kijken naar wat Sterre leuk vind
    Tegen de tijd datze bij mij is, is ze trouwens alweer 2 1/2 als het goed is.

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Je zou het natuurlijk altijd aan Eddy kunnen vragen... hoewel die vast gaat antwoorden dat je uberhaupt niet moet beginnen aan een jong paard, als je zelf nog geen Level 3 hebt he.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    TTEAM is het grondwerk (en ik geloof ook wat rijoefeningen) van Linda Tellington-Jones, Ttouch is de massage techniek. Bij TTEAM doe je leuke grondoefeningen, al moet je het wel allemaal op een bepaalde manier doen. Ik maakte er een beetje mijn eigen versie van.... Maar er zijn leuke boekjes over die je eens in zou kunnen kijken.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Je zou het natuurlijk altijd aan Eddy kunnen vragen... hoewel die vast gaat antwoorden dat je uberhaupt niet moet beginnen aan een jong paard, als je zelf nog geen Level 3 hebt he.
    Hehehe...idd, zo'n antwoord verwacht ik dan. Ben het overigens wel met hem eens ook hoor, maar ik wil nou eenmaal mijn hele leven al een jong paard als maatje voor het leven waarmee je de band kunt opbouwen.

    Ik heb dan ook wel een paardje uitgezocht met een heel bereidwillig karakter en die ook niet groen is op grondwerk gebied. Ze wordt dus niet zo groen als gras uit de wei geplukt straks en als we vastlopen ga ik zeker op cursus of neem ik les. Maar of ik dat bij Eddy ga doen betwijfel ik, want hoewel ik vind dat kennis zeker wat mag kosten (vind de level pakketten ook niet overdreven duur) staat het TE commerciele van Parelli me wel een beetje tegen.
    En ja Eddy heeft nou eenmaal nog een hoop investering terug te verdienen

    Maar goed we beginnen gewoon met de simpele dingen en bouwen het dan langzaam op. Alle tijd

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Hi! Ik denk ook dat je op zich gewoon kan beginnen in level 1, alleen met mate. Alle games kun je alleen de basis spelen, rustig aan, erg speels waarbij je niet al teveel eist. Ik zou het zien als een introductie, tot ze echt klaar is voor meer en je je games kan gaan uitbouwen.

  12. #12
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    ?? ik geloof dat ik wel eens gehoord heb (correct me if i'm wrong) dat Pat al zijn jonge paarden tot het grondwerk van L3 brengt en dan pas gaat rijden?? Maar volgens mij begint hij daar dus wel al heel vroeg mee....lijkt me niet dat hij wacht tot ze drie zijn onm de games dan pas te gaan uitbouwen.....
    Nou ja ik denk dat je vooral goed moet opletten dat de sessies kort en veel zijn.... Dat ze genoeg tijd krijgt tussendoor om alles te verwerken maar volgens mij kan geen een game echt een overbelasting zijn...ook de circling game bestaat uit minimaal 2 maximaal 4 rondjes in level 1. Lijkt me toch niet dat dat een overbelasting is als je dat 5 keer per sessie zou doen.....??
    En als je ziet wat voor extreme bewegingen ze zelf al maken in de wei met hun vriendjes.... Dat grondwerk is er niks bij! Alleen een feit blijft dat een been laten staan en dan een rondje draaien wel een belasting is voor de gewrichten als je dar heel vaak doet (porcupine)
    Succes hoor en het gaat je zeker lukken!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  13. #13

    Re: Welke games beter niet op jonge leeftijd?

    Disengagen!

    May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •