Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: plakkerig zweet, heel irritant!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

plakkerig zweet, heel irritant!

Fenna zweet snel, ze is in de winter veel beter in haar element dan in de zomer maar welk seizoen het ook is, zweten doet ze goed.
    Op zich niets mis mee, mits het de dag erna maar weg zou zijn. Helaas is dat niet het geval, het is dan wel droog, maar plakt erg en zeker met een wintervacht is dat heel vervelend. Het irriteert Fenna mateloos als ik het uit wil borstelen, logisch ook, maar het moet wel weg.

Als ze echt zweet na een rit of fietstochtje dan heeft ze meestal ook wit schuim op haar boeg en tussen haar achterbenen en ik denk dat dat het plakkerig maakt. Het is echt niet dat ik haar afmat ofzo, ze is van zichzelf niet overaktief en zeker een fietstochtje is niet super belastend maar toch zweet ze dan.

In de zomer kan het zweet afgespoeld worden, dat scheelt erg veel, maar in de winter, wat dan? Rustiger rijden of fietsen is niet echt een optie, ze word snel dik dus het beetje beweging dat ze krijgt is wel nodig. Meer conditie opbouwen zou iets kunnen helpen, maar ook toen ze dat wel had en echt slank was zweette ze erg.

Van zichzelf heeft ze een beetje een vettige vacht, vooral in de zomer, in de winter is dat niet voelbaar door de wintervacht, misschien dat het ermee te maken heeft.

Iemand die dit herkent of een idee heeft? Het is wel niet een onoverkomelijk probleem, maar ik wil Fen graag helpen want het irriteert haar zo.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Re:plakkerig zweet, heel irritant!

MIsschien is van een race streep scheren ? enige nadeel is dat ze in deze periode al flink met de zomervacht bezig zijn.
    Of je moet dit al eerder doen. ik herken dit wel.

Maar als ze een betere conditie heeft word het zweten dan ook minder ?
    Dit is bij nicky wel het geval, ze heeft nog wel wintervacht en haar conditie is nu best goed. En zweet nog wel maar wel veel minder.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Je kunt ook in de winter het zweet afspoelen met een spons bijv.
    ze is toch ook nat van zweet?

Daarna goed drogen met met een handdoek!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Als we volgend jaar nog wat actiever zijn dan nu dan overweeg ik wel een racestreep ja, maar voor nu is het geen optie en in de zomer ook niet want dan is haar vacht al zo kort, haha. Zweet op zich vind ik niet zo'n probleem daar lijtk Fen zelf ook geen last van te hebben, maar dat het zo plakkerig is wel.

Sponzen kan wel, maar tegen de tijd dat we bij huis komen is ze niet meer doornat en dat word ze van sponzen wel, Fen staat 24/7 buiten dus met natmaken moet ik wel voorzichtig zijn.

Ik hoop ook dat ik aan de oorzaak iets kan doen, waar komt bijvoorbeeld dat schuimen van tijdens het zweten? Iemand die dat weet?

Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Dat is vuil!
    Ik had dat vroeger altijd onder de sjabrakken als ze vies waren!
    Veel zweet en vuil gaat schuimen!

Het is best logisch ze loopt altijd buiten dus dat kun je niet voorkomen want te veel poetsen is ook niet goed

Dat plakken kun je dus niet voorkomen maar wel "behandelen" door direct na het zweten te wassen dmv een spons of iets dergelijks.
    Daarna kun je evt een zweetdeken gebruiken!
    En opzich is nat niet erg, zolang haar huid maar droog is, dat kun je voelen met je vinger toppen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou er eens een homeopaat naar vragen.
    Heel erg vaag in mijn achterhoofd gaat me een belletje rinkelen dat ik daar in de les homeopathie ooit eens wat over gehoord heb. Maar helaas houdt mijn informatie daar dan ook wel mee op voor nu...

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Bij een betere conditie gaan ze vaak juist meer zweten. Omdat ze zweetproductie dan beter op gang is. Vitesse is als ze op conditie is binnen 5min zeiknat. Nagevraagd bij de DA en dit blijkt normaal en zelfs erg goed te zijn.

Zweetmes is de oplossing Zo een met van die kleine ijzeren puntjes.. Na het rijden even met het zweetmes erover en volgende dag een bijna schoonpaard

Aangepast: foto toegevoegd

Zo een!

Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hmmm, dus in dat geval moet ik haar juist nog natter rijden en dan met een zweetmes droog maken... Nu is ze bij thuiskomst al wat opgedroogd en is er te weinig nat voor een zweetmes.

Het kan best vuil zijn hoor, ze heeft een heel korte en dichte wintervacht, vuil krijg je er niet uitgeborsteld al zou ik het willen. En borstelen doe ik sowieso idd niet te veel, alleen als het nodig is voor we iets gaan doen of als er dus opgedroogd zweet in haar vacht zit.

Maar een vettige vacht lijkt me niet enkel vuil, ik denk dat er zoals Marja al zegt ook iets van binnenuit speelt. Al zou het in de zomer ook van zweet kunnen komen bedenk ik mij, ze kan niet zo goed tegen de warmte en zweet al snel met mooi weer...
    Gelukkig heeft ze het ook nog nooit koud gehad, dat is dan weer de andere kant.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik doelde ook niet op het vettig maar op het schuim

Schuim is vaak een combi van vuil en zweet

Succes ermee iniedergeval

Bladwijzers

Forum Rechten