Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 91

Topic: Academische rijkunst

  1. #46
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Academische rijkunst

    Verzameling zonder teugelcontact is in mijn ogen wel degelijk mogelijk wanneer de been/zit/energie hulpen uit de klassieke dressuur verfijnt worden. Als je paard ver genoeg is in zijn opleiding heb je die "meter" in je handen niet meer nodig..Ik streef er op dat moment naar dat het paard zelf zorg draagt voor zijn houding en gebruik van zijn lichaam in de oefeningen en dat kan dn ook prima zonder aanleuning of aanwijzing in zijn mond.
    Werken op de grond is voor de ontwikkeling van je paard op dressuurgebied ook wel degelijk nuttig, maar dan niet in de vorm van lange tijd in stap naast je paard lopen. @liberty en online werken en spelen met verzameling, zelfhouding, zijgangen en expressie doet veel voor je training onder het zadel.
    Verder ben ik het ermee eens dat de klassieke werkwijze completer is en ik ga hier zelf ook voor een groot deel vanuit, maar ik vind soms dat er teveel overdreven wordt in het voorwaarts. Er zijn wel degelijk momenten dat balans voor kan gaan. NH heeft erg veel toegevoegd en ik denk dat een combinatie van NH en klassiek inderdaad ideaal is.

  2. #47

    Re:Academische rijkunst

    Verzameling zonder contact kan pas als het paard zichzelf goed kan dragen en een zelfhouding ontwikkeld heeft. Dit heeft een lange tijd nodig vandaar dat ik mijn paard niet dressuurmatig zonder bit kan trainen, omdat mijn paard die kracht en zelfhouding nog niet heeft.

  3. #48
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Academische rijkunst

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xmarliez
    Verzameling zonder contact kan pas als het paard zichzelf goed kan dragen en een zelfhouding ontwikkeld heeft. Dit heeft een lange tijd nodig vandaar dat ik mijn paard niet dressuurmatig zonder bit kan trainen, omdat mijn paard die kracht en zelfhouding nog niet heeft.
    Het kwam over alsof dit nooit mogelijk was, vandaar. Maar dan zijn we het wel redelijk met elkaar eens. Ik denk dat het bitloos wel kan, maar met bit werkt veel fijner.

  4. #49
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:Academische rijkunst

    AR heeft mij een paard gebracht wat een stuk leniger is dan toen ik nog alleen Parelli deed.
    Heel hard gaat het echter niet met zijn ontwikkeling maar dat heeft meer te maken met hoe vaak er begeleiding is. Sinds kort ben ik weer wat intensiever begonnen met lessen van een instructrice die samenwerkt met Florien de Graaf en ga ik ook weer lessen volgen van Florien. Ik vind nu in die lessen ook veel meer het tempo omhoog terug en vermindering van stelling in de hals.
    Voor mij is het enkel een leuk iets om mee bezig te zijn en ik ben niet zo gefocused op perfecte lichaamsopbouw van Sjo. Hij kan inmiddels wel draven met zweefmoment dus dat zijn wat dingen die AR mij gebracht hebben.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  5. #50

    Re:Academische rijkunst

    Mijn eerste instructeur is van de duitse klassieke rijkunst, hij lest en werkt samen met richard heinrich. Hij heeft mij vooral geholpen met het omscholen van jong renpaard naar rijpaard en in het begin deden we dat vooral met dubbele longe. Daar heb ik veel van geleerd. Alleen met rijden werkte de samenwerking niet. Mijn onzekerheid en zijn manier van lesgeven met rijden botste. Daarna ben ik overgestapt op een leesgeefjuf in AR. In het begin alleen aan de hand gewerkt. En dat werkte erg goed, mijn paard werd er soepeler van en kreeg betere bespiering op de juiste plekken. De werken-aan de-hand-lessen waren eigelijk alleen een voorbode voor het rijden. Zodat ik snapte, waar en wanneer ik hulpen moet geven en waar paard zijn benen moet neerzetten. Ik gebruik het nu alleen als ik eens geen zin heb om te rijden en toch 'iets' wil doen. Ik merk dat mijn paard van het handwerken wel 'losser' wordt.

    Ik weet niet of mijn lesgeefjuf echt in AR lesgeeft, want zelf lest zij nu weer bij Noor Tanger. Veel dingen die marlies beschijft herken ik nml niet in mijn lessen, zoals met veel stelling rijden, scheef op je paard zitten of op de voorhand lopen of de traagheid.

    Ik les niet om 'ver' te komen in dressuur, maar om mijn paard zo lang mogelijk goed te houden. Ik heb ook niet echt bewust gekozen voor AR. Via een vrindin werd ik op deze juf geattendeert en zij bevalt erg goed. Ze legt alles duidelijk, langzaam en als het nodig is wel 10x uit. Geeft complimenten als het goed gaat en zegt het op een fijne manier als ik het ook niet goed doe. En deze manier van lesgeven werkt perfect voor mij en voor mijn paard ook, hij heeft altijd plezier in de les.

  6. #51
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Academische rijkunst

    Waarom zou zijgangen met het hoofd/ hals laag niet goed zijn? Ik zie het bezwaar niet. Ik denk het belangrijkste is dat de rug los is en de beweging door het lichaam loopt. Als je later met meer oprichting werkt en verzameling, dan werken de zijgangen denk ik anders. Meer als een soort kracht training. Ik ben er nog niet zo geschoold in. Dus kan ik het mis hebben. De discussie waarom AR slecht is, kan ik zo niet volgen. Want waarom is het slecht. Dat is mij niet duidelijk.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  7. #52

    Re:Academische rijkunst

    De quote, gehaald uit het topic wat ik gestart heb op bokt geeft heel netjes en goed mijn gedachten weer.
    Het is jammer dat een Bent Branderup de geschiedenis vervalst, hij immiteert maar heeft nooit een opleiding bij van Neindorff genoten.
    Deze man kan zich goed verkopen en verdient geld met de onwetendheid van de meeste vrijetijd´s ruiters ten koste van de paarden.
    AR is een aftreksel en laat de mensen denken dat zij met iets bezig zijn wat goed is.
    Denk dat de tijd waarin wij leven er enorm aan meewerkt dat zovele van die richtingen onstaan.
    Er zijn duizende mensen die op een paard zitten, er zijn er maar weinig die zich willen inspannen zowel lichaamelijk als geestelijk om goed te leren rijden, dan is de weg naar AR voor programmeerd omdat kunstjes leren nu eenmaal makkelijker is, en de indruk geeft dat men wat kan.
    Bovendien de Klassieke Rijkunst is anders opgebouwd, daar is de weg het doel (Konfuzius) en niet alleen de uitvoering die komt vanzelf wanneer de weg er na toe goed bewandeld is.
    Helaas is de zg moderne mens alleen maar op uiterlijk vertoon uit, het moet er allemaal "mooi" uitzien, en bij de Klassieke Dressuur gaat het juist om het technisch zo zuiver mogelijk.
    En men moet ook niet vergeten dat men tegenwoordig meer quantiteit heeft dan qualiteit, voorheen konden alleen bepaalde mensen paarden rijden tegenwoordig is het de brede massa.
    Die dan ook weleens wat trucjes willen doen met hun paarden, vergetende dat het jaren duurt en dat het werken is aan jezelf.
    Daarom gaat de paarden vaktaal ook grotendeels verloren waardoor men nog meer Black Magic krijgt.
    Gun iedereen dat hij paard mag en kan rijden, maar bij rijden dat heb ik altijd geleerd komt meer kijken dan alleen maar erop zitten.

  8. #53
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Academische rijkunst

    Jammer dat je nu weer zo'n negatieve post erdoorheen gooit. Dit slaat deuren dicht en nodigt niet uit tot discussie.

  9. #54

    Re:Academische rijkunst

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yulia
    Waarom zou zijgangen met het hoofd/ hals laag niet goed zijn? Ik zie het bezwaar niet. Ik denk het belangrijkste is dat de rug los is en de beweging door het lichaam loopt. Als je later met meer oprichting werkt en verzameling, dan werken de zijgangen denk ik anders. Meer als een soort kracht training. Ik ben er nog niet zo geschoold in. Dus kan ik het mis hebben. De discussie waarom AR slecht is, kan ik zo niet volgen. Want waarom is het slecht. Dat is mij niet duidelijk.
    Omdat een paard met een lage hoofd/halshouding nooit goed zal kunnen dragen. De zijgangen stimuleren het gebruik van de achterhand en zetten het aan tot dragen. Een paard wat zichzelf moet dragen zal nooit lang en laag kunnen lopen omdat er zoals ik eerder al zei ruimte voor nodig is en heel veel kracht. Die ruimte moet hij aan de voorkant ook krijgen, het paard lift zijn hele frame aan de voorkant zo dat hij het op de 'achterhand kan zetten' als het ware. Door een compact geheel te vormen is het makkelijker voor het paard zijn lichaam in de juiste positie te zetten, daarom 'rijden we ons paard bij elkaar' om te zorgen dat de spieren kort en sterk worden en aan gaan zetten tot dragen. Ieder aspect in het lichaam heeft zijn eigen functie en dat moeten wij stimuleren. Lang en laag doet in principe niets meer dan de lange rugspier rekken, de achterhand wordt daarbij vergeten. Je kan je paard wel in horizontaal evenwicht laten lopen, daarbij wordt deze spier ook meegenomen én de achterhand. Doordat het paard zakt van achter en als het ware omhoog komt aan voor blijft de lengte in principe hetzelfde. Hoeverder je komt hoe meer je het lichaam gaat verkorten (compacter gaat maken) en hoe meer kracht je paard zal krijgen.
    Een lage hoofdhalshouding is trouwens niet hetzelfde als losheid en lichtheid in het lichaam. Een opgericht paard kan net zo los en licht zijn, vaak nog losser en lichter zelfs. Ik heb het trouwens niet over een opgerichte houding in de basis maar over een horizontale houding. Een paard wat niet achter de loodlijn kruipt en horizitaal zijn evenwicht zoekt.
    Hier even een simpelen tekening, ik wil niet het bovenste plaatje, in de basis wil ik het middelste plaatje en mijn doel is het onderste plaatje (dit is echt heel globaal genomen hoor).


  10. #55

    Re:Academische rijkunst

    Antheman, ik vind deze post niet negatief. Het verwoord mijn gedachtes en daarvoor heb ik dit topic geoepend. Gedachtes met elkaar delen. Als je daar niet graag aan deelneemt is dat prima. Er zijn geen verplichtingen.

  11. #56

    Re:Academische rijkunst

    hoi marlies

    Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken, maar in mijn AR-les begonnen we zoals jouw plaatje 1, zo hebben we het aangeleerd, paard en ik, zijn nu een stap verder en we zijn nu in plaatje 2 bezig en zo af en toe 'snoepen' nu ook aan plaatje 3.

    het is toch niet zo dat AR per perse in plaatje 1 blijft hangen... het is toch een weg die je aflegt.

  12. #57

    Re:Academische rijkunst

    Plaatje een ben ik destijds ook mee begonnen. Dat heeft er toen voor gezorgd dat mijn paard het allemaal wel prima vond, lekker vwnw en niets gebruiken. Nee ze vond het wel wat. Maar in die houding zijgangen gaan rijden is in mijn ogen de tegengestelde richting. De zijgangen hebben zo totaal geen effect en de zijgangen zijn zo het doel en dat is niet wat ik wil. In de post hierboven met de quote erin staat ook dat kunstjes heel makkelijk uit te voeren zijn, maar de echte weg om een oefening juist uit te voeren een stuk moeilijker is. Daarom zet ik de AR onder kunstjes uitvoeren.
    Plaatje 2 zul je in de beginfase alleen nog maar kunnen krijgen met correcte aanleuning. Omdat er in de AR niet veel met aanleuning gewerkt wordt (of via de kaptoom of via de kadare wat dus eigenlijk beide geen aanleuning is) kun je paard ook nooit zijn horizontale evenwicht vinden en deze positie aannemen in alle oefeningen en gangen.
    In mijn vorige posts had ik volgens mij al geschreven 'door deze oefenigen te doen lijkt het al heel wat maar als je verder gaat kijken is het in principe nog niets omdat de basis elementen weggelaten worden. Zonder het skala kun je een paard niet correct trainen'. Plaatje 3 ontwikkeld het paard zelf, door de kracht die hij opbouwd en door het telkens verkorten (compakter maken) van het frame ontstaat er een dragende zelfhouding die het paard zélf ontwikkeld en ook zelf uitvoert. Dus niet door het hoofd te liften maar door het paard correct te trainen en door de kracht die hij opbouwd. Dan wordt dit een fijne en vanzelfsprekende houding voor het paard.

  13. #58

    Re:Academische rijkunst

    sorry maar misschien begrijp ik je verkeerd, zoals ik begrijp uit jouw post, lijkt het net of plaatje 1 het DOEL is van AR.



  14. #59

    Re:Academische rijkunst

    Nee dat zeg ik niet. Dit is het beginstadium van de AR en dit plaatje heeft niets met correct paardentrainen te maken. Hun doel is het laatste plaatje alleen de weg er naar toe spreekt mij niet helemaal aan en is in mijn ogen niet correct en dat komt mede door de basis houding.

  15. #60

    Re:Academische rijkunst

    aha,jij gaat er vanuit dat er maar 1 weg is naar Rome

Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •