Oorspronkelijk Geplaatst door
Margot van lare
Ik as altijd een boscrosser. Heb nooit echt op een manege gereden ook. Ja een paar maanden. Ik had het geluk dat mijn tweelingzusje en ik omdat we tweeling waren al voor we ooit op d manege geredenhadden gevraagd werden op een span welshjes te gaan rijden. Een succes, 2 kleine meisjes en 2 4 jarige net ingereden drukteschoppertjes. Eignlijk ging dat nog best wel goed. Een jaar of 2 later kwam Bully op mijn pad die ik gekocht heb en bij een boer in de buurt neergezet heb. Grotendeels zelfstandig geregeld met mijn al 12 jaar. :P
Jaren hebben we heerlijk buiten gereden, dat ging best redelijk vond ik TOEN. In de bak ging niet, dat betekende vliegles.

Per definitie. Wandelen ging ook niet, dat betekende een losgetrokken paard dat zelfstandig verder op pad ging. Rijden ging redelijk, al nam ik voor lief dat hij iedere dag wel een stuk ging rennen en bokken. Ik had er maar een goed bit in zitten

, een rem was er sowieso niet als hij naar huis wilde en het genoeg vond. Eigenlijk vond ik paarden heel leuk, rijden heel leuk, alleen vooral niet met mijn eigen paard. Ik vond hem eng en onvoorspelbaar. Ondanks dat ben ik toch lang blijven rijden. Ik zag alleen ook wel in dat ik hem nooit weg zou doen, ik hield van hem en dat zou niet eerlijk zijn, met dit paard konden anderen ook niet omgaan. Later werd hij ziek, werd ik nog minder consequent en kon ik geen land meet met Bully bezeilen. Grazen buiten ging niet, meneer wilde dan niet terug mee naar huis en bleef stokstijf staan. Hij wilde eten. Ik moest dan moeders bellen om te vragen of ze emmers water wilde komen brengen. Dat was het enige waar hij op reageerde. Verder had ik er een zweep op kunnen breken toen. Als ik er nu aan terug denk snap ik nog steeds niet hoe het ooit zover heeft kunnen komen.
In ieder geval was het toen tijd voor verandering. Gelukkig bekapte Petra Bully en heeft zij ons helemaal enthousiast gemaakt voor Parelli. Een jaar nadat we gestart waren, veel cursussen verder en een jaar later reden we buiten met neckrope. Dat was toen zo mijn droom. Ik ben heel blij dat ik in aanraking met Parelli ben gekomen. Hoe hard de lessen in het begin zijn geweest en hoe moeilijk het ook was met Bully, hij heeft me zoveel geleerd, vooral over consequent zijn en hoe vervelend Bully mij vond omdat ik dat niet was. En door het grote verschil met Bully zou ik nu nooit meer anders willen. Ineens na jarenlang niks kunnen hadden we weer lol en was ik voor het eerst ook op dit paard niet meer bang.
Door alles van vroeger waardeer ik Aliso nu denk ik ook nog eens zoveel meer dan ik anders ooit gedaan zou hebben.
Bladwijzers