Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: SCHRIKTRAINING : paard is wel extreem bang...

SCHRIKTRAINING : paard is wel extreem bang...

SORRY ALS DIT ONDERWERP VERKEERD GEPLAATST IS OFZO!

Oke, misschien een stomme en nutteloze vraag, maar goed:

Mijn paard, Hitchcock (ook lekkere bijpassende naam ) Is echt EXTREEM bang voor dingen. Het is al in 2 jaar veel minder geworden, en hij is ook echt verkeersmak buiten, maar alles wat in de bak anders is dan een andere keer, is eng. En dan ook echt ENG. Ik heb het al zo vaak geprobeerd op zoveel manieren, maar alles blijft gewoon eng. Soms is het een dag helemaal niet zo, maar op andere dagen is hij de bak gewoon niet door te krijgen. Dingen als 'afstraffen' wil ik niet, dan 'sluit hij zich in zichzelf op'. Hij is echt onzeker.

Goed, als jullie tips voor me hebben of hetzelfde hebben, !
    Ik heb al schriktraining gedaan een aantal keer, maar elke keer was het gewoon nogsteeds eng. Ik heb namelijk ook meegemaakt bij een schriktraining die op stal werd georganiseerd, dat er een rookgordijn was. 3 maanden heeft hij daarna nog gehad dat hij niet in die hoek wilde komen als iemand daarbuiten (uitgang) stond te roken.
    Ook doe ik clickertraining met hem, maar het helpt gewoon niet, en ik ga hem echt niet dwingen, want dan doet hij NIETS meer.

HELP!
    :¨·.·¨:
    `·. Vertigo
    Living our Dream <3

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Re:SCHRIKTRAINING : paard is wel extreem bang...

Schriktraining heeft niet als doel om je paard zoveel mogelijk te laten schrikken Sterker nog, voor een bang paard is schriktraining erg ongeschikt.

Voorwaarde nummer 1 is dat je een goede basis communicatie met je paard hebt opgebouwd op de grond. Je kan hem van een afstand naar achter sturen, naar opzij en naar voren halen.
    Wat je eigenlijk wilt bereiken met schriktraining, is dat je die communicatie tussen je paard en jou gaat versterken. Je geeft je paard elke keer een kleine uitdaging, hij moet licht onzeker worden, je wilt geen paniek. Jij moet op dat moment de vaardigheden hebben om hem over die angst heen te helpen. Elke keer als dat lukt, zal je paard meer vertrouwen in jou krijgen. Als je paard teveel in paniek raakt en niet bij jou vertrouwen en rust vind, dan zal hij juist banger en banger worden.

Ik zou dit als ik jou was onder begeleiding van een (parelli) instructeur doen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Jaaa idd, maar het was om te proberen..

Dat lukt allemaal, en dat vond ik zelf ook echt nodig ja!
    Het is dus idd juist het probleem dat hij voor alles al in paniek raakt, GELIJK al. Hitch wordt niet eerst nog wat zenuwachtig (of ik zie het verkeerd ) hij raakt METEEN in paniek, draait om, komt omhoog, ect,ect!

Ik was al van plan om misschien les te nemen ja..!

Bedankt!
    `·. Vertigo
    Living our Dream <3

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Het kan zijn dat hij inderdaad meteen in paniek raakt, maar vaak is het zo dat je de eerste signalen gewoon mist. Is helemaal niet erg, maar ik denk dat een goede les je daar gelijk een stuk verder mee kan helpen. Iemand die je kan vertellen wat al die kleine signalen dan zijn en wat voor strategieën je dan kan toepassen om het paard rustig te krijgen.
    Met een paard in paniek moet je soms redelijk doortastend te werk gaan, het is wel fijn als je dan wat hulp ernaast hebt staan.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Ja, dat zal het dan wel zijn ja..!
    Heel erg bedankt voor je advies!!
    `·. Vertigo
    Living our Dream <3

*nieuw* cavaletie's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    28

je kan proberen een iets heel kleins bijv een strikje aan de bakrand te knopen en daar gewoon is aan de hand langs te lopen als hij het dan eng vind laat je hem gewoon zn gang gaan tot hij weer rustig is en je het nog een s kan proberen of wacht tot hij zelf nieuwschririg word als hij hier aan gewend is kan je het mischien ergens anders hangen tot hij het super normaal vind en je ook grotere dingen kunt gebruiken
    ik hoop dat u hier iets aan heeft

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Voor mij klinkt dat als een RB-I pard: heel braaf en (bijna te) rustig, en dan explodeert hij. Dit soort paard leert niet echt van schriktraining. Je krijgt ze met wat druk wel langs iets eng, maar ze leren er niet van dat het toch niet eng is.
    Wat ik hiermee zou doen is 'approach-retreat'. Als je voelt dat hij van een bepaald stuk in de bak bang is,dus dat hij onder je opspant of vertraagt, daar van weg rijden. Bij RB paarden is herhaling en voltes rijden geruststellend.
    Uiteindelijk heeft dit toch met vertrouwen te maken en dat kan je maar langzaam opbouwen. Pas als er een goed basisvertouwen is kan je het je permitteren om net over de grens te gaan, maar dat zou ik in dit stadium zeker nog niet doen.

@ Etousha
    Super bedankt, hier heb ik echt wat aan!
    ik rijd al aardig wat voltes met hem tijdens het rijden voor het rechtrichten ect, en idd, DAN is hij erg rustig en meewerkend! eigenlijk nog nooit zo bij nagedacht...

dat vertrouwen opbouwen komt idd langzaam, erg langzaam. Maar we zijn al echt veel verder gekomen!
    Nouja, iig, super bedankt!!
    `·. Vertigo
    Living our Dream <3

Bladwijzers

Forum Rechten