Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Grondwerk, wat te doen als dit gebeurd? en nog wat vragen

Grondwerk, wat te doen als dit gebeurd? en nog wat vragen

Hallo!

Ik doe al een flinke tijd aan grondwerk enzo met mijn paard. De simpele dingetjes. En het gaat eigenlijk best goed. We kunnen al samen lopen, dat hij me volgt zeg maar, en stoppen, en nu ook achterwaarts en rondjes draaien enzo. En eerst ging draven eigenlijk ook altijd wel goed, maar de laatste paar keer ging alles goed, tot dat ik wilde draven. Als ik dan begin te "draven" dan volgt hij me niet meer, draait om en loopt/rent naar de uitgang van de bak. Tot voor kort deed ik hem altijd wegsturen als hij niet luisterde, maar dit heeft geen impact meer op hem en ik wil het niet meer. Wat moet ik doen als hij dus iets niet doet? moet ik dan rustig naar hem toelopen en het steeds maar weer opnieuw proberen?

mijn ma wil ook niet meer dat ik hem wegstuur, want hij rent dan keihard door onze nieuwe bak, maakt allemaal kuilen en sprong vandaag zelfs half door het hek heen! had echt een rotdag.. maargoed..

ook heb ik nog een ander vraagje: als ik aan het oefenen ben is hij heel vaak met zijn hoofd aan het "ja-knikken" en dan echt heel hard.. op en neer en op en neer.. wat betekent dit? is er iets mis ofzo?

ook heb ik een vraagje over Natuurlijk Bekappen: kan je dan nog wel met regenachtig en vochtig weer, en een zachte natte grond, wedstrijden op gras rijden? glijd hij dan niet uit? zo nee, waardoor komt dat dan dattie dan niet uitglijdt?

alvast bedankt...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Grondwerk, wat te doen als dit gebeurd? en nog wat vrage

Heb je hem aan een touw wanneer je deze oefeningen doet?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoi Jetje, welkom op dit forum!
    Als je paard van je wegrent, dan betekent dat dat hij liever iets anders doet dan bij jou zijn. Je kunt dan 2 dingen doen: of het van jou weglopen onaangenaam maken (door hem hard te laten lopen bijvoorbeeld), of zorgen dat het bij jou aangenamer wordt. Hem wegjagen wil je niet meer doen zeg je, nou dan blijft er nog 1 optie over. Loopt hij nog wel met je mee als je met hem stapt? Aai hem dan terwijl je loopt, doe wat simpele wendingen, stoppen en weer aanstappen, in elk geval: dingen die wel goed gaan, en aai hem waar mogelijk. Sta ook regelmatig stil en vraag niets van je paard, maar aai hem.

Dat ja-knikken is een uitnodiging van hem om met jou te spelen! Er is dus niks mis. Door zo'n ja-knik beweging te maken, nodigen paarden elkaar ook uit om te spelen.

Je vraag over natuurlijk bekappen is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Als je paard goed natuurlijk is bekapt, hebben zijn hoeven wel meer grip op natte en glibberige ondergrond dan wanneer hij niet natuurlijk bekapt zou zijn. Maar of je voldoende grip hebt om echt te dressuren, dat durf ik niet te zeggen...

@ calippo, nee ik heb hem los ben met stap enzo begonnen aan een touw, maar nu het zo goed ging doe ik het los. Hij is dus vrij om weg te lopen.

@Marja, ik heb je gePB't

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Jetje, ik reageer even hier op je pb, ik denk dat het misschien wel voor meer mensen een leuke topic is.

Ik schreef dat je paard het niet leuk vindt om bij je te zijn in draf, maar dat is misschien wat kort door de bocht; het is ook een beetje uittesten: wat doe jij als ik de andere kant op ga?
    De vraag van Callippo is ook zo gek nog niet: heb je hem aan een touw als je dit doet? Als je gaat draven terwijl hij aan het touw loopt, komt hij dan wel goed met je mee? Zo niet, lees dan eens wat over de mama-papa techniek die elders op deze site vermeld staat. Je paard zal eerst aan een touw met je mee moeten draven voor je het los kunt proberen.

Oeps mijn tijd is op, ik zie dat ik dringend moet gaan koken als ik zometeen nog naar de paarden wil!

Later meer!

@ marja, ik heb net de mama-papa techniek doorgelezen en ga die zeker toepassen. Eigenlijk ben ik een beetje dom geweest, want toen het aan de hand allemaal goed ging, met ik meteen los met hem gaan werken. Gaat allemaal goed, behalve dus de draf. Zal hem voortaan weer netjes aan het touw nemen O

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Heel slim van je, om hem weer aan een touw te nemen

Je paardje heeft nu een keer ontdekt dat hij makkelijk kan ontsnappen en dat daar niet echt gevolgen aan verbonden zijn. Hij is nu dus slimmer dan jij... Door eerst weer te gaan oefenen aan een (doorhangend!) touw, kun je meer respect opbouwen en het later weer proberen los te oefenen.

effe een vraagje he, ik wil het namelijk als ik de volgende keer weer ga oefenen meteen goed doen. Dat touw, hoelang moet dat zijn? ik heb nog geen leadrope maar wil er wel eentje gaan kopen. We krijgen binnenkort ook een paddock hier, die is wat kleiner en waarschijnlijk beter geschikt om te oefenen. Nu oefen ik gewoon in een 20x40 buitenbak namenlijk.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Meeloop oefeningen kun je al doen met een touw van ruim 1,5 meter lang, maar alleen meeloop oefeningen worden algauw saai voor je paard.

Als basis-set raad ik je een touwhalster aan, plus een leadrope van zeker 3,5 meter. Het uiteinde van de leadrope kun je dan bij de mama-papa techniek gebruiken. Een touwhalster is geschikter om te gebruiken dan een stalhalster, omdat je hiermee o.a. de hulpen duidelijker kunt geven.

oke dan, nou een touwhalster heb ik al nu nog een leadrope bestellen van 3,5 meter en zo'n cs heb ikniet, maar kan voorlopig een zweepje van 1,20 m ermee door?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Het licht een beetje aan je paard of je ook veilig zonder stick kunt beginnen. Reageert je paard vriendelijk op de porcupine game, dan heb je niet perse de stick nodig, maar bij verdere oefeningen is hij toch wel erg handig.
    Een zweepje is helaas niet echt een goede vervanging van de stick, omdat een zweep zwiept en je er niet mee kan duwen. Het lijkt dus niet goed genoeg op een verlenging van je arm. Bij gebrek aan stick, kun je nog beter een bamboe stok oid gebruiken.

oke, dankje! ik zal kijken, maar die cs is zo duur en dat kan ik niet betalen :$ dus ik ga wel een bamboe achtig iets zoeken maar wat is een porcupine ?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

De stick heb je nodig wanneer je Parelli gaat doen. Zonder het pakket, kun je daar niet echt mee starten, dus heb je die CS ook niet nodig.

een porcupine is een stekelvarken

ja haha, dat snap ik maar the porcupine game? wat doe je dan enzo?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dat staat in de Parelli pakketten.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste