Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: Feedback op houding/lichaamstaal: nieuw piaffe-filmpje

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Re:Feedback op houding/lichaamstaal gevraagd

Ik heb geen tips voor je, maar vind het wel een heel mooi filmpje! Superknap, zeg!
    En ik heb je boek, ik vind het een heel leuk en duidelijk boek Heb er nog geen kunstjes uit geprobeerd, maar dat komt nog wel!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Wat is er nog vreselijk veel te leren! Prachtig om te zien en ongetwijfeld machtig om te doen!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Welk boek? Bedoel je dat nieuwe boek van Hempfling?
    Als je een boek hierover weet, dan wil ik dat zeker lezen!

Ik heb geen les hierin gehad, maar heb wel veel gelezen over NH en vooral over traditionele klassieke dressuur, en probeer dat laatste dan zonder hulpmiddelen te doen. Wat daarbij enorm helpt is dat er op het Art of Natural Dressage forum ook mensen met soortgelijke dingen bezig zijn. Daardoor kunnen we ervaringen vergelijken, want anders is het wel eens erg eenzaam puzzelen met dressuur in vrijheid - vooral als je al niet zeker weet of het kan, laat staan hoe het kan. En verder doe ik vooral maar wat en kijk dan wat er gebeurt. Best vermoeiend af en toe. Dus als je dus een boek daarover weet, hoor ik het graag.

Intussen weet ik ook nog steeds niet of hier ooit wel een echte piaffe uit gaat komen (zou best kunnen van niet ), maar het leek me wel fair om ook die beginfase online te zetten. Dan zien we wel waar het schip strandt, en intussen kan ik weer verder met de feedback die ik daarop krijg. Dus alle input is ook meer dan welkom!
    Ik dacht dat je het via het boek geleerd had die in je profiel stond (vrijheidsdressuur).
    Dit is m'n allergrootste droom om te kunnen met m'n paardjes! Thx voor het advies van dat forum!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Mijn profiel bleek inderdaad een beetje bejaard... Maar goed, die is nu weer up to date!
    Het vrijheidsdressuur boek ging puur over vrijheidsdressuur, eigenlijk is dressuur in vrijheid in mijn hoofd pas echt daarna ontstaan. Natuurlijk zwijmelde ik al jaren bij de boeken/videos van Hempfling, maar echt die verzameling in vrijheid, dat leek me niet voor normale stervelingen weggelegd. Toen kwam ik bij Nevzorov terecht omdat die een methode scheen te hebben, ging daar weer weg omdat hij geen methode bleek te hebben en ben uiteindelijk maar zelf gaan experimenteren met een groepje anderen, gewoon maar wat doen en kijken wat werkt. Dus daar hebben Blacky, Sjors en Speedy ook net zoveel invloed op gehad als ikzelf!

Maar goed, ik heb vandaag de tips van dit topic meegesleurd naar Speedy, en heb het resultaat ondanks het zeer donkere regenachtige beeld toch maar op indernet gezet:

Helemaal aan het eind vroeg ik om passage/zweefdraf en herinnerde me ineens de tip om verder naar achteren te lopen en het bovenlichaam naar achteren te bewegen. Wow, reactie! :lol: Ik denk dat ik het bij Speedy als Pietje Precies voortaan toch wat subtieler moet brengen.

Ook heb ik voor het eerst toch maar eens de piaffe gesandwiched: stap-piaffe-stap en dan pas belonen. Ik was er wel tevreden over. Het echt verzamelde en bijna op de plek blijven is weg, maar in ruil daarvoor kwam er een mooie diagonale stap, die we ook nog eens meer dan 3 passen vol konden houden. Alle pogingen die we gedaan hebben vandaag staan in het filmpje. Dus een geslaagd experiment wat mij betreft.

Het mooist vind ik echter nog wel Speedy's halshouding, af en toe in piaffe/passage zie je zijn hals echt omhoog komen met een knikje in de nek - terwijl ik te lui ben geweest om dat echt als oefening aan te leren, dus wat hij nu laat zien komt echt uit zijn eigen lichaam & geest. Toch leuk om te zien dat de ideeen achter de klassieke dressuur dus echt kloppen: oprichting komt vanzelf voort uit verzameling. Maar dat wist Speedy natuurlijk allang.

Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ziet er echt goed uit, veel voorwaartser en meer, een geheel ofzo, echt super
    Je eigen houding synchroniseert nu ook meer met de beweging van het paard, dat laatste stukje is inderdaad mooi
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Het voelde ook veel losser dan daarvoor, wel grappig.

Gisteren ben ik weer naar Speedy gegaan, weer met camera en toen voelde het weer beter, maar ik heb het nog niet teruggekeken. Het grappige was dat hij zelf tijdens het cirkelen steeds meer afstand nam, dus ik was heel benieuwd of mijn lichaamstaal voor piaffe ook op 8 meter afstand over zouden komen, in plaats van de 1,5 meter die we tot nu toe steeds gebruikten. En dat lukte direct, en bovendien zonder dat Speedy er te voorwaarts door werd (wat mij heel logisch leek aangezien het toch een activerende hulp is). Maar blijkbaar heeft hij het concept van de piaffe = diagonaal actief zonder al te voorwaarts te worden/op de plek, zich echt eigen gemaakt. Hij heeft mij niet meer nodig!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door svanderkuijl
    Wat is er nog vreselijk veel te leren! Prachtig om te zien en ongetwijfeld machtig om te doen!
    Het is vooral gewoon ontzettend leuk om te doen, machtig weet ik niet. Ik verzorg Speedy nu net een jaar en ik zag laatst een filmpje terug van juni/juli en realiseerde me ineens 'o ja, toen liep Speedy nog steeds bij me weg tijdens de training...' Dus onze relatie heeft wel een paar dalletjes gehad... Maar het mooiste compliment vind ik dat van Frederieke, Speedy's eigenaresse die foto's kwam maken. Toen we klaar waren met trainen zei ze dat ze altijd zo vrolijk wordt van naar onze training kijken, en dat vond ik zo leuk om te horen! Want ik word ook altijd vrolijk van met Speedy klooien, gewoon omdat hij zo ontzettend slim is en tegelijkertijd ook zo ontzettend stom kan doen. Best een uitdaging om daar dan de gulden middenweg tussen te vinden, en dat zonder hulpmiddelen.

Zonder tuig trainen is ook ontzettend leuk omdat je helemaal teruggeworpen wordt op jezelf, maar het kan daardoor mentaal/emotioneel best zwaar zijn. Als je paard dan bij je wegloopt dan is hij ook echt weg, geen enkele manier om hem terug te lokken/trekken/sturen en jezelf voor te houden dat hij dus toch liever bij jou is, en dat is best een klap voor je ego. Je stapt er namelijk stiekem toch in met het idee: 'ik werk voortaan met jou zonder tuig en dwang en geef je voedselbeloningen, paard, en dan doe jij voortaan altijd precies wat ik zeg.' Reactie Speedy:

En dan begint het schipperen, het zoeken naar steeds kleinere hulpen van mijn kant en het vinden van steeds subtielere uitingen van irritatie aan zijn kant en toen ik die een maand of vier geleden ook echt serieus ging nemen, toen ging het ineens snel. Toen besloot Speedy ineens om mijn subtiele signalen ook serieus te nemen en daarna ging het snel. Verder zijn we er nog lang niet: voor dingen als van hand veranderen hebben we nog steeds geen consensus bereikt, schouder binnenwaarts is weer even foetsie en de piaffe dreigde de travers te vervangen. Heel handig, zo'n pony die meedenkt. En ik weet ook wel dat het waarschijnlijk allemaal veel makkelijker gaat met halster/cordeo/zweep, maar ik ben denk ik gewoon allergisch voor fysieke dwang geworden. Als ik niet wil dat mensen tegen mij gebruiken, hoe kan ik dat dan zelf wel bij een dier doen waar ik van hou?
    Gelukkig werkt Speedy ook voor wortels.

Als ik dan naar onze trainingen kijk en alles wat we doen, moet ik er vooral ook ontzettend om lachen, want het maakt gewoon allemaal geen kont uit: als Speedy een slechte piaffe doet krijgt hij die beloning ook, alleen als hij een betere doet krijgt hij meer. Clickertechnisch natuurlijk zeer onverantwoord, maar dat maakt mij ook helemaal niets uit: het belangrijkste is dat Speedy lol heeft in het experimenteren met wat hij allemaal kan en dat we er allebei blij van worden. Eigenlijk is mijn enige doel elke training opnieuw dat Speedy weer zin krijgt in de volgende training. Het is namelijk best handig als het paard zichzelf alvast uit de wei haalt als ik de bak open doe.
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Onze video van de piaffestukjes van zondag - en van Speedy's nieuwe uitvinding: tolt.
    Op zich vind ik zijn pasjes steeds diagonaler en soepeler worden (als hij niet in tolt zat), maar ik had het gevoel dat hij nu meer aan het zoeken was naar de juiste hals/hoofdhouding. Dus hebben we de piaffepogingen veel afgewisseld met gewoon voorwaarts draven en dat leek hem wel te ontspannen. En wat ik ook denk te zien in het filmpje is dat als ik mijn blik teveel focus op zijn achterbenen, hij wat verkrampter gaat bewegen - en dat als ik een hand te snel/hoog optil in draf, hij zijn rug/hals wat hol maakt / met zijn hoofd schudt.
    Het blijft puzzelen.

Ik vind het er leuk uit zien.
    Je houding vind ik niets mis mee, ik vind je juist veel energie en enthousiasme uitstralen naar je paardje.
    Misschien zoals wat eerder is gezegd, iets meer voorwaarts laten en ietsje minder verzamelen zodat hij niet stil valt.
    Maar ik vind het heel mooi om naar te kijken.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Dit topic is al wat oud, maar om voor ons nieuwe piaffe-filmpje nu weer een nieuw topic voor te openen bij ITP is misschien een beetje zonde van de ruimte.
    Dus hier onze piaffe video van gisteren, precies een maand na het filmpje met onze eerste pogingen tot piaffe:

Met weer nieuwe lichaamstaal-hulpen!
    Op de oude manier begon ik wat over mijn benen te struikelen en Speedy verwarde mijn hulpen met die voor de travers, dus probeerde ik het eens anders: nu liep ik achteruit met mijn bovenlichaam naar hem toe gedraaid. Dit was de eerste keer dat ik dat probeerde en ik was erg verrast door hoe goed Speedy dat oppikte.
    En ook weer door hoe gevoelig El Speedy is: op 0.16 geef ik de hulpen net iets te fel en meneer reageert meteen met een staartzwiep. De rest van de tijd ben ik braaf en blijft de staart netjes hangen.

En voor het eerst vier passen na elkaar, dus ik was helemaal in de wolken. De fragmentjes staan trouwens op de originele volgorde en het gaat aan het eind ook echt beter, dus dat betekent toch dat we het in elk geval niet slechter maken.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:Feedback op houding/lichaamstaal: nieuw piaffe-filmpje

Wauw, wat een vooruitgang in 1 maand!
    Ik vind het superleuk om te zien, knap dat je dit helemaal @liberty aangeleerd hebt.

Draag je deze broek met oranje pijpen met een reden? (Zichtbaarheid v benen) of is dat toevallig?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Natuurlijk voor de zichtbaarheid, want ik moet 30 minuten over een rotweg fietsen om bij Speedy te komen en daarna het hele stuk weer terug, maar nog meer natuurlijk omdat ik er helemaal verliefd op ben.

Ik was al jaren helemaal stikjaloers op wegwerkers, vuilnismannen en spoorwegmedewerkers omdat die allemaal van die geweldige reflecterende broeken hebben. Maar ja, ik ben niet werkzaam in die sector en dan krijg je dus ook niet zo'n broek van je baas. Tot mijn vriend een paar weken geleden zei: maar dan koop je er toch gewoon een? Wist ik veel dat dan ook kon. Dus lang gezocht naar een winkel die ook aan gestoorde particulieren verkoopt (interessante doelgroep wel ), broek gekocht en nu ben ik dus in luuuve.

Maar Speedy is inderdaad ook leuk. Ik merk wel dat piaffe at liberty trainen echt een mentale uitputtingsslag is (voor mij dan), omdat bij de piaffe zo ontzettend veel dingen fout kunnen gaan! Ik begin echt steeds beter te begrijpen waarom je er twee teugels aan hangt en er met een zweep achter gaat lopen, want dan heeft je paard simpekweg fysiek veel minder kans om het verkeerd te doen. Als hij dan teveel voorwaarts is, dan botst hij vanzelf tegen de teugels en corrigeert hij zichzelf. Blijft hij teveel staan, zweepje erachter en hij beweegt weer. Ik ben nu continu aan het sleutelen aan mijn lichaamstaal omdat dat de enige hulp is die ik heb - en als we weer vast zitten, is dat dus waarschijnlijk ook de oorzaak daarvan, dus moet ik dan weer wat nieuws verzinnen. Soms best wel demotiverend, want de enige fout ben JIJ. (ik dus)

Maar goed, dat is waarschijnlijk ook omdat ik het nog nooit ergens anders gezien heb op deze manier, er dus geen handleiding voor bestaat, ik het dus helemaal zelf moet uitzoeken en ook nog steeds niet weet of we uiteindelijk wel een echte piaffe bereiken: 20 passen op de plek zonder al te sterk te trianguleren (voorbeen schuin naar achter, in dit filmpje weer sterker dan hiervoor), rechtgericht (en dus van beide kanten te vragen) en met goede overgangen van/naar draf. En we komen steeds een stukje verder, maar komen we ook echt ooit daar...?

Nee, we hebben het einde nog niet eens bereikt en ik kan nu al zeggen dat dit de moeilijkste oefening is die ik ooit heb getraind en ik vraag me eigenlijk wel af of hij ooit echt 'af' komt. Volgens mij blijft het eeuwig sleutelen, perfectioneren, veranderen omdat er zoveel details moeten kloppen voor het echt klaar is. Maar goed, de reis is het doel, zucht...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vindt het knap, en je doel heel mooi je paard vooral gemotiveerd houden zonder druk te gebruiken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik denk dat je goed bezig bent met hem hoor blijft altijd moeilijk van een filmpje, maar voor zover je het nu kan zien lijkt hij het goed op te pakken. Je kan nog proberen de overgang naar de piaffe iets subtieler aan te geven zodat hij minder abrupt zijn gewicht achterop hoeft te nemen. Hierdoor krijg je iets meer rust/kneedbaarheid/tijd in het achterbeen.
    Hij lijkt er fysiek weinig moeite mee te hebben.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Mooi filmpje weer Mirjam. Ik herken wel wat je zegt van de piaffe. Dat heb ik zelfs met rijden. Na ruim een half jaar sleutelen wordt hij beter en beter, maar perfect, nee nog niet! Er kan altijd nog zoveel beter. Het is een moeilijke oefening, maar oh zo interessant.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten