Kate is nu bijna 4 jaar en sinds december wordt zij bekapt. Voor die tijd liep ze in een kudde in een relatief nat natuurgebied en kende dus het fenomeen voetjes geven en bekappen al helemaal niet. Toen ik haar kocht, waren haar hoeven lang aan de toon, laag op de hielen en veel scheuren.
Nu, na regelmatig (om de 8 weken) bekapt te zijn, zie ik dat haar hoeven ronder van vorm (van onder en van bovenaf gezien) zijn en minder scheuren hebben. Haar zool is echter nog steeds wat aan de vlakke kant en mijn grootste zorg is haar straal...
De stralen van haar voorhoeven zijn wat zacht en groeien niet erg hard. Omdat ze redelijk "vervellen" en dus een haard op troep worden, moeten ze wel bijgewerkt worden. Mijn smid en ik willen haar absoluut niet op ijzers zetten, aangezien dat haar hoeven en hoefmechanisme niet ten goede komt. Mijn smid is geen natuurlijk bekapper, maar streeft wel dezelfde dingen na die op de site van paardnatuurlijk worden genoemd.
Ik ben benieuwd of iemand hier tips heeft om Kate's stralen wat meer 'body' te geven!
Bladwijzers