Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: Voest freestyle loswerken

Re:Voest freestyle loswerken

@ Marja: Ik heb dit deze avond moeten ondervinden en dit is helemaal juist. Het zusje van m'n oudere paard heb ik voor de eerste keer gelongeerd en die reageerde het best op de schouder wegsturen. Achterhand wegsturen lukte me rechtsom helemaal niet, zij longeerde mij , enkel de schouder wegsturen lukte(in feite zoals Julie me het geleerd heeft).
    Ik maak dat ik echt bij de pinken ben, want rechts heeft de jonge zus de neiging om met haar hoofd naar me toe te draaien om te stoppen. Ik maak dat ik die beweging voor ben en even subtiel wijzen naar de schouder en ze gaat weer netjes de circel op.

De reden dat ik Voest gebruik voor de merrie over wie ik topic opende (de andere twee zijn Lusitano, zij is Andalusier) is dat ze een ADHD'rtje is. Ze kan heel gek beginnen doen en mij leek het veiliger voor haar en voor mij dat we nog even zonder touw oefenen. Normaal gezien zou Julie haar opleren, maar door omstandigheden (schimmeltje) mag ze zeker een maand nergens komen. Ik vind het leuk om al wat met haar bezig te zijn, want ze heeft het nodig.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kijk.
    Dat is mooi!
    Jullie komen er wel.

Joepie!! Het gaat super!! Ze was super braaf en ging mooi de circel op en ging zelfs van draf naar stap op commando aan beide kanten. Ik was echt blij verrast! Ik ga eens een filmpje maken, misschien zijn er nog tipjes
    Thx voor de tips tot nu toe!

super joh! Ik ben benieuwd naar het filmpje

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Aaaah fijn!
    Filmpje is altijd leuk!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    Ik heb geen verstand van Voest, dat ten eerste. En zeg maar 'je' ipv 'u' (daar ben ik veel te jong voor hoop ik )
    En ik doe zelf Parelli, maar of dat beter is.. geen idee.

Maar zomaar wat;
    lichaamstaal gebruik je sowieso, daarvoor hoef je niet op de cirkel te werken. En omdat je zegt dat ze een ADHD'er is, lijkt het mij juist logischer om haar aan de lijn, en dichter bij je te houden.
    Volgens mij had Voest de volgorde eerst los, daarna aan de lijn toch?
    Zoals gezegd, geen verstand van Voest, maar ik vind het zelf onlogisch. Vooral bij een paard wat nog moet leren wat alles betekend, wat überhaupt de bedoeling is. Voor mij klinkt dat als; hier heb je een brij losse woorden, leer er maar in zwemmen, dan kunnen we later eens gaan praten.
    En dan leert ze dat de ene kant oplopen goed is, moet ze ineens de andere (moeilijke?) kant op; lijkt me maar lastig

Daarbij is beginnen met communiceren makkelijker in stap, vind ik tenminste. Dus ik zou proberen eerst rust te creëeren, zodat paard kan stil staan en misschien kan stappen, zodat paard kan leren wat dingen betekenen vóórdat ze de cirkel opgaat. En met een paard dichtbij je, en aan de lijn, kun je (imo) beter uitleggen wat je nu eigenlijk voor reactie wil van je paard als je iets vraagt.

Weet je misschien wat voor horsenality ze heeft?
    En waarom wil je haar eigenlijk longeren?
    Ik vind draven aan de hand voor een jong paard moeilijk. Ik leer haar liever eerst draf op de circel, voor mijn eigen veiligheid (ik ben niet zo stoer met temperamentvolle paarden zoals zij is, ze kan vrij heftig reageren, alhoewel ik haar dat tot nu toe niet meer zag doen sedert ze uit de opfok komt. Ze is rustiger en verstandiger geworden). Voor de rest doe ik inderdaad enkele leidoefeningen in de piste voor ik ga longeren, maar die zijn vrij basic (vooruit stappen, stoppen, achteruit gaan op lichaamstaal wat ze heel goed doen, wenden rond voor- en achterhand)

In Spanje bestaat het trainings werk voor jonge paarden vooral in longeren. Dit bouw je uit naar creatief zijn op de circel (friendly game, schriktraining) en van daaruit kan je naar de dubbele longe. Dubbele longe is ideaal volgens mij om een jong paard voor te bereiden op het rijden. Spaanse paarden worden best niet bereden voor hun 4-5 jaar, dus de ganse voorbereiding kan via de dubbele teugel en grondwerk is super voor de band met je paard.

Ik maak straks een filmpje.
    Wou gewoon even zeggen dat ik twijfelde om te longeren omdat hier iemand niet zo enthousiast was over longeren. Het gaat niet alleen super aan de longe, ook het leiden aan de hand gaat stukken beter.

@Wien:
    Horsenality? Ze is left brained extrovert, zeer extrovert , ongelofelijk temperament. Super aanhankelijk paardje, testertje maar zeer intelligent en leert ongelofelijk snel.
    Ik ga deze avond even kijken op de Parelli site hoe ze voorstellen om te beginnen. Ik begin met Parelli oefeningen. Zag dat er hier een rubriek was om vragen te stellen mocht iets niet lukken. Wat fijn! Een hele geruststelling dat we advies kunnen krijgen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

He wat leuk
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik vind het loswerken van Voest wel passend binnen de opbouw van training. Als een paard nog zo ongecontroleerd is, krijgt ie steun van de buitenwand. Daarmee kan hij z'n eigen balans vinden. Als je hem meteen aan de lange lijn cq longe doet terwijl hij nog geen balans heeft, zit je hem snel aan het hoofd naar binnen te "trekken". Voor mijn paard werkt het goed dat ze de tijd en ruimte heeft om het zelf uit te zoeken en tegelijkertijd op mijn lichaamstaal te letten. Met een touw vind ik het leuk om te wandelen door de bak zodat je minder keurige rondjes krijgt. Zo heeft ieder middel weer z'n eigen voordeel.

Heb je al filmpjes?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Sorry, geen tijd meer gehad. Ik probeer om zaterdag een filmpje te maken. Longeren ging nu stukken beter dan loswerken à la voest, dus ga de twee nog even proberen.
    Inderdaad, ik vind het voor jonge paarden ook wel goed om zonder touw rond te lopen, toch reageert ene paard er beter op dan het andere en wellicht moet ik mijn techniek nog bijschaven. Vandaar dat ik zeker dat filmpje zal maken en als het mogelijk is had ik graag feedback gehad.
    Thx!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten