Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Voest freestyle loswerken

Voest freestyle loswerken

Kan iemand me aub raad geven ivm Voest freestyle loswerken?

Ik werkte gisteren voor het eerst met een jonge Andalusier merrie. Ze kent nog geen longeerwerk en ik heb haar even losgewerkt à la voest. Linksom ging voortreffelijk, ze reageerde ongelofelijk op m'n lichaamstaal. Toen ik stil stond, passeerde ze zelfs mijn lijn niet (de lijn die m'n schouders maken) en kwam netjes op me toe gestapt net voor die lijn (dus ze liep niet door de denkbeeldige lijn die mijn schouders maken).
    Rechtsom was een ander verhaal. Ik kreeg de merrie zeer moeilijk op de rechterhand, ze sneed haar hoeken af om zo snel mogelijk weer bij de uitgang te komen en deed wat ze kon om aan de uitgang terug linksom te draaien, natuurlijk de kant van de uitgang van de paddock.
    Ik moest zelf crossen om in een driehoek achter haar te blijven, dus ik veronderstel dat dit een zware fout is van mijn kant omdat ik teveel mijn voeten beweeg en het eerder een strijd wordt om haar te beletten dat ze zich terug naar links keert.
    Vraag ik teveel? Of is het ok om haar ook op haar moeilijkere kant los te werken? Wat kan ik beter doen dat hetgeen ik hierboven beschreven heb?

Re:Voest freestyle loswerken

Hoe groot is het stuk waar je in loswerkt? Hoeken afsnijden is wat mij betreft geen probleem zolang ze maar reageren op je lichaamstaal.
    Het crossen aan de rechterkant kan natuurlijk ook te maken hebben met haar scheefheid, daardoor raakt ze uit balans en paarden gaan dan niet terug in de gangen maar grijpen juist met die voorbenen (en stuwende achterbenen) naar voren toe waardoor ze harder gaan. Probeer het eerst rustig in stap en draf.
    Richt je ook niet te veel op die driehoek, zorg dat je schuinachter haar blijft lopen (drijvend) dan is het al snel goed en wat ik al zei, hoe groot is het stuk? Maak het iets kleiner, scheelt voor jou een hoop renwerk en brengt ook veel meer rust in het koppie van je paard omdat ze niet veel kan racen maar juist op jou moet letten.

Heb een tijdje 'gefreestyled' dus weet er niet enorm veel van maar ik denk dat een kleinere ruimte al veel meer verschil kan maken. En zelf natuurlijk goed weten wat je doen en waarom? je dit doet.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het kan ook zijn dat ze je niet goed vertrouwt aan je rechterkant. Dit zie je vaak bij paarden die traditioneel getraind zijn en waarbij alles vanaf de linkerkant gedaan wordt: leiden, halster omdoen, opzadelen...

Misschien kun je met andere oefeningen eens kijken hoe ze reageert op jou aan haar rechterkant, en pas als je zeker weet dat ze jou daar vertrouwt, oefeningen doen aan haar rechterkant op grotere afstand (zoals het loswerken).

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoi

Ik heb een aantal lessen gehad in het 'loswerken' ala voest.
    Toen is mij duidelijk geworden dat je zo veel mogelijk in het midden staat, wel mee draaien uiteraard!
    En je hoeft het paard ook niet voor te zijn, je mag m best een 'fout' laten maken!
    En daarna vraag je weer of ze om wil draaien!
    Hoeken afsnijden is imo geen probleem waarschijnlijk is links gebogen, ook wat marja zegt! Veel paarden zijn om die reden niet confident rechts!

Probeer ook zo klein als mogelijk en zo hard als nodig te hanteren!
    Je kunt dus beginnen met alleen wijzen, daarna stapje naar achterhand ( wel blijven wijzen waar ze heen moet) en daarna evt met je touw gooien ( naar de achterhand)
    Maar ik denk dat dat laatste niet nodig is!
    Probeer haar alleen te laten stappen maar blokeer niet de schouder of voorkant, grote kans dat ze of harder gaat ( om uit de 'druk' te komen) of om draait!

Succes! En als iets niet duidelijk is kun je altijd vragen
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik sluit mij aan bij wat er al is gezegd mbt scheefheid. Mischien kun je haar helpen door pionnen een stuk uit de hoeken te zetten als punt waar ze achterlangs moet lopen. Mischien geeft dat haar en jou steun, ik zou vooral eerst rustig in stap werken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bedankt voor de reactie's. Inderdaad, ik gaf al aan dat ze die kant moeilijker vindt, is dus logischerwijze haar moeilijkere kant. Daarom ook dat ik deze post plaatste wat andere mensen doen bij jong paard dat nog niet rechtgericht is.
    Helaas geen tijd gehad vandaag om de tips even uit te testen. Ik vermoed ook dat de circel te groot is.
    Circel verkleinen dus. Goeie tip om meer in het midden te staan. Ik herinner me ook dat de lesgeefster dit vorig jaar ook zo gezegd heeft. Helaas vind ik dit niet zo ok. Ik blijf liever in een driehoek achter m'n paard zoals we later zullen longeren. Navel op de schouder gericht, ene arm klaar om achterhand weg te sturen en schouders meedraaien (zeker niet blokkeren).
    Ik ga haar ook proberen in stap rond te leiden, maar ze is de ADHD'er van de groep, dus ik vermoed dat dit voor haar een uiterst moeilijke opdracht zal zijn.

Je zou haar natuurlijk ook lekker kunnen laten rennen en vanuit daar connectie vragen. Wat ik zelf altijd doe is eerst wat stick to me voor de mentale verbinding en vanuit daar wat loswerken. Ondanks de positieve spanning staan ze wel scherp aan je hulpen wat je hierbij nodig hebt.

Cirkel verkleinen lijkt me juist veel moeilijker voor zo'n scheef paard.

Vanwaar je keuze om op deze manier te werken?

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Circel verkleinen zou ik dus ook niet doen, zeker niet voor een jong paard!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    Cirkel verkleinen lijkt me juist veel moeilijker voor zo'n scheef paard.

Vanwaar je keuze om op deze manier te werken?
    Is te zien hoe groot de circel aanvankelijk was . Deze heeft nu een diameter van 18 meter (om de jonge gewrichten niet teveel te belasten).
    De keuze viel op loswerken, omdat ik graag vanuit lichaamstaal het paard rond wil sturen op de circel. Ze is nog nooit gelongeerd geweest (merrie'tje wordt pas 3 jaar nu zaterdag ).
    Het gaat goed op de ene kant, maar iets minder goed op de andere kant. Ik vermoed dat het net hetzelfde zal zijn als ik zal willen longeren. Vandaar nog eerst even leren op de circel lopen zonder touw, dus à la Voest loswerken leek me wel een goed idee.
    Welke methode zou beter kunnen zijn volgens u?

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Er zijn meerde methode's, Parelli, Robberts, Voest ga zo maar door.
    je moet doen wat bij jou past

Persoonlijk kies ik niet voor Voest omdat ik er niet goed van wordt om constant mijn paard te moeten drijven
    ik wil gewoon zeggen: ga draven (ik wijs dus) en dat ze dan blijft draven totdat ik vraag: kom je naar binnen?

Ieder zijn eigen ding.

Zelfs 'normaal' longeren doe je op lichaamstaal.

Ik heb geen verstand van Voest, dat ten eerste. En zeg maar 'je' ipv 'u' (daar ben ik veel te jong voor hoop ik )
    En ik doe zelf Parelli, maar of dat beter is.. geen idee.

Maar zomaar wat;
    lichaamstaal gebruik je sowieso, daarvoor hoef je niet op de cirkel te werken. En omdat je zegt dat ze een ADHD'er is, lijkt het mij juist logischer om haar aan de lijn, en dichter bij je te houden.
    Volgens mij had Voest de volgorde eerst los, daarna aan de lijn toch?
    Zoals gezegd, geen verstand van Voest, maar ik vind het zelf onlogisch. Vooral bij een paard wat nog moet leren wat alles betekend, wat überhaupt de bedoeling is. Voor mij klinkt dat als; hier heb je een brij losse woorden, leer er maar in zwemmen, dan kunnen we later eens gaan praten.
    En dan leert ze dat de ene kant oplopen goed is, moet ze ineens de andere (moeilijke?) kant op; lijkt me maar lastig

Daarbij is beginnen met communiceren makkelijker in stap, vind ik tenminste. Dus ik zou proberen eerst rust te creëeren, zodat paard kan stil staan en misschien kan stappen, zodat paard kan leren wat dingen betekenen vóórdat ze de cirkel opgaat. En met een paard dichtbij je, en aan de lijn, kun je (imo) beter uitleggen wat je nu eigenlijk voor reactie wil van je paard als je iets vraagt.

Weet je misschien wat voor horsenality ze heeft?
    En waarom wil je haar eigenlijk longeren?

Ik heb 2 jaar volgens de voest methode gewerkt met mijn jonge paard.
    Je moet idd vanuit het centrum van de cirkel werken, maar zeker in het begin kom je daar nog vaak uit. Je werkt er dus naar toe om niet of nauwelijks meer van je plek af te gaan.

Jouw basishouding is een hoek van 90 graden tussen beide onderarmen, armen ontspannen langs je lijf.
    Het paard op de cirkel sturen gaat bij freestyle in 3 stappen: kijken, wijzen, drijven. Beginnen met energy up, kijken in de richting die je paard op moet, wijzen in de richting die je paard op moet, dan drijven. Drijven kun je opbouwen: 1. arm vanuit je zij meenemen met het wijzen (behoud vd hoek van 90 graden) 2. draaien met uiteinde v leadrope (kan van klein, naar goot/hard) 3. stap naar je paard toe zetten 4. Je touw gooien naar achterhand. Wat nodig is, is geheel afhankelijk van je paard. Bedenk wel dat touw gooien het zwaarste middel is wat je niet te vaak nodig moet hebben.

Mocht je je leadrope nodig hebben om je paard op de cirkel te krijgen, zwaai daar dan mee richting hals. Dan moet ze wijken met de voorhand en kan ze goed de cirkel op. Als dit rechtsom lukt zal je paard misschien proberen zo snel mogelijk weer linksom te gaan. Heel belangrijk is dan jij met je hele lichaam wijst in de richting die je paard moet. Al sta ja overdwars, als dat nodig is om haar zover te krijgen. Ws zul je ook snel uit het midden moeten komen om je paard te stoppen met linksom gaan, of desnoods je touw gooien. Zodra ze rechtsom gaat, kun je direct terug naar het midden van de cirkel en weer in je basishouding staan.

Een fout die ik in het begin veel maakte was dat ik netjes keek en wees, maar dat ik niet meedraaide met mijn schouder en bovenlichaam in de richting waarin het paard moest. Als je paard naar rechts moet, moet je rechterschouder goed open staan (als je begrijpt wat ik bedoel). Er zijn paarden die niet vertrekken omdat je schouder niet open is.

Belangrijk is ook dat je snel bent en goed kijkt wat je paard wil gaan doen. Als ze bijv. één keer een hoek induikt weet je dat ze dat de volgende keer weer gaat doen. Die volgende keer zul je in die hoek dus veel duidelijkere en/of grotere hulpen moet geven om haar toch door die hoek te krijgen. Lukt je dat, dan zal het de keer daarop al beter gaan en kun je daarna met kleine hulpen af

Veel lopen en niet in het midden van de cirkel blijven heb ik ook veel gedaan. Kwam omdat ik zelf de hulpen niet goed genoeg beheerste. Dan wordt het onduidelijk voor het paard en kom je dus aan het rennen. Dus als je gaat rennen: probeer te bedenken waar je hulpgeving verkeerd is gegaan en het vandaar weer op te pakken. En wees zo groot als nodig en zo klein als mogelijk.
    Het duurt even voor je de lichaamstaal onder controle hebt, maar als je dat oefent en consequent bent zul je merken dat het snel beter gaat.

Misschien ben je al bekend met een groot deel van wat ik hier schrijf. Maar goed, ik hoop dat je er wat aan hebt . Succes!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ridade
    Ik blijf liever in een driehoek achter m'n paard zoals we later zullen longeren. Navel op de schouder gericht, ene arm klaar om achterhand weg te sturen en schouders meedraaien (zeker niet blokkeren).
    Achterhand wegsturen is iets wat veel mensen doen als ze willen gaan longeren, maar het is een voor het paard volkomen onlogische aanwijzing. Vrijwel alle paarden die nog nooit gelongeerd zijn, reageren daarop met dezelfde (logische!) reactie: wegdraaien van de achterhand, en naar je toekomen met de voorhand. Dit moet dan vervolgens gecorrigeerd worden door de mens: weg met die voorhand, de cirkel op jij! Ik heb inmiddels al heel wat mensen gezien die op deze manier gelongeerd werden door hun paard . Het paard wil dan alsmaar niet de cirkel op, omdat de mens hem in feite ook vraagt: achterhand weg, neus naar me toe!

Het zou een stuk praktischer zijn om direct aan je paard te vertellen wat je wilt, namelijk dat hij zijn VOORhand verplaatst en de cirkel opgaat. Een paard sturen doe je namelijk aan de voorkant; hij loopt zijn voorbenen achterna, niet zijn achterbenen. Daartoe moet je niet achter het paard staan als je wilt beginnen, maar recht voor hem. Vervolgens stuur je de voorhand de cirkel op, door richting de schouder te drijven en met je lichaamstaal aan te geven dat je wilt dat je paard naar links of rechts gaat (schouders en heupen openen in de gewenste richting).

Ik wil even zeggen dat ik het fantastisch vind om zo gedetailleerde posts te lezen.
    Heel heel erg bedankt!!! Hier heb ik super veel. Ga mezelf even oefenen, vooraleer het nog eens via met een paard te doen.

Ik lees de post nog enkele keren, ga oefenen en indien ik weer op een probleem stuit vraag ik het nog even.

Thx !

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten