Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: voorwaards houden van mijn pony

kiaraaa
    Guest

voorwaards houden van mijn pony

Zoals ik in een ander topic had gezegt,ik rij met sporen op mijn pony. Dit is omdat ik haar anders niet van het terein krijg en ze gaat nergens meer langs. Als ik sporen en een zweepje mee neem loopt ze overal zonder problemen langs. Ik snap dat dit niet de juiste oplossing is en ik wil heel graag leren hoe ik haar vriendelijker voorwaards kan houden. In de bak of wei gaat ze stilstaan en als je been geeft komt ze niet vooruit. Dan moet je een reuze schop geven of een peen gooien dan rent ze erachter aan. maar ik rij bijna alleen maar buiten.

kan iemand mij helpen hoe ik mijn pony voorwaards kan houden zonder sporen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:voorwaards houden van mijn pony

Allereerst: de sporen afdoen.

En dan: ga zoeken naar de oorzaak van dit gedrag.
    En dat kan van alles zijn! Dus eerst nog wat vragen voor jou:

Is ze wel goed gezond? Is ze fit genoeg om het werk wat je van haar vraagt, aan te kunnen?
    Heeft ze last van haar rug, past haar zadel goed?

Doe je wel eens grondwerk met haar of longeer je haar wel eens en zo ja, is ze dan wel makkelijker voorwaarts te krijgen?

Gaat ze wel van het terrein af als je haar aan de hand meeneemt?

Rij je altijd alleen of ook met andere paarden?

Is je paard bang buiten? Is ze erg schrikachtig?

kiaraaa
    Guest

Is ze wel goed gezond? Is ze fit genoeg om het werk wat je van haar vraagt, aan te kunnen?
    Heeft ze last van haar rug, past haar zadel goed?
    ze is nu te dik, maar ze is har hele leven al zo. Ze heeft geen last van haar rug, zadel ligt niet goed daarom rij ik zonder zadel.
    Doe je wel eens grondwerk met haar of longeer je haar wel eens en zo ja, is ze dan wel makkelijker voorwaarts te krijgen?
    ja ik doe grondwerk met haar,na overgangen is ze dan voorwaards maar in het zand is ze altijd slomer dat is door haar blesures waardoor haar rechterachterbeen nog niet sterk genoeg is in het zand daar werken we aan door te longeren.
    Gaat ze wel van het terrein af als je haar aan de hand meeneemt?
    Dat ligt aan haar bui.Meestal wel maar als ze uit de wei komt gaat ze egt niet mee en gaat ze vervelend lopen doen met het gevolg dat ze terug naar de wei rent en ik achter haar aan. En als de andere twee gaan hinniken naar haar dan heeft ze ook geen zin meer.
    Rij je altijd alleen of ook met andere paarden?
    Ik rij meestal met andere paarden. maar die moet ik ophalen dus moet ik eerst een half uur alleen. Als een paard mij ophaalt is er niets aan de hand en gaat ze zo mee.
    Is je paard bang buiten? Is ze erg schrikachtig?
    nee mijn paard is bom proef maar ze doet dt soms om te testen of ik wel oplet.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zo, weer een boel vragen terug voor jou:

ze is nu te dik, maar ze is har hele leven al zo. Ze heeft geen last van haar rug, zadel ligt niet goed daarom rij ik zonder zadel.
    Maak je zonder zadel ritten van 2 uur (ik las ergens anders dat je lange buitenritten maakt)?
    Heb je na het rijden haar rug wel eens gevoeld en gecontroleerd op gevoeligheid?

Hoe oud is ze trouwens?

ja ik doe grondwerk met haar,na overgangen is ze dan voorwaards maar in het zand is ze altijd slomer dat is door haar blesures waardoor haar rechterachterbeen nog niet sterk genoeg is in het zand daar werken we aan door te longeren.
    Kijk, hier geef je zelf al een mogelijke oplossing: meer overgangen rijden! Dat is inderdaad iets waar je een langzaam paard sneller mee kunt krijgen.
    Wat voor blessures heeft ze gehad?
    Hoe zwaar is het zand op de paden in het bos waar je rijdt?

Meestal wel maar als ze uit de wei komt gaat ze egt niet mee en gaat ze vervelend lopen doen met het gevolg dat ze terug naar de wei rent en ik achter haar aan. En als de andere twee gaan hinniken naar haar dan heeft ze ook geen zin meer.
    Ik weet niet of dat wel een kwestie is van 'geen zin hebben'. Paarden zijn kuddedieren; het zou heel goed kunnen zijn dat ze zich niet veilig voelt zonder haar paardenmaatjes, en dat jij haar nog onvoldoende leiderschap biedt zodat ze zich bij jou ook niet veilig voelt. Gevolg: ze blijft liever in de wei, bij de andere paarden. Omdat ze zich dan wél veilig voelt. Zolang je dit nog niet opgelost hebt, vind ik het niet gek dat ze ook niet graag mee wil op buitenrit. En als je haar dan toch telkens daartoe dwingt (met sporen en zweep), zal dit haar vertrouwen in jou niet ten goede komen.
    Dit kun je oplossen door het doen van grondwerk, maar daar is niet zo één-twee-drie een kant en klare oplossing voor te bieden, of één bepaalde oefening die je zou moeten doen. Het is een proces.

Heb je een Parelli-pakket of DVD's?
    De Equisense DVD zou ook een goede start kunnen zijn.

Ik rij meestal met andere paarden. maar die moet ik ophalen dus moet ik eerst een half uur alleen. Als een paard mij ophaalt is er niets aan de hand en gaat ze zo mee.
    Kijk, weer een aanwijzing dat ze zich niet veilig voelt zonder andere paarden/zonder goede leider!

nee mijn paard is bom proef maar ze doet dt soms om te testen of ik wel oplet.
    Oké, bomproef paard is fijn.
    Toch kan het zijn dat ze onzeker is zonder andere paarden, en dat ze daarom jou leiderschap extra gaat testen: ben ik wel veilig genoeg bij jou???

Oh ja, nog een vraag: hoe lang heb je haar al?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Kiara, ik las net je verhaal over sporen en hengstenkettingen en ben gewoon blij dat ik nu zie dat je dit topic hebt ge-opend. Ik sluit me volledig bij Marja aan en hoop dat je wat kan met de tips en adviezen.

Mijn tip is; verdiep je eens in de horsenality's. Parelli heeft er een dvd over uitgebracht.
    Started!

kiaraaa
    Guest

Ze is 14 jaar oud. Ik heb haar al 8 jaar maar sinds 5 jaar dat ik haar iedere dag doe. Daarvoor reed ik 1 keer in de week op haar omdat ze te sterk voor mij was. Ze is niet onzeker. Integendeel. Ze is juist heel erg dominant en volgens mij sta ik onder haar en maakt zij daarom de beslissingen. Als ik join up heb gedaan mag ik bijvoorbeeld gewoon op haar rug klimmen(met een krukje) zonder zadel of hoofdstel of een ring. Als ik geen join up doe gaat ze heel dominant staan en loopt ze weg in een houding van: ik heb het hier voor het zeggen.

Die ritten van 2 uur doe ik soms met zadel en soms zonder zadel. Ligt aan haar bui want zonder zadel is ze soms met geen mogelijkheid van het terein te krijgen.

En ik heb wel al de horsenality test gedaan maar ik snap het nietzo goed..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kijk, nu geef je alwéér zelf een aanwijzing voor de oplossing: het doen van grondwerk vóór je gaat rijden maakt dat ze beter wil doen wat je van haar vraagt!
    Dat is dus precies de reden waarom zoveel mensen hier grondwerk met hun paard doen. Om beter op elkaar afgestemd te raken, om vertrouwen te krijgen en om leiderschap te krijgen. Alleen zou ik het dan niet beperken tot een join up (sterker nog, die zou ik niet te vaak doen), maar ik zou ook de 7 games met haar gaan spelen.

Maar voor ik verder ga: je hebt nog een aantal van mijn vragen niet beantwoord.

kiaraaa
    Guest

Het bos is niet egt een bos want het is gewoon een graspad waar ze een bordje ruiterpad in planten.
    Ze is niet gevoelig na het rijden.
    ik heb geen dvd's ik heb boeken maar dat is niet over 7 games van parelli maar over horsemanship en ik heb heel veel van monty roberts. (ben een fan)
    Zoals ik al zij heb ikj haar nu 8 jaar. ze is 14. Ze heeft blesues gehad aan haar voorbeen. (ze landen met springen in een gat) geweldige kwaliteit van de bodems van een manege. (not).

Ze heeft jaar stil gestaan waardoor ze zo dik is geworden. De dierenarts heeft gezegt dat het een bandje was bijhaar knie achter. Daar geloofde wij zelf niet in. dit moest 3 maanden duren. het was toen nie over. toen begon het zadel te knellen en daar kwam ik telaat achter waardoor haar voorbeen weer geblesseert was. maar dit was volgens mij een knelling bij haar schouders. Iedere keer was het een rondje en het stopte niet Ik heb toen besloten alleen maar een jaar lang te stappen met haar. lekker naar buiten en beetje grondwerk gedaan. Dat is inmiddels iets langer als een jaar geleden. Ze is daarna niet meer kreupel geweest maar wel dat ze onregelmatig liep door het zadel.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Het voordeel van de Parelli pakketten of de EquiSense DVD is dat het echt duidelijke lessen zijn waarmee je stap voor stap leert om via grondwerk een betere band op te bouwen met je paard en je leert om een goede leider te zijn voor je paard, waardoor je paard meer op je zal vertrouwen en uiteindelijk ook makkelijker met je mee wil.
    Veel andere methodes zijn minder geschikt om zelf te leren hoe je dat moet toepassen. Heb je er wel eens over gedacht om een keertje grondwerkles te nemen?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben niet zo'n fan van Monty.
    Hij begint zijn training standaard met het wegsturen van je paard en dat vind ik bij de meeste paarden niet nodig; m.i. kun je je paard op een veel vriendelijkere en minder stressvolle wijze ook prima trainen. Alleen bij heel dominante paarden gebruik ik het nog wel eens in het begin van de training, anders niet. En je moet dan wel echt zeker weten dat het dominantie is, en dat het paard niet eigenlijk onzeker of angstig is!

Oh, het is dus niet echt duidelijk wat voor blessure ze nu heeft (gehad)?
    Had ze een peesblessure aan haar voorbeen? Bij peesproblemen is het niet aan te raden in zwaar zand te werken, en liever ook niet teveel cirkels (longeren). Rechtuit op harde bodem is dan beter.

Gezien de fysieke problemen die ze heeft (gehad) en de problemen met het zadel, durf ik niet uit te sluiten dat ze dit gedrag vertoont omdat ze pijn heeft, of heeft gehad.
    Ik denk dan ook dat het verstandig is om haar eerst eens een keer goed na te laten kijken, bijvoorbeeld door een osteopaat of een chiropractor. Of eventueel een dierenarts, maar als ze nu nooit meer kreupel of onregelmatig loopt, dan zal die waarschijnlijk ook niks vinden.

Loopt ze nu nog wel eens onregelmatig met het zadel?
    Zo ja, dan zou ik dat zadel zeker niet meer gebruiken.

En verder zou ik altijd wat grondwerk doen voor ik ging rijden. Je kunt beginnen met eenvoudige leidoefeningen, waarbij je paard netjes naast je moet lopen (met zijn neus aan je elleboog) en dan samen stoppen, stapje achteruit, weer aanstappen, stukje draven, stappen, enz. Zodat ze goed op jou gaat letten en zich door jou laat leiden. Eventueel een paar rondjes longeren (op een wat stevigere ondergrond en alleen als ze daar zuiver op loopt) waarbij je veel overgangen vraagt en van hand veranderen, over balkjes lopen... Op die manier moet ze goed op jou letten, en kun je haar wat meer wakker maken. Maak het interessant en afwisselend, en stop pas als ze met een positieve houding doet wat je vraagt.
    En als ze vanaf de grond niet goed naar je luistert: niet gaan rijden!

Voor de rest denk ik niet dat ik je nu nog heel veel goede adviezen kan geven; ik begreep ook dat je binnenkort waarschijnlijk gaat lessen dus ik denk dat je aanstaande instructrice je hier beter verder mee kan helpen. Zij kan immers je paard en jou zien, en hoe jullie op elkaar reageren. Dan kan ze je ook nog beter en gerichter advies geven.

Voor nu hoop ik dat je in elk geval al wat kan met wat ik schreef.

kiaraaa
    Guest

Die oefeningen doe ik al. Dus dan ben ik goed op weg.
    Nee het was geen peesblesure. ook dit werd niet gevonden op scan & foto.

Bladwijzers

Forum Rechten